• Igloo79

Somna utan gråt/NCSS, en mjuk "metod" för att hjälpa barnet att sova

I LoveM: Jag har beställt boken - alltså inte läst den ännu. Men känner att jag inte vill använda mig av "gråt-metoder" för att få mitt barn att sova utan vill ha råd om hur jag ska kunna hjälpa mitt barn att sova. Utav alla trådar och råd jag hittils läst så känns detta som det vettigaste.

• Igloo79

Vet ej, men kolla akademibokhandelns, de brukar vara ganska bra med att ha böcker man söker. Du kan ju kolla på deras hemsida först. Finns den där så borde den finnas i butik också. Den finns på svenska också.

• Igloo79

Stjernarn: Vyssanlulltassar har jag funderingar på men vet inte var de går att få tag på.

after8. Vi har också tagit bort nappen. Gråt vid insomning här med. Får vyssja och vagga, men det blir bättre ju fler gånger man gör det. Vi kom till en punkt då hon låg lungt och still i min famn och lät sig vaggas till sömns, utan gråt och skrik och utan napp. Helt klart en seger! Målet är ju självklart att dottern ska somna i egen säng, utan napp...men ett litet steg i taget så kommer vi dit.
    Jag gör lite olika på nätterna. Fungerar det så buffar jag henne till sömns, men oftast blir det att jag får ta upp henne och vagga henne. Ibland får hon faktiskt nappen på natten (hon är så pass trött att hon då somnar om i djupsömn och inte märker när/om hon tappar nappen - så det funkar - lite snurrigt för dottern, så vill inte göra det för mycket - vill komma bort från det).

Jag resonerar som så att nu har jag plockat bort nappen. Något som ger henne tröst och trygghet. Och jag vill inte chocka henne med att gör allt på en gång, så jag tar upp henne. Jag tror inte att det sänder negativa signaler. Snarare tror jag att hon lär sig att man kan somna utan napp (även om det sker i min famn). Man får ta några steg i taget. När vi sen kommer till att somna/somna om själv i sängen så har vi blivit av med nappen.

Men framförallt tror jag att alla barn är olika (precis som alla föräldrar är olika) Som vuxna tolkar vi signaler på olika sätt och det gör barn med. Det ditt barn tolkar som en viss signal kanske mitt barn tolkar som en annan signal. Det jag med det vill säga är att du måste göra det som känns bra för dig. Om något fungerat förut tycker jag att ni absolut kan pröva/göra det igen.

Har sovit hemma i natt igen. SKÖÖÖÖÖÖÖNT! Har haft tre totalt jobbiga nätter, men inatt sov hon mycket bättre. Vaknade 4 gånger - bara.

• Igloo79

Mitt inlägg blev lite rörigt. Men jag hoppas att ni förstår. Får skriva förtydliganden om det behövs...

• Igloo79

Stjernan: Tack för tipset - ska kolla in det i morgon.
    After8: Pigg kl 5 - jobbigt. Man vill inte alls gå upp då... Fungerar det om han får mat (flaska, amma...) och sen lägga honom igen. Det har fungerat ett par gånger på lillan här.

Boken kom igår förresten (men jag kom hem vid 23 - så det blev inget läst) Idag har jag dock läst ca 150 sidor och skulle kunna läsa hela natten om jag inte vore så fasligt trött. Lillan sover sen en och en halv timma tillbaka. Ska själv lägga mig. Veckan har helt tagit slut på all ork. Lycka till med alla nattningar allihop. Hoppas ni får en bra natt. Det hoppas i alla fall jag på här hemma. Behöver verkligen desperat sömnen inatt....

• Igloo79

Alicia: Jag vill också säga upp mig! Känner med dig. Det är SÅÅÅÅÅÅÅ jobbigt att bli avbruten i sömnen konstant.

Nu har vi haft en bra natten till idag (hela veckan var dock bara total kaos). Jag har andra skäl till att vilja säga upp mig just nu. Suck.

• Igloo79

Ja, verkligen skönt att kunna ventilera med andra som förstår hur man har det.

• Igloo79

Ploten: Jag tycker att från att ha fått gå upp 10 - 20 gånger/natt (jag överdriver inte) till att gå upp 1 - 4 gånger/natt är framgång! Så visst är vi framgångsrika. Så är det för mig i alla fall (kan inte tala för andra). Bara genom att plocka bort nappen.

