• Doldis987

18 års fest - tips på regler mm

Min bror ska ha en 18-års fest och tycker såklart att mammas och pappas krav är pest och att de vill förstöra hans 18-års dag. Mamma ville att jag skulle prata med honom, för han ser lite upp till mig och brukar lyssna hyfsat. Jag vill helst inte lägga mig i regler osv, utan möjligen prata med honom om VARFÖR dom ställer upp regler. Jag sa till henne att de skulle ha ett samtal där dom som föräldrar ställer upp några få absoluta krav de ställer på festen. Mina förslag var:

*max 60 personer
    *det ska finnas en gästlista med alla namn så ingen obehöring kommer in
    *minst 2 vuxna som de godkänner som "ordningsvakter", som är där hela tiden
    *en senaste tid för avslut

Festen är 2 mil från närmsta stad så jag är inte så orolig att det ska komma massa obehöriga, men många kommer säkert dricka för första gången och då känns det oerhört viktigt att ha ordentliga ramar för festen.

Vad tycker ni? Bör/kan jag som syster (jag är ju typ vuxen, 30 år ) göra något mer?

Har ni bra tips på hur man kan "övervaka" och ordna en fest sådär utan att det blir trist för tonåringarna?

• Svar på tråden 18 års fest - tips på regler mm
  • Jen nifer

tycker några är löjliga här.

Ni säger att om dom fyllt 18 år så kan man inte sätta upp några regler.Och dom gör o dricker vad dom vill.
    MEN när hon berättar att han inte riktigt hunnit fylla 18 då är de helt plötligt INGEN alkohol, hah tycker den åsikten låter konstig.

SJÄLVKLART kan man sätta upp regler för ens hemmaboende barn.
    För många 18 åriga killar(o tjejer) är faktist fortfarande lååångt ifrån vuxna och dom behöver även regler,krav o riktlinjer dagen efter deras 18 års dag. Sålänge man bor hemma får man respektera föräldrarnas åsikter. Sen tycker jag man ska kompromissa såklart , men de även innan 18 och efter 18.

Tycker dom här "kraven" som snarare är kompromisser ser väldigt bra ut tycker jag.

• Bevabus

haha gör så

Neolotta skrev 2008-01-10 12:58:58 följande:
    Perfekt! Ska använda det som exempel om min bror börjar krångla
  • Bevabus

så tycker jag med, jag är 18 om inte sådär jättelänge. så länge jag bor hemma så kommer jag följa mina föräldrars regler...så länge dom är resonliga såklart...jag är ju inget litet barn längre som går med på vad som helst
    jag har ju mina egna känslor, åsikter och tankar som dom får kompromissa med också. men jag måste medge att jag börjar bli rejält trött på alla regler faktist xD...redo att flyga ur boet snart kanske? :P haha

Jen nifer skrev 2008-01-10 13:01:27 följande:

tycker några är löjliga här.Ni säger att om dom fyllt 18 år så kan man inte sätta upp några regler.Och dom gör o dricker vad dom vill.MEN när hon berättar att han inte riktigt hunnit fylla 18 då är de helt plötligt INGEN alkohol, hah tycker den åsikten låter konstig.SJÄLVKLART kan man sätta upp regler för ens hemmaboende barn.För många 18 åriga killar(o tjejer) är faktist fortfarande lååångt ifrån vuxna och dom behöver även regler,krav o riktlinjer dagen efter deras 18 års dag. Sålänge man bor hemma får man respektera föräldrarnas åsikter. Sen tycker jag man ska kompromissa såklart , men de även innan 18 och efter 18.Tycker dom här "kraven" som snarare är kompromisser ser väldigt bra ut tycker jag.
  • Doldis987

Jag håller med dig. Undra hur vårt samhälle skulle se ut om ALLA föräldrar bara sket i sina barn som råkat fylla 18. Det är ju en hel del som gör det, tänker närmast på festen i Stockholm när en 16 årig kille tragiskt miste livet. Där fanns INGA vuxna, och tjejen var inte ens 18 år som hade festen. Sen om man inte längre har det juridiska ansvaret ska väl inte spela någon roll om man bryr sig om sina barn. Naturligtvis finns det mönsterbarn, men man vet ju inte vad kompisar och andra kan hitta på även i de fallen.

