• Melker007

Fler 7-8 månaders som börjat sova dåligt?

Igloo - kom på en sak till! M har börjat orientera blicken efter det man pratar om och som man pekar på, kanske kan du prata om så´nt när ni är ute och spatserar? Inte för att man går särskilt raskt då eftersom man stannar överallt och pekar och pratar me man är i alla fall ute

Har ni snö???????? Vad avundsjuk jag blir!!!! Här är det fesljummet, grådassigt och ett fjantigt mellanting mellan sommar och vinter... Men du, hade vi haft snö hade jag definitivt satt Melker i en bebispulka och haft kul med den

• Melker007

Japp, då var han badad, äten och lagd lugnt och stilla. Bara att hoppas att natten kan fortsätta så. Man vet ju liksom aldrig hur det slutar...

Några skrev om att de äter mer på natten nu och det känner jag verklign igen! M har alltid ätit en hel del då jag ammade (typ varannan timme) men nu har han gjort det igen men med välling vilket ju är mycket mer mättande! Några nätter i rad har jag dock märkt att han inte är så hungrig längre - bara gammal vana som vi kanske skall våga oss på att jobba bort!? För en knapp vecka sedan började han sova bättre och kanske är han på väg mot bättre tider och det var i samband med detta som han även bara vill snutta lite åt gången på vällingen. Så visst kommer det att bli bättre - frågan är ju bara NÄR?

Ja, nu håller vi tummarna för en bra kväll/natt! Hoppas läggningen går bra för er andra. Känner ni att jag håller tummarna och tänker på er?

• Melker007

Igloo - vad skönt att det känns så bra! Hoppas nu att du får sova skönt i din egen säng! M har oxå varit hård i magen idag och otroligt gnällig så jag förbereder mig oxå på en massa uppvak...

En parentes bara - jag skriver dagbok och när jag tittar tillbaka på dagens datum från förra året, då jag hade stor mage, skriver jag så här: "Jag är så trött så jag vet inte vart jag skall ta vägen. Vaknar en gång i timmen för att jag har så grymt ont i ryggen. Jag önskar mig mest av allt att få sova en hel natt."
    Ja, va skall man säga!? Det var ett år sedan det och har jag fått sova en hel natt på det året? Nej... Hmmm, bara en liten reflektion som inte kändes så kul, men lite kul ändå

• Melker007

Täcket ja, M har ganska tjock pyjamas och lagom varmt i rummet så att han inte fryser om han ej har täcke. Annars har jag ibland lagt över en filt om han sparkat av sig och det ej går att obemärkt lägga tillbaka.

• Melker007

Hello girls!
    Verkar ju som att natten varit bra för några av oss! Kryss i taket Här var det oxå ok. Somnade som sagt kl 18.30 vaknade vid 22.30 då han fick resten av vällingen (80 ml bara) som han ej ville ha då han somnade. Somnade om till typ 4!!!! :-O Då han bara fick vatten och napp, vaknade för välling vid 5 och vaknade för morgonen (trodde han ja) vid 6. Icke att jag tänkte gå upp då! Nå´n måtta får dte ju vara tänkte jag och gick resolut in till honom , stoppade nappen i munne och stegade triumferande ut igen då han tystnade och snusade om!!!! Ända till 6.40!!! Hopps Missade tom lite av Beverly Hills som går som repris på trean varje dag vid 6.30! Ha haha, finns det nå´n mer än jag som ser detta egentligen??? Är det lönt att sända programmen med bara en enda tittare i hela Sverige?

M har fortfarande strul m magen och har ej bajsat ordentligt... Blir ju orolig ju. Tycker så synd om honom. Har varit på snabbköpet och bunkrat katrinplommonpuré nu på morgonen så när han vaknar nu på fm skall han få äta MYCKET puré så vi får igång systemet igen. Har ni några andra tips på trög mage?

• Melker007

Heja heja heja Achwell!!! Lovely inledning på helgen! Hoppas vi att det håller i sig eller!?

Nu hoppas jag bara på bajs oxå!

• Melker007

Sqti - Japp, nu var det klart! Helgen är räddad, magen i trim igen förhoppningsvis Tack för tanken!

• Melker007

Ha, ja vad skall man säga vad är bäst? Pest eller kolera? Ok att det inte är roligt när lillen inte bajsar så ofta som han brukar men motsatsen är ju oxå smått frustrerande! Gav katrinplommonpré (kanske lite väl mycket) och tänkte nu skall det bli bajsa av. Och ja, det blev det oxå... Typ en gång i halvtimmen hela em... Men visst, det löste ju sig om man säger så

• Melker007

Allt lugnt hittills! M somnade kl 18.30 som vanligt lugnt och mysigt. Han har kommit på att han inte längre vill somna på rygg utan på högra sidan istället. Det är så sött att se den lilla kroppen under täcket på sidan liksom Och hans lilla nos från sidan på kudden. Åhhh, snuttegubben jag blir helt galen när han e så söt Tyvärr uppskattar man inte just detta mitt i natten då man ser den lilla nosen för typ 1000:e gången

Håller tummarna som vanligt för natten! Antagligen får jag byta x antal bajsblöjor i natt... Sista timmen innan badet bytte jag 4 blöjor... Pust, inte konstigt att lilleman haft knorr i magen när den var så full. Sötnosen...

