• månsken

Vegan?

Någon som är vegan och gravid (eller har varit vegan och samtidigt gravid)? Hur gick det? Några problem?
    Är tyvärr inte själv gravid men vegetarian, och vill kanske bli vegan... Vill så hemskt gärna också bli gravid!

Om jag skulle få bli gravid och då var vegan, kan jag tänka mig att jag skulle få fler påhopp än jag får idag som bara vanlig veggo och o-gravid. Så, bara nyfiken om ni gravida veganer finns, och vad barnmorskor och andra säger till er om det hela...

• Svar på tråden Vegan?
  • månsken

Min pojkvän, som vill vänta lite till med barn, är inte vegetarian el. vegan. Men han äter helst inte griskött, är icke praktiserande muslim men ändå uppvuxen med att inte äta det.

Just nu bor vi inte ihop av praktiska skäl, men har bott 3 år ihop innan. Då fick han vegetarisk mat hemma, eftersom det oftast var jag som fixade mat. :)

Han fick någon gång ibland "tuppjuck" och sade "jag är inte vegetariaaaan, jag vill ha kött nuuuuuuu"... Jag kan ju inte bestämma över honom, utan får ju fint nöja mig med att försöka influera.

Om jag hade ensam bestämmanderätt skulle våra barn, om vi nu (förhoppningsvis) får några, inte äta kött alls. Nu får jag ju acceptera att han är fortfarande köttätare. Jag kommer att ge dem vegetariskt i "möjligaste mån" men kan ju inte "put up a fight" om han skulle köpa och ge barnet något med kött i. Då skulle man ju leva i ständiga bråk och det vill väl ingen. Jag älskar ju honom!

Citat ticktick: "Jag är övertygad om att billig korv och dansk lågprisköttfärs, Euroshoppers fiskpinnar och mackedonkans happy meal är ett långt större hot emot folkhälsan än våra stackars bönor och linser och vår tofu och våra grönsaker. Eller? ; )"

Jo, jag håller med dig!

• Vilda Tiger

Jag är vegan och har varit det i över tre år. Maken likaså. Jag är gravid i vecka 10 och jag har jättebra värden. Va kul att det är fler! Haha den här okunskapen som finns bland folk om att man inte får i sig proteiner utan kött, den är skrattretande. Och kommentarern som "men om barnet dööör om du inte äter kött då!" är ju helt obefogade. Jag tror att en vegetarisk eller i bästa fall en vegansk kost BARA är positiv för både mig och bebisen i magen. Äter "mitt val vegatarian" och annars en varierad kost. Och som sagt, allt är jättebra med hb och annat.

• Lady Dahmer

månsken -- skulle inte din man kunna tänka sig att uppfostra era barn vegetariskt, men själv äta kött vid andra tillfällen??

innan min man blev vegetarian så pratade vi om det och jag sa barkskt NEJ till kött för våra framtida barn eftersom att jag är vegetarian av etiska skäl... och min man tyckte det var logiskt och acceptabelt även om han själv, då, planerade att kanske äta kött på jobbet eller utanför hemmet. (nu så är han vegetarian dock så det blev ju perfekt ändå?)

sen vill jag också nämna att jag jobbar på förskola och vi har två vegetarian barn. och det är INGA som helst problem för oss eller för dem.

men jo visst stöter man på människor som tycker att man är hemsk för att man inte vill mata sina barn med djur! "men ska ni TVINGA barnen att bli vegetarianer?!! mina ska minsan få välja själv!" -- ibland undrar man ju hur folk tänker! haha

• Omorfia

Har varit lakto-ovo-vegetarian i 10 år och har inga problem med hälsan. Är gravid i v. 30 och sist jag var hos BM hade Hb bara gått ned från 124 till 123. Min BM sa vid inskrivningen om kosten att "det där verkar du ha koll på" och har inte tagit upp det sedan dess.

Som vegan kommer du att behöva vara duktigt påläst eftersom folk tror att icke-animalier betyder grönsaker. De flesta läser även in andra saker i vegan-begreppet, som att man är "militant" och allmänt jobbig. Annars ska det inte vara några problem att vara vegan och att vara gravid. Lycka till!

• Lady Dahmer

Vilda Tiger skrev 2008-01-06 15:37:07 följande:

Jag är vegan och har varit det i över tre år. Maken likaså. Jag är gravid i vecka 10 och jag har jättebra värden. Va kul att det är fler! Haha den här okunskapen som finns bland folk om att man inte får i sig proteiner utan kött, den är skrattretande. Och kommentarern som "men om barnet dööör om du inte äter kött då!" är ju helt obefogade. Jag tror att en vegetarisk eller i bästa fall en vegansk kost BARA är positiv för både mig och bebisen i magen. Äter "mitt val vegatarian" och annars en varierad kost. Och som sagt, allt är jättebra med hb och annat.
    eller så drar de upp den där historian om veganerna som svälte sitt barn till döds. jo jo man vet ju hur de dära VEGANERNA är, svälter sina barn! man DÖÖÖÖR om man inte får kött som barn!

