saras måbra-tråd keeps going stronger
Oj vad ni har hunnit skriva mycket, både i gamla och nya tråden!
Kul och härligt och inspirerande med en ny tråd!
Jag ska precis ut och springa. Sprang senast i lördags, hemma hos mamma och pappa i Värmland, så jag är riktigt sugen nu. Ska köra rodd + styrka + stretch efter.
Igår var det SÅ skönt att gå på poweryoga för första gången på flera veckor. 10 min uppvärmning (hårt) på löpbandet hann jag med innan.
Efter träningen igår, dusch osv var det så GOTT att äntligen äta kvällsfika så det blev MYCKET mer än vanligt, rött thé med havremjölk, två tunna skivor grovt hembakat med 17% ost och några skivor banan, en apelsin och 50 gram mörk choklad (oj då!)! Annars brukar det vara ANTINGEN mackor ELLER frukt + choklad... Och nästan aldrig 50 gram choklad på en gång numera (det var standard förut men nu brukar jag försöka hålla mig runt 20-30 gram per tillfälle!) *hmmm*
Monchichii - jag tycker det låter helt perfekt att ta till sig "pointstänket" hos VV och kombinera med kunskaper om vad som är bra att äta även oavsett antal kalorier! För när det gäller viktminskning så ÄR det ju i slutänden bara balansen mellan inkomster och utgifter som spelar roll. Men när det gäller hälsa och välmående så spelar även kvaliteten och det allmänna näringsvärdet på maten roll.
Jag köpte själv en sån där skiva som heter Hälsovakten för några år sen. Men det funkade INTE för mig. Till skillnad från dig Monchichii så fick jag "svälta" om jag skulle hålla mig inom de ramar som det programmet satte upp för mig! Då gick jag över till min egen metod istället, dvs att äta MYCKET (måste få bli mätt), men nästan bara nyttig och hälsosam mat, uppdelat på 5-6 måltider per dag och med lite extra protein, plus medvetenhet om olika typer av kolhydrater och deras GI-värden. Och så massor av motion för att förbränna all den energin som jag får i mig!
Som har sagts så många gånger här i tråden: alla måste hitta sin egen väg som funkar på lång sikt för just den egna kroppstypen, ämnesomsättningen, målsättningarna...
En bekant berättade att hon blev så LYCKLIG när hon insåg att hon kunde gå ner i vikt utan att motionera, bara genom att lägga om kosten, för hon avskydde träning. Hon hade alltid trott att man MÅSTE träna bort övervikten, så för henne var det fantastiskt att "slippa"! Medan jag och många andra med mig ÄLSKAR träning och mycket hellre tränar en timme extra än äter mindre portioner!
SE: Härligt med en sån där "bra-mamma-dag"! Jag tycker du verkar vara en suverän mamma VARJE dag men jag känner igen mig i det du skriver att ibland är det så härligt att verkligen ha mycket kvalitetstid och UMGÅS sådär intensivt med sitt barn!
NU ska jag ut och springa!!!
K