saras måbra-tråd keeps going stronger
Tack alla för alla gratulationer! Jag hade en jättebra dag igår. Maken och jag var bla på spa, köpte en tv (äntligen kastas 15-tummaren ut) och åt indiskt (mums). Idag ser det ut att bli en helt underbar dag. Kallt men med härlig snö över hela stan. Kanske kanske kan det bli en premiärtur med skidorna i kväll. Synd bara att jag måste jobba så mycket idag...Välkommen hit snödroppen! Frukosten är för mig jättesvår. Men din frukost lät väl jättebra? Kanske kan du dra ned på hjortronsylten ifall den innehåller mycket socker? Färska bär är bättre. Själv äter jag just nu en egen muslimix med ganska mycket nötter och frön (100 g musli på ca 2 dl lättyoghurt naturell).
Till alla brödbakande personer här i tråden måste jag få tipsa om Anna Skippers hälsobröd! Det är helt ljuvligt gott och LÄTTBAKAT (när man väl inhandlat alla ingredienser). Jag brukar blanda i lite hackade aprikoser, fikon och så lite russin också. Eller så blandar jag i lite grovhackade nötter och olika frön typ solros, pumpa eller linfrö.
Annas nyttiga bröd Ett bröd bakat på dinkelmjöl och fullkornsprodukter ger lång mättnadskänsla och ger tarmen något att jobba med. Oerhört lättbakat. Bara att röra ihop – kommer bli en favorit för familjen. Till och med barnen älskar detta nyttiga brödet! 5 dl dinkelmjöl 2 dl grahamsmjöl3 dl rågsikt2.5 dl fyrkornskross1 dl vetegroddar1 tsk havssalt4 tsk bikarbonat5 msk blandade brödkryddor ( anis och fänkål)1 liter ekologisk filmjölk0.5 dl sirap eller honung Sätt ugnen på 175 c. Blanda alla torra ingredienser. Rör ned filen och sirapen.Smöra och bröa två 1.5 liters avlånga formar.Grädda ca 100 minuter.Alternativ – gör halva satsen i en brödform och grädda i 60 minuter.
SE:Min kloka kära vän! Jag sitter aldeles för mycket på läktaren och ser på hur mitt liv lever med mig. Tack för att då finns här och påminner mig om att återta komandot! KRAM