• Kaya

saras måbra-tråd keeps going stronger

PS. Måste förresten be om ett tips. Jag älskar ju som sagt mackor med pålägg, lättost eller avocado plus nån typ av skinka eller mager salami eller nåt är min favorit... Men så läser man hela tiden att om man ska undvika NÅN grej i kosten som är jättedålig för hälsan så är det charkuteriprodukter. Det är ju en massa skit i det, till och med de varianterna som inte har tillsatt socker... Och jag undrar vad man ska ersätta t ex skinkan med för att få den där salta smaken och proteinet??? Bara ost är ju OK men inte alls lika smarrigt... Stekt ägg är jättegott men det ställer man sig ju inte och steker varenda gång man ska äta en macka... Ibland gör jag eget pålägg av tofu, nötter, kikärtor osv som jag mixar men det känns mer som MAT, om man typ äter macka till lunch, inte som frukost/kvällsfika... plus att även den röran är ÄNNU godare med en skiva rökt skinka ovanpå! Hmmmmm

Minns när vi bodde i USA att det fanns jättegoda vegetariska alternativ till köttpålägg, med 0% kolesterol, 0% mättat fett, lågt sodiuminnehåll, låg fetthalt, inga nitriter etc. Men det har jag aldrig sett här i Sverige.

TIPS?

K

• Kaya

Monchichii, TACK för tipset! Det borde man ju egentligen göra, då vet man vad som är i! Men det jag undrar är om det kommer att kännas för "matigt" trots tunna skivor... typ det smakar för mycket KÖTT... Vet inte hur jag ska förklara men t ex rökt skinka är ju så "lättätet" - det blir mest god smak på osten/brödet av det salta/rökta! Det känns inte som att man äter KÖTT på mackan...? *snurrigt jag vet*

Magda, JJ, jag håller med, man kan nog inte undvika ALL skit. Det är väl mer att VÄLJA vilken skit man vill unna sig

Och eftersom jag då är så svag för mackor med rökt pålägg så kanske det är just det jag ska fortsätta unna mig, i rimliga mängder, utan dåligt samvete!

Det som jag stör mig på är nog att jag efter åren i USA VET att det går att göra vegetariska pålägg som smakar LIKA gott, salt, rökt, utan allt äckelpäckel som är i skinka/salami osv... Helt otroligt, vi flyttade hem från USA för snart 7 år sen och det är fortfarande en massa saker (i matväg, förutom vänner, platser osv) jag SAKNAR, som jag önskar gick att köpa i affären här! De där påläggen, en speciell sorts SUPERGOTT örtthé (som visserligen finns att få tag på i Örebro och Stockholm = svindyrt!), min favorit-hasselnötsglass *MMMMMMM avlider nästan bara jag TÄNKER på den!* osv osv...

Nu puttrar den veg korv stroganoffen i köket. Hoppas den blir så god som jag har tänkt! Barnen hjälpte mig skala och skära alla grönsaker och rotfrukter. Fullkornsris och broccoli till. MMMMM ska bli gott med mat!

K

• Kaya

Kaksmulan... ha ha... du ÄR synsk, det är det jag alltid har sagt!

Nej, det har inte varit så bra på sistone... *erkänner* Hamnade i nån konstig svacka här efter juluppehållet, fast jag tyckte allt kändes så bra medan vi var borta! När jag kom hem var det som att jag hamnade på jättelåg energinivå, allt kändes tungt, träningen var inte lika rolig, TRÖTT, sugen på onyttig mat osv... Kan naturligtvis också ha att göra med att jag inte hade lyckats uppfylla mitt MÅL att hitta ett jobb senast till årsskiftet... och att jag inte vet om jag har rätt till a-kassa från och med februari...

MEN nu har jag sovit ikapp, ätit bra och rikligt och nyttigt, sökt några intressanta jobb, blivit av med eventull magbacill (?) och känner mig MYCKET MYCKET bättre!

Det här med pålägg, det var en bagatell egentligen i sammanhanget, det är väl egentligen inte så att jag försöker ta bort ALLT som inte är 100% nyttigt ur min kost. Men jag tänkte att det kanske FANNS nåt alternativ att testa om man nu känner på sig att det blir lite VÄL mycket charkuteriprodukter på en vecka (jag har ju problem med min hy och har hört att RÖKTA produkter kan förvärra) - och nånting så ljuvligt som KORVOST! har jag väl aldrig hört talas om! (Även om den kanke OCKSÅ är dålig för huden pga att den är rökt?) Var köper man den??? Har jag aldrig sett! *VILL HA*

Nu när Kaksmulan redan har luskat ut att jag har varit "lite" extrem på sistone vågar jag knappt berätta det här, men... ärlighet varar längst, så...

