Jag har också gått profylaxkurs. Andningssätten vi lärde oss kändes väldigt naturliga. Precis som MossaQ beskrev, så kan/ska man variera sin andning efter hur intensiva värkarna är och var i förlossningen man befinner sig.
Personligen blev jag mest yr av riktigt djupa och långsamma andningar som vi använder på Yogan. När man först fyller hela lungorna och sen sakat andas ut ALL luft för att sen ta ett nytt andetag. Här andas man in och ut genom näsan hela tiden, så det är lite annorlunda mot profylaxandningen. Det tog några yogapass innan jag vande mig vid andningen.
Eftersom det här är min första graviditet, så har jag inga erfarenheter vad gäller själva förlossningen. Jag hoppas i alla fall att andningsteknikerna jag lärt mig och övat på ska hjälpa mig i mitt födande. Vet ännu inte exakt vilken som kommer att kännas bra och när under förlossningen. Jag tar det när det kommer. Däremot känns det skönt att öva andning. Det är en konkret sak, en del av förberedelsen som jag blir lugn och avslappnad av.
Lycka till alla blivande mammor!
/Plupp01