• Kaya

saras måbra-tråd keeps going stronger

Kära vänner.

jag sitter här och laddar för att ÄNTLIGEN gå och träna om en liten stund, skön poweryoga. Ska li så härligt att få gå till gymmet igen!

Det enda jag stör mig på är att jag har alldeles för mätt mage, något som känns särskilt dumt just när man ska träna yoga (eller förresten, det är lika obekvämt att vara proppmätt när man ska springa, eller danse, eller vad som helst!).

Därför undrar jag, VAFÖR måste jag alltid äta för MYCKET? Jag är ganska bra på att äta nyttigt. Men att äta lagom små portioner, det är tydligen omöjligt för mig. SUCK! Just idag kom vi hem lite sent från sonens musikskola så middagsmaten blev klar lite senare än jag hade tänkt...alltså var jag extra hungrig, åt extra mycket, och närmare inpå yogan så maten inte hinner sjunka lika länge! Så dumt! Jag borde i alla fall inte ha fortsatt med kaffe och fikonbollar efter maten! Hur dumt är inte det????

kan man få en kommentar om detta, visst ÄR det löjligt mycket mat för en person som inte har tränat på fem dagar och bara ska träna yoga ikväll, det är ju liksom inte som att jag behöver ladda för Vasaloppet direkt!!!

Frukost: Svart thé med havremjölk, 4 små tunna skivor hembakat grovt kruskakli-bröd, ett ägg stekt i rapsolja, lätt (5% fett) ost, gurkskivor, lite Bregott Mellan, lite marmelad sötad med bara frukt

Lunch: Gröt av en deciliter havrekli/havregryn + ett rivet äpple + kanel, med havremjölk. Grönt thé med havremjölk och 4 små fikonbollar (innehåll: fikon, mandlar, valnötter, sojaproteinpulver, rapsolja)

Mellis: En stor mugg kaffe med Mellanmjölk, 2 små tunna skivor hembakat grovt kruskakli-bröd med lätt (5% fett) ost

Middag: Ganska stor portion sjömansbiff (ekologiskt nötkött, potatis, morötter, lök, köttet brynt i lite smör, porter, buljong), massa broccoli, lite inlagd gurka. En liten mugg kaffe med Mellanmjölk, 4 små fikonbollar.

Alltså... herregud... Och Evenstar som brukar säga att det räcker så BRA med bara en av de där frukt/nötbollarna! Jag är ju som besatt av dem, det ser man ju! *SKÄMS*

efter träningen blir det nån form av kvällsfika, typ rött thé, frukt, kanske ett par rutor mörk choklad, ev lite lättyoghurt. Så än har jag inte ätit klart för idag...

Hur illa är det? Hysteriskt mycket mat eller bara lite i överkant??? Ibland har man så svårt för att se vad man själv gör!

Nu ska jag iväg och träna! Hurra!

K

• Kaya

Stumpan... åååhhh bollarna... det godaste jag vet just nu (sen några månader tillbaka )! Man kör bara torkad frukt (vilken som helst), nötter/frön (vilka som helst), ev. kakaopulver, ev lite proteinpulver, ev. lite rapsolja, en nypa salt i matberedaren till en massa som man sen rullar "chokladbollar" av (gärna i kokosflingor, sesamfrö eller havrekli så blir de snygga också). Sååååå gott och jag brukar tänka att torkad ekologisk frukt + nötter/frön + protein + rapsolja måste vara DEN ULTIMATA NÄRINGSBOMBEN! (Men mycket kalorier naturligtvis...)

Evenstar, tack för dina tips!

Jo jag vet att det låter som mycket mackor till frukosten, men detta var en limpa som jag bakade själv i bakmaskinen med en massa kruskakli och fullkornsdinkel i, och den blev platt som en pannkaka *hmmmm*, så varje brödskiva är kanske lika stor som 1/3 av en vanlig macka (typ formbröd). Tunt skivar jag dem också... Så jag räknar 4 såna pytteskivor som 2 mackor, vilket är min normala "ranson"...

Sen lunchen... just för att det inte är nåt protein i gröt, utom det lilla i havremjölken till, så tyckte jag att jag kunde unna mig fikonbollar efter - för de innehåller ju både nötter (= mkt protte) och sojaproteinpulver! Och dessutom rapsolja = nyttigt fett. *försvarar mig*

Tyvärr blir det ganska ofta gröt el dyl till lunch för mig eftersom jag äter lunchen hemma ensam...

