saras måbra-tråd keeps going stronger
Oj vad det var svårt att hitta hit.
Igår kväll tränade jag combat för första gången på JÄTTELÄNGE (åratal)! Och det var ju första träningspasset efter att jag var sjuk så jag tänkte oj oj, ska jag orka nu... Men jag hade hur mycket ork som helst!? Började nästan undra varför det gick så lätt, varför jag inte blev tröttare eller mera svettig?! Och även tekniken satt som en smäck, grymma jumpkicks
Helt klar är jag mjukare och lösare i hullet efter en vecka utan motion och med annan kost... Har liksom återfått det där lilla mjuka på magen som väller ut ovanför linningen *urk* Men konstigt ändå att konditionen liksom finns kvar därinne nånstans fast man tycker att man har varit så sjuk och känner sig som ett vrak... bara att plocka fram orken - skönt att det är så!
Däremot är det INTE skönt att jag idag (och faktiskt även igår kväll men då vägrade jag tro att det var sant) har lite ont i halsen. Rent ut sagt JÄVLA SKIT ska jag bli förkyld nu också när jag precis har haft magsjuka???? Hmmmm.... Än så länge är det tillräckligt lindrigt för att jag ska våga ignorera det (som min man brukar göra... och hans förkylningar verkar aldrig bryta ut heller!). Ikväll blir det löpband plus poweryoga (om jag inte blir sämre i halsen alltså).
Sen har jag ätit samma gamla favoritfrukost, dvs thé och TRE tunna skivor hembakat med nyttiga pålägg. Det är som att jag har fått för mig att jag MÅSTE ha just TRE skivor för att bli nöjd, och för att stanna vid TVÅ skivor, som jag anser är idealet, måste jag liksom hejda mig och "tvinga" mig att sluta. Hmmmm... det enklaste kanske är att, istället för att kämpa mot mig själv, acceptera att jag är hungrig på morgonen och behöver TRE mackor, och så ta igen det genom vettiga portionsstorlekar och mycket motion under resten av dagen istället?
Jag har mer och mer börjat tänka i de banorna - att den sunda livsstilen måste vara njutbar och "frivillig" för att funka i längden, att det inte duger med förbud och regler och tvång utan att man i möjligaste mån ska följa the pleasure principle... Träningen MÅSTE vara rolig och skön, aldrig en "plikt"... Och man måste få äta lite som man vill, även om man naturligtvis inte kan äta hur mycket som helst av vad som helst om man vill hålla vikten.
Jag är så glad för jag har rester kvar från gårdagens middag till lunch idag. Sååååå god mat! Marinerad kyckling (strimlade kyckling och lade i plastpåse med färsk chili, citronskal, citronsaft, olivolja, salt, peppar på morgonen) stekt i ugnen med sesamfrön, fullkornscouscous, grekisk fårost, svarta oliver, tzatziki (gjord på lätt kesella och grekisk yoghurt), en supergod babaganouge, rucola, broccoli och pizzasallad! Mmmmm hur gott som helst.
Vad det blir till middag ikväll vet jag inte... På torsdagar går jag och min man omlott så när han kommer från sin träning sticker jag direkt ner till gymmet. Då brukar det bli nån enkel "barnmat" när jag och barnen äter middag ensamma. Kanske dinkelplättar eller dinkelpannkakor...? Men kanske båda får pannkakor idag på skola/dagis.
Ha en bra dag!
K