• Melker007

Fler 7-8 månaders som börjat sova dåligt?

Hej tjejer!
    Vågar knappt skriva det (och nu när jag ändå gör det så skulle jag vilja använda de allra minsta bokstäverna som finns) men vi har haft två bra nätter på raken!!!! M har somnat snabbt och lätt kl 19, vaknat ca 23 för välling (bara en liten flaska), vaknat igen vid 2 för ännu en slurk välling och sedan sovit till 6.00 utan ett litet pip mellan vakningarna! Vet ej varför det blivit så bra men han känns mer harmonisk på dagarna, lite mer självständig och mer tillfreds. Jag har dessutom ökat p med ännu ett mål gröt precis innan badet på kvällen och dessutom äter han en hel vällingflaska (220 ml) en halvtimme senare!!! Har dessutom övergått till fullkornsvälling och fullkornsgröt eftersom han närmar sig 8 mån. Kanske dessa mättar mer? Eller kan det vara så att hanbörjar komma förbi stadiet???

Eller är det kanske för att Gud börjar tröttna på mina patetiska böner i tid och otid på nätterna så att han förbarmar sig över mig? Ja, man kan ju alltid spekulera...

Men som sagt, man vågar ju egentligen inte yppa att det blivit bättre för då blir de liksom upp som en sol och ner som en pannkaka så om nå´n dag skriver jag säkert raka motsatsen.

Ha en bra dag och helg alla ni sömnlösa så fortsätter jag be. Skam den som ger sig

• Melker007

Ssssccccchhhhhh.... Inte för högt nu men natten har varit lysande!!! I säng kl 19 utan ett pip, vaknade till för välling 22.30, sov till (håll i er nu tjejer) 04.00!!! Jag upprepar: 04.00!!!! Lite välling på det sen vakna för morgonen kl 6. Det ni mina vänner, vittnar om att det verkligen kommer att bli bättre! Det är väl bara att härda ut ett sån´t här stadie i småfolkens liv och lita på att det faktiskt snart blir bättre Men jag vågar ju inte riktigt ropa hej ännu med tanke på att det alltsom oftast kommer bakslag... Men man kan ju i alla fall se en tendens till att det kommer att ordna sig

Hoppas att ni haft det bra inatt. Vi ger inte upp ännu, eller hur!?

Kramar till alla så att vi står ut!

PS: Mitt bildgalleri har jag förhoppningsvis fått igång nu om ni vill kika på familjen Sömnlös i Ramlösa

• Melker007

Jäklar i havet vad det har sovits inatt!!!! M somnade kl 19 och vaknade 7.20!!!!!! Ok, däremellan två vällingar men jag klagar definitivt inte! Jag är överlycklig! Dessutom var vi på babysim som vanligt kl 8.30 imorse och de var som en ny kille i bassängen Ledaren undrade vad han fått för uppåttjack i vällingen inatt Vågar man hoppas att det fortsätter såhär??? Maken min skall iväg hela nästa vecka så då är det väl min vanliga tur om allt skiter sig igen...

Det är så skönt att få skriva av sig om både bra och dåliga nätter! Ni är bra bollplank tjejer Alla i samma sits och alla har förståelse och förstår vad ,an menar med sina sovaproblem. Skönt med tanke på att alla mina vänner bara har såna där sovmysiga barn (sover sådär 12 h rakt av utan minsta lilla fis på tvären ens...)

Nu hoppas vi på en bra natt igen för alla oss trötta
    Kram kram

• Melker007

Jaha då var maken iväg på bussinessresa då ja och jag och vovven skall slå våra kloka huvuden ihop hur vi smidigast tacklar nätterna... Håller ni alla tummarna för att det inte skall braka ihop när jag är ensam? Nätterna fortsätter vara helt ok dvs lite vällingsnuttar vid 23, 2 och 5 men kanske kanske kanske kan man bli av med dessa NÅGONGÅNG i alla fall!? Problemet nu för oss är att M vill gå upp kl 5!!!! Han är så pigg att han knappt går att somna om. Och ingen i det här huset är särskilt intresserad av att gå upp och leka så dags. Kan vovven passa kanske!? I bästa fall kan han somna om till kl 6 men inte längre. Det var en engångsföreteelse alltså det som hände i söndags att han sov till 7.20

Håll tummarna för gräsänkan här i Skåne så håller jag tummarna för er så att vi alla kan få till några bra nätter!

Kram till alla!

• Melker007

Hej tjejer och hej ni nya! Trevligt med fler i tråden och skönt att veta att i är ganska många En sak som slår mig är att ni är uppe så sent på kvällen!!! Jag stupar i säng kl typ 20 strax efter M Passar på att sova några rejäla timmar eftersom han sover så lugnt fram till midnatt typ. Mannen är ju borta och vad tror ni händer??? Japp, rätt gissat - en riktigt tråkig natt igen!!! Vaken hur många ggr som helst och nu vill han inte ha särskilt mkt välling som han velat ha innan utan nu är det mest napp, sjunga osv. Han är överraskningarnas man min lille Melker

Solsken i blick: Jag började m fullkornsvälling/-gröt för 1 vecka sedan ungefär och det var i samband med det som han började sova längre stunder. Så jag har definitivt märkt skillnad.

