• Kaya

saras måbra-tråd keeps going stronger

TACK så mycket annelie, annika, trollens mamma m fl för era krya-på-dig-hälsningar!!!! Det VÄRMER!

Och de BEHÖVS verkligen för den här infektionen verkar ha bitit sig fast ordentligt och INGET tyder på att den börjar ge med sig! Tisdag kväll trodde jag ju att det var på väg att vända. Men både igår och idag (och på nätterna) har jag så GRYMT ont i halsen igen, inte sådär vanlig "skarp" känsla som det var i början (då jag ignorerade det och tränade ändå, DUMMA DUMMA MIG) utan mer svullet, ömt, jobbigt att svälja... Som om nån skulle ha slagit till mig över halsen eller tagit strypgrepp!

Att jag sen producerar några liter snor per dag och att ögonen fortfarande är superkladdiga och äckliga är inte riktigt lika jobbigt - men halsen! USCH.

Idag åkte min man iväg supertidigt, han ska åka skidor några dagar med sina kompisar och kommer hem sent söndag kväll. *INTE ETT DUGG AVUNDSJUK OM NI TRODDE DET* *grrrr* SOM TUR ÄR har han i sin godhet bokat in barnens farmor som stöd åt mig under helgen, hon kommer imorgon eftermiddag. Då ska jag fjäska riktigt för svärmor med hemmagjorda semlor till kaffet osv, det är hon värd för hon är verkligen TOPPEN att ha på besök, engagerar sig i barnen och avlastar jättemycket. Tänk att jag skulle behöva få mina två barn för att min relation med henne skulle bli riktigt bra, efter alla år!

Men idag och halva imorgon är jag ON MY OWN med barnen och viruset. Jag ska försöka vila medan lillan vilar middag och lägga barnen och mig själv jättetidigt ikväll. Och så försöka bara göra det nödvändigaste - hämta/lämna på skola/dagis, hjälpa stora killen med läxor och sånt, hjälpa lillan med pott-träningen, fixa mat och mysa med barnen, läsa sagor osv (även om det gör jäkligt ont att läsa högt just nu!). INTE tvätta och städa och greja...

K

• Kaya

TACK CLINAN! Ja i allra värsta fall, om jag inte orkar underhålla mina barn ikväll, får jag väl ta till "SISTA UTVÄGEN" = Bollibompa!

Och Annelie, glömde säga: WOW WOW WOW vilken träningspass!!! Jag längtar så tills jag är frisk och får köra ett sånt där eget "multipass" igen! Jag älskar att t ex springa först, sen köra lite rodd, sedan crunches och pushups, och så stretch. Men jag ska nog köpa hantlar eller nåt också framöver och variera styrkan mer. Gummiband har jag aldrig riktigt förstått mig på, är det bra?

K

• Kaya

GLÖMDE JU SÄGA:

Ha det så kul i Stockholm SE! Det är du verkligen VÄRD efter allt jobb och slit!

K

• Kaya

Kära vänner!

jag är här - men jag mår inte så bra. När kroppen blev frisk efter 3.5 veckors virus i halsen (precis innan det en släng av magsjuka) så var det psyket som pajade ihop. Noll träning och många semlor i flera veckor har satt sina spår, på kroppen men framför allt på självförtroendet...

... och i botten ligger förstås det faktum att jag trots mina ansträngningar FORTFARANDE inte har fått jobb!

Men imorgon ska jag på jobbintervju...

.. och snart ska jag vara tillbaka på banan igen med kost och träning, jag lovar!!!

Tills dess orkar jag bara inte vara aktiv här i tråden. Har så otroligt lite "må bra" att komma med just nu!

Men JISSES vad jag blev rörd och glad när jag gick in här efter att inte ha varit inne på VECKOR och fick se att ni har frågat efter mig... gulliga hälsningar i gästboken osv... TACK FÖR ATT NI FINNS!!!!!!!! Jag ser fram emot att komma tillbaka till er... snart snart, måste bara samla kraft och mod igen...

KRAMAR
    K

• Kaya

TACK kära vänner...

får nästan tår i ögonvrån...

att NI som inte ens känner mig IRL så att säga faktiskt bryr er, och vill att jag ska må bra... *SMÄLTER*

Mår bättre bara av tanken på att ni finns!!!

KRAM
    K

• Kaya

Vet ni vad?!

Till stor del TACK VARE ER har jag haft en riktigt bra dag (för första gången på LÄNGE)! *jublar*

Jobbintervju hela förmiddagen. Absolut inte mitt drömjobb, men att bara komma iväg på intervju är ett stort framsteg i sammanhanget (har sökt över 100 jobb under mer än ett halvår och detta var bara intervju NUMMER TVÅ!!!!!!). Personen som jag träffade verkade tycka att jag skulle fungera bra på jobbet, han skulle ju intervjua folk hela veckan så det är absolut inte säkert att jag blir erbjuden jobbet, men inte uteslutet heller!

Strålande solsken, ljuvligt väder, ganska lång och väldigt skön promenad med vagnen. Lillan var lycklig för att hon fick mata änderna!

Över huvud taget har jag varit GANSKA bra mamma idag (har tyvärr varit en sur och tvär och grinig mamma med ovanligt kort stubin ett tag för att jag har mått så pyton själv... ). OKEJ några utbrott har jag väl fått även idag men det var inte en riktigt dålig dag på den fronten i a f...

