Jordnötssås
Är det någon som har recept på kyckling i jordnötssås? Jag har kollat tasteline men det recept jag söker innehåller vitlök. Det kanske går att tillsätta? Hoppas någon har ett bra beprövat recept.
Är det någon som har recept på kyckling i jordnötssås? Jag har kollat tasteline men det recept jag söker innehåller vitlök. Det kanske går att tillsätta? Hoppas någon har ett bra beprövat recept.
Någon?
Klart att det går att tillsätta vitlök.
Jag vill också hitta ett recept på jordnötssås men har inte hittat något bra. Jag vill varna lite för det recept som står på Skippy-burkarna, den är söt och sliskig och otäck!
Jag gör en sås på känn.
Tar ungefär en halv burk jordnötssmör, rör ner det i ca 2 dl mjölk. Tar några matskedar chilisås samt lite sambaloelek och vanlig soja. Kokar ihop o smakar av o kollar om det är rätt för mig. Supersmaskigt.
Hittade denna med vitlök. Har inte provat den själv. jag kör med pulver och kokosmjölk.
125 gr rostade jordnötter (ej salta)
3 msk matolja
1 msk korianderfrön
1 tsk kumminfrön
2 stjälk citrongräs, finhackad
1 hackade rödlök
2 hackade vitlöksklyftor
3 torkade rödchilipeppar
1 tsk räkpasta
1 tsk tamarind
100 gram palmsocker eller mörksirap
3½ dl kokosnötgrädde
2 msk fisksås
1. Stöt ihop korianderfrön, kumminfrön, citrongräs, vitlök, rödchilipeppar, räkpasta och tamarind tills du får en fin pasta.
2. Tillsätt kokosnötgrädden och mocka ihop smeten.
3. Fritera hackade rödlök med matolja i en kastrull tills det bli brunt. Häll mixen och värm
4. Stöt jordnötterna i en mortel.
5. Tillsätt jordnötter palmsocker och fisksås i kastrullen. Blanda väl. Minska värmen och låt sjuda i 20 minuter så att såsen tjocknar.
Jag har ett supergott recept på indonesiska grillspett....Testa det...=)
Visserligen med fläskfile, men är helt övertygad att man kan byta ut det till kyckling....
(låter kanske lite krångligt, men det är det inte)
4 port
450-500 g fläskfile´
Marinad:
1 msk kinesisk soya
2 msk jordnöts smör
1½ tsk socker
½ tsk curry
2 msk pressad limesaft
1 vitlöksklyfta
1 msk vinäger
½ tsk salt
svart peppar
Jordnötssås:
1 msk kinesisk soya
3 msk vatten
2 tsk socker
2 msk jordnötssmör
1 tsk pressad limesaft.
Gör så här:
¤ Putsa fläskfilen och skär den i bitar.
¤ Blanda marinaden och häll i en plastpåse. lägg i fläskfilen och förslut påsen. Vänd påsen några gånger. Låt gärna fläskfilen ligga i marinaden nån timme så blir den xtra god.
¤ Blanda ihop ingredienserna i såsen
¤ Ta upp fläskfilen, spara marinaden. Trä på köttet på grillspett.
Grilla dem i ugnen 200* i c:a 20 min till de är genom stekta
Eller på grillen 15- 20 min (tänk på att ha aluminium folie under spetten.
Serveras med en fräsch sallad och ris.
Tack för hjälpen, ska pröva på lördag.