• Kaya

saras måbra-tråd keeps going stronger

SE - grattis, shit vad kul, helt fantastiskt, och så kommer Da Man imorgon också, och lång ledighet, du måste verkligen vara PÅ TOPP nu ju! Och det är du så himla VÄRD. HA DET SÅ UNDERBART NU!

Min dag har varit upp och ner, energin lyser med sin frånvaro mesta delen av tiden och negativa tankar om arbetslösheten tränger sig på (typ varför vill ingen anställa mig? "alla andra" får ju jobb???). Jag har svårt att låta bli att vara knäckt över att ha fått tillbaka ryggfläsket, de dallriga överarmarna, magrutorna som jag BÖRJADE se är återigen dolda av ett lager "hull" osv... Men jag ska fokusera på PLUSSIDAN! Dvs 12 km solpromenad med vagnen, GANSKA lugn och gosig mamma (några utbrott per dag är väl normalt... hmmm), jättegod mat (MYCKET mat idag men inget "skräp"), osv osv.

Och imorgon ser jag fram emot poweryoga och kanske mer energi än idag...? I alla fall om jag går och lägger mig nu.

GOD NATT
    SE - again - HAVE FUN!

K

• Kaya

Hallå hallå.

Angående de där nötterna så vet jag inte vad som är i dem, och det är mycket möjligt att det är en massa skit, själv gillar jag dessutom naturella eller bara saltade utan andra kryddor - MEN! En viktig grej är ju att clinan säger att hon äter så LITE av dem, inga stora mänger. Och ju mindre mängd man äter av nåt, desto mindre roll spelar det väl hur rent/sunt det är. Guldkanten får liksom vara lite onyttig (annars är det ingen "riktig" guldkant, ha ha), men BASEN i kosten - det man äter till frukost lunch och middag, mängden grönsaker, typen av tillagning, balansen mellan protein/fett/carbs osv, HELHETEN, ska vara sund.

Det är klart, om det är VARJE dag man vill äta en näve nötter så blir det ju en viss skillnad på ett år om man äter dem naturella eller med tillsatser... hmmm

Nåväl. Jag ville bara säga att MÄNGDEN hr betydelse också, och framför allt helheten, hur kosten i övrigt ser ut, om man har "råd" att unna sig nån sån där osund grej för att man älskar det och äter bra i stort.

K

• Kaya

PS. TACK Kaksmulan!!! Jag VET ju egentligen att allt är hjärnspöken!!! Även om jag har några millimeter (eller hrrmmmm nån centimeter kanske) mer underhudsfett nu - självklart, har ju ätit mer och tränat mindre under en ganska lång period, det är ju enkel matematik, inget mysterium direkt - så är jag ju fortfarande inte "överviktig"! Och ingen utom jag kan förmodligen ens se skillnaden, om de inte kollar jättenoga!

Sen att både kondition och muskelstyrka är "färskvara" och måste underhållas är ju drygt, jag MÅSTE liksom börja om från början och har ingen störe fördel av att jag var så "vältränad" innan jag blev sjuk, men det är ju så kroppen funkar. Inget att deppa ihop för!

Jag VET det här, ändå tar jag liksom "chansen" att gnälla om hur mycket fläsk jag har lagt på mig, hur mycket jag har tappat i kondis och styrka, osv, kanske för att jag mår så dåligt över att inte få jobb men då gnäller jag om allt annat när jag ändå är igång och gnäller...?!

SKÄRPNING!

Förresten Evenstar. Rätta mig om jag har fel, men är det inte så att personer som tränar väldigt mycket styrketräning, som du gör, inte har så stor nytta av vågen som verktyg att bedöma resultat och utveckling? Kroppens sammansättning och muskelmassa kan ju förändras genom hård styrketräning utan att den totala kroppsvikten för den skull minskar?

K

• Kaya

Magda: Vanilj och blåbär mmm vad gott... *inspirerad* "Receptet" please?

OK Evenstar så du har växlat om till "deff mode"...

Tja, jag gissar att du helt enkelt inte hade så mycket att ta av från början. Det är ju en klassiker att de sista kilona/centimetrarna (de som egentligen inte är överflödiga enligt kroppens sätt att se på saken - bara lite "nödhull") sitter som berget.

DÖM OM MIN förvåning ladies när jag gav mig ut i solen på en "TEST"-löprunda idag på förmiddagen bara för att kolla om jag över huvud taget KAN springa längre efter 8 veckors uppehåll (!) (jag har ju tränat andra saker från och till när jag inte har varit sjuk, men inte varit ute på några löprundor)...