• Melker007

Hello girls!
    Gud vad flitiga ni är med att skriva! Imponerande Jag har inte haft tid att läsa igenom allt så noga men det verkar väl som att de har varit en härlig blandning mellan bra och dåliga nätter!? Själva har vi oxå haft en salig blandning mellan uppvak, vällingdrickande och blöjbyte... Nä men allvarligt talat så har det varit ok men inte mer än så... Jag kan ju i och för sig definitivt se en positiv utveckling sdan jag startade den här tråden och egentligen utan att jag gjort så stora förändringar. Så för er nya i tråden: DET LÖSER SIG! Det är såååååå drygt och sååååååå jobbigt att mantror att man skall gå och få en knäpp men det blir verkligen bättre. Ge det tid bara. Bit ihop. Kom igen. Natt efter natt.

Många som har fått tänder nu! Melker har två sedan 4 mån tillbaka men det har ej dykt upp fler ännu. Jag fasar inför detta eftersom han var såååå gnällig sist och hade så ont den lille stackaren. Jag vet precis hur mycket det kan ställa till. Aldrig får det bara vara bra Likadant om de är sjuka. Då är det tillbaka till ruta ett. Och det är ju inte riktigt det man är sugen på...

Nähä, måste dammsuga! Passa på nu när Melker sussar ute i sin vagn. Han tycker inte om dammsugar´n. Även det verkar hanha efter sin far

• Melker007

Så, dammsugit klart nedervåningen och undrar på om jag skall spara övervåningen till min käre man...

Solsken - Melker sover i eget rum sedan ca 2 mån tillbaka pga att han var så lättväckt och sov så oroligt. Det blev bättre - färre uppvak (typ från 1000 till 800...), sov liiiite längre på morgonen, vi kan ha cd p med vaggvisor tyst, tyst då han blir orolig på natten. Jag trodde inte att det skulle göra skillnad m eget rum men det gjorde det faktiskt. Jag är nöjd men det var lite separationsångest!

• Melker007

Anjoh - I svar 189 skrev jag lite om hur strikta vi är med Melkers tider på dagarna. Detta för att han överhuvudtaget skall sova på nätterna vilket väldigt tydligt hängt ihop för honom. Läs gärna lite där och se om det kan vara något att prova. Nu har jag inte läst dina inlägg så jättenoggrant men på ditt senaste inlägg förstod jag att det kanske skulle kunna vara nå´t?

• Melker007

Siabellon - Krya på er alla i familjen! Hoppas att ni snart, snart, snart får sova!

Alla andra - hoppas att vi alla snart, snart, snart får sova

• Melker007

Halloj tjejer!
    Var ett tag sen jag skrev nå´t. Hinner inte riktigt... Sen M började sova bättre så orkar vi alla med att hitta på massa saker på dagarna så det där att vara ständigt On-line är ett minne blott Har varit hos veterinären idag m jycken för diverse åkommor. Vaccination, öron, näsa, tassar... ja är det inte den ena bebisen så är det den andra Ska snart ånga iväg till ett apotek som ligger i ett köpcentrum nära där jag bor så man får väl passa på att ta en sväng inom HM oxå. Skall minsann ut och svira på fredagkväll!!!! Kryss i taket! När gjorde man det senast????? Låt se... Typ... 1 1/2 år sen! Ja, ni läste rätt - ETT OCH ETT HALVT ÅR sedan!!!! Så en ny svart top borde man nog unna sig.

Nu till ämnet - M sover som sagt mycket bättre så de tidigare problemen känns mer och mer som överstökade men det kommer säkert bakslag... Ni vet hur det är när man säger/skriver nå´t... Jag fortsätter dock att följa med lite i tråden men för tillfället är det inte så aktuellt för oss längre. Jag tycker dock att det är otroligt roligt att byta tankar, idéer och annat kul med er tjejer! Det är och har verkligen varit ett stort stöd! Trodde ALDRIG att jag skulle kunna skriva att det är stabilt med Melkers sömn men så är det minsann Jag tror, TROR och hoppas att jag inte får sota för att jag tar ut lite seger här och nu Härligt att få smaka på segerns sötma och känna att man klarat av att rida ut stormen och nu få lov att sova hyfsat! Jag unnar alla detta och jag tycker att det verkar som att ni alla andra oxå börjar få rätsida på sömnen och nätterna!?

Som sagt, jag följer med lite då och då och håller tummarna för er alla! Och förresten, jag har inte slutat be till Gud ännu! Ni kanske vill att jag fortsätter ett tag till?

