• Anonym

Blöja vid resa?

Vi har en dotter på 6 år som inte är riktigt torr än på dagen. Oftast går det bra men hon föredrar själv att få ha blöja när vi reser långt både med bil och flyg. En kompis till mig sade häromdagen att det var konstigt att Vera hade blöja men nu är det ju en säkerhet för henne och att hon inte är torr än borde väl inte störa någon annan. Är ju bara bra att hon själv säger att hon vill ha blöja och hon säger själv till när det måste bytas om det inte märks. Är det fler som ser fördelar med blöja vid resor ? Är ju bättre det än att kissa i byxan. Vi kan ju inte vara de enda som tycker så.

• Svar på tråden Blöja vid resa?
  • Noklen
    sanna77 skrev 2008-01-17 16:51:56 följande:
    Då borde du kanske fundera över varför hon tycker att det är så pinsamt att kissa på sig när du är med?
    Precis! Skippa blöjan och låt henne träna upp blåsan. Fixar hon inte det så sök hjälp till henne. Innan hon börjar 1:a klass så vore det bra att ha ordning på kisseriet.
    ♥ Moa 051020 ♥ lillan bf 16/3 -08 ♥
  • Anonym
    sanna77 skrev 2008-01-17 16:51:56 följande:
    Då borde du kanske fundera över varför hon tycker att det är så pinsamt att kissa på sig när du är med?
    Förklara för mig du som vet få. För jag själler inte på henne eller ngt.
  • Anonym (NÄÄ!!!)

Men hallå, jag måste bara få säga att det var det underligaste jag har hört någon gång. Om hon vore två år skulle jag förstå dig, men du kan väl inte ta på henne blöjor (BLÖJOR!!!) för att du har ett kontrollbehov när hon är sex år? Hon kommer ju att bli helt förstörd. Hur kan man vara så grym?

• Anonym (kisslisa)

Kan vara så att hon tycker det är pinsamt att kissa på sig när du är med bara för att hon tror att du kommer fråga om hon ska ha blöja eller så. Jag kissade på mig som barn, även på nätterna, men inte fasen skulle mina föräldrar någonsin (!!!) tagit på mig en blöja för det. Dom sade bara "Hoppsan" och så fick jag nya kläder. Jag kissade på mig i skolan (första klass) för att jag var orolig av mig, sprang gråtandes hem men pappa sade ingenting om det.. bara "Ojsan.. här har du rena byxor". Hon kanske inte vågar säga ifrån? Jag skulle inte ha vågat iallafall. Hon kanske tror att du ska bli otroligt besviken på henne. Ta bort blöjorna och säg till henne att säga till när hon är kissnödig!

Anonym skrev 2008-01-17 16:55:46 följande:
    Förklara för mig du som vet få. För jag själler inte på henne eller ngt.
  • Anonym (NÄÄ!!!)

Anonym (kisslisa) skrev 2008-01-17 17:35:15 följande:

Kan vara så att hon tycker det är pinsamt att kissa på sig när du är med bara för att hon tror att du kommer fråga om hon ska ha blöja eller så. Jag kissade på mig som barn, även på nätterna, men inte fasen skulle mina föräldrar någonsin (!!!) tagit på mig en blöja för det. Dom sade bara "Hoppsan" och så fick jag nya kläder. Jag kissade på mig i skolan (första klass) för att jag var orolig av mig, sprang gråtandes hem men pappa sade ingenting om det.. bara "Ojsan.. här har du rena byxor". Hon kanske inte vågar säga ifrån? Jag skulle inte ha vågat iallafall. Hon kanske tror att du ska bli otroligt besviken på henne. Ta bort blöjorna och säg till henne att säga till när hon är kissnödig!
    Precis! Bra! Jag tycker du kunde pröva att gå med blöjor själv ett tag så kanske du fattade hur pinsamt det var. Jag jobbar med gamla som har blöjor och du ska se vad en del av dem skäms.
  • Anonym

Anonym (NÄÄ!!!) skrev 2008-01-17 17:39:31 följande:

Anonym (kisslisa) skrev 2008-01-17 17:35:15 följande:
    Precis! Bra! Jag tycker du kunde pröva att gå med blöjor själv ett tag så kanske du fattade hur pinsamt det var. Jag jobbar med gamla som har blöjor och du ska se vad en del av dem skäms.
    Det där var elakt sagt!
  • AnneSophie
    Anonym skrev 2008-01-17 16:43:39 följande:
    Ja jag vet att jag är för kontrollant ibland men det har hänt många gånger fler än en eller två. Men jag säger ju inte att hon MÅSTE ha blöjan jag frågar om hon vill ha blöjan och då säjer hon ja att det vill hon ha. Och ofta är den kissig när jag ska byta/kolla.

Men varför frågar du ens om hon vill ha blöjan?

Vem tjänar på det?

Hon? Nej, absolut inte.

Du borde inte ens ställa frågan förstår du väl?
    Hur ska hon någonsin komma ifrån denna ovana som du introducerat om du inte hjälper henne?

?:*¨¨*:?..?:*¨¨*:?..?:*¨¨*:? Utåtriktad Planläggande Konkret Tänkare ?:*¨¨*:?..?:*¨¨*:?..?:*¨¨*:?.
  • Anonym

Inte så elakt som det du håller på med, pyskisk misshandel är vad det är att sätta blöja på ett stort barn.

• Anonym
    AnneSophie skrev 2008-01-17 18:48:49 följande:
    Men varför frågar du ens om hon vill ha blöjan?
    Vem tjänar på det?
    Hon? Nej, absolut inte.Du borde inte ens ställa frågan förstår du väl?Hur ska hon någonsin komma ifrån denna ovana som du introducerat om du inte hjälper henne?
    För att jag inte vill att hon ska behöva kissa i byxan har jag ju sagt.
  • Anonym (kisslisa)

Så du tycker det är bättre att hon är blöjbarn som 6åring? Jisses. Skäms du? Det verkar som det. Bättre att hon kissar på sig och lär sig att gå på toa. Jag har en systerdotter i samma ålder.. alltså shit.. hon går på toa själv, borstar tänderna och allt själv. Vad gör din dotter när hon måste bajsa då? Bajsar hon på sig?

Om hon har svårt för att hålla sig så borde du kolla upp med en läkare! För det är misshandel att sätta en blöja på en frisk 6åring. Annat om hon inte kunde röra sig själv och så.

Tränade du aldrig henne när hon var runt 2år? Har hon någonsin varit blöjfri? Att du fortsätter med blöja är ju anledningen till att hon inte håller sig. Det är som min dotter, 2½år, hon kan hålla sig men inte tillräckligt länge så jag tränar henne med potta just av den anledningen att hon är för liten och träningen är inte klar. Är din träning inte klar måntro?

Anonym skrev 2008-01-17 18:52:53 följande:
    För att jag inte vill att hon ska behöva kissa i byxan har jag ju sagt.
Svar på tråden Blöja vid resa?