• Melker007

Fler 7-8 månaders som börjat sova dåligt?

Min pojke är 7 1/2 månad och har sedan någon vecka tillbaka börjat sova fruktansvärt dåligt på natten! Han är numera vaken ca 1 gång i timmen och somnar ej om själv som han gjort innan utan behöver hjälp att somna om med napp, snutte, sång, speldosa osv. Mycket händer med honom just nu - sagt sitt första ord, försöker åla sig fram, upptäcker nya saker och har separationsångest.

Vill mest veta om det är fler som märkt skillnad? Vad gör ni i så fall för att lösa nätterna? Är detta en övergående period och hur länge håller de på så här? Hmmm, kanske svårt att svara på men någon kanske har erfarenhet av detta?

• Svar på tråden Fler 7-8 månaders som börjat sova dåligt?
  • Melker007

Åhh, tack för alla svar! Jag blir så glad att höra att det är fler än vi som är sömnlösa på nätterna! Achwells förklaringar var verkligen toppen och det där med att gå från 3-2 sömnperioder på dagarna känns igen oxå. Just nu har jag traskat trunt med honom i vagnen över en timme för att få honom att somna sin vanliga tupplur på fm som nu för tiden tagit längre och längre tid att få till. Han somnade tillslut men kanske är det snart dags att hoppa över denna lur!?

Då är det väl bara att bita ihop och stå ut denna tid! Vi är ju många som kan tänka på varandra då det vandras mellan spjälisen och ens egen säng med håret på ända

• Melker007

M använder oxå napp så kanske kan jag skylla på den!? Jag har länge tänkt att det är den som kan vara boven men känner bara att det är ett stort projekt att vänja honom av med den... När man är helt slut efter sömnlösa nätter så längtar man inte efter att ta itu med ännu ett problem. Och nappen har ju varit hans stora tröst på natten. Usch ja, vi borde kanske få bort den men guuuud vad dte känns jobbigt att ta itu med...

Kanske skall man vänta med detta tills det stadie som han är i nu är över och han är lugnare och kanske då mer medgörlig gällande förändringar? Nu kanske han bara skall ha det så tryggt det bara går?

Natten var för övrigt helt ok!!! "Bara" 3 1/2 vakningar!!!

• Melker007

Usch ja, fy f-n för såna nätter!!!! Det är komposthögen nästa Men så skönt att du skall få sova själv i natt!!! Passa på att njuta! Konstigt det där med vad man önskar mest av allt nu för tiden. Förr var det typ en lyxresa till Thailand eller nå´t. Nu är det att få sova sammanhängande i i alla fall 4 timmar!
    Sov gott!

• Melker007

Ok tjejer, nu håller jag tummarna och ber till högre makter att vi alla får sova bättre inatt! Konstigt, jag har bett till Gud så många gånger varje natt sedan M föddes och jag blir liksom aldrig bönhörd. Hur kan det komma sig? Har jag inte varit så aktiv på den fronten innan kanske så nu sitter han/hon där på ett moln och gör lång näsa... "Så nu passar det minsann"... Hmmm, i vilket fall som så ger jag inte upp hoppet, jag ber även i natt för att se vad som händer

• Melker007

Nappen ja, jag vet inte riktigt ännu... Vi får nog prova ett tag till med den där nappen. Kanske snart när det förhoppningsvis stabiliserat sig lite mer.

Sov gott inatt!

• Melker007

Igloo: Så skööööööönt!!! Vad lycklig jag blir över att det lönar sig att be Men det lönade sig inte för vår del tyvärr... Men han har blivit förkyld idag så kanske var det nå´t sån´t på g i natt. Hmmm, ja denna natten ja men vad skall jag skylla på alla de andra nätterna då? Nu har han i alla fall knoppat in lugnt och skönt så nu har man ett par timmar för sig själv innan det är dags att knyta sig. Hundpromenad i skönt väder står på agendan. Är det inte det ena barnet så är det det andra "barnet"

Jag ber inatt igen så hoppas jag att det blir ännu en god natt för alla!

• Melker007

Så, precis hemkommen från bvc där jag kräkt av mig allt om nätterna och sömn! Kändes ganska bra faktiskt Natten har varit lika tråkig som vanligt men det var enligt bvcsköterskan "helt normalt" - som allt annat... Hon sa att det är vanligt vid 7 mån ålder och håller ofta på i 1- (håll i er nu) 3 månader!!!!! Så det är bara att hålla ut och fortsätta upprepa mantrat "det går över, det går över, det går över..." på ens sömnlösa nätter.

Hur var annars era nätter? Märkte ni av att jag bad?

• Melker007

Så ja, då har ännu en natt passerat och jag är en natt närmare målet - nå´n gång måste ju denna period ta slut!? M har sovit förvånantsvärt bra ändå. Jag blev så förvånad när han började hojta kl 22.55 första gången (somnade kl 19.00 som vanligt)! Tänk att Gud förbarmade sig lite över mig och Melker oxå! Lite välling på det och sussa sött till 2.30. Liten slurk välling där oxå sen sussa kudde igen till 5.00 då jag sparkade upp mannen som gav välling igen. Efter 5.50 var det dock en lögn att få lillen att sova så då gick vi upp. Men ändå! Jag är ju ganska pigg idag. Vart gör man av öerskottsenergin som jag fått idag och som jag inte är van vid att ha!? Kanske så att man skall våga sig iväg och träna ikväll bara för att fira?

Hur har det gått för er andra?
    Ha en bra dag!

• Melker007

Hej igen på er!
    Hoppas natten varit bra Funderade lite när jag läste era inlägg Achwell och Solsken i blick.

Achwell: När min lille juvel gjorde så här med sin sömn hade han typ vänt på dygnet så vi var tvugna att vända det rätt igen. Vi hade ett strikt sovschema för dagen som såg ut så här:
    7.00 väckning och tydlig morgon
    9.00-9.45 fm tupplur (45 min är deras naturliga sovcykel från insomning till ytlig sömn). Jag väckte honom när han sovit ca 45 min och jag kunde se att hans ögon var lite halvöppna innan han gick ner i djupsömn igen.
    12.30-14.00 sova middag (två sovcykler)
    16.00-16.45 em tupplur om han ville ha nå´n
    19.00 tydlig läggning som markerar natt dvs mörkt, tyst, lugnt.

När han fick in detta så märktes en klar skillnad på hur han sov under natten. Han hade liksom blandat dag och natt... På dagen var det dessutom aktivitet alla vakna passen som markerar just dag - radio på, ute mkt i dagsljus, lek och liv och rörelse.

Vet ej om du vill prova men det är ett tips.

Solsken i blick: M är otroligt mammig! Han blir ledsen så fort jag vänder ryggen till men detta var oxå "helt normalt" som bvc sa. Dessutom äter han jätedåligt på dagarna. Han har liksom inte ro att äta, vill bara upptäcka mer och mer i sin omgivning. Han har ro att äta på nätterna istället då han tankar på friskt.. Kompisar och syster med erfarnehet av samma sak säger att det inte är lönt att i nuläget tjafsa med honom och försöka få bort vällingen på natten eftersom han uppenbarligen är hungrig. Alla säger att det snart försvinner då han är förbi detta roliga stadie i sin utveckling... Hmmm, när blir det undrar ju jag då...

Ha en bra dag tjejer!

Svar på tråden Fler 7-8 månaders som börjat sova dåligt?