• Doldis987

18 års fest - tips på regler mm

Min bror ska ha en 18-års fest och tycker såklart att mammas och pappas krav är pest och att de vill förstöra hans 18-års dag. Mamma ville att jag skulle prata med honom, för han ser lite upp till mig och brukar lyssna hyfsat. Jag vill helst inte lägga mig i regler osv, utan möjligen prata med honom om VARFÖR dom ställer upp regler. Jag sa till henne att de skulle ha ett samtal där dom som föräldrar ställer upp några få absoluta krav de ställer på festen. Mina förslag var:

*max 60 personer
    *det ska finnas en gästlista med alla namn så ingen obehöring kommer in
    *minst 2 vuxna som de godkänner som "ordningsvakter", som är där hela tiden
    *en senaste tid för avslut

Festen är 2 mil från närmsta stad så jag är inte så orolig att det ska komma massa obehöriga, men många kommer säkert dricka för första gången och då känns det oerhört viktigt att ha ordentliga ramar för festen.

Vad tycker ni? Bör/kan jag som syster (jag är ju typ vuxen, 30 år ) göra något mer?

Har ni bra tips på hur man kan "övervaka" och ordna en fest sådär utan att det blir trist för tonåringarna?

• Svar på tråden 18 års fest - tips på regler mm
  • bustjejen

Dina förlag låter utmärkta tycker jag .
    Låt några vuxna vara där och ha lite koll utan att stå som hökar.
    Gör klart från början att ni ringer föräldrarna eller liknande om någon blir alldeles tokfull, så att de tryggt och säkert kan bli hämtade.

• Fru hemlig

Men var är festen? Vem betalar? Om den inte är hos era föräldrar och de inte betalar kan de inte ställa några krav eller sätta några regler.

• Doldis987

Oj, kan man inte ställa krav på sina barn som bor hemma som man ansvarar för?

För övrigt så betalar de festlokalen och den är 3 kilometer från deras hus.

Fru hemlig skrev 2008-01-09 10:46:44 följande:

Men var är festen? Vem betalar? Om den inte är hos era föräldrar och de inte betalar kan de inte ställa några krav eller sätta några regler.
  • Fru hemlig
    Neolotta skrev 2008-01-09 10:50:15 följande:
    Oj, kan man inte ställa krav på sina barn som bor hemma som man ansvarar för?

Nej är de myndiga tycker jag inte att man kan kräva ex hur de ordnar en fest så till vida den inte är i ens hem eller man betalar för den.

För övrigt så betalar de festlokalen och den är 3 kilometer från deras hus.
    Som jag skrev: Om den inte är hos era föräldrar och de inte betalar kan de inte ställa några krav eller sätta några regler.
  • lövet2
    Neolotta skrev 2008-01-09 10:50:15 följande:
    Oj, kan man inte ställa krav på sina barn som bor hemma som man ansvarar för?För övrigt så betalar de festlokalen och den är 3 kilometer från deras hus.
    Om han fyller 18 år, så ansvarar de inte för honom nej - annat än att de är försörjningspliktiga om han fortfarande studerar. Men visst kan de utöva påtryckningar om de står för att betala lokalen. Om dina föräldrar hyr lokalen så ansvarar de också för att allt går rätt till där. I deras ställe skulle jag ge din bror två val: antingen sköter han sin fest själv på valfritt ställe och har sina regler, eller också betalar föräldrarna och då är det deras regler som gäller!
  • Doldis987

Jag skiljer på kan och bör. Synd att du skulle hänga upp dig på det.

Fru hemlig skrev 2008-01-09 10:53:59 följande:

Som jag skrev: Om den inte är hos era föräldrar och de inte betalar kan de inte ställa några krav eller sätta några regler.
  • Fru hemlig

Jag har inte hängt upp mig bara svarat på din fråga, lämnar din tråd nu.

• Doldis987

För övrigt så har han inte fyllt 18 år ännu när själva fester är.

• Fru hemlig

Fast då bör ju inte dina föräldrar i över huvudtaget låta honom ha en fest med alkohol. Nu drar jag mig ur.

• hannasmantan

Visst SKA man ställa krav på 18-åringar som bor hemma tycker jag. De är visserligen myndiga men bor de hemma så måste de anpassa sig.
    Min son fyller 18 i maj och han vill inte ha någon fest säger han, skönt tycker jag då många ungdomar dricker mycket här. Min son har avstått från alkohol eftersom vi sponsrar hans tävlande i skotercross (svindyrt).
    Ja ja tänker ni nu.....han har säkert varit full utan att vi vet om det. Man kan ju inte vara 100% säker alltid men jag är glad att han respekterar vår ståndpunkt som det verkar.
    Gud vad jag börja svamla en massa annat.....;)

Svar på tråden 18 års fest - tips på regler mm