• Igloo79

Somna utan gråt/NCSS, en mjuk "metod" för att hjälpa barnet att sova

Snorpan: Hoppas att det håller i sig.
    Stjernan: Det här med separata sovrum är en svår nöt. Vi har det. Mest för att vi inte får plats med dotterns säng också i vårt sovrum. Andra alternativet var att flytta ner oss allihop till nerevåningen och sova i kontoret/hobbyrummet allihop. Men då får vi flytta om igen när det väl är dags för eget sovrum. För jag vill inte ha dottern upp och oss nere. Så vi fattade (efter mycket ältande och funderande) ett beslut om separata sovrum. Och visst är jag mer ängslig än om jag hade henne i vårt sovrum. Kollar henne innan jag lägger mig. Kollar henne om jag råkar vakna (av annat än henne). Har babyvak - har varit nöjd. Det har hittills fungerat.

Nu till nattens bravader. Det gick bra. Trots en jobbig nattning. Hon vaknade till ca 1 tim efter nattning men somnade om av sig själv. Behövde inte ens gå in till henne. Vaknade sedan vid tre för amning. Vaggade henne till sömns efter det och la henne i egen säng (brukade ta in henne till oss - men ville testa att låta henne fortsätta natten i egen säng). Det gick bra. Hon vaknade en gång. det räckte att jag tog upp henne och vaggade henne. Hon somnade om. Vaknade sen 6.30 då jag ammade igen så somnade hon om och sov till 8. Vid 6.30 tog jag in henne till oss. Hon låg och jollrade en timma från 8 - 9. Så det blev en riktigt bra natt för oss alla. Sovmorgon!!!

Jag tror verkligen det handlar om att hitta det som fungerar för ens bebis, familjen etc. Jag tror - hoppas i alla fall att vi hittat knuten i det hela.

• Igloo79

Har haft en konstig dag vad gäller lillans sömn (tror att hon fick sova för länge på morgonen - till kl 8). Hon har inte sovit mycket alls. På dagen sov hon ca 45 min och sen var hon klarvaken. Försökte få henne och sova en liten stund på em men det var helt hopplöst. När hon väl ville sova var det "för sent". Då hade hon inte somnat förrän kl 22 ikväll med tur, så det var bara att hålla lillan vaken till nattningen. Tjurigt värre blev det. Somnade gott dock nästan direkt utan klagor och gnäll när det väl begav sig för nattsömn. Vaknade igen dock efter 30 min. Det var en kvart sedan. Hon somnade om nästan med en gång och nu sover hon som sagt....peppar peppar. Konstig dag det här.

• Igloo79

God morgon allihop!

Ja natten här var ok. Började inget vidare. Vaknade ett antal gånger framt tills att vi gick och la oss. Gick in och vaggade henne så att hon somnade om. Vid 1 ville hon ha mat. Blev aningens orolig då. Hon brukar inte vilja äta förrän 3. Trodde väl att hela natten skulle fortsätta i samma fotspår. Men efter amning somnade hon (om än lite motvilligt) om och vaknade igen kl 5.30 då jag tog över henne i vår säng och hon fick amma. Somnade om och hon vaknade igen kl8. Som sagt började mindre bra, men fortsatte bättre.

Ang mattider:
    ca 8: frukost (gröt)
    11 mellanmål (varierar)
    sova 11.30 - 12.30
    12.30 lunch - burkmat eller egen
    15.30 mellanmål (varierar)
    16.00 - 16.30/17.00 sova
    17.00 middag - burkmat eller egen
    19.00/19.30 Välling
    ca 20.00 sova

Obs! Allt är ca-tider. Ibland sover hon kortare vid första sömnen och då blir allt förskjutet. Vaknar hon och vill upp innan 8 så blir dagen annorlunda också. Men på ett ungefär ändå

• Igloo79

Nattningen tog en evighet ikväll. Kan bero på att emsömnen blev lite sen. Dock blev det en triumf ändå. Hon gnällde inte en enda gång!! Hon la sig tillrätta i min famn och lät mig vagga henne till sömns. Så mysigt. Hoppas bara natten fortsätter i samma stuk.

