• månsken

Vegan?

Någon som är vegan och gravid (eller har varit vegan och samtidigt gravid)? Hur gick det? Några problem?
    Är tyvärr inte själv gravid men vegetarian, och vill kanske bli vegan... Vill så hemskt gärna också bli gravid!

Om jag skulle få bli gravid och då var vegan, kan jag tänka mig att jag skulle få fler påhopp än jag får idag som bara vanlig veggo och o-gravid. Så, bara nyfiken om ni gravida veganer finns, och vad barnmorskor och andra säger till er om det hela...

• Svar på tråden Vegan?
  • ticktick

Jag har blivit sugen ölkorv, det är nog det enda. Och ja, gravlax! Jag grät en halv eftermiddag av ren ångest, jag var så SUGEN! Men gravlax är ju big no no i vilket fall när man är gravid. Annars lever jag lite efter samvetsprincipen och har blivit mer öppen än vad jag var då jag blev veg för 11 år sedan. Jag äter det jag själv kan ta ansvar för att döda. KAN äta fisk mao, men gör det ogärna. Brukar annars vara det enklaste argumentet att ta till när man inte orkar ge sig in i långdragna diskussioner med köttätare som VET att de har rätt. Har lärt mig att käfta mindre, de förstår ändå inte...

• Lady Dahmer

ohhh ölkorv ja! mums. lol.

min samvetsprincip tvingar mig att låta bli ALLA djur. äter inte fisk eller skaldjur... men å andra sidan så känner jag inte speciellt mycket empati med just fisk o skaldjur.... men kan ändå inte förmå mig att äta dem. maken gör det dock ibland.

• ticktick

Jag gjorde det inte heller innan jag träffade min sambo för 5 år sedan, men sen vi flyttade ihop händer det då och då eftersom han varit semiveg sedan han gick på högstadiet. Min samvetsprincip har gått från strikt vegan under gymnasiet till en slarvande semivegetarian med ständiga samvetskval. ; ) Men någon köttätare med drömmar om grisfest på Kanarieöarna blir det aldrig av mig! Tji fick alla ni som skakade på huvudet och sa att "jaja, du växer nog upp lilla gumman, välkommen på grillparty när du kommit ur tonårstrotsen"... Ja, för det vet ju alla, förresten, att det enda som går att grilla är flintastek ller en blodig biff? Ååååh, grilla, vad sugen jag blev på grillat, neeej, fy, grillat grönsaksspett, sötpotatis, halloumi... ÅH! (hungrig? jag? näe.) För min del rör kvalen mycket det miljömässiga också - tänk ifall man hade haft råd att handla ALLT ekologiskt och rättvisemärkt! Det gör mig så ledsen, att det skall vara en ekonomisk fråga att kunna äta nyttigt och bra.

• månsken
    ladydahmer skrev 2008-01-06 15:38:10 följande:
    månsken -- skulle inte din man kunna tänka sig att uppfostra era barn vegetariskt, men själv äta kött vid andra tillfällen?? innan min man blev vegetarian så pratade vi om det och jag sa barkskt NEJ till kött för våra framtida barn eftersom att jag är vegetarian av etiska skäl... och min man tyckte det var logiskt och acceptabelt även om han själv, då, planerade att kanske äta kött på jobbet eller utanför hemmet. (nu så är han vegetarian dock så det blev ju perfekt ändå?)sen vill jag också nämna att jag jobbar på förskola och vi har två vegetarian barn. och det är INGA som helst problem för oss eller för dem. men jo visst stöter man på människor som tycker att man är hemsk för att man inte vill mata sina barn med djur! "men ska ni TVINGA barnen att bli vegetarianer?!! mina ska minsan få välja själv!" -- ibland undrar man ju hur folk tänker! haha
    Jag ska förhöra mig lite om förslaget :) Kan ju känna nu att jag önskar jag hade sagt barskt nej direkt i början, till att ge våra framtida barn kött. Men för 5 år sen var jag inte lika klar över att det faktiskt inte behövs något kött(/ägg/mjölk), ens medans kroppen växer och bildar sig.
    Var osäker på om det fanns något ämne som jag inte visste vad det hette (inte så enkelt som proteiner utan kanske nån aminosyra el. annat som var spec. för kött.) eftersom så många verkade tycka vegetarisk/vegansk kost var en omöjlighet för växande barn. Men men.. :)
    Han är ju otroligt djurvänlig.. och kanske kan det gå att föreslå det som du sade att barnen får veg. kost men han får välja kött om han vill.. Om jag bara har tillräckligt med fakta och info som visar att det inte behövs något kött, så kan det funka!
  • Vilda Tiger

Ett av de första tecknen på att jag var gravid var att jag blev tokigt sugen på korv... Typ prickig korv. Vi fick åka och köpa tofukorv som jag "förbjöd" maken att ta av. Lycklig som få var jag när jag fick en skiva på morgonmackan dagen därpå...

