• My sunshine

vardagsrum färger?

Kan nån hjälpa mig? Jag ska göra om vardagsrummet helt det är så gräsligt så man bara vill spy
    Men jag vet inte riktigt vad jag ska ha för färger.
    Möblerna kommer ju vara mörkbruna men vad ska jag ha till väggar o gardiner?
    Jag vill ha en blandning av mörkt och ljust.. hoppas nån förstår vad jag menar, men ändå med färg
    Rummet är väldigt stort och vi har ett matsalsbord där också på ena sidan av rummet som ska vara kvar.
    Har tyvärr inga bilder men hoppas nån kan hjälpa mig ändå.

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2008-01-11 17:37:19:
    Nu har jag o sambon sutti o disskutera som bara den om färger o den enda färgen vi e ens något sånär överens om är kaki den var helt ok fast jag hade helst haft nå annan...
    Vilka färger kan tänkas passa till det? nu e jag lite besviken satt med färgkartor o titta o sand o latte var så himla fint o ljust men kaki verkar det bli men den var också ganska snygg ganska ljus o inte alls som grönt lite mer åt ljusbruna hållet så det kanske funkar ändå.
    vitt borde väl passa till det också? men en till färg rött går väl inte eller?
    Hm nu hade jag ju redan hunnit bygga upp en bild i min hjärna hur jag ville ha det ...morr morr

• Svar på tråden vardagsrum färger?
  • Cailleach Beine Bric

Vi har precis tapetserat svart i vårt vardagsrum! Blev hur läckert som helst (speciellt kontrasten efter att ha haft vita strukturtapeter från 80-talet ) Har organzagardiner i guld och rött då vi valt en fondväg i guld och oxblod (på svart botten) som går bra ihop med vår oxblodssoffa - utan att det blir för mörkt. Min utländska väninna tyckte det såg "medeltida" ut . Hoppas ni hittar något som passar!

• Bong

Färgen i vårt vardagsrum ser lite khaki ut ibland, beror på hur ljuset faller in... Till det har vi beiga soffor och möbler i ek. Accentfärgerna för tillfället är lime, cerise, svart och lite silver. Tycker det är fint! Det bästa med accenter är ju att det är så lätt att byta.
    Trots att man kanske bara byter färg på en filt, kuddar och ett par ljus så känns hela rummet "nytt".

Tycker inte att du ska haka upp dig på vilka färger som "passar ihop", testa dig fram istället!

• My sunshine

Det e ju sant o khaki kan jag tänka mig men vi har inte så bra ekonomi att köpa nya saker igen sen tyger o sånt kan man ju i efterhand ta o kuddar o små grejer ..
    Det jag fundera mest på e just vilken färg till väggarna för sambon vill ha hel grönt eller blått men jag e väldigt skeptisk mot det Fast grönt kan ju vara snyggt om man bara hittar rätt nyans

• SGN

Har inte läst hela tråden men ett tips är att hitta en tapet i en färgskala man tycker om (tapetböcker kan man ju låna hem också, då ser du hur färgerna passar till dina möbler), sedan kan man plocka färgerna från tapeten med hjälp av färgprover. Lycka till!

• SGN

PS. gillar du tapeten som du utgått ifrån så kan man ju ha den som fondvägg...

• My sunshine

vi har tagit hem massa färgprover men kommer inte överens om något.
    Sambon har så himla speciell smak han e som fast på 70-talet
    Vi kom från början överens om en beige färg för jag vill ha det ganska ljust så jag köpte nya möbler i mörktbrunt som skulle se snyggt ut till färgen men sen ändra han sig plötsligt o nu står vi med massa möbler men ingen färg.
    jag oroar mig att själva möblerna inte passar till färgen sen för då blir det ju tokigt
    o så vill jag att det ska vara både ljust men ändå mörkt och en varm känsla i rummet vill jag ha.
    Visste inte att det skulle vara så här svårt att bara välja en färg

• Cailleach Beine Bric

Jag tror det ligger på 26 kvadrat. Sedan har vi två fönster + balkondörr(m fönster) och rummet ligger på södersidan, så jag upplever det inte som mörkt. Ska se om jag kan få fram lite bilder senare.

My sunshine skrev 2008-01-12 11:19:57 följande:
    Det lät ju hur häftigt som helstHar ni stort vardagsrum?
  • 0407

Då får gärna titta in i mitt galleri. Finns bilder på vårt omgjorda vardagsrum i 70-talshustråden heter mappen.

• My sunshine
    0407 skrev 2008-01-12 12:06:09 följande:
    Då får gärna titta in i mitt galleri. Finns bilder på vårt omgjorda vardagsrum i 70-talshustråden heter mappen.
    vad snygg tapeten var.
    nåt sånt skulle jag oxå vela ha pe en av väggarna.

Vårat vardagsrum e lite vinklat ska försöka rita lite hur det ser ut

--------F--------------------------------
    ! tv !
    ! B !
    ! o F
    F R ! ! D soffa !
    ! ------------------------
    ! !
    !-----!dörr!-----!