FÅr se hur det blir i veckan bara. Ska ut och resa och blir borta 4 nätter (dottern med såklart). Men hon sover alltid sämre när vi är bort. Bara det inte blir sämre av det hela och jag får börja om igen....

• Igloo79

Licile: Dottern är visserli 8 månader, men jag känner igen mig i det där med att sova bra och sen vid 6 mån börja strula. Har dock börjat få ordning på det nu hoppas jag.

Om du kollar i tråden hittar du våra tider etc.

Tar sonen napp? Det "problemet" hade jag. Dottern somnade med napp men vaknade så fort hon tappade den vilket var myyyyycket ofta. Har börjat vänja av henne med nappen och hon sover betydligt bättre. Vaknar mellan 1 - 3 gånger varje natt istället för upp emot 15 - 20.

• Igloo79

Lucile: Ja verkligen - är det inte det ena så är det det andra....Här var det bakslag i natt. Det som har gått så bra. Hon sov bra fram till 12 och då började cirkusen. Vaknade stup i kvarten. Jag vaggade (utan napp). Sjöng, buffade, ammade, gav välling - ja allt. Det slutade med att 04.00 tog jag över henne till våran säng och där fick hon somna - tyvär med napp. Hon sov till 07.00 och sen ville hon vakna för dagen (Inte jag...). Hur det blir resten av veckan återstår att se. Ska ut och resa och sova borta med henne i fyra nätter. Bävar redan.

• Igloo79

Hallonfrossa: En annan sak att betänka med så små bebisar att de sover "dåligt" för att de äter på nätterna för att de behöver det fortfarande. Större barn behöver nödvändigtvis inte äta på nätterna, men gör det av ren vana.

Dottern somnade rätt fort trots att vi inte är hemma utan på resande fot. Hoppas att det håller i sig. Just nu sover hon i vagnen (kunde inte ta med mig en resesäng så jag reser själv med buss.)

Lycka till alla andra som jobbar med sömnen.

• Igloo79

Hallonfrossa: En annan sak att betänka med så små bebisar att de sover "dåligt" för att de äter på nätterna för att de behöver det fortfarande. Större barn behöver nödvändigtvis inte äta på nätterna, men gör det av ren vana.

Dottern somnade rätt fort trots att vi inte är hemma utan på resande fot. Hoppas att det håller i sig. Just nu sover hon i vagnen (kunde inte ta med mig en resesäng så jag reser själv med buss.)

Lycka till alla andra som jobbar med sömnen.

• Igloo79

Suck...här har det varit total kaos!! Men jag hade väl inte förväntat mig annat när vi är ute och reser. Hon sov jättedåligt i natt. X antal uppvak. Orkade inte ens räkna. Vill inte sova på dagen. Borde sova nu, men vill inte. Hon är verkligen jättetrött. Somnar väl vid 5/6 och vaknar igen vid nio. Tur att det bara är tre nätter till. Och det där med nappen. TYvär har jag varit tvungen att ge tillbaka den. Hade fått en sekunds sömn i natt annars. Får helt enkelt ta nya tag när jag kommer hem.

• Igloo79
    stjernan skrev 2008-01-17 08:53:24 följande:
    snorpan och after8: jag har läst att man kan ta bort napp på natten men ha kvar den på dagtid om man vill, dvs att de kan lära sig att skilja situationer från varandra fast de är små. Jag ha napp till Hugo på dagtid och när han sover på dagtid, men när han ska sova för natten får han den inte och det accepterar han. Däremot är jag bekväm nu och ger napp när han vaknar på natten, tog bort den för några veckor sedan och det gick bra en vecka ca, sedan blev det en kaosnatt och INGET hjälpte förutom napp, så nu är jag tillbaka... Måste ta mig i kragen och ta bort den på natten oxå, men tänker mig ha kvar den på dagen, det bästa botemedlet mot gnäll faktiskt...
    Så har jag också gjort. Tagit bort nappen på natten men inte på dagen. Det fungerar bra tycker jag. dock har jag gett henne nappen när hon vaknat på natten, för det har inte gått att få henne att somna om. Hur fick du Hugo att somna om på natten utan napp?
Svar på tråden Somna utan gråt/NCSS, en mjuk "metod" för att hjälpa barnet att sova