Tack för ditt inlägg!

ellam71 skrev 2008-01-10 12:53:13 följande:
    Fru hemlig skrev 2008-01-09 10:46:44 följande:Där tycker jag du har fel. Så länge barnen bor hemma har man som förälder ett ansvar. Ja det har man väl hela livet egentligen. Men så länge de bor hemma är det jag som bestämmer!
  • Jen nifer

det är det jag menar,man måste börja kompromissa med barnet lång tinnan 18. sen är de från tonåring til tonåring, man visar ju hur mycket ansvar man klarar.

Jag är bara 19, men mamma med hus o sambo och jag kan ju själv känna att jag är en bra bit in på vuxenstadiet.
    Men när jag bodde hemma fortfarande, vid ca 15 års ålder så redan då kompromissade vi. Och pga det har vi aldrig haft problem hemma. Jag har respekterat mina föräldrar o dom mig.

En sak om reglerna för festen kanske skulle kunna va om dom "vuxna vakterna" kan vara någon annan än förälder,
    äldre syskon eller liknande?

• Doldis987

Tack, blev själv irriterad att det blev nästan ordmärkande där i början, men orkade inte ens besvara inläggen. Jag kommer inte skämmas att jag puffar (utan att styra) min bror på rätt vägar i livet, oavsett hans ålder. Men jag har kanske ingen rätt att tycka det, eftersom hans föräldrar inte ens får det

Jen nifer skrev 2008-01-10 13:01:27 följande:

tycker några är löjliga här.Ni säger att om dom fyllt 18 år så kan man inte sätta upp några regler.Och dom gör o dricker vad dom vill.MEN när hon berättar att han inte riktigt hunnit fylla 18 då är de helt plötligt INGEN alkohol, hah tycker den åsikten låter konstig.SJÄLVKLART kan man sätta upp regler för ens hemmaboende barn.För många 18 åriga killar(o tjejer) är faktist fortfarande lååångt ifrån vuxna och dom behöver även regler,krav o riktlinjer dagen efter deras 18 års dag. Sålänge man bor hemma får man respektera föräldrarnas åsikter. Sen tycker jag man ska kompromissa såklart , men de även innan 18 och efter 18.Tycker dom här "kraven" som snarare är kompromisser ser väldigt bra ut tycker jag.
  • Doldis987

Det var vad jag sa till mamma också. Han har 5 äldre syskon så visst ställer vi upp om han frågar. För honom skulle det vara pest att ha morsan och farsan där, och det förstår jag!

Jen nifer skrev 2008-01-10 13:08:17 följande:

En sak om reglerna för festen kanske skulle kunna va om dom "vuxna vakterna" kan vara någon annan än förälder,äldre syskon eller liknande?
  • maritmedm

Jag tycker TS gör ett jättejobb och engagerar sig!!
    att anmärka på att han inte är 18 då festen hålls känns skenheligt på något vis. oki att han inte är 18 då men fyller snart, så lika bra han får ha sin fest och att den är "övervakad" än att det blir ett okontrollerat fylleslag!

• Bevabus

haha aa, jag kan jag förstå honom oxå :P det är ju pga alla morsor och farsor som det finns "FF"..Föräldrafritt xD

Neolotta skrev 2008-01-10 13:15:13 följande:
    Det var vad jag sa till mamma också. Han har 5 äldre syskon så visst ställer vi upp om han frågar. För honom skulle det vara pest att ha morsan och farsan där, och det förstår jag!Jen nifer skrev 2008-01-10 13:08:17 följande:
  • ellam71
    Neolotta skrev 2008-01-10 13:07:31 följande:
    Jag håller med dig. Undra hur vårt samhälle skulle se ut om ALLA föräldrar bara sket i sina barn som råkat fylla 18. Det är ju en hel del som gör det, tänker närmast på festen i Stockholm när en 16 årig kille tragiskt miste livet. Där fanns INGA vuxna, och tjejen var inte ens 18 år som hade festen. Sen om man inte längre har det juridiska ansvaret ska väl inte spela någon roll om man bryr sig om sina barn. Naturligtvis finns det mönsterbarn, men man vet ju inte vad kompisar och andra kan hitta på även i de fallen.Tack för ditt inlägg!
    Jag är rädd för att vi redan nu ser resultatet av frånvarande föräldrar.. hela samhället är på väg att falera. Jag skyller det på föräldrarna!!
Svar på tråden 18 års fest - tips på regler mm