• vagabond77

Oskrivna lagar...

I vårt samhälle så rättar vi oss typ dagligen efter så kallade "oskrivna lagar" eller "normer" om någon så vill.

Det lustiga med detta fenomen är att det är lite godtyckligt även om de flesta vet när dessa "oskrivna lagar gäller".

I denna tråden vill jag att du skriver in exempel på så kallade oskrivna lagar, för att se om andra uppfattar det likadant.

Ett exempel på en oskriven lag är;
    Att man inte får gå före någon i kön, utan att fråga.
    Att man inte bör/ får busringa på dörren hos folk.
    Att man gör läxorna man blir tilldelad i skolan.

Fler exempel tack...

• Svar på tråden Oskrivna lagar...
  • Babychick

Plocka upp din vovves skit!!! Jisses vad jag var pâ hugget!! *stolt*

If you think you r a bitch.... U probably r
  • Lolilla

Klia sig i skrevet offentligt

• OMWF
    Erasmus skrev 2008-01-04 02:50:08 följande:
    OMWF skrev 2008-01-04 02:25:59 följande:
    Märkte vid min flytt från Sthlm till Västerås att denna "lag" inte gäller här. Alla står still i rulltrappan - både till höger & vänster.
    Verkar jobbigt, jag får panik om jag måste stå stilla i den.
  • LillaLulla

Jag står alltid still i rulltrappor... Herregud, vad är det annars för mening med den? Men så är jag ju en riktig bonnjänta också.

Hela vårat kroppspråk är väl mer eller mindre en oskriven lag. En liten bortvänd blick kan betyda: "Nej, jag orkar inte prata med dig just nu" eller "jag har råhånglat med din pojkvän nyss så jag jag klarar inte av att se dig i ögonen".

• vagabond77

Om man lämnar återbud till någon, eller helt enkelt ska förklara att man inte kan (för att man inte vill, eller någon annan anledning) MÅSTE man ha ett skäl som är GILTIGT förfall. Man kan ju inte bara säga nej.

• MILF

Att ställa sig åt fel håll i hissen.

Man skall stå och titta mot hissdörren. Man får absolut inte ställa sig med ryggen mot hissdörren och titta inåt mot allt folk.

• HellviHumle

Menar du tunnelbanetåget?
    *besserwissra*

Lolilla skrev 2008-01-04 03:08:55 följande:
    Att man ska ställa sig vid sidan om tunnelbanedörrarna och låta folk GÅ AV FÖRST. Sen går man in i tunnelbanan. Men det verkar vara en "gammal lag", på utdöende...F.ö håller jag med BC i hennes uttalande i inlägg 12
  • isisisis

Att man inte pratar med mat i munnen.

Att man inte avbryter folk när de pratar,utan väntar till ett natuligt avbrott innan man inflikar....

Att man inte går in med skor hos folk

Att man inte ringer före kl 9 på morgonen eller efter kl 9 till folk.

• smah

Erbjuda kompisen halva pizzan/godispåsen/colan fast man eg vill ha den själv.

Svar på tråden Oskrivna lagar...