• Tiikeri

Vegetarian? Se hit!!

Denna tråd riktar sig endast till folk som redan äter vegetarisk kost.

En sak jag har funderat över länge nu, varför finns det vegetarianer som äter fisk/skaldjur och varför finns det vegetarianer som inte äter de? Vad är anledningarna? Jag är väldigt intresserad av att höra era tankegångar, både för och emot!

Observera att det är vegetarianernas funderingar och åsikter jag fiskar efter. Så jag vill inte att det ska bli någon diskution mellan vegetarianer och köttätare.

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2008-01-12 22:55:37:
    Tack till alla er som delade med er av funderingar kring fiskätandet.

Om jag säger såhär. Jag har varit vegetarian i jag vet inte hur många år! Till och från har jag funderat på om jag ska börja äta fisk igen, men jag kan inte bestämma mig. Ibland kommer jag på att, jo det är nog inte så farligt att äta fisk ändå - Varför ska jag avstå från något som är så nyttigt och faktiskt gott. Hörde någon som sa att fiskar inte kan känna smärta, vet absolut inte om det stämmer, men skulle det vara så tycker jag nog att det är okej med fisk. Vanligt kött har jag absolut ingen lust att äta, finner det myket illa på alla sätt och vis. Men fisk?

Ibland tänker jag att jag borde kunna äta fisk, eftersom jag inte finner det lika vidrigt som vanligt kött. Men jag vågar inte riktigt provsmaka fisk heller, är rädd att jag ska känna mig dålig, som att jag sviker mig själv ifall jag då känner att jag gjorde fel som åt det. När jag går förbi råfiskavdelningen på affären som stinker gammal fisk, så blir jag alltid så äcklad och säger till mig själv "Fyfan, det där tänker jag inte börja äta". Men sen ser jag en färdig rätt med lax och blir nästan lite sugen.

Ni som vill har chansen att påverka mitt beslut, ska jag börja äta fisk eller inte, och det viktigaste av allt varför/varför inte? Jag vet att jag måste ta beslutet själv, men jag skulle uppskatta lite upplysningar och övertygelser.

• Svar på tråden Vegetarian? Se hit!!
  • Katja77

Om man äter fisk och skaldjur är man inte vegetarian.

• Abrakadabra

Den som äter fisk/skaldjur är inte vegetarian.
    Men, många säger "jag är vegetarian men äter fisk och skaldjur" bara för att det är lätt för folk att fatta vad man kan bjuda på då om man ska hem till nån på middag t.ex.

• solsken

Jag kallar mig vegetarian, då jag inte äter kött, helst inte fisk heller. Men för att underlätta för alla som vill bjuda hem mig, så har jag börjat äta fisk.

Anledningen till att jag är vegetarian är för att jag har svårt med köttkonsistensen. Har svårt att svälja ner det. Tuggar o tuggar o tuggar, ah tuggumi... Sen ser jag bara fett o senor o ben i allt oxå.. Lite ångest får jag alltså.
    Har alltid varit så, så för 12 år sedan då min bror var tillsammans med en vegetarian så lärde sig min mamma o laga vegetarisk kost o då fick jag möjlighet att pröva det o så har det fortsatt.

• Tiikeri

Okej, så det handlar bara om en image? "Kan inte äta fisk och skaldjur, för då får jag inte kalla mig för vegetarian"

Nä, men om jag säger såhär då. Ni som väljer att inte äta landgående djur, varför äter vissa av er fisk och skaldjur men inte andra. Vad är anledningarna?

• solsken

Veganer äter enbart mat från växtriket, avstår också från att använda djurprodukter som till exempel läder.

Lakto-vegetarianer äter även mejeriprodukter.

Lakto-ovo-vegetarian äter både mejeriprodukter och ägg.

Demivegetarianer eller semivegetarianer äter ägg, mejeriprodukter och fisk.

Hade jag sagt till folk att jag är Demi eller Semivegetarian hade jag fått börja förklara vad det är för folk, varför det är lättare att säga att jag är vegetarian men äter fisk o skaldjur.

• Katja77
    Tiikeri skrev 2008-01-11 19:16:25 följande:
    Okej, så det handlar bara om en image? "Kan inte äta fisk och skaldjur, för då får jag inte kalla mig för vegetarian"Nä,
    men om jag säger såhär då. Ni som väljer att inte äta landgående djur,
    varför äter vissa av er fisk och skaldjur men inte andra. Vad är
    anledningarna?
    Det är inte en image. Om man är vegetarian äter man inte fisk och skaldjur, så enkelt är det. Det är ren fakta och har ingenting med image att göra.
  • Victors mamma

Jag är vegan, äter alltså enbart från växtriket.

Äter man fisk och skaldjur är man semivegetarian, men enligt mig är man är INTE vegetarian då, och jag förstår inte heller att man kan kalla sig det om man äter djur.

Slår man upp vegetarian så står det "växtätare".

• Tangled up in blue

Jag är vegetarian och äter inget som man måste döda för att äta. Inga typer av djur alltså, varken kött, fisk eller skaldjur. Det är var jag drar min gräns, vad som känns ok för mig.
    Sedan orsakar ju tyvärr mjölk och äggproduktionen också mycket lidande för djuren men genom att åtmindstonde köpa ekologiskt så försöker jag minska min negativa påverkan även där.

• MissSophiaS

Att det skulle vara en image att vara vegetarian, låter ju helt absurt... Som om en köttätare inte kan kalla sig köttätare om de inte äter griskött tex. ??

Jag är lakto-ovo vegetarian, äter varken kött, fisk, fågel eller skaldjur. Men jag äter ägg och dricker mjölk. :)

• MissSophiaS

Tangled up in blue skrev 2008-01-11 19:30:47 följande:

Jag är vegetarian och äter inget som man måste döda för att äta. Inga typer av djur alltså, varken kött, fisk eller skaldjur. Det är var jag drar min gräns, vad som känns ok för mig. Sedan orsakar ju tyvärr mjölk och äggproduktionen också mycket lidande för djuren men genom att åtmindstonde köpa ekologiskt så försöker jag minska min negativa påverkan även där.
    Ekologiskt, såklart!
Svar på tråden Vegetarian? Se hit!!