... och kommer in på 27.5 minuter på min vanliga runda, vilket är min NORMALtid, den tid jag BRUKADE springa på innan den här enorma svackan som jag har gnällt så mycket om!!! 26.5 min är ju mitt "rekord"!

*jubel*

Inte tyckte jag att jag körde så fasligt hårt heller, kutade på som vanligt bara. Nu hör det till saken att jag kan träna stenhårt hur länge som helst utan att bli särskilt snabb. Det ligger i min natur att vara sköldpadda, inte hare. Men ändå, trots noll kondition och några extra kilon att släpa på... samma tid som förut, och ingen blodsmak i munnen heller.

*NICE*

Helt klart fick jag lite träningslust tillbaka nu! Ikväll poweryoga. Imorgon ett gympass. Lördag vila/promenader. Söndag yoga eller löpning, beror på om vi är i stan eller på torpet. Och så nästa vecka, köra på med "vanliga" träningsschemat. Äntligen känner jag mig redo för det!

Tills vidare ska jag dock inte vara så strikt med kosten. Jag börjar med träningsbiten och att bygga upp lusten, orken, energin igen. Först när jag är uppe i normal energinivå ska jag tajta till kosten lite.

(OBS! Att jag väntar lite med att återgå till min vanliga "träningsdiet" betyder absolut inte att jag ska leva på semlor! Men jag känner inte just nu för att vara så petig när det gäller 2 eller 3 frukostmackor, hålla stenhård koll på mängden kaffe per dag, undvika ris/pasta/potatis om en måltid innehåller andra carbs osv osv...)

K

• Kaya

Men herregud.

Jag tror knappt det är sant.

Lillan blev genomförkyld under veckan, var hemma från dagis i fredags, ingen feber men nyser och hostar så det sprutar snor och spott omkring henne... Trots detta tvingade jag mig själv att tänka, nej nej, jag kommer inte att bli smittad, jag har ju redan haft mitt, jag var ju sjuk alldeles NYSS i 3.5 veckor så det kan INTE vara min tur igen.

GISSA om jag är småsnorig, tät och har lite sådär förkyld-känsla i kroppen nu??? Sen igår.

Skit

Skit

Skit

Jag som just hade BÖRJAT komma igång så smått, gjorde ju första löprundan och första styrkepasset på evigheter veckan som gick, och båda kändes BRA, dessutom vanliga dansen och yogan, långpromenader, bättre kost igen osv. Det kändes verkligen som att jag var på väg tillbaka till mitt vanliga hurtiga jag. Och så kommer

EN VIRUSJÄVEL TILL!!!!

Jaha. Det enda jag kan göra är att

1. Hoppas att det inte blir lika jobbigt/långvarigt denna gång
    2. Ta det LUGNT med träning tills jag ser hur infektionen utvecklar sig
    3. ÄTA som vanligt även om jag inte kan TRÄNA som vanligt

Hmmmm....

Skippade naturligtvis yogan idag eftersom jag inte kan andas genom näsan. Men har gått LÅNGT på östgötaleden idag, gjorde mysig utflykt med hela familjen, korvgrillning osv. Mycket bergsklättring, backe upp och backe ner!

MYCKET guldkant under helgen som vanligt. Igår lunch på restaurang, ingen smalmat precis, tofuglass på kvällen och vanliga mörka chokladen plus min nyttiga nöt/fruktkaka med vispad sojagrädde till eftermiddagskaffet *OJ DÅ*. Idag korv till lunch som sagt (men "nyttig" korv med 9% fett, grovt bröd, sockerfri ketchup ), kokkaffe på elden och kanelbullar till efterrätt.... *MMMM* Och så lightglass med hemlagad ganska light chokladsås till efterrätt nu på kvällen... Men supergod och nyttig middag i alla fall, smarrig thaifisk med bara en massa grönsaker till.

Tja, så ser ju mina helger ofta ut vad det gäller den för mig så viktiga "guldkanten"... Men jag brukar ju kunna kompensera det med hård träning, vilket jag inte törs nu när jag är snorig. Så under veckan nu måste jag försöka äta lite mer sparsamt... Och framför allt försöka hålla humöret uppe!!!!

K

• Kaya

Tack för era tröstande ord tjejer!

Annika, tack för dina råd!

Jag har redan (minst) en vilodag i veckan som jag inte tränar, men att vila helt och hållet även från det vanliga hushållsarbetet brukar ju inte funka, även om jag ABSOLUT har dagar ibland när jag bara gör det allra nödvändigaste, typ lämnar/hämtar på dagis/skola, tar hand om barnen och ser till att familjen får mat (inkl handlar)! Ja det är ganska OFTA som jag gör så, verkligen bara struntar i dammråttor som virvlar omkring och sånt, och bara gör det jag MÅSTE.