Nu efter träningen har jag ätit en skål med tinade naturella blåbär och hallon med lättyoghurt (0.5 % fett). Dricker rött thé och ska avsluta med 2 rutor 85% choklad.

Känns bra! För trots att jag tyckte jag åt lite för mycket och lite för tätt inpå träningen så kändes träningen SUPERbra, både 15 min löpband innan (hann tyvärr inte mer, hade gärna kört en timme!) och så 60 min poweryoga. Jag var nog inte så proppmätt som jag trodde, inte så det hindrade mig från att träna effektivt i alla fall. Och inga problem med yogaandningen, förkylningen är som bortblåst! Jag vill gärna tro att jag gjorde rätt som satsade på 100% vila tills jag verkligen var helt bra.

Jag är så himla träningssugen nu! Tyvärr blir det jättesvårt att hinna med träningen imorgon, jag brukar ju köra ett gympass på fredagförmiddagar men imorgon har min son studiedag så han är hemma plus att jag ska på möte hos Proffice och tigga och be om att få ett jobb! Sen skulle min man ut med jobbet så han kommer hem senare. Hmmm... Men nog ska jag kunna klämma in lite motion nånstans under dagen ändå.

6628: Ja, än så länge är min son bara sju år och går i ettan så han gillar att göra sina läxor. Man får njuta så länge det varar!!!

K

• Kaya

Trist med orolig mage Magda. Hoppas det ordnar sig för dig - magen måste liksom funka om kroppen som helhet ska funka!

Tindra usch, låter inte kul, krya på er!

Lycka till idag SE! vad spännande! Och vad härligt med löpningen!

Själv är jag så stolt idag för den här dagen var ju helt CRAZY och verkade inte erbjuda några chanser till min vanliga träning, speciellt inte eftersom min son har studiedag och är hemma med mig, och min man kommer sent från jobb + jobbfest. MEN jag tänkte efter och kom på en lösning, nämligen att den enda timmen jag hade på mig mellan dagislämning och att dra iväg på jobbsökarmöte så fick min son helt enkelt cykla med mig när jag sprang min vanliga runda (det tyckte han var KUl!), och sedan spela lite data medan jag rodde 10 min (hårt! fy vad jobbigt det var!) + egen styrka och stretch. Så det blev en hel timmes träning! Och kul och skönt var det! Jag var ju så peppad efter träningen igår, och lycklig över att vara frisk, så jag ville verkligen inte gå miste om träningen idag.

Nu ska jag och barnen promenera ner till stan.

K

• Kaya

Lejone: jag flänger nog en del... Tar verkligen alla chanser till träning som finns, nu när man är småbarnsmamma kan man ju inte alltid, (dels passar man sina barn och dels är man ofta FÖRKYLD!) men när man KAN då jäklar pallrar man sig iväg!!! Lustigt, innan jag och mannen fick barn kunde vi lätt slappa ihop oss och vara lata, hamna på nåt fik eller hemma i soffan istället för att träna. Men nu! Nu slåss vi om träningstider och när en av oss kommer in från träningen står den andra i hallen med träningsväskan packad och kastar sig iväg!!!

Men däremot väljer jag noga VAD jag ska göra. Tränar inget som jag inte tycker är roligt. Jag har "växt ifrån" att plåga mig - kul och njutbart ska det va! Och för mig betyder det löpning, rodd hemma på roddmaskinen, egen styrka och stretch, styrketräning på gym, powerwalk/löpning på löpband, poweryoga, dans (afro/funk) m.m. SÄLLAN pump eller combat, men när jag väl blir sugen på sånt så går jag och då är det verkligen kul.

Nu kycklingmiddag! MMMMMM

K

• Kaya

Hallå hallå.

Gud vad jag skäms över mig själv.

Här tänkte jag pipa in och börja GNÄLLA och KLAGA över att alla byxor (naturligtvis) satt tajtare och mer obekvämt när jag provade igenom mina 3-4 par "testbrallor" nyss, och BEKLAGA mig över att min kropp verkar ta alla chanser den får att lägga på sig onödiga fettreserver när jag t ex är sjuk eller har en period med mindre träning...

... men så kommer DN:s hemsida upp när jag slår på datorn och jag får se att det är två små små barn, knappt 2 och 4 år gamla, som har huggits ihjäl med kniv.

