Stjernarn: Vyssanlulltassar har jag funderingar på men vet inte var de går att få tag på.
after8. Vi har också tagit bort nappen. Gråt vid insomning här med. Får vyssja och vagga, men det blir bättre ju fler gånger man gör det. Vi kom till en punkt då hon låg lungt och still i min famn och lät sig vaggas till sömns, utan gråt och skrik och utan napp. Helt klart en seger! Målet är ju självklart att dottern ska somna i egen säng, utan napp...men ett litet steg i taget så kommer vi dit.
Jag gör lite olika på nätterna. Fungerar det så buffar jag henne till sömns, men oftast blir det att jag får ta upp henne och vagga henne. Ibland får hon faktiskt nappen på natten (hon är så pass trött att hon då somnar om i djupsömn och inte märker när/om hon tappar nappen - så det funkar - lite snurrigt för dottern, så vill inte göra det för mycket - vill komma bort från det).
Jag resonerar som så att nu har jag plockat bort nappen. Något som ger henne tröst och trygghet. Och jag vill inte chocka henne med att gör allt på en gång, så jag tar upp henne. Jag tror inte att det sänder negativa signaler. Snarare tror jag att hon lär sig att man kan somna utan napp (även om det sker i min famn). Man får ta några steg i taget. När vi sen kommer till att somna/somna om själv i sängen så har vi blivit av med nappen.
Men framförallt tror jag att alla barn är olika (precis som alla föräldrar är olika) Som vuxna tolkar vi signaler på olika sätt och det gör barn med. Det ditt barn tolkar som en viss signal kanske mitt barn tolkar som en annan signal. Det jag med det vill säga är att du måste göra det som känns bra för dig. Om något fungerat förut tycker jag att ni absolut kan pröva/göra det igen.
Har sovit hemma i natt igen. SKÖÖÖÖÖÖÖNT! Har haft tre totalt jobbiga nätter, men inatt sov hon mycket bättre. Vaknade 4 gånger - bara.