Igår sprang jag ju på förmiddagen för att jag tänkte umgås med familjen på kvällen istället för att gå till gymmet. Men så när vi hade ätit en god middag i lugn och ro (vegetarisk stroganoff = GOTT GOTT GOTT!!!) och pratat en stund ville kidsen bara kolla Bollibompa och mannen ville bara slappa inför sin match. Där satt jag ensam och övergiven med ett pussel som jag och sonen påbörjat... Så nästan utan att nån märkte det smet jag iväg till gymmet ändå och dansade funk en timme, och det var samma stil som förra gången, ragga dancehall style med skitbra musik och inte så svettigt utan mer hjärngympa, krånglig koreografi, så jag fick dansa och ha kul och komma ut bland folk en stund men utan att känna att jag blev FÖR slutkörd!

Först kändes det lite som oj oj, det här var inte bra, jag borde hålla det jag har bestämt. MEN whatta fuck, en annan gång kanske jag känner för att SKIPPA ett pass som jag har planerat och då ska jag försöka lyssna på min egen vilja och lust den gången också! *lovar*

Idag på morgonen gymmet igen, 20 min powerwalk med ökande incline, 40 min styrka (snabbt program för hela kroppen, lätta vikter 3x8), 20 min powerwalk med ökande incline, GRYM lutning på slutet! Och stretch. Totalt 1.5 timme träning. Då var jag slutkörd sen! Ikväll LOVAR jag att jag inte kommer att ha nåt sug efter att springa och träna extra! Ikväll blir det familjetid BIG TIME och Bollibompaförbud *sträng*

Nu ska jag dricka kaffe, sen väcka lillan och cykla iväg och hämta storebror. Ååååååå den där jäkla cykelturen... Det är bara 3 km tur och retur men efter benstyrka på gymmet är det TUNGT!

K

• Kaya

Oj vad förbränningen tar fart när man tränar styrka! Och så en massa annan träning också idag förstås... Mina tre vanliga cykelturer, totalt ca 9 km (det mesta med 2.5-åring bakpå!), 1.5 timme på gymmet, PLUS promenad tur och retur till bibblan i stan, sonen hade sin nya sparkcykel com han fick när han fyllde 7 år och lilltjejen satt i sulky så vi gick i BRA tempo! Speciellt i uppförsbackarna på vägen hem! PUST!

Och allt detta gjorde naturligtvis att jag hade GRYM aptit nu när vi skulle äta middag (fast jag hade ätit bra under hela dagen innan också). Och så hade jag gjort min absoluta favoriträtt... LJUVA LYCKA! Tärningar av rotselleri, kålrot och morot rostade i ugnen med olivolja och kryddor, laxportionsbitar med i långpannan på slutet med salt, peppar och tapenade (olivröra) ovanpå... Broccoli och kålsallad (pizzasallad) med GRYM vinägrett på till (resten av familjen åt fk-pasta också). Aaaaahhhhhhhhhhhhhhhhh

SÅ GOTT! Och nyttigt!

Efteråt firade min man att det äntligen är en kväll när vi är hemma tillsammans och ingen ska iväg och träna med att fixa gott kaffe med skummad mjölk, och så mörk choklad till det, 85%-ig... mmmmmmm unnade mig 50 gram (5 stora rutor!) och tyckte jag hade FÖRTJÄNAT det!

Nu måste jag iväg till tvättstugan... sen vika tvättberget som jag har här redan... Nu har jag ny energi efter den GODA onsdagsmiddagen i alla fall! Ser redan fram emot kvällsthéet sen när barnen har lagt sig... får se om jag unnar mig ännu mer då eller om det får räcka med théet! *funderar*

Imorgon är det dags för poweryoga igen, med den gamla vanliga instruktören, vilket betyder LAGOM jobbigt, och väldigt skönt! (I söndags var det FÖR mycket nytt, och för högt tempo, så det var nästan inte avslappnande alls...) Innan det blir det löpband eller CT som uppvärmning, så mycket som jag hinner.

