• Kaya

saras måbra-tråd keeps going stronger

Oj vad det var svårt att hitta hit.

Igår kväll tränade jag combat för första gången på JÄTTELÄNGE (åratal)! Och det var ju första träningspasset efter att jag var sjuk så jag tänkte oj oj, ska jag orka nu... Men jag hade hur mycket ork som helst!? Började nästan undra varför det gick så lätt, varför jag inte blev tröttare eller mera svettig?! Och även tekniken satt som en smäck, grymma jumpkicks

Helt klar är jag mjukare och lösare i hullet efter en vecka utan motion och med annan kost... Har liksom återfått det där lilla mjuka på magen som väller ut ovanför linningen *urk* Men konstigt ändå att konditionen liksom finns kvar därinne nånstans fast man tycker att man har varit så sjuk och känner sig som ett vrak... bara att plocka fram orken - skönt att det är så!

Däremot är det INTE skönt att jag idag (och faktiskt även igår kväll men då vägrade jag tro att det var sant) har lite ont i halsen. Rent ut sagt JÄVLA SKIT ska jag bli förkyld nu också när jag precis har haft magsjuka???? Hmmmm.... Än så länge är det tillräckligt lindrigt för att jag ska våga ignorera det (som min man brukar göra... och hans förkylningar verkar aldrig bryta ut heller!). Ikväll blir det löpband plus poweryoga (om jag inte blir sämre i halsen alltså).

Sen har jag ätit samma gamla favoritfrukost, dvs thé och TRE tunna skivor hembakat med nyttiga pålägg. Det är som att jag har fått för mig att jag MÅSTE ha just TRE skivor för att bli nöjd, och för att stanna vid TVÅ skivor, som jag anser är idealet, måste jag liksom hejda mig och "tvinga" mig att sluta. Hmmmm... det enklaste kanske är att, istället för att kämpa mot mig själv, acceptera att jag är hungrig på morgonen och behöver TRE mackor, och så ta igen det genom vettiga portionsstorlekar och mycket motion under resten av dagen istället?

Jag har mer och mer börjat tänka i de banorna - att den sunda livsstilen måste vara njutbar och "frivillig" för att funka i längden, att det inte duger med förbud och regler och tvång utan att man i möjligaste mån ska följa the pleasure principle... Träningen MÅSTE vara rolig och skön, aldrig en "plikt"... Och man måste få äta lite som man vill, även om man naturligtvis inte kan äta hur mycket som helst av vad som helst om man vill hålla vikten.

Jag är så glad för jag har rester kvar från gårdagens middag till lunch idag. Sååååå god mat! Marinerad kyckling (strimlade kyckling och lade i plastpåse med färsk chili, citronskal, citronsaft, olivolja, salt, peppar på morgonen) stekt i ugnen med sesamfrön, fullkornscouscous, grekisk fårost, svarta oliver, tzatziki (gjord på lätt kesella och grekisk yoghurt), en supergod babaganouge, rucola, broccoli och pizzasallad! Mmmmm hur gott som helst.

Vad det blir till middag ikväll vet jag inte... På torsdagar går jag och min man omlott så när han kommer från sin träning sticker jag direkt ner till gymmet. Då brukar det bli nån enkel "barnmat" när jag och barnen äter middag ensamma. Kanske dinkelplättar eller dinkelpannkakor...? Men kanske båda får pannkakor idag på skola/dagis.

Ha en bra dag!

K

• Kaya

ps. viktigast av allt!

grattis ida på födelsedagen!!!!!!!!!!!!!!!

• Kaya

Men kaksmulan... jag som trodde snöstorm underlättade skidåkningen...? Lite mjuk nysnö ovanpå det gamla... härligt! Eller blåser det för mycket för att ens vara ute?

Vad härligt med nya skidor. Vallningsfria dessutom. Jag skulle dock vara helnöjd med min gamla skruttiga utrustning om det bara kunde bli lite SNÖ nån gång!? Det hinner ju bara vara minusgrader i en dag eller två här i Östergötland och falla pyttelite snö som knappt täcker marken så är det +5 och spöregn igen!

Jag som tyckte jag trivdes så bra i Norrköping. Men nu tror jag nästan att jag vill flytta tillbaka till Norrland... *surar*

K

• Kaya

Men kaksmulan... jag som trodde snöstorm underlättade skidåkningen...? Lite mjuk nysnö ovanpå det gamla... härligt! Eller blåser det för mycket för att ens vara ute?

Vad härligt med nya skidor. Vallningsfria dessutom. Jag skulle dock vara helnöjd med min gamla skruttiga utrustning om det bara kunde bli lite SNÖ nån gång!? Det hinner ju bara vara minusgrader i en dag eller två här i Östergötland och falla pyttelite snö som knappt täcker marken så är det +5 och spöregn igen!