Sen denna gång som jag hade varit sjuk tog jag verkligen TID på mig innan jag började träna och sånt, jag hade ju varit sjuk från och till i en månad så jag hade noll energi och kände att jag inte kunde bara sätta igång direkt. Så jag har svårt att tro att jag hade för bråttom tillbaka.

Förmodligen är det bara helt "NORMALT" att få flera infektioner på rad under vinterhalvåret när man har en tvååring som går på dagis. Men jag har så svårt att acceptera sånt, att liksom bara rycka på axlarna och tänka "sånt är livet"! Jag har TYVÄRR alldeles för lätt att deppa ihop och tycka synd om mig själv och tycka att jag blir "motarbetad" (av vaddå? kroppen? alla virus som finns omkring mig?) och hindrad från att göra det jag vill, nämligen träna och vara frisk och aktiv! *SUCK*

Just nu är jag glad över att inte ha det minsta ont i halsen, men jag är tyvärr väldigt snorig och tät. Så ingen afrikansk dans för mig idag. *SNYFT*

K

• Kaya

Härligt SE med motion trots att du har varit ute på galej! Jag minns när jag deffade våren 2004 och gick en timme morgonpromenad före frukost VARJE morgon, även om vi var ute och reste nånstans, behövde inte ens nån väckarklocka utan vaknade av mig själv långt före familjen och så ut och gå på nya platser, hur härligt som helst!!

När jag blir bra från den här förkylningen kanske jag ska börja med morgonpromenader igen... för det tyckte jag verkligen om, superskön känsla att ha motionerat redan innan frukost. Jag brukar vara väldigt morgontrött men det var som att jag BLEV morgonpigg av promenaderna (och av en väldigt kolhydratfattig kost förstås... ha ha... då orkar man inte sova länge på morgonen och knappt somna på kvällen heller ju!).

Kaksmulan, jag vet, jag blev ju sjuk av mögel när vi bodde i USA. Men det var en annan känsla, typ att man aldrig är riktigt pigg, yrsel, domningar i kroppen, ett tryck över halsen, rinnande ögon/näsa osv. Just nu är det mer som att jag bara åker på varenda jäkla dagisvirus som min dotter drar hem (medan min man klarar sig! Varenda gång! Trots att han inte alls är lika "försiktig" som jag, han pussas glatt med lillan trots att snoret rinner, medan jag pussar henne på pannan så länge som hon är förkyld Kanske just därför!? Min man får mer immunitet...!). Det är vanliga förkylningar, liksom, fast MÅNGA och LÅNGVARIGA (eller, förra var det, jag hoppas ju att denna ska vara SNABBT överstökad!).

Nu ska vi äntligen äta middag. En gryta som består av massor av grönsaker och rotfrukter, LITE lättkorv från igår (9% fett), röda linser, timjan, vitlök, fransk senap, äpple i tärningar, buljon, lite olivolja m.m. Luktar gott! Jag äter den som den är (som en tjock soppa), de övriga i familjen äter fullkornspasta till.

KRAM

K

• Kaya

Little, gud vilket härligt inlägg, jag skrattade gott åt det. Vet precis hur det är med promenader i 2-årings-tempo!!! Och arsletränarbackar, man fattar ju direkt. Jag känner ofta att det är så man borde se på saken lite mer, med humor. Inspirerande!

Grattis till minskad midja!

SE, nej men oj hjälp, vad jobbigt. Här har du väntat så länge och så kommer han hit och så är han inte som du har tänkt... aaahhhh... men du tränar på och tar det som det kommer, det är rätt. STARK är du!

TACK för krya-på-dig-hälsningarna!

Jag är snorig men inget mer. Så länge det inte blir nåt mer än detta så hoppas jag väl att det ska gå över ganska snabbt!

KRAM
    K

• Kaya

Kära vänner.

Min förkylning som var lindrig redan igår verkar faktiskt vara på väg bort helt och hållet nu - hoppas hoppas HOPPAS!!! Jag är bara LITE täppt och snorig från och till, har inte ens behövt använda nässpray idag (än så länge).