(sen att dessa s.k "veganer" matat sin nyfödda med äppeljuice och inte bröstmjölk och förmodligen inte hade alla hästar i stallet verkar gå obemärkt förbi för de var ju VEGANER!!)
  • Jaramla

tror det går hur bra som helst att vara vegan, man får bara inte bry sig för mkt om vad andra tycker och tänker (men det gäller ju ALLT när man är gravid) och sen får man kanske inte vara för rigid när barnet väl har fötts, jag menar, serveras det glass på barnkalaset så får man kanske acceptera att ens barn äter det även om man har helt vegansk kost hemma, eller hur tänker ni?

en annan sak bara, som jag är nyfiken på, det är ingen av er som blivit sugen på kött under graviditeten? det hände nämligen en vän till mig som är vegetarian, hon hade inte ätit kött på många år men fick plötsligt en enorm längtan efter bacon och korv! hon tyckte det var riktigt jobbigt när hennes känslor o lust gick emot hennes principer!

och ticktick, tror du har helt rätt, finns betydligt större hos mot folkhälsan i form av hel o halvfabrikat!

• Omorfia

"men jo visst stöter man på människor som tycker att man är hemsk för att man inte vill mata sina barn med djur! "men ska ni TVINGA barnen att bli vegetarianer?!! mina ska minsan få välja själv!" -- ibland undrar man ju hur folk tänker! haha"

Visst är det sjukt? Folk tycker att man måste låta barnen "pröva allt" så att de själva kan få bestämma sedan. Helt ologiskt. Det finns en massa saker som jag inte tänker ge mina barn att äta. Eller tänker sig dårarna att de ska ställa sig och laga hund bara för att deras barn ska få testa? Personligen hade jag bara varit glad om mina föräldrar hade valt bort kött ur min diet från början..

• Lady Dahmer
    Jaramla skrev 2008-01-06 15:43:10 följande:
    tror det går hur bra som helst att vara vegan, man får bara inte bry sig för mkt om vad andra tycker och tänker (men det gäller ju ALLT när man är gravid) och sen får man kanske inte vara för rigid när barnet väl har fötts, jag menar, serveras det glass på barnkalaset så får man kanske acceptera att ens barn äter det även om man har helt vegansk kost hemma, eller hur tänker ni?en annan sak bara, som jag är nyfiken på, det är ingen av er som blivit sugen på kött under graviditeten? det hände nämligen en vän till mig som är vegetarian, hon hade inte ätit kött på många år men fick plötsligt en enorm längtan efter bacon och korv! hon tyckte det var riktigt jobbigt när hennes känslor o lust gick emot hennes principer!och ticktick, tror du har helt rätt, finns betydligt större hos mot folkhälsan i form av hel o halvfabrikat!
    finns mjölkfri glass! det får de laktosintoleranta barnen på mitt jobb.

oj jo, visst faaan blir man sugen på kött ibland. speciellt när man är hemma hos släkt och det serveras rökt lax o salami och alla möjliga sorters mums!! *suuuck*
  • Lady Dahmer
    Omorfia skrev 2008-01-06 15:44:00 följande:
    "men jo visst stöter man på människor som tycker att man är hemsk för att man inte vill mata sina barn med djur! "men ska ni TVINGA barnen att bli vegetarianer?!! mina ska minsan få välja själv!" -- ibland undrar man ju hur folk tänker! haha"Visst är det sjukt? Folk tycker att man måste låta barnen "pröva allt" så att de själva kan få bestämma sedan. Helt ologiskt. Det finns en massa saker som jag inte tänker ge mina barn att äta. Eller tänker sig dårarna att de ska ställa sig och laga hund bara för att deras barn ska få testa? Personligen hade jag bara varit glad om mina föräldrar hade valt bort kött ur min diet från början..
    borde ju vara mer logiskt att INTE ge barnen kött och sen när de är gamla nog låta dem bestämma själv om de tycker att djur ska dö för att de ska få nåt gott på tallriken. förstår mig inte på köttnormen.

och ja, det är massa saker jag inte kommer servera mina barn. te med koffein i, socker, godis... osv. och kött.
  • ticktick

Ladydahmer: "men ska ni TVINGA barnen att bli vegetarianer?!! mina ska minsan få välja själv!" -- ibland undrar man ju hur folk tänker! haha"
    Ja, för om man vänder på det: Vaddå, ska ni TVINGA era barn att bli köttätare? Vem säger att det är rätt och riktigt bara för att "människan alltid har ätit kött"? Sliten kommentar det där... Men tyvärr alltför vanlig. Det finns mycket människan gjort emot bättre vetande i alla tider. Våldtagit, krigat, mördat...
    Bor i en mångkulturell kommun och har både svärmor och svägerska som arbetar inom barnomsorgen och enligt dem är det inget konstigt för barnen att en äter kosher, en annan halal, en tredje vegetariskt, en fjärde glutenfritt, en femte laktosfritt... Om det är ett problem är det de vuxna som gör det till ett. Hoppas i alla fall att det inte ska bli några problem.

Vilda tiger: järnvärdet brukar dippa runt vecka 20, så det kan vara en idé att hålla koll på det iaf. Inte för att du är vegan, alltså, utan för att många får problem då. Niferex järntillskott är av icke-animalist ursprung men kapseln är av fiskgelatin har jag för mig. Dock lätt att öppna den och bara ta granulatet. Tar en kapsel då och då för att hålla depåerna fyllda.

Svar på tråden Vegan?