K

• Kaya

PS. HÄRLIGT med morotskaka SE! Den där ska jag göra till helgen! jag ÄLSKAR morotskaka... min svärmor gör en liknande med valnötter i, den är bara SUPERGOD.

• Kaya

"God" morgon... *suck och stön*

Man SKA aldrig jubla i förtid!

Hela onsdagen var jag ju så glad och pigg, det kändes som att jag äntligen var tillbaka på min vanliga energinivå... tränade och det kändes riktigt kul, mina vanliga cykelturer, promenad med barnen till bibblis på eftermiddagen, lagade världens godaste mat och NJÖT av den osv osv...

MEN! När barnen hade somnat och jag intet ont anande satt och drack mitt kvällsthé började jag helt PLÖTSLIGT känna mig så fruktansvärt TRÖTT och ILLAMÅENDE och FRUSEN... Frös och sprang på toa hela natten... likadant hela dagen igår... har inte kräkts men hela dagen igår kändes det som att jag var en SEKUND från att kräkas, jag har ALDRIG mått så illa i mitt liv förut utan att spy! UUUUSSSSCCCHHHHH.... Och jag som trodde att jag hade haft min släng av dagis-magsjukan och att det var ÖVER för denna gång! tydligen inte...

Till råga på allt elände KUNDE min man inte ta med barnen på morgonen igår, så jag var tvungen att cykla vanliga rundan skola/dagis mellan två toabesök typ... Resten av dagen skötte han lyckligtvis ALLT, hämtade barnen, fixade mat åt dem, storhandlade och de fick hänga med osv... och det var tur, för jag låg bara i sängen och växlade mellan att slumra och att må så illa så jag bara ville dö...

Idag var det LITE mindre plågsamt att cykla med barnen på morgonen, men har fortfarande diarré och känner mig helt matt i hela kroppen... Kunde knappt dricka ens igår så jag har försökt återställa vätskebalansen lite med thé, proviva, vatten osv. Och till och med fått i mig två skivor vit toast till frukost! Så säkert är jag på bättringsvägen men än så länge känns det inte som att jag nånsin mer kommer att känna mig pigg, energisk eller HUNGRIG! *SUCK*

När man har magsjuka får man ett helt annat perspektiv! I vanliga fall försöker man komma på ett sätt att LÅTA BLI att äta upp den där favoritglassen som ligger och lockar i frysen... men när man är magsjuk LÄNGTAR man efter känslan av att VILJA äta! Varje gång det händer mig påminns jag om att min MATLUST och min kärlek till god mat är en viktig del av min livslust och livskvalitet som jag ALDRIG skulle vilja vara utan!!! Fattar verkligen inte tjusningen med bantningspiller som gör att man tappar aptiten...? Hmmmm

Nåväl. Nu måste jag sluta gnälla, förhoppningsvis är jag snart frisk! Det är ju lovande bara detta att jag har orkat sitta på en stol framför datorn en stund, igår var det helt omöjligt! Men nu måste jag ta med mig tidningen och ett glas Proviva och lägga mig i sängen ett tag. *vinkar matt och ser blek och lidande ut*

K

• Kaya

PS. Sorry att jag är så egotrippad! Välkommen Sofie85, grattis Annelie, Jessi och annika (var det va?) som hade gått ner en massa i vikt, krya på dig emmamaria, vad kul Jessi att första veckan på jobbet gått så bra, och BRA JOBBAT till alla er som har varit ute och motionerat så bra! Och så var det en massa annat jag skulle säga och kommentera på också men det får bli senare... NU horisontalläge!

K

• Kaya

TACK för era krya-på-dig-hälsningar! OTROLIGT kaksmulan att du aldrig har fått magsjukan - lyckost dig!

För varje timme som går och speciellt efter varje måltid som jag lyckas få i mig känner jag hur jag långsamt är på väg tillbaka till mitt vanliga jag... skönt!

Evenstar: för mig är det chips som gäller när jag börjar bli bättre från magsjukan... det är väl saltet man vill åt i typ chips och ostbågar. Tyvärr hade vi inga chips hemma just nu men det blev i a f typisk efter-magsjukan-mat till middag, nämligen varma pizzamackor = vitt bröd med fett och salt ovanpå

Jag kan nästan inte ens TÄNKA på min vanliga lågglykemiska mat utan att må illa, skulle ALDRIG komma på tanken att äta pumpernickel, nötter eller en proteindrink just nu... *ryser* Min kropp ger TYDLIGA signaler om att matsmältningen går på sparlåga och INTE vill handskas med komplexa kolhydrater och tunga proteiner.