Plötsligt INSER jag hur futtiga mina små "problem" är...

Skärpning! tänker jag då. Visst, motionera och äta rätt för att jag mår bra då och blir glad. Men inte GNÄLLA när det inte riktigt flyter på som jag vill! Eftersom jag verkligen inte har NÅT att gnälla över!

Gårdagens träning var SUVERÄN - 60 min afrikansk dans, 45 min styrka, 15 min stretch. Idag blir det ännu kuligare, äntligen FUNK igen! Hurra!

Och mina ansträngningar med att hitta tillbaka till vettiga portionsstorlekar har fakiskt gett LITE resultat i alla fall, jag tror att jag har lite bättre koll på hur mycket jag äter till varje måltid.

Sen att det kommer att dröja ett tag innan återgången till vanliga träningen och vanliga kosten märks på kläderna och spegelbilden - SO WHAT?! Det får väl ta den tid det tar.

Nu lunch! Superhungrig (som vanligt)...

K

• Kaya

Hallå hallå.

Kul med dejten SE! Det svänger verkligen fram och tillbaka för dig nu - tur att du är en klok och förnuftig tjej som vet hur du vill ha det (som du ju nyss bevisade när det gällde din long distance relationship).

Emmamaria, nyfiken bara, är för gammal och definitivt för gammalmodig för att ens tänka tanken men vad kostar en sån?

Nu har jag just moffat i mig världens godaste middag. *MUMS* Tyvärr som vanligt på tisdagar lite för tätt inpå funken men det går inte att fixa på annat sätt, jag kan inte vänta till efter träningen med att äta för då blir det för långt emellan. Idag lyckades jag i alla fall (till skillnad mot förra gången) sluta äta någorlunda i tid innan jag blev FÖR proppmätt!

Min middag: en stor skål soppa av massa olika grönsaker, rotfrukter, linser och buljong (=NYTTIG!) + 4 supertunna dinkelpannkakor (smeten gjord på MYCKET ägg, havremjölk, fullkornsdinkelmjöl, lite rapsolja, stekta utan fett i teflonpanna) med Lätt Kesella och LITE osockrad hallonsylt på (sån där som heter 100% frukt, det är väl en massa fruktjuice och druvjuice i så det är knappast "sockerfritt" men ändå bättre än vanlig hallonsylt!). Gissa om det var gott!? Barnen älskade också pannkakorna, ha ha, de vet väl inte att man kan göra pannkakor på annat än FULLKORN! (Fast de fick förstås lite vaniljglass i sina...)

Hur låter det här? Som vanligt vet jag inte om det är HYSTERISKT mycket mat eller om det är lagom. Mitt "ögonmått" när det gäller portionsstorlekar är inte så bra... Men de där pannkakorna blev verkligen otroligt TUNNA, fyra st låter mycket men när jag vek ihop dem med fyllning emellan så var varje pannkaka typ två tuggor... kändes det som...

... ha ha... bortförklaringar...

KUL ska det bli med funk i alla fall!!! KANSKE stannar jag och kör antingen power pilates eller löpband efter, det beror på hur det känns i kroppen. Jag vill ju egentligen inte missa barnens läggdags, men samtidigt - nästa vecka ska vi ju ha påsklov ute på torpet, då blir det inget gymmande. Så jag är ju rätt sugen på att köra för FULLT denna vecka när jag för en gångs skull är frisk och allt!!!

Nåväl. En timme funk är inte fy skam det heller. Jag måste lära mig att tänka att även EN timme träning är bra - jag har kört så mycket dubbelpass så det är som att jag räknar det som "vila" när jag "bara" kör en timme!? Hmmmm... Allt eller inget, typiskt mig. Antingen dubbla pass sex dagar i veckan eller ingen träning alls. Jag ska försöka sluta göra så - min kompis som är hälsopedagog tjatar jämt om att lite lagom mycket träning hela tiden är mycket bättre än att vara "periodare" med träning, träna hysteriskt ett tag och sedan lägga träningen på hyllan helt och hållet ett tag.

BLA BLA

Nu måste jag packa gymväskan!

K

• Kaya

Hur lång tid tar det då? Hur många gånger? Och hur ont gör det?

OBS - jag tänker inte göra en själv, är bara allvarligt nyfiken.