Ska kolla det där med järntillskott när jag närmar mig vecka 20. Tack för tipset!

Annars håller jag med er andra. De som tycker att man gör ett val åt sitt barn och TVINGAR det att inte äta kött, de tänker inte på att de också gör val åt sina barn och TVINGAR det att äta kött... Vi har tänkt att låta vårt barn äta mat med mjölk i. Maken tycker ägg med men jag är inte lika inne på det. Detta främst för att det ska kunna dricka eller äta mjölk i framtiden, då man annars lätt blir laktosintolerant (som i princip alla asiater). Då kan ju barnet välja själv i framtiden. Men inget kött, fisk eller fågel. Inte eller godis med gelatin och sånt äckel. Kort sagt, vegankost men med inslag av mjölkprodukter då och då.

• Ezder

Jag har varit vegan i ca 6 år och maken i några år. Nu är jag gravid i vecka 17 och har inte hunnit få så mycket dumma kommentarer ännu, men jag väntar mig att det kommer... Vi ger nog ett ganska påläst och seriöst intryck, barnmorskan sade bara "Jaha, ja det har ni säkert bättre koll på än jag" på inskrivningen.

Fast det är klart att man är lite extra noggrann, även om det kanske delvis har att göra med min personlighet och inte bara kosten. Något år innan vi började försöka bli gravida gjorde jag en blod- och urinanalys hos en läkare och fick mina värden svart på vitt med kommentarer om att allt var mycket bra, järn, B12, kalcium, blodfetter, salter, osv osv... För säkerhets skull, liksom. Och nu när jag är gravid dubbelgarderar jag och äter, utöver bra mat, multivitamin för gravida som bland annat ger hela dagsbehovet av kalcium i separata tabletter på kvällen (har inte kollat om de är veganska och tänker inte göra det heller). Berikar dessutom hembakat bröd, seitanstekar och liknande med mortlade B12-tabletter, eftersom en enda tablett innehåller flera hundra gånger dagsbehovet. Och så tar jag omega 3-tillskott, DHA från alger i vegetabilisk kapsel, för att vara säker på att barnets hjärna får alla möjligheter att utvecklas till sin fulla potential, fast jag tror egentligen att rapsolja i daglig matlagning räcker. Dubbelgardering, som sagt...

Vegansk näringslära på vetenskaplig grund är en bra bok. Jag har också Grön barnmat och Feeding your vegan infant with confidence, men dem har jag ingen riktig uppfattning om ännu.

Nog är det jobbigt att förväxlas med överdrivna hälsoveganer, råkostentusiaster och andra, vars mat lätt blir alltför fiberrik och fettfattig för ett litet barn, och som kanske inte ens ammar. Folk förstår inte att man inte måste vara sådan bara för att man är vegan. När folk utgår från att jag inte ska amma, eftersom mjölk ju är "animaliskt", är nog det som stör mig mest. De kan verkligen inte få in i huvudet att jag låter bli att dricka mjölk eftersom mjölken tillhör kalven (och andra anledningar som har med djurhållning, miljö o s v att göra men i a f), på samma sätt som min mjölk tillhör mitt barn. Om någon band mig, tog mitt barn ifrån mig, mjölkade mig och sålde mjölken skulle jag tycka att det var fel... Jaja. I jämförelse med det är de välmenande "tipsen" om att hampa är en bra proteinkälla och man måste äta massvis med persikor för järnets skull mest något man får möta med ett leende och sedan skratta åt i avskildhet. Återstår att se vilka kommentarer man får när barnet väl är fött, från dagis o s v...

Och ja, jag har också blivit sugen på kött under graviditeten, något jag aldrig är annars. Men men, det är bara att vifta undan det, på samma sätt som man ibland får vifta undan suget efter för mycket godis, och inte tänka på hur motmjudande det där suget är...