Så e vårat vardagsrum byggt
    vid den bredare sidan har vi matsalsbord o på denhögra har vi soffa o tv o det.
    vill ha en fond vägg men vet inte riktikt vars den skulle passa
    säggarna går så konstigt o vi har inte en enda helvägg utan fönster eller dörrar förutom den lilla delen vars soffan är
  • Shortygirl

Kika gärna inom min blogg inspirationsdesign.blogg.se/ för inspiration till ditt vardagsrum. Gör lite inspirationskollage då & då. :) Jag tycker att det låter snyggt med mörkt & ljust blandat. Jag hade nog satsat på helvita väggar, ev någon fin fondvägg (brunmönstrad?) Det finns ju många fina bruna toner. Turkost kan vara fint att blanda med brunt, likaså orange. Det är ju en smaksak, beror på vilka färger man tycker om.
    Beige är ju förstås också fint till brunt, vitt. :) Det är inte alltid så lätt att bestämma sig.

Lycka till med rummet! Vore kul att få kika på bilder sedan. Ett tips är att kika på
    Mininredning, Styleroom och sådana inredningssidor för inspiration.

My sunshine skrev 2008-01-11 16:26:51 följande:
    Kan nån hjälpa mig? Jag ska göra om vardagsrummet helt det är så gräsligt så man bara vill spyMen jag vet inte riktigt vad jag ska ha för färger.Möblerna kommer ju vara mörkbruna men vad ska jag ha till väggar o gardiner?Jag vill ha en blandning av mörkt och ljust.. hoppas nån förstår vad jag menar, men ändå med färgRummet är väldigt stort och vi har ett matsalsbord där också på ena sidan av rummet som ska vara kvar.Har tyvärr inga bilder men hoppas nån kan hjälpa mig ändå.TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2008-01-11 17:37:19:Nu har jag o sambon sutti o disskutera som bara den om färger o den enda färgen vi e ens något sånär överens om är kaki den var helt ok fast jag hade helst haft nå annan...Vilka färger kan tänkas passa till det? nu e jag lite besviken satt med färgkartor o titta o sand o latte var så himla fint o ljust men kaki verkar det bli men den var också ganska snygg ganska ljus o inte alls som grönt lite mer åt ljusbruna hållet så det kanske funkar ändå.vitt borde väl passa till det också? men en till färg rött går väl inte eller?Hm nu hade jag ju redan hunnit bygga upp en bild i min hjärna hur jag ville ha det ...morr morr
  • My sunshine

vad mycket fint det fanns o fick massor av ideer men min sambo är så svår!
    nu vill han plötsligt två väggar gröna o två väggar mörkare grön/turkos!
    Hur ska man förklara åt han att det inte riktigt funkar?
    O så är han färgblind.
    Jag försökte förklara för honom att bara för att en färg kanske e fin så betyder det inte att det passar o måla ett stort vardagsrum med och att det blir jag som får leta gardiner o grejjer till det sen o det e ju skit svårt.
    Sen försökte jag att man kan ju gå i dom färgerna men sätta neutrala väggar för väggarna sitter ju fast dom år ju inte att ändra på direkt om man vill.
    Sen kan man ändra färger efter humör och årstid
    Eller hur?

• My sunshine

Är det nån som vet om man kan på nån sida på internet som skissa upp ett rum o möblera m.m för att se hur det ser ut?

• My sunshine

Tänkte bara skriva att jag fick min vilja igenom till slut det blev sand färgat jätte snyggt och ljust! nu behövs bara nya gardiner o soffa o lite smått o gott så e vardagsrummet klart!

• Nilsson1

Vi har precis målat en fondvägg i vårat annars vita vardagsrum. Vi valde en olivgrön färg..Skit snyggt vart det ! Inte för mörk..å inte för ljust..utan alldeles lagom. Grönt är trivsamt för själen sägs d ju !

• Nilsson1

Oj..dumma mig..såg itne att ni valt färg nu..Sorry..

• Ummi07

Min väninna har mörka möbler och beiga väggar samt beiga gardiner men ded vinröda detaljer. Det e jätte snyggt. Det vinröda plocde hon även upp i tavlor, prydnader och mattan. Fungerade jätte bra. Själv hade jag ljust olivgröna tapeter i förra lägenheten (fick välja)och det passade mycket bra med mina ljusa möbler (björk och beige) sedan hade jag en något mörkare grön, typ mossgrönt i mattat och kuddar. Det var väldigt lugn atmosfär. Numera e allt kaos och bortskalat med en 10månaders tjej som just lärt sig gå!!!!!
    LYCKA TILL MED RUMMET...
    Kolla på denna sida massor med fint
    www.mininredning.se/index.php

• My sunshine

Dom har ju jätte fin rum på mininrening.
    Får ju massa inspiration har en hall på övervåningen som jag funderar på att ha i nån slags görnton får väl se hur det blir.

Finns det nån annan färg som går ihop med sandfärgat än rött? var jätte inne på det röda men nu känner jag att man kanske kan ha nå annat och ha rött ibland... ändra efter årstiderna så vardagsrummet alltid ser "nytt" ut.
    Det gör ju ganska myckat att bara byta ut tex mattor o gardiner o prydnadskuddar på sofforna o så

Svar på tråden vardagsrum färger?