• vagabond77

Oskrivna lagar...

I vårt samhälle så rättar vi oss typ dagligen efter så kallade "oskrivna lagar" eller "normer" om någon så vill.

Det lustiga med detta fenomen är att det är lite godtyckligt även om de flesta vet när dessa "oskrivna lagar gäller".

I denna tråden vill jag att du skriver in exempel på så kallade oskrivna lagar, för att se om andra uppfattar det likadant.

Ett exempel på en oskriven lag är;
    Att man inte får gå före någon i kön, utan att fråga.
    Att man inte bör/ får busringa på dörren hos folk.
    Att man gör läxorna man blir tilldelad i skolan.

Fler exempel tack...

• Svar på tråden Oskrivna lagar...
  • dålli

att man lägger varorna i affären med sträckoden mot sträckkodsläsaren...har iofs aldrig sett nån annan än jag göra det...är nog lite matvarubutikspräktig eller nått...hehe.

• Babychick

Jag blir irriterad pâ folk (speciellt tjejer) som stâr och bara râ stirrar pâ en och granskar en upp och ner och följer ens varenda rörelse med hökögon!! Jaja jag vet att jag har snygga kläder och e snygg var lite mer diskret keeerreee vän!!!

If you think you r a bitch.... U probably r
  • Babychick
    Erasmus skrev 2008-01-04 02:50:08 följande:
    OMWF skrev 2008-01-04 02:25:59 följande: Märkte vid min flytt från Sthlm till Västerås att denna "lag" inte gäller här. Alla står still i rulltrappan - både till höger & vänster.
    *känner mig skyldig* Men jag har nu lärt mig *stolt*
  • dålli

att fråga hur någon mår som är en flyktig bekant på gatan är väl verkligen en oskriven lag. alla gör det.

-tja,läget?edebra?ja.själv?-

• Erasmus

Babychick skrev 2008-01-04 02:56:15 följande:

*känner mig skyldig* Men jag har nu lärt mig *stolt*
    Dutti BC.
  • Babychick

Ge upp sin sittplats i tex bussen för äldre och behövande.

• Lolilla

Att man ska ställa sig vid sidan om tunnelbanedörrarna och låta folk GÅ AV FÖRST. Sen går man in i tunnelbanan. Men det verkar vara en "gammal lag", på utdöende...

F.ö håller jag med BC i hennes uttalande i inlägg 12

• Babychick
    Lolilla skrev 2008-01-04 03:08:55 följande:
    Att man ska ställa sig vid sidan om tunnelbanedörrarna och låta folk GÅ AV FÖRST. Sen går man in i tunnelbanan. Men det verkar vara en "gammal lag", på utdöende...F.ö håller jag med BC i hennes uttalande i inlägg 12
    Mmmm jobbigt!!!

Folk som pratar högt i mobil i buss/tunnelbana skulle jag vilja strypa har ingen lust att höra deras jädra samtal!!! grrrr
  • Babychick

Kom pâ en till peta inte näsan och tjola iväg den eller spotta pâ gator!! bläâÂ

• mickii

att inte röra en kompis man/kille,tjej/fru

Svar på tråden Oskrivna lagar...