Jag som tyckte jag trivdes så bra i Norrköping. Men nu tror jag nästan att jag vill flytta tillbaka till Norrland... *surar*

K

• Kaya

OK då förstår jag. "Snöstorm" låter positivt just nu för mig, som LÄNGTAR efter snö så det gör ont! Men jag vet hur det är i Umeå när det blåser och snöar samtidigt... Då kurar man gärna ihop sig inomhus.

Jag har sökt några intressanta jobb nu på morgonen *kämpar på* och druckit massor av GOTT thé för att trösta den lilla halsen som känns LITE öm. Är dock så himla hungrig, skulle lätt ha kunnat äta mellis mellan frukost (7.30) och lunch (11.30) fast jag normalt klarar mig hur bra som helst de timmarna! Och trots att jag alltså verkligen åt mig NÖJD på frukosten!

Kom just på vad EN orsak till min enorma hunger kan vara, förutom att kroppen desperat vill ta igen allt den missade när jag var sjuk - MENS på gång snart. Kanske också är därför jag känner mig lite extra mjuk och lös i hullet... hmmmm

K

• Kaya

JJ, usch såna där matställen är trista att gå på - finns liksom inga riktigt bra alternativ! Men det är ändå alltid bättre att äta NÅT än att hoppa över en måltid.

Ser att ni pratar om bakning, här bakas det också idag. Jag och barnen har just bakat ut två plåtar med thékakor, eget recept på degen naturligtvis (kan inte minnas när jag sist följde ett brödrecept... ingerdienserna blir alltid precis vad som faller mig in!)... Innehåller bl a valnötter och strödadlar (mixat), lite kakao (som diskret smaksättning bara), rapsolja, psylliumfrön, solrosfrön, grovt rågmjöl, fullkornsvetemjöl... Det jäser som tusan och ser supergott ut! Mina barn hävdar dessutom att degen var SMNASKENS!

K

• Kaya

Magda. Testa att äta havregrynsgröt (eller mackor) med vegetabilisk "mjölk" (soja, ris eller havre) till frukost. Jag VET att du älskar komjölk men det ÄR faktiskt ganska svårsmält!

6628: om du inte vill skaffa nån maskin (CT älskas av många här, själv avgudar jag min roddmaskin, en gammal hederlig cykel funkar ju också) kan du ju alltid hoppa hopprep som SE och många andra?

Vad konstigt det är. Jag har fortfarande ont i halsen, men har hur mycket ork som helst på träningen. Fick verkligen tvinga mig själv idag att "bara" köra powerwalk på löpbandet (25 min), hade verkligen lusten i kroppen att varva powerwalk och löpning! Nåväl, svettig och varm blev jag i alla fall (körde ganska brant lutning varvat med snabbare tempo). Sedan 60 min poweryoga. Kändes lätt och skönt - men som sagt, det ÄR skarpt i halsen. Hmmm... hoppas jag vaknar imorgon och det är mirakulöst borta.

Det var så OBESKRIVLIGT gott att komma hem och bada och sen provsmaka nya brödet till kvällsfika... jag tror det var det godaste bröd jag nånsin bakat! Två ganska små "thékakor" med 17% ost och rökt skinka blev det, hade lätt kunnat klämma lika mycket till men nu har jag ätit FÖR mycket vid varje måltid tidigare idag så jag bromsade lite. Längtar till frukosten imorgon, då ska jag njuta av min FAVORIT - mjukt bröd - igen... Tycker du är otroligt stark Jessi som orkar avhålla dig från detta syndiga GODA på vardagarna!

Duktig du är som har sprungit idag förresten. Och vad härligt med extra lång helg! Ha det riktigt skönt.

SE - härligt och hurtigt med promenad medan alla andra sover! Påminner mig om när jag körde deff för några år sen och gick en timme före frukost VARJE morgon, vaknade alltid av mig själv vid 5-6-tiden och spurtade iväg medan familjen snarkade och sov... Oslagbar känsla att komma hem och stretcha och äta frukost och ha hela dagen framför sig!

Men då måste det vara vår/sommar... den här tiden på året hoppas jag inte upp ur sängen i ottan pigg som en lärka precis! På tal om det så ska jag krypa i säng nu.

K

• Kaya

Magda, brödet jag är KÄR i just nu (ja det är ingen överdrift, min passion för mjuka mackor är relativt jämförbar med förälskelse... ) är mitt eget som jag och barnen bakade igår, kan inte säga hur mycket av varje men det innehåller valnötter + strödadlar (mixat, lite kakao, grovt rågmjöl, psylliumfrö,solrosfrö, fullkornsvetemjöl, rapsolja, jäst och salt. Det blev så HIMLA gott!