FUNKEN var som vanligt SUPERKUL. Visst känner jag mig tjock och pluffsig framför speglarna nu när jag har gått upp några kilo, mina dansbrallor hänger inte lika löst som de brukar, och det är mer rumpa och lår som gungar när jag dansar... men ork har jag! Och dansa kan jag!

Och just när det gäller funk och afro som jag kör så "behöver" man lite hull... OK kanske inte så mycket som jag har just nu *suck*, men allvarligt, instruktören ber ju om så stor rumpa som möjligt när vi dansar... Och man kan inte vara riktigt trovärdig när man kör schyssta rumpshaking moves om man inte har nån rumpa/former ALLS *elak*

ha ha

Kvällsfika efter träningen ett äpple, lite lättost med 5% fett i tärningar, och TVÅ (2!) fikonbollar, plus rött thé med havremjölk. BRA VA??

Tyvärr är jag fortfarande hungrig.

Aaaahhh...

Efter en sån här period med ohämmat ÄTANDE vill inte kroppen ställa in sig på normal mängd mat igen. Den är ju VAN vid att få tillräckligt för att bibehålla det här extrahullet jag har just nu. Och inte bara kroppen, knoppen har ju också vant sig vid att stoppa i munnen typ hur mycket som helst av nästan vad som helst.

Hmmm... svårt det här. För min egentliga dröm är ju att väga lagom mycket och vara vältränad (+ se vältränad ut) UTAN att behöva gå tvärsemot vad kroppen/knoppen VILL. Att liksom "automatiskt" ha en snygg kropp för att man "automatiskt" anpassar mängden mat efter mängden motion. Men är man helt galen i mat, som jag, och av naturen ganska lat eller åtminstone "snål" med att bränna fett (päronform, kvinna, lätt att lägga på hullet osv), så GÅR ju inte det! Eller??? *funderar*

GOOD NIGHT

K

• Kaya

PS. Annelie: 11 st småttingar i åldern 1-2 år? Bara du och två vikarier? Plus en drös 3-4-åringar??????

*SVIMMAR*

Herregud, om jag var du skulle jag ha legat i koma för länge sen och inte ens haft ork att TITTA på en CT!

Vilken pärs! Helt klart gör du rätt i att vila.

K

• Kaya

Godmorgon!!!

Vilken underbar dag! Solen strålar och temperaturen kring nollan. Jag hade planerat in ett gympass på förmiddagen idag men byter mot ett löppass istället på grund av vädret - vill INTE träna inomhus just nu! Det blir nog två varv runt vanliga rundan, och sen lite rodd, styrka, stretch.

Jag har massa energi i kroppen nu efter en oplanerad vilodag igår. Jag hade först planerat löpning igår förmiddag, men då var jag så seg och trött efter tisdagens (och måndagens...) träning så jag tänkte gå på ett combatpass på kvällen istället (efter att ha laddat med bra mat hela dagen). Men då fick vi oväntat besök av goda vänner från Uppsala som kom och sov över, så igår blev det bara vanliga cykelturerna och lite "vardagsmotion" med städning, spring till tvättstugan osv...

Och det var nog bra! För igår kände jag mig sådär sliten i kroppen, lite träningsvärk efter måndagens styrkepass osv, inget spring i benen. Men nu! Hur träningssugen som helst. Hmmm... jag kanske borde ha TVÅ-TRE vilodagar i veckan istället för bara en eller två? För att få bättre kvalitet på träningen när jag väl tränar?

Ytterligare en anledning till min höga energinivå idag är säkert att jag har laddat med världens härligaste PÅSKFRUKOST. Vi hade ju gäster, så vi körde lyxfrukost med nybakat grahamsbröd, jättegod fibergröt, kokta ägg, lyxiga pålägg osv... *MMMMMM*

OK, på med löparskorna och ut i solen! *jublar*

K

• Kaya

Grattis Nilla!

Stackars B som är sjuk. På påsk och allt! Krya på sig!

Ja du Magda om jag var lycklig förut så är jag ännu lyckligare nu!

Två varv runt vanliga rundan i solen, utan hejd, som ett ånglok...

10 min HÅRD rodd.

Crunches & pushups.

Stretch.

Nu är jag redo att fira påsk!

GLAD PÅSK ALLIHOP!