• månsken
    Ezder skrev 2008-01-06 20:59:35 följande:
    Jag har varit vegan i ca 6 år och maken i några år. Nu är jag gravid i vecka 17 och har inte hunnit få så mycket dumma kommentarer ännu, men jag väntar mig att det kommer... Vi ger nog ett ganska påläst och seriöst intryck, barnmorskan sade bara "Jaha, ja det har ni säkert bättre koll på än jag" på inskrivningen. Fast det är klart att man är lite extra noggrann, även om det kanske delvis har att göra med min personlighet och inte bara kosten. Något år innan vi började försöka bli gravida gjorde jag en blod- och urinanalys hos en läkare och fick mina värden svart på vitt med kommentarer om att allt var mycket bra, järn, B12, kalcium, blodfetter, salter, osv osv... För säkerhets skull, liksom. Och nu när jag är gravid dubbelgarderar jag och äter, utöver bra mat, multivitamin för gravida som bland annat ger hela dagsbehovet av kalcium i separata tabletter på kvällen (har inte kollat om de är veganska och tänker inte göra det heller). Berikar dessutom hembakat bröd, seitanstekar och liknande med mortlade B12-tabletter, eftersom en enda tablett innehåller flera hundra gånger dagsbehovet. Och så tar jag omega 3-tillskott, DHA från alger i vegetabilisk kapsel, för att vara säker på att barnets hjärna får alla möjligheter att utvecklas till sin fulla potential, fast jag tror egentligen att rapsolja i daglig matlagning räcker. Dubbelgardering, som sagt...Vegansk näringslära på vetenskaplig grund är en bra bok. Jag har också Grön barnmat och Feeding your vegan infant with confidence, men dem har jag ingen riktig uppfattning om ännu. Nog är det jobbigt att förväxlas med överdrivna hälsoveganer, råkostentusiaster och andra, vars mat lätt blir alltför fiberrik och fettfattig för ett litet barn, och som kanske inte ens ammar. Folk förstår inte att man inte måste vara sådan bara för att man är vegan. När folk utgår från att jag inte ska amma, eftersom mjölk ju är "animaliskt", är nog det som stör mig mest. De kan verkligen inte få in i huvudet att jag låter bli att dricka mjölk eftersom mjölken tillhör kalven (och andra anledningar som har med djurhållning, miljö o s v att göra men i a f), på samma sätt som min mjölk tillhör mitt barn. Om någon band mig, tog mitt barn ifrån mig, mjölkade mig och sålde mjölken skulle jag tycka att det var fel... Jaja. I jämförelse med det är de välmenande "tipsen" om att hampa är en bra proteinkälla och man måste äta massvis med persikor för järnets skull mest något man får möta med ett leende och sedan skratta åt i avskildhet. Återstår att se vilka kommentarer man får när barnet väl är fött, från dagis o s v...Och ja, jag har också blivit sugen på kött under graviditeten, något jag aldrig är annars. Men men, det är bara att vifta undan det, på samma sätt som man ibland får vifta undan suget efter för mycket godis, och inte tänka på hur motmjudande det där suget är...
    Vad är seitanstekar? Bra liknelse, med mjölkningen. Hampa, är det en bra proteinkälla? Aldrig hört? Eller är det det, det inte är? (Haha 3 st "det") Var köper man isåfall det? Och var köper man seitanstekar om det är värt att testas?

På tal om att dubbelgardera, jag brukar oftast ta en tesked zetas linfröolja på pastan el linserna eller vad det nu är för mat. Ibland blir det mer än en, kanske två-tre tillfällen på dagen när jag vill hälla lite olja över något jag ska äta. Har läst nu att linfrön är farliga att överdosera.
    (På flaskan står det bara (och sägs på andra ställen) att "en tesked linfröolja täcker dagsbehovet av omega tre" (bra om man vill ha vegetabiliskt omega3).

Är rädd för att överdosera, inte bara gällande linfröolja utan andra saker (pga kan leda till störningar i nervsystemet, njusten? osv.)
    Borde mao. använda vanlig olivolja el. rapsolja lite mer o minska lite på linfröoja.

Men om jag skulle äta en bra, varierad vegansk el. vegetarisk kost och samtidigt ta multivitamin för gravida plus andra tillskott, skulle jag vara orolig för att få för mycket av de vitaminer och mineraler som är fettlösliga, och alltså inte bara kan kissas ut om det blir för mycket..

Att jag tänkte på njursten, var för att jag ger ibland mina kaniner lite alfalfa-hö (mycket kalcium-rikare än vanligt hö). Men får då alltid tänka på att de inte får det för mycket o för länge, för att då kan de få problem med njursten (pga för mycket kalcium sade veterinären). (Ursäkta OT.)...

