Ezder skrev 2008-01-06 20:59:35 följande:
Jag har varit vegan i ca 6 år och maken i några år. Nu är jag gravid i vecka 17 och har inte hunnit få så mycket dumma kommentarer ännu, men jag väntar mig att det kommer... Vi ger nog ett ganska påläst och seriöst intryck, barnmorskan sade bara "Jaha, ja det har ni säkert bättre koll på än jag" på inskrivningen. Fast det är klart att man är lite extra noggrann, även om det kanske delvis har att göra med min personlighet och inte bara kosten. Något år innan vi började försöka bli gravida gjorde jag en blod- och urinanalys hos en läkare och fick mina värden svart på vitt med kommentarer om att allt var mycket bra, järn, B12, kalcium, blodfetter, salter, osv osv... För säkerhets skull, liksom. Och nu när jag är gravid dubbelgarderar jag och äter, utöver bra mat, multivitamin för gravida som bland annat ger hela dagsbehovet av kalcium i separata tabletter på kvällen (har inte kollat om de är veganska och tänker inte göra det heller). Berikar dessutom hembakat bröd, seitanstekar och liknande med mortlade B12-tabletter, eftersom en enda tablett innehåller flera hundra gånger dagsbehovet. Och så tar jag omega 3-tillskott, DHA från alger i vegetabilisk kapsel, för att vara säker på att barnets hjärna får alla möjligheter att utvecklas till sin fulla potential, fast jag tror egentligen att rapsolja i daglig matlagning räcker. Dubbelgardering, som sagt...Vegansk näringslära på vetenskaplig grund är en bra bok. Jag har också Grön barnmat och Feeding your vegan infant with confidence, men dem har jag ingen riktig uppfattning om ännu. Nog är det jobbigt att förväxlas med överdrivna hälsoveganer, råkostentusiaster och andra, vars mat lätt blir alltför fiberrik och fettfattig för ett litet barn, och som kanske inte ens ammar. Folk förstår inte att man inte måste vara sådan bara för att man är vegan. När folk utgår från att jag inte ska amma, eftersom mjölk ju är "animaliskt", är nog det som stör mig mest. De kan verkligen inte få in i huvudet att jag låter bli att dricka mjölk eftersom mjölken tillhör kalven (och andra anledningar som har med djurhållning, miljö o s v att göra men i a f), på samma sätt som min mjölk tillhör mitt barn. Om någon band mig, tog mitt barn ifrån mig, mjölkade mig och sålde mjölken skulle jag tycka att det var fel... Jaja. I jämförelse med det är de välmenande "tipsen" om att hampa är en bra proteinkälla och man måste äta massvis med persikor för järnets skull mest något man får möta med ett leende och sedan skratta åt i avskildhet. Återstår att se vilka kommentarer man får när barnet väl är fött, från dagis o s v...Och ja, jag har också blivit sugen på kött under graviditeten, något jag aldrig är annars. Men men, det är bara att vifta undan det, på samma sätt som man ibland får vifta undan suget efter för mycket godis, och inte tänka på hur motmjudande det där suget är...
Vad är seitanstekar? Bra liknelse, med mjölkningen. Hampa, är det en bra proteinkälla? Aldrig hört? Eller är det det, det inte är? (Haha 3 st "det") Var köper man isåfall det? Och var köper man seitanstekar om det är värt att testas?
På tal om att dubbelgardera, jag brukar oftast ta en tesked zetas linfröolja på pastan el linserna eller vad det nu är för mat. Ibland blir det mer än en, kanske två-tre tillfällen på dagen när jag vill hälla lite olja över något jag ska äta. Har läst nu att linfrön är farliga att överdosera.
(På flaskan står det bara (och sägs på andra ställen) att "en tesked linfröolja täcker dagsbehovet av omega tre" (bra om man vill ha vegetabiliskt omega3).
Är rädd för att överdosera, inte bara gällande linfröolja utan andra saker (pga kan leda till störningar i nervsystemet, njusten? osv.)
Borde mao. använda vanlig olivolja el. rapsolja lite mer o minska lite på linfröoja.
Men om jag skulle äta en bra, varierad vegansk el. vegetarisk kost och samtidigt ta multivitamin för gravida plus andra tillskott, skulle jag vara orolig för att få för mycket av de vitaminer och mineraler som är fettlösliga, och alltså inte bara kan kissas ut om det blir för mycket..
Att jag tänkte på njursten, var för att jag ger ibland mina kaniner lite alfalfa-hö (mycket kalcium-rikare än vanligt hö). Men får då alltid tänka på att de inte får det för mycket o för länge, för att då kan de få problem med njursten (pga för mycket kalcium sade veterinären). (Ursäkta OT.)...
Du Ezder har ju å andra sidan varit vegan i 6 år och har säkert mer "på fötterna" än jag när det gäller sådant, och du verkar ju inte vara rädd för att överdosera?.