Och så lyckades jag till råga på allt komma iväg på min älskade funk trots kass planering, jag hade missat att lägga in extra mellis under eftermiddagen osv så jag blev "tvungen" att äta middag 30 minuter innan passet (man kan ju inte träna hungrig heller), vilket tyvärr gjorde att jag kände mig lite mätt och tung och fick håll, men ÄNDÅ! Min funkinstruktör är fantastisk!

Jag skippade dock pilates efter funken - kände att nej, jag tycker FAKTISKT pilates är aptrist, så jag åkte hem och kramade min dotter godnatt och läste Harry Potter för sonen istället. Det var också väldigt bra!!! Så slapp jag dåligt samvete också för att jag missade deras läggdags.

Nu ska jag ta en dag i taget framöver och verkligen glädjas åt alla tänkbara små "framsteg" - träningspass som känns roliga, mat som smakar bra, promenader som är sköna, mysiga stunder med barnen, osv osv... Inte ha för höga krav på mig själv förrän jag har fått tillbaka min vanliga energi - och kanske inte då heller! Har fått mig en riktig tankeställare nu under denna hemska svacka... vad är det för skör livskvalitet och bräckligt självförtroende jag har som hänger så totalt på att vara 100% "DUKTIG" hela hela hela tiden????? Ska det vara så? Kan jag inte få tycka om mig själv även under perioder när jag inte är "duktig"?

Ha ha...

... nu fick ni ett av mina gamla vanliga mastodontinlägg igen!!!

Måste betyda att KAYA IS BACK!

Eller... i alla fall lite lite lite med en försiktig stortå tillbaka på banan igen!

KRAM
    K

• Kaya

Mogen MANGO: luktar gott, är gul/röd snarare än röd/grön, ger efter något för LÄTT tryck (ungefär som en mogen avocado).

Mmmmmm mango, nu måste jag köpa det bara för att du nämnde det. LOVE IT.

K

• Kaya

SE - precis så är det. Man måste komma ihåg vad som är VIKTIGT. Viktigast för mig just nu är att
    1. vara en bra mamma och
    2. lära mig att tycka om mig själv (hela tiden, OAVSETT vad jag har gjort, tränat, ätit, om jag får jobb eller ej).

Kost och träning kommer LÅNGT nedanför på prioriterinslistan för tillfället... och jag har bestämt mig för att jag under en period nu SKA lyssna på min kropp och min lust. Idag t ex är egentligen min springdag, och hade allt varit som vanligt så hade jag varit ute och sprungit nu, trots noll energi och en enorm trötthet och HUNGER i kroppen. Men, eftersom jag verkligen vill bygga upp orken och energin från grunden igen så lyssnar jag på vad kroppen (och själen) vill. Och den vill idag att jag äter en rejäl mellis snart och sen tar en lång skön promenad i solen i samband med att jag ska hämta på dagis. Imorgon är det lugn skön poweryoga. Kanske det känns annorlunda på fredag, kanske har jag "spring i benen" igen då.... i så fall ska jag springa och njuta av det!

När det gäller maten så vet jag att jag bara mår ännu sämre om jag äter SKRÄP, så även om min kropp TROR att det är semlor den vill ha så får den inte det, inte till vardags alltså. Men jag är inte alls lika strikt med kosten som jag brukar, speciellt inte med mängder och tider osv, är jag hungrig två timmar efter frukost så äter jag då, fast jag BRUKAR äta lunch 3.5 timme efter frukost... Min kropp verkar försöka kompensera för min låga energinivå med att skrika efter mer mat, och då ger jag den det, fast försöker se till att det mesta är näringsrikt och nyttigt. MYCKET mer kolhydrater än vanligt blir det dock...

Kom på att jag läste nånstans att mycket kolhydrater har lite samma effekt i hjärnan som "lyckopiller"... kanske inte så konstigt att det är mackor som gäller när man är DOWN.

K

• Kaya

PS. 6628 - jag har också lite svårt att komma på vad jag njuter av just nu. Jag blir självklart "tröstad" av att vara med mina ljuvliga barn, äta när jag är hungrig, unna mig en bit mörk choklad, lägga mig i ett varmt bad... Men det där att verkligen NJUTA fullt ut av träningen till exempel, utan att störa sig på att allt som jag hade byggt upp tidigare FÖRSVANN när jag var sjuk, det funkar inte just nu. Och att njuta av att få vara så mycket med barnen funkar egentligen inte heller till 100% eftersom det är så stressande att jag inte får jobb! Samtidigt blir jag helt knäckt när jag tänker att snart sitter jag där och jobbar heltid och hinner knappt träffa mina barn, och så ska jag ha dåligt samvete för att jag inte NJÖT fullt ut av varenda sekund som jag har haft med dem under den här perioden! Så hela mitt liv är ganska mycket oro, ångest, dåligt samvete och grubblerier just nu... *SUCK*

Men nu - mellis och sen solskenspromenad! Det brukar hjälpa!

KRAM
    K

• Kaya

6628 - helt otroligt egentligen att det är sådär man funkar... när man är nere så liksom skiter man i allt, fast man bara mår ännu sämre då!!! Jag har försökt "tvinga" mig själv att sätta in mina linser, använda mina dyra special-hudvårdsprodukter och åtminstone lägga på lite mascara, även de dagar som jag har tänkt att jag lika gärna kan ligga i sängen i pyjamas hela dan och typ skippa tandborstningen...

TACK för alla uppmuntrande ord! Ganska lång promenix med vagnen idag i härligt solsken, lillan passade trevligt nog på att sova (istället för att vrida sig som en mask i vagnen och gallskrika om jag går åt "fel" håll!).

K

Svar på tråden saras måbra-tråd keeps going stronger