• Fröken Inga

Kan man få on om rumpan av foglossning

Jag har ont i nedre ryggen och höfterna. Min faster som är bm sa att de lät som foglossning. Har de senaste dagarna också fått ont i rumpan. Känns som om jag suttit på nåt hårt i flera timmar. Kan de också höra till foglossningen?

Kan man göra nåt åt smärtan förutom övningar?

Är i v. 26.

• Svar på tråden Kan man få on om rumpan av foglossning
  • aktuelle

jag fick ont i svanskotan på jobbet och hade redan ont i jumskarna och nedre delen av ryggen.. allt pga foglossning..

- du behöver inte resa långt om du reser med någon du älskar -
  • Tilcha

Krakel Spektakel skrev 2008-01-14 23:18:21 följande:

Alltså, jag har inte samma "styrka" på min ryggvärk varje dag, men jag känner av värk i ryggslutet varje dag? Är det också foglossning eller är det bara jag som är paj i ryggen? Idag har jag haft riktigt jääääkla ont, så ont att jag mådde illa :S
    Har du bara ont i ryggen så kan det likagärna vara "trötthet" i ryggen. Det finns olika övningar du kan göra. Å övningar för att "lätta på trycket" i ryggen. Ställ dig mot en vägg med benen ihop en bit ifrån väggen å skjut svanken/bäckenet bakåt så att den ligger plant mot väggen. Sen kan man halvsitta på ett bord med fötterna i golvet å skjuta fram bäckenet. Så kan man göra ett litet tag då och då för att låta de musklerna vila lite.
  • AnnaGBG

Det onda i rumpan ( känns som om någon bankat på sittbenen med en hammare ) är säkert foglossning, ja. Jag är inne på min tredje graviditet nu med jävliga smärtor.

Om du sköter dig ( alltså inte snedbelastar, sitter och går rätt osv ) så kan du klara dig rätt bra, det behöver inte alls bli så illa.

Blir det värre så är akupunktur verkligen något att testa! Det kan verkligen vara jättebra om man nu är "mottaglig".

• AnnaGBG
    Fröken Inga skrev 2008-01-14 19:21:17 följande:
    Hm, städade och dammsög hela lägenheten igår. Kanske därför jag har så sjukt ont idag.Kan foglossning gå tillbaka eller får man räkna med att ha det här nu fram till bf?
    Det är garanterat därför du har så ont! Städningen får du skippa ett tag nu
  • Fröken Inga
    AnnaGBG skrev 2008-01-15 00:18:31 följande:
    Det är garanterat därför du har så ont! Städningen får du skippa ett tag nu
    Det där ska jag skriva ut och ge till min karll! Haha! Han kommer tro att jag hittar på.

By the way, det där bältet som nämnts i flera inlägg, är det ett sånt här?

www.anita.com/de/de/148,1,0,0,39123__products-detail.htm

Fick ett i födelsedagspresent. Har inte använd det eftersom det trycker på magen också, men nu kanske man får skita i bekvämligheten och se om det faktiskt kan hjälpa.
  • AnnaGBG
    Fröken Inga skrev 2008-01-15 09:01:17 följande:
    Det där ska jag skriva ut och ge till min karll! Haha! Han kommer tro att jag hittar på.By the way, det där bältet som nämnts i flera inlägg, är det ett sånt här?www.anita.com/de/de/148,1,0,0,39123__products...Fick ett i födelsedagspresent. Har inte använd det eftersom det trycker på magen också, men nu kanske man får skita i bekvämligheten och se om det faktiskt kan hjälpa.
    Ja, skriv ut det till honom

Nej, det är inte ett sånt bälte. Det finns lite olika varianter men jag hade ett son var som en bred elastisk remsa, liksom. Man drog det två varv runt rumpan ( eller egentligen mellan höftbenen och "sittbenen" - i den höjden ungefär, där det gör ont, alltså ) och sedan stängde man det med kardborre.

Jag skall se om jag kan hitta någon länk, jag minns inte tillverkaren tyvärr men jag köpte det via sjukgymnast. ( som också hjälpte mig med hur det skulle sitta )
  • PBCB

Jag är i v 28 och ibland har så så sjukt ont i baken att de känns som svanskotan är helt sprucken! HUA!

• marienno

Jag har även jag ont i ryggen o bäckenet undrar om det finns någon medicin förutom alvedon kan man ta citodon i nödfall, jag måste få sova jag har så ont ont orkar inte någonting längre får ont av allt.

• Fröken Inga
    AnnaGBG skrev 2008-01-15 19:39:34 följande:
    Ja, skriv ut det till honom Nej, det är inte ett sånt bälte. Det finns lite olika varianter men jag hade ett son var som en bred elastisk remsa, liksom. Man drog det två varv runt rumpan ( eller egentligen mellan höftbenen och "sittbenen" - i den höjden ungefär, där det gör ont, alltså ) och sedan stängde man det med kardborre.Jag skall se om jag kan hitta någon länk, jag minns inte tillverkaren tyvärr men jag köpte det via sjukgymnast. ( som också hjälpte mig med hur det skulle sitta )

[/citat]
    AnnaGBG skrev 2008-01-15 19:46:21 följande:
    [citat]

www.blocket.se/vi/14563407.htmär är två varianter. Det som finns i den understa länken ( som du ser om du rullar ner sidan lite - det är en bild på en MAN som säkert lider av svår foglossning ) hade jag.
    Hm, okej. Sgå ju lite annorlunda ut. Jag ska prova att flytta ner mitt bälte lite och se om det hjälper... Annars kanske man får köpa ett nytt.

PBCB

Så känns det för mig också typ. Kan inte sitta på nånting hårt.

Marienno

Rådfråga läkare först!

www.fass.se/LIF/produktfakta/artikel_produkt.jsp&DocTypeID=7&UserTypeID=2
Svar på tråden Kan man få on om rumpan av foglossning