K

• Kaya

Hallå hallå jag hinner inte läsa ikapp men ser att ni har funderingar kring nya tag efter utsvävningar kring påsk, men också om att hitta en balans och att försöka MÅ BRA i första hand osv... ( = det vanliga! det viktiga!)

Själv har jag börjat inse hur högt och hårt "fallet" blir för mig när jag "faller" efter att ha haft en väldigt DUKTIG period. Så har det alltid varit. Om jag har tränat som en tok ett tag, ätit rätt och t o m deffat, och det sedan tar SLUT på den "duktiga" perioden, typ för att jag blir sjuk, eller bara att jag inte orkar köra på i samma tempo... då sjunker jag alltid så SUPERLÅGT! Jag kan inte hålla mig nånstans mittemellan, utan då ska jag plötsligt motionera nästan noll (för att jag inte kan/orkar köra 100%) och överäta vid VARJE måltid (istället för att bara släppa efter LITE på den vanliga kosten).

VAD KONSTIGT?! Och dumt! För även om jag rent realistiskt sett inte kan vara på väg mot högre och högre level of fitness året runt så borde jag kunna leva lite mer sunt även OFF-season, så lir det inte lika mycket att "ta igen" sen när jag ska ta tag i mig själv igen!

Det är SÅÅÅÅ trist nu att liksom ha slarvat bort alla resultat jag fick efter flera månaders träning och bra kost augusti07-januari08. Att verkligen behöva börja på NOLL igen! Jag vet ju att jag kan - och jag är inte ens medicinskt överviktig nu - men det är så IRRITERANDE med allt extra hull som jag inte hade behövt släpa på nu om jag bara hade tagit "time out" på ett lite mer sansat sätt... jag menar man behöver kanske inte äta korv, bullar, kakor, glass osv VARJE dag vara för att man tar en liten paus från att köra 100% TRÄNING och FITNESSKOST?!

*suck* *pust* *stånk*

K

• Kaya

gmt - vad kul att se dig igen! jag är också en lönnfet sur gammal tant så då är vi två!

Jessi74 - tack för pepp - nej det knäppa är ju att när jag väl tränar så är jag ju inte nere på noll varken kondis eller styrka - utan det är framför allt UTSEENDEMÄSSIGT som jag så snabbt hamnar nere på botten när jag bara släpper taget om allt under en period. Och att det ska spela så stor roll är ju idiotiskt i sig, men det GÖR det. Jag stör mig som attan på sladdrigt HÄNG under överarmen istället för snygg definierad biceps på ovansidan, en liten valk ovanför träningsbrallorna i midjan istället för en hård tajt mage, att mina älsklingsjeans sitter åt istället för att sitta sådär schysst slappt över låren och rumpan... osv osv.

Hmmmm....

April + maj får bli riktiga träningsmånader för mig igen. Men för varje gång som det BLIR så här så blir man ju lite less, för det är ju ungefär som att man VET från början att när jag väl släpper efter bara lite så är det som en lavin som går, då är jag tillbaka på ruta ett ("trivselvikt," usch, trivs INTE med det) på NOLLTID!

Så här kan man ju inte hålla på hela livet!? Eller?!

K

• Kaya

1. Vad åt du till frukost idag?

Havregrynsgröt med hemmagjord lättsockrad lingonsylt och havremjölk, två fikonbollar, thé med havremjölk

2. Hur många gånger tränar du i veckan?

När jag är igång och tränar "på allvar" har jag bara en vilodag i veckan. Just nu, när jag försöker få tillbaka min energinivå efter en jobbig svacka med virus osv, kör jag 2-3 vilodagar. Men jag är alltid ganska vardagsaktiv med cykling och promenader, även på vilodagarna.

3. Vad ägnar du dig åt då?

Dans (afro + funk), poweryoga, löpning, rodd, styrketräning, powerwalks på löpband, enstaka combat-, pilates- eller pump-pass.

4. Vill du gå ner i vikt eller är du redan i mål?

Jag vill gärna gå ner några kilo fast jag inte definieras som medicinskt överviktig just nu. Dock är det viktigaste att få fastare och tajtare former, inte att minska dem!

5. Ditt bästa tips mot sötsuget?

"Tillåtet" godis. Det är det enda som funkar för mig. Jag unnar mig riktigt mörk choklad, hemmagjorda chokladbollar av torkad frukt och nötter osv dagligen. Annars står jag inte ut!

Svar på tråden saras måbra-tråd keeps going stronger