Däremot kan jag LÄTT få i mig lättsmälta (=högglykemiska) saker, som de där varma mackorna, 2 st, med glass (lightglass) och ugnsbakade äpplen (med lite brunt socker, kanel och smör) till efterrätt... Det var fakiskt jättegott! (Hmmmm.... Lustigt att enda gången man tillåter sig själv att äta så är när man har varit sjuk, inser nu hur många människor det finns som typ LEVER på Gorbypiroger, Cola och smågodis VARJE DAG!)

Sen försöker jag dricka ProViva hela tiden för att återställa balansen i magen, tyvärr hade N köpt hem en ny (?) sort som var superäcklig, vattenmelon/tranbär (lättsockrad), det låter ju supergott men det var det INTE! Nåväl, den kanske gör nytta i magen i a f...

K

• Kaya

Grattis alla duktiga!

Själv känner jag mig ynklig snarare än duktig.

Illamåendet har gått över, jag äter igen och är på benen, har varit på stan med familjen idag, promenerade dit och hem, gått på dockteater med lilltjejen osv, så jag räknas väl som "frisk" MEN - har NOLL matsmältning efter magsjukan! Varje gång jag har ätit något får jag JÄTTEONT i magen, det står liksom helt still och inget händer...

Det enda som verkar funka är typ flytande föda, Dofilus och ProViva dryck.... Och jag har ingen större matlust heller så jag kanske ska låta bli att äta något "tyngre" tills magen kommer igång igen? Åt en grov macka (GI-bröd) med kyckling, fetaost och soltorkad tomat till lunch på stan idag, och det var tydligen alldeles för hårdsmält för min stackars mage... magen var alldeles stenhård och stod rakt ut efter, värsta knipet...

Nåja nu håller jag på och kokar en grönsakssoppa till kvällsmat som BARA består av lättsmälta saker: grönsaksbuljong, palsternacka, morot, sötpotatis och zucchini som ska få koka LÄNGE så grönsakerna är riktigt mjuka. Det borde förhoppningsvis funka?!

Suck, vad jag är kass på att vara sjuk, dvs jag har så svårt för att acceptera det. Blir liksom så LESS på att kroppen inte funkar optimalt, som jag är van vid...

TROTS ALLT är det härligt med lördagkväll, lite glass till nån bra film sen när barnen har somnat kanske magen pallar med? (Man får ju passa på nu när glass för en gångs skull är "tillåtet," pga sjukdom! )

Ha en fortsatt skön helg...
    K

• Kaya

Åååhh vilken härlig helg du har SE - träning OCH god mat (och inte lika bakis tydligen som efter förra gången du stavade som hej-kom-och-hjälp-mig ha ha ha )... Den där pizzan låter hysteriskt god!

Yep jag fick da tummy bug, men TYVÄRR skulle jag nästan säga inte den "vanliga" vinterkräksjukan, visst man tror man ska dö medan det pågår men sen är det i alla fall ganska snabbt över, det jobbiga med varianten jag har fått är att det blev så utdraget, har inte varit 100% i magen på LÄNGE känns det som... och som det känns nu är jag INTE tillbaka på normal magfunktion på länge än! SUCK! Lillan är ju FORTFARANDE lös i magen från och till också, vet inte om jag kanske får nya dagisbaciller av henne hela tiden??? När ska det i så fall ta slut??? *HJÄLP*

Jag NJÖT verkligen av en tallrik grönsakssoppa och tre supertunna dinkelpannkakor med lite vaniljglass och blåbärssylt till middag, smakade jättegott, MEN, som väntat en liten stund efter maten så fick jag SÅ jobbigt magknip, magen alldeles hård och spänd, tarmarna liksom slingrar sig i magen så man känner det utanpå *URK* och sjukt mycket gaser (sorry girls men ni verkar inte alltför känsliga )...

Som sagt. Min matsmältning ligger nere för tillfället. Alla tankar på träning och att kunna TILLGODOGÖRA sig maten får vänta tills den kommer igång igen!

K

Svar på tråden saras måbra-tråd keeps going stronger