• Melker007

Hej! Kunde inte hålla mig härifrån längre än så här Natten varit bra och lugn! Men jag läste lite om era tankar om rutiner och fasta sovtider på dagen. Jag måste lobba lite för detta! Utan fasta rutiner och samma tider för dagvilorna hade M inte sovit alls på natten. Det är jag övertygad om! Innan vi fick ordning på dessa så var det KATASTROF. Vi gick ju osm sagt på typ sömnutredning pga att M sov max 40 min i sträck på nätterna innan det var dags för uppvak... Därför införde vi fasta tider och det hjälpte! Märkte klar skillnad bara på några dagar. Fösta dagarna kan vara ganska gnälliga eftersom man väcker barnet trots att det sover vid fasta tidpunkter för att styra in hans/hennes sömn så att det blir en rätt dygnsrytm. Bestäm först vilka tider som känns lämpliga för er och ert barn. Därefter är det upptill dig som förälder att hålla dessa tider och styra barnet dit du vill. M:s morgon började då kl 7 och det var typ då han ville sova som bäst efter en sömnlös natt... Men det var bara att markera morgon och håll honom vaken fram till första vila för dagen. Leka, vara ute, aktivera sig och barnet så att det blir en markant skillnad på dag och natt. Efter 45 min väckte jag M och höll honom vaken till middagsvilan då han sov 1 1/2 h osv. Dessa tider håller han på än idag och somnar punktligt vid exakt samma tid varje dag! Detta har inneburit en stor skillnad på nattsömnen som sagt. VÄL VÄRT ATT PROVA!

Ha en bra dag girls!

• Melker007

Försöker få in M på mitt spår att kl 7 är en bra tid att gå upp. Jag gör som på natten - napp, vatten, sjunga osv. Om han ligger och jollrar och är glad vid typ kvart i 7 så tar jag upp honom då. En kvart hit och dit är inget att knussla med Jag tar aldrig upp honom för morgonen om han är ledsen (precis som på natten) eftersom det blir fel signaler. Försöker få honom nöjd och sedan plockar jag upop honom.

M:s tider:
    Vakna vid 7-snåret m tydlig morgon - av med pyjamas, på med vanliga kläder och någon aktivitet. Lampor och tv på!
    7.30 frukost och sedan lek till 8.30 då det är prom m hunden. Han somnar nu för tiden direkt han kommer i vagnen prick 8.30!
    Sover oftast 45 min. Ibland 1 1/2 h beroende på hur trött han verkat innan. Detta kan jag laborera med nu när allt är så befäst. Inte i början, då var det strikta 45 min!
    Låter jag honom sova 1 1/2 h vaknar han alltid av sig själv annars väcker jag honom då han sover 45 min. Då är det lite mellis och sedan ngn aktivitet ofta ute.
    Lunch kl 11.30 och sedan blöjbyte och mys. Kl 12.30 ut i vagnen och sova 1 1/2 h. Sedan mellis och bus.
    Kl 16.00 gröt och sedan hans favoritstund på dagen - ligga på lekfilten och röjja järnet utan byxor och blöja!
    Kl 18.00 middagspuré och sedan upp på rummet och slappna av m bad, massage, vaggvisor på cd och allmänt mys och dämpad belysning.
    Kl 18.45 ca ligger han i sängen m en vällingflaska. Han äter denna och vi säger godnatt. Pratar lugnt och tyst om dagen (inte för att han förstår det hela nu men i förlängningen blir det en bra rutin). Efter detta somnar han lugnt och tyst själv i sin säng.

Ja, så ser Melkers dagar ut När man skall hitta på nå´t under dagen så planerar jag in det efter hans sovtider eftersom det är så viktigt för honom att det får gå före annat som går att skjuta lite på. Det blir skönt för mig oxå att ha struktur på dagen eftersom jag är en sådan tråkig människa som vill ha allt planerat

• Melker007

Hej!
    Länge sen! Hoppas att ni alla mår bra och har fått några stärkande nätter! Här går det bra måste jag säga. Inatt tex somnade M 18.30 som vanligt, vaknade kl 2 och åt lite välling, somnade om till kl 5 då pyjamasen var blöt av kiss Stackars liten... Dessa förbaskade Liberoblöjor har börjat läcka! Har ej gjort de förut. Har någon annan oxå märkt det? Jaja, i alla fall, jag trodde aldrig att han skulle somna om efter blöj-/pyjamasbyte. Han låg och fnittrade i sin säng, pluttrade med munnen och var allmänt gosig och charmig. Men ärligt talat, hur sugen är man på att gå upp för dagen kl 5.20???? Jag stoppade i nappen, satte på cd:n med vaggvisor och som grädde på moset ig¨ng med speldosan oxå! Jag gjorde verkligen allt som brukar funka då han skall somna - på en och samma gång! Och visst, i rena förskräckelsen somnade han om till kl 8.00! Pappsen som fyller år och allt idag, vi fick sjunga utan Melker för man har ju inte hjärta att väcka honom när han sover så skönt nu för tiden! Ja, så jag och vovven stämde upp i skönsång på egen hand

Nu sover han förmiddag i sin vagn i lite vårkänsleväder! Kan man ha det bättre?

Svar på tråden Fler 7-8 månaders som börjat sova dåligt?