Cosmic Lotus skrev 2008-02-06 23:01:23 följande:
Jag är Vegan med Vegan barn, nu i vecka 13 på min tredje graviditet. Jag har bara positiva erfarenheter av att äta hälsosamt, det betyder för mig att äta mycket frukt och grönt, nötter och groddar... Jag föredrar "Levandeföda" vilket innebär att man inte äter någon upphettad mat och på så sätt tar upp mesta möjliga näring ur det man äter, Jag har tagit del av studier gjorda av Dr. Jubb från USA, lärt mig hur olika livsmedel påverkar oss på cellnivå, vissa livsmedel innehåller ett eller flera ämnen som påverkar oss negativt. Jag har även besökt "levande föda kur och kursgård" som ligger på Väddö, där har man inte i lika stor grad uteslutit sockerarter och stärkelserika frukter som i Jubb´s lära, som har gjort grundliga studier om "life-food". Men stället är fantastiskt!!Min son är vegan men ville till en början inte äta varm mat, han åt frukt och grönsaker, favoriten var en gröt gjord på nötter med sylt bestående av mixade blåbär och råhonung eller smothie.Han började visa tecken på hyperaktivitet, så jag ringde till våran vän och näringsexpert från New York, han föreslog att jag skulle utesluta banan ur kosten eftersom banan innehåller bl. en sammansättning av stärkelse och socker som ger en närings kick. Efter att jag tagit tog bort bananen ur min sons kost blev han ett lugnare och mer harmoniskt
barn.Nu är han tre år och äter även lagad mat, han gillar inte maten för varm och föredrar fortfarande frukt. Nu när hans övriga kost är ändrad och vi har dagar i lekparken där han är aktiv och gör av med mycket energi, kan en banan vara på sin plats :)Det viktiga med kosten tycker jag är att man inte blir dogmatisk och har skuld känslor, att man är fri i sitt ätande lyssnar till sin kropp och äter en balanserad kost.En ohälsosam bulle och en kopp te på ett café i goda vänners lag med skratt och gemenskap kan ge mer än en sallad om du är deppig och ensam. Men om du är på toppen av lyckan så rekommenderar jag lätt och upplyftande mat (frukt, grönsaker och nötter), äter vi tungt kan vi också må dä
refter.www.levandefoda.se kan vara en länk för dig som är intresserad av råmat med högt energi och näringsvärde.Ljus och Helande kraft!
Intressant. Just nötter och mandlar, var det inte så länge sedan jag upptäckte att de har ju ungefär samma protein-innehåll som bönor har (kanske i okokt tillstånd..)! Kanske till och med högre då i vissa fall.
Åt redan innan mycket mandlar o cashewnötter som är mina favoriter, men äter nog ännu mer av det nu (samt lite av andra sorter också ibland), - det är ju perfekt näring alltså!
O bra fetter samtidigt :) Perfekt.
Det här blev jag nyfiken på: "vissa livsmedel innehåller ett eller flera ämnen som påverkar oss negativt."
Menar du socker/kolhydrater samt kött, eller har du någon mer bra information som man borde dra nytta av?