• Anonym

Blöja vid resa?

Vi har en dotter på 6 år som inte är riktigt torr än på dagen. Oftast går det bra men hon föredrar själv att få ha blöja när vi reser långt både med bil och flyg. En kompis till mig sade häromdagen att det var konstigt att Vera hade blöja men nu är det ju en säkerhet för henne och att hon inte är torr än borde väl inte störa någon annan. Är ju bara bra att hon själv säger att hon vill ha blöja och hon säger själv till när det måste bytas om det inte märks. Är det fler som ser fördelar med blöja vid resor ? Är ju bättre det än att kissa i byxan. Vi kan ju inte vara de enda som tycker så.

• Svar på tråden Blöja vid resa?
  • N1an

Är det kö på flygplanet till toaletten kan man fråga om man får gå före. Vem låter inte ett kissnödigt barn gå före?

• Anonym
    AnneSophie skrev 2008-01-17 16:26:24 följande:
    Ah, fast en sexåring har ju minne och nästa gång ni befinner er på ett flygplan (inte varje dag antar jag)så ser ni till att hon är nykissad innan hon går på. Sedan så passar ni på när det inte är kö. För det är inte kö hela tiden.Och visst fasen finns det avfarter på en motorväg? Eller poliskontrollplatser?Du gör ju henne en enorm björntjänst, och jag kan inte förstå varför du vill göra såhär mot ditt barn.
    Nä man är väl olika, men för henne är det jättejobbigt att kissa på sig så det syns. Hon gråter och skäms. Kanske därför...
  • Noklen

Hur går det när hon är på förskolan? Har hon blöja där med?

♥ Moa 051020 ♥ lillan bf 16/3 -08 ♥
  • Anonym
    Noklen skrev 2008-01-17 16:31:56 följande:
    Hur går det när hon är på förskolan? Har hon blöja där med?
    Jag har inte bett dom ta på henne blöja där nej.
  • AnneSophie
    Anonym skrev 2008-01-17 16:29:24 följande:
    Nä man är väl olika, men för henne är det jättejobbigt att kissa på sig så det syns. Hon gråter och skäms. Kanske därför...

Fast, alltså om hon har problem med att hålla tätt så ska ni ju uppsöka läkare.
    För en sexåring ska kunna hålla tätt (ja det kan självfallet hända olyckor men generellt sett).

Och om ni försöker vara lite förutseende så kommer hon inte kissa på sig, faktiskt.
    Det är liksom inget man gör normalt, om man inte har problem som kräker läkarvård, om man kissar regelbundet.

Och det har självfallet blivit en ond cirkel nu.
    Kanske har du, som du skrev i inl 72, lite kontrollbehov. Kanske har det hänt en eller två olyckor som dottern sedan har i minnet. Hon blir orolig, du tycker att det är bekvämt och så kommer blöjan fram.

Men ditt jobb som mamma är ju att lära henne att bli stor och självständig, att stötta henne när hon inte vågar eller är ledsen. Att söka hjälp för henne om hon behöver det.

Inte att ta den enkla vägen ut.

?:*¨¨*:?..?:*¨¨*:?..?:*¨¨*:? Utåtriktad Planläggande Konkret Tänkare ?:*¨¨*:?..?:*¨¨*:?..?:*¨¨*:?.
  • AnneSophie
    Anonym skrev 2008-01-17 16:36:40 följande:
    Jag har inte bett dom ta på henne blöja där nej.

Hur klarar hon det där då? Kissar hon på sig där med?

?:*¨¨*:?..?:*¨¨*:?..?:*¨¨*:? Utåtriktad Planläggande Konkret Tänkare ?:*¨¨*:?..?:*¨¨*:?..?:*¨¨*:?.
  • Anonym

Ja jag vet att jag är för kontrollant ibland men det har hänt många gånger fler än en eller två. Men jag säger ju inte att hon MÅSTE ha blöjan jag frågar om hon vill ha blöjan och då säjer hon ja att det vill hon ha. Och ofta är den kissig när jag ska byta/kolla.

AnneSophie skrev 2008-01-17 16:39:15 följande:
    Fast, alltså om hon har problem med att hålla tätt så ska ni ju uppsöka läkare.För en sexåring ska kunna hålla tätt (ja det kan självfallet hända olyckor men generellt sett).Och om ni försöker vara lite förutseende så kommer hon inte kissa på sig, faktiskt.Det är liksom inget man gör normalt, om man inte har problem som kräker läkarvård, om man kissar regelbundet. Och det har självfallet blivit en ond cirkel nu. Kanske har du, som du skrev i inl 72, lite kontrollbehov. Kanske har det hänt en eller två olyckor som dottern sedan har i minnet. Hon blir orolig, du tycker att det är bekvämt och så kommer blöjan fram.
    Men ditt jobb som mamma är ju att lära henne att bli stor och självständig, att stötta henne när hon inte vågar eller är ledsen. Att söka hjälp för henne om hon behöver det.
    Inte att ta den enkla vägen ut.
  • Anonym

Det händer ibland men där finns ju många barn som gör det så jagtror inte hon tycker det är lika skämmigt där.

AnneSophie skrev 2008-01-17 16:39:59 följande:
    Hur klarar hon det där då? Kissar hon på sig där med?
  • sanna77

Då borde du kanske fundera över varför hon tycker att det är så pinsamt att kissa på sig när du är med?

Anonym skrev 2008-01-17 16:44:29 följande:
    Det händer ibland men där finns ju många barn som gör det så jagtror inte hon tycker det är lika skämmigt där.
  • Anonym (!)

Finns det inte något medicinskt skäl till att hon kissar på sig så tycker jag inte att hon ska ha blöja.

Det är så här: Barn kissar på sig ibland, det är naturligt. Det händer olyckor, det måste hända kissolyckor ibland då det är så barnet lär sig att bli torrt. Oj jag kissade på mig, blött och obehagligt .... Nästa gång det känns lika i blåsan så kommer jag ihåg att jag måste gå på toaletten annars blir det lika obehagligt igen.

Men har hon blöja på sig så lär hon sig inte att säga till i tid av lathet och då blir det så att hon inte kan tolka signalerna i tid. Ibland så är det inte bra att göra för mycket "försäkerhetsskull"

Svar på tråden Blöja vid resa?