Det jag undrar, angående de MÅNGA olika recept som finns på HÄLSOLIMPOR med innehåll av filmjölk och bikarbonat (Skippers och andra varianter) - anses det vara särskilt nyttigt med bikarbonat-bröd eller? Själv avskyr jag smaken av bikarbonat, och har alltid trott att bakpulver/bikarbonat förstör B-vitaminerna som finns i sädesslagen, så om man ska baka nyttigt, så ska man baka på jäst...?

Det var dagens besserwisser, sorry, menade inte att dissa era goda bröd! jag är säker på att de är supernyttiga, fiberrika osv - men det är just bikarbonatet jag funderar över... (Och bara för att vara säker på att jag verkligen inte gillar smaken av bröd bakat på bikarbonat så kanske jag måste testa att göra såna där limpor snart ändå...)

Idag spöregn och storm, INTE så kul att vara ute och cykla i motvinden. Mitt skarpa i halsen förbyttes i rethosta och "kill i halsen" under natten, vilket jag såg som ett steg i rätt riktning, så jag gick och tränade på förmiddagen som planerat. TVÅ TIMMAR på gymmet som vanligt - 20 min kondition (uppvärmning på löpband), 45 min styrka (mitt vanliga program för hela kroppen, 3x8 med ganska lätta vikter, hade ju tänkt öka denna vecka men gör inte det förrän jag är 100% bra i halsen), 40 min kondition (powerwalk på löpband, brant lutning varvat med snabbare tempo), 15 min stretch.

Det var skönt!

Nu efter bad och lite "hemmaspa" och god lunch känns det som HELG, så mysigt. Ska laga min favoriträtt ikväll, lax i ugn med haricots verts, sardeller, tomat och oliver. Samt supergod fransk chokladmousse till efterrätt... *AAAAAHHH*

Nu väckning av litet barn och iväg i REGN och STORM för att hämta storebror!!! *hu*

K

• Kaya

Åh! Tulpaner! Jag ÄLSKAR tulpaner! Jag och barnen åkte till blomaffären idag på vägen hem från skolan (fast vi nästan blåste bort på kuppen) och köpte två buketter som nu står på bordet och gör att det känns som VÅR!!!

Otroligt nog kändes mina ben STARKA på den här cykelturen, trots två timmars träning tidigare idag, cykling imorse och storm/motvind. Det är därför jag "törs" träna trots känning i halsen, för att jag känner mig så pigg och STARK och har så mycket ork och energi!

Men jag fick lite dåligt samvete för jag blev varnad på en annan tråd att ABSOLUT inte träna om man känner nåt i halsen... och det är ju vad jag brukar säga till alla andra också! Oj då, vaddå dubbelmoral... Men jag har INGEN sjukdomskänsla i kroppen - missade en massa träning pga magsjukan - och mår så BRA av träningen...

BORTFÖRKLARINGAR jag VET!!!

Suck...

K

• Kaya

Betty

så mycket/ofta/långt som jag skriver så MÅSTE ju folk svara ibland, typ men guud ska hon aldrig ge sig... HA HA HA

nej allvarligt, ibland ställer man ju frågor utan att få svar men det behöver man ju inte tolka som att man inte räknas eller att folk inte läser det man skriver...

jag brukar tycka det är skönt att bara skriva av mig, även om jag inte får svar, det blir typ att man skriver lite varje dag istället för dagbok/blogg...

SE: GOTT med godis...

Själv har jag ätit min favoritlax till middag, fransk chokladmousse efter *death by chocolate aaaahhhhh*, och så nyss kvällsthé med FYRA såna frukt/nötbollar (ha ha SE FATTAR INTE hur era 20 bollar kunde räcka en hel månad????? jag äter LÄTT en sån laddning på en helg! ensam!) PLUS en massa salta cashewnötter, hade inte alls tänkt äta nötter men så har jag sån HUVUDVÄRK (trött, förkylning i kroppen, mens på gång... plus fel teknik på styrkan???) så jag bara moffade i mig i tron att lite (mycket) fett + salt skulle bota mig... men nej... det är nog bara sömn som gäller.

Imorgon åker vi till Västerås på inflyttningsfest hos några vänner, undrar vad som bjuds då, gissar på onyttigt

Ett tag tänkte jag springa på förmiddagen imorgon innan vi åker, men med tanke på hur min hals känns - USCH rethosta och obehag - så ska jag DEFINITIVT ha vilodag imorgon! Och hoppas vara på G igen på söndag kväll när det är poweryoga.

GOOD NIGHT

K

Svar på tråden saras måbra-tråd keeps going stronger