Visst kanske hon skriver mycket om sunt förnuft. Men när man vakat i veckor natt ut och natt in så har man nog inte så mycket förnuft kvar att ta till. Då känns det skönt att någon ger en handfasta råd och tips och hjälper en att lägga upp en plan steg för steg. Jag gillar boken och är helnöjd.

• Igloo79
    Snorpan73 skrev 2008-01-23 09:26:31 följande:
    EP säger ju att man ska lägga precis inna de somnar - men jag tror att det är klurigt om än inte omöjligt.
    Har klippt lite i ditt inlägg då jag inte behövde ha med allt. Det är inte alls omöjligt att lägga dem precis innan de somnar. det har jag gjort ofta.
  • Igloo79

Suck, här är det kaos och jag är ensam hemma. Oooooh vad jag önskar att maken var hemma och kunde ta nattningen ikväll. Han har jobbat natt i veckan och blir hemma nu till helgen. Suck. Värre nattning än någonsin. Hon hoppade över em-vilan och är övertrött. Bara skriker, skriker och skriker. Suck

• Igloo79

Widmarkarna: Låter som min bebis. Alltså innan metoden. Just nu är dottern helsnurrig med sömn. Men håller på och ändrar i rutiner mm för att få henne att sova bättre. Vi får hoppas på att det funkar.

• Igloo79

Widmakarna: Tycker att dottern har svårt att sova oavsett om vi lagt oss eller inte. Hon har eget rum sen ett tag tillbaka. Vet inte om det påverkar. Dock är våra rum så små att vi inte kan sova alla i samma rum, så även om det på verkar negativt så kan jag tyvär inte ändra det särskilt mycket. Fast hon har även sovit bra i eget rum, så vet inte om det är problemet. Att samsova är rena katastrofen, då hon vaknar med 45-minuters intervaller hela natten om vi gör det.

• Igloo79

Widmakarna: "Sängen får fötter"? - nu blev jag nyfiken?

• Igloo79

Halloj igen. Har inte läst så långt i boken än att jag läst om sängen som får fötter =)

Dock har jag tillfälligt flyttat in till dottern i hennes rum. Har varit så struligt den senaste tiden att det blev enklare så. Sover på madrass på golvet. inte det bekvämaste, men får ju inte sova så mcyket i alla fall, så det kanske inte gör något.

Ikväll har det gått ganska bra. Peppar peppar. Vågar inte säga mer. Får väl äta upp det nu när jag går och lägger mig. Sov gott alla.

Widmarkarna: Konstigt det där med flyttar. Vi fick också strul med dotterns sömn i samband med flytt och sen har det varit upp och ner.

• Igloo79

Här är det varierade resultat. Nattningen gick bra igår. Och även de få vaken på sena kvällskvisten. Sen vaknade hon runt 2 och den gången var det svårt att få henne att somna om. 5 tyckte hon att det var dags att vakna för dagen. Så början bra. Slutet mindre bra. Dock var uppvaken inte lika många.

• Igloo79

Jag kör sempers välling. HMmm har inte ens tänkt på att det kan bero på det. Men nu när jag tänker på det så har sömnstöken hållt på sen vi började med vällling, kanske ska byta/prova annan. Vad är det för finsk välling ni har?

• Igloo79

Har inte problem med bajsande. Kan bli lite hård ibland, men mest för att hon hatar att dricka vatten. Majsvälling är väl lite förstoppande?? (har hört det i alla fall) och det har vi ju problem med ibland (hård mage), så får klura vidare.

• Igloo79
    Widmarkarna skrev 2008-01-29 17:41:10 följande:
    Det är en välling som heter Muksu Plus, det är någon lugnande rot i den som ska göra att de sover bättre, men jag tror att den vanliga standard vällingen är snällast för magen. Linnea bajsar 2 ggr om dagen minst, men det har för det mesta varit hårt och tyvärr hatar hon majs :/
    Var får ni tag på den?
  • Igloo79

Då förstår jag. Bor i Borlänge. Lite svårar att få tag på.

Svar på tråden Somna utan gråt/NCSS, en mjuk "metod" för att hjälpa barnet att sova