Igår fick jag TVINGA mig själv att stanna hemma från min älskade funk, för jag hade ju LOVAT mig själv att inte träna denna gång förrän jag är 100% icke-förkyld! Är glad att jag orkade hålla löftet till mig själv, men jisses det svider varje gång man missar det, det är ju veckans roligaste träningspass. Trevligt nog så blev det en kvällspromenad med hela familjen istället, det tröstade mig lite! (Ingen "motion" direkt, 2-åringen fick promenera på egna ben långa sträckor och då blir tempot därefter, men ändå frisk luft och minst en timme som jag i alla fall inte satt och grämde mig över att missa träningen!)

Om jag kan andas genom näsan imorgon utan att "fuska" med nässpray ska jag gå på poweryogan. Och om jag sedan känner att det funkade och jag kan "friskförklara" mig själv så kör jag väl på sen med vanliga träningen, efter ÄNNU ett uppehåll... SUCK! Vill inte ens tänka på vad mitt DYRA medlemskap på World Class har kostat per träningstillfälle i januari-februari-mars!!! Tidigare var jag ju iväg och tränade där 4-5 ggr per vecka, ibland dubbelpass, så kostnaden per träningspass blev mycket blygsam. Men nu... herregud...

Kollade just och jag har bara varit på gymmet 16 gånger sedan nyår (10-11 veckor). *GAAAAAAHHHHHHHHHHHHHHH* Alltså vad jag i vanliga fall hinner med på 4 veckor! Därutöver sporadiska löpturer, skidåkning under sportlovet osv men ändå, otroligt lite träning jämfört med under hösten, bara på grund av tre olika dagisinfektioner. Jag längtar ihjäl mig tills jag kommer igång med en sån där riktig träningsperiod igen när jag får vara FRISK och bara träna på som vanligt!

Motivationen och lusten att träna är verkligen inget problem för mig, det är väl något att vara glad för. Däremot är jag väldigt känslig för detta att tvingas "börja om" - jag älskar att känna att jag är igång och har några sköna träningspass/träningsveckor bakom mig, så jag kan hålla utkik efter resultat, men att börja från NOLL tycker jag är så TRIST! Och nu har det ju varit så hela tiden sen nyår - börja om från början, börja om på nytt osv... *trallar med värmländsk dialekt*

Nåväl.

SE: STARKT av dig att kunna se så klart på din relation, att inte liksom tveka och känna att du måste ge det en chans till osv - om det inte känns rätt så ÄR det väl inte rätt. Lika bra att vara rak och tydlig då.

Evenstar: Så trist med sjuka barn. Hoppas dina barn kryar på sig snabbt! Vi är så glada nu för lillan har slutat hosta på nätterna. Hon sover bättre än nånsin nu när förkylningen börjar ge med sig, blir ofta kvar i sin säng tills vi väcker henne på morgonen! SÅ skönt, ett tag hostade hon varje natt tills hon kräktes, jobbigt för både henne och oss

Idag blir det strömming och mos till middag. Det är min mans favoriträtt... Känns inte så farligt onyttigt trots att fisken är panerad och stekt. Jag bukar se till att äta en massa grönsaker till och äta LAGOM mycket mos.

K

• Kaya

SE: Å jisses, först nu fattar jag HUR jäkla stark du måste ha varit för att avbryta relationen rakt och ärligt - efter all tid som ni har planerat och sett fram emot att träffas - han hade åkt ÄNDA hit osv osv... OH MY GOD det måste ha varit jättejobbigt och svårt och DAMN awkward *ryser*

USCH, och du hade sett fram emot detta så mycket, ledigheten osv. BRA att du har haft din träning, det brukar hjälpa med ett riktigt hårt träningspass när man har mycket på hjärnan. STYRKA till dig!

Själv är jag så GLAAAAD idag eftersom jag faktiskt har lyckats hålla mig från att försöka träna medan jag har varit förkyld, jag har tagit det 100% lugnt, och nu är jag FRISK - efter "bara" FEM dagar som jag har varit tät och snorig!!! Hurra hurra hurra, detta var en stor LÄTTNAD eftersom vissa förkylningar biter sig fast i flera veckor på mig.

Alltså: Äntligen igång med träningen igen! Det blir ingen lång sammanhängande period med vanliga träningen tyvärr förrän efter påsklovet, för hela den veckan ska vi vara på torpet med mina föräldrar plus min brorsdotter, då blir det nog bara promenader. Men fram tills dess ska jag ju träna som vanligt en vecka. Och efter påsklovet, då jäklar! Då ska jag köra som en GALNING hela våren sen. *taggad*

Ikväll poweryoga. Löpband innan om jag hinner, det beror på när min man kommer hem från sin träning.

K

Svar på tråden saras måbra-tråd keeps going stronger