Somna utan gråt/NCSS, en mjuk "metod" för att hjälpa barnet att sova
Snorpan: Hoppas att det håller i sig.
Stjernan: Det här med separata sovrum är en svår nöt. Vi har det. Mest för att vi inte får plats med dotterns säng också i vårt sovrum. Andra alternativet var att flytta ner oss allihop till nerevåningen och sova i kontoret/hobbyrummet allihop. Men då får vi flytta om igen när det väl är dags för eget sovrum. För jag vill inte ha dottern upp och oss nere. Så vi fattade (efter mycket ältande och funderande) ett beslut om separata sovrum. Och visst är jag mer ängslig än om jag hade henne i vårt sovrum. Kollar henne innan jag lägger mig. Kollar henne om jag råkar vakna (av annat än henne). Har babyvak - har varit nöjd. Det har hittills fungerat.
Nu till nattens bravader. Det gick bra. Trots en jobbig nattning. Hon vaknade till ca 1 tim efter nattning men somnade om av sig själv. Behövde inte ens gå in till henne. Vaknade sedan vid tre för amning. Vaggade henne till sömns efter det och la henne i egen säng (brukade ta in henne till oss - men ville testa att låta henne fortsätta natten i egen säng). Det gick bra. Hon vaknade en gång. det räckte att jag tog upp henne och vaggade henne. Hon somnade om. Vaknade sen 6.30 då jag ammade igen så somnade hon om och sov till 8. Vid 6.30 tog jag in henne till oss. Hon låg och jollrade en timma från 8 - 9. Så det blev en riktigt bra natt för oss alla. Sovmorgon!!!
Jag tror verkligen det handlar om att hitta det som fungerar för ens bebis, familjen etc. Jag tror - hoppas i alla fall att vi hittat knuten i det hela.