Du Ezder har ju å andra sidan varit vegan i 6 år och har säkert mer "på fötterna" än jag när det gäller sådant, och du verkar ju inte vara rädd för att överdosera?.
  • Ezder

Hej Månsken!

Seitanstekarna gör jag själv av bland annat färdigtvättat vetegluten, som kan finnas i vissa hälsokostaffärer. Receptet finns på typ första Google-träffen om man söker på seitan, vi tycker det är bra men det är ju ingen höjdare om man är lite känslig för gluten, kanske...

Nej, hampa är knappast någon bra proteinkälla. Jag mest drev med att folk vägrar inse att pasta, bröd och bönor täcker proteinbehovet alldeles utmärkt utan dyra specialprodukter.

Usch, linfröolja, hihi, jag klarade aldrig av det, det smakar fisk... Jag tror att typ 2 matskedar rapsolja (30 gram fett, och man måste ju ändå tillsätta fett i veganmat) ger lika mycket alfalinolensyra (moderfettsyran i omega 3-gruppen) som en tesked linfröolja. Men om linfröoljan funkar för dig är det ju utmärkt. :)

Anledningen till att jag tar DHA nu under graviditet och amning är för att vissa studier antyder att små barn har svårt att omvandla alfa-linolensyra till DHA samt att även vuxna kan ha svårt att omvandla tillräckligt mycket för att täcka barnets behov i slutet av grav/vid amning. (Den andra omega-3-syran, vars namn jag glömt för tillfället, går dock lättare för kroppen att bilda.) Dock har ingen studie lyckats visa att veganbarn skulle utvecklas sämre mentalt än fiskätande barn.

Jag är faktiskt inte rädd att överdosera, fast jag har ärligt talat inte tänkt så mycket på det. Tabletterna innehåller ju inte mer än dagsbehovet av någonting, upptaget från tabletter är ganska begränsat och dessutom innehåller vegankost bara A-vitamin i form av ofarlig betakaroten och det är väl den som är farlig, om man pratar fettlösliga vitaminer och graviditet. Dessutom ligger gränserna för långsiktig giftighet rejält över dagsbehovet för i princip samtliga vitaminer och mineraler, och många, som t ex B12, blir aldrig skadliga. Det är om man dagligen trycker i sig typ 100 mg järn tillsammans med 1g C-vitaminbrus och andra monsterkurer som det kan börja bli lite skumt... Såvitt jag vet, i a f. Rätta mig gärna om jag har fel! :)

• Victors mamma

Vad kul att det finns fler vegetarianer/veganer här som är eller har varit gravida!
    Jag är vegan och gravid i vecka 13

Har köpt vitaminer och mineraler på hälsokosten, som skulle innehålla allt man behöver få i sig när man är gravid.
    Var på inskrivning i fredags, och då hade jag dock lite lågt järnvärde (116), men det beror antagligen på att jag har spytt varje dag fram till denna vecka. För innan jag blev gravid har mina värden alltid varit jättebra.

Både jag och min sambo har varit veganer i många år så vi vet hur vi ska äta för att få i oss allting, så jag är inte orolig.

• bäbis0804

Hej,
    kul att läsa på om diverse tips! jag är inte vegan utan vegetarian men åt rätt veganskt hemma innan jag konstaterade att jag är gravid. Jag kör på Mitt Val Kvinna, som innehåller mindre a-vitamin så att inte värdena blir för höga, samt Niferex eftersom mitt järnvärde sjönk. Har varit blodgivare i många år så utan gravidiet har det inte varit några problem. Älskar Marmite så B-vitaminer får jag gott om.
    Sen har jag också "svikit" mina principer och börjat med Mumomega fettsyror, det är av fisk och nattljusolja, som ska vara bra för fostrets hjärna. Läste att det är så otroligt viktigt med DHA så jag tänkte "försäkra" mig om att det inte blir fel.

tror också att det finns mängder av farligare saker att ge sina barn än just vettig vegankost! min sambos bror har två pojkar 4 o 6 år gamla som mår hur bra som helst o de är helt vegan. Men man kan tydligt se hur speedade de blir när de får något med vitt socker i, de är inte vana vid det..

Bra boktips är: "Vegetarian baby & child" av Petra Jackson på Headline förlag, samt "Pregnancy, children and the vegan diet" av Michael Klaper på Gentle World.

Svar på tråden Vegan?