Igår gav jag dessutom honom gröt som vanligt vid 16.30 och hann även med att stuva i lillen ett mål spagetti köttfärssås innan badet vid 18.30! Det gick ner alltihop och efter badet var det den obligatoriska vällingen i sängen (19.00) och hela den flaskan (220 ml) gick ner den oxå!!!! Och då tänkte ju jag såklart att här kommer det att sovas järnet - men som sagt - upp som en sol ner som en... just det PANNKAKA!!! Han sov ju inte alls längre! Men ok, han var inte vällingsugen men vaknade gjorde han ändå... Kan det vara så att han är "programmerad"att vakna med jämna mellanrum sedan amning och välling trots att han inte idag är hungrig? Att det är gammal vana som kan jobbas bort? Vad tror ni tjejer??? Sqti, du verkar nog ha samma tanke eller?

Ja ja, det blev långt det här men nu sover ju M så då får man passa på att surfa runt lite

Hoppas att natten har varit bra för er alla trots att flera hade jobbig läggning!

Hörs igen och kram på er så länge

• Melker007

Halloj tjejer!

Igloo - Din natt låter som min! Hade uppvak vi nästan samma tider som du och mellan 4 och 5 var vi oxå vakna! Puh vad vi slet här hemma jag och hunden... Hoppas maken tar tillfället i akt att sooooooooova på hotellet nu när han har chansen

Latlisa - det du skriver om gröten kanske kan stämma! Vad glad jag blir att du väckte den tanken hon mig! I går kväll höll M på att böka runt i sängen länge när han skulle somna och låg på rygg och spände sig så där så att han blir som en båga i ryggen ni vet. Kanske blir dt för mkt för hans mage!? Jag tyckte att de verkade som att han försökte bajsa men inte kunde. Kanske skall ge gröt vid 4, vanlig puré vid 18 och sedan vällingen som han vill ha då han lägger sig. Det blir kanske bättre för magen??? Eller är det all mat som inte skall ges för nära läggningen? Eller är det just gröten?

Bo Peep - vi har väldigt tydliga och strikta rutiner på dagarna pga att M annars vänder på dygnet. Vi väcker honom alltid kl 7 (sällan han sover så länge) och då är det tydlig morgonmarkering dvs tända lampa, radio el tv på, prat, gos, lek. Frukost kl 8 och sedan sova förmiddag kl 8.30 - 10.00 i vagnen. Efter det lite mellis (frukt) och lek. Kl 12 är det lunch och 12.30 - 14.00 sover han middag i vagnen. När han vaknar tar vi lite frukt och är aktiva med lek eller annat som måste göras. All aktivitet på dagen skall signalera just dag och vi är ute mkt i dagsljus. Kl 16 - gröt och sdena har jag sedan några dagar inför lite mat till vid 18 för att han verkligen skall vara mätt då han somnar. 18.30 - bad och mys. Vi varvar ner, masserar och lyssnar på vaggvisor. Kl 19 - välling i sängen och god natt. Han somnar alltid (nästan... ) lugnt och skönt och sover ca 4 h innan det är dags för gnäll. När han vaknar och gnäller på natten så tar vi aldrig upp honom (om inte bajsblöja osv) utan tröstar i sängen. Är han jättelessen så tar vi upp honom i och för sig men man hör ju på skriket om det går att trösta liggande eller ej. Melker sover i eget rum i spjälsäng. Vi flyttade in honom då ha var 6 mån pga att han är så lättstörd och mycket av hans uppvaknande försvann då!

didilej: Det gör inget att du kapar tråden med "tassandet"! Här är allt intressant välkommet!

• Melker007

Förresten! Achwell, hur har det gått??? Är så nyfiken på nappens vara eller inte vara!

28april - ETT STORT GRATTIS!!!! Vad skööööönt att ni verkar ha fått rätsida på nätterna. Och tack för sporren till att tackla av de där tråkiga nattvällingarna! Inatt snuttade han bara sammanlagt 100 ml så inte behöver han det inte. Det är bara gamma vana som måste bort. Tänk om vi skulle kunna överraska pappa med att vara vällingfria på natten då han kommer hem på söndag? Hahaha vad han skulle tycka att vi varit duktiga!

• Melker007

Igloo - ja, sista vilan är slut vid 14 och efter det är han inte sugen på att sova! Konstig kille min lille (oj, det rimmade ) men ibland, ytterst sällan, somnar han i vagnen då jag går med vovven efter gröten vid 16. Somnar han då sår han sova max 30 min sedan väcker jag honom. Annars somnar han aldrig gott på kvällen. Jag försöker alltid hålla hans sömnperioder i typ halvtimmes till trekvartsintervall dvs att han cykel från insomning till ytlig sömn (då han har sina ögon så där halvslutna bara) är ca 35-40 min så väcker jag honom så gör jag det efter 30-40 min eller ca 1 1/2 h. Jag ser alltid hur djupt han sover.

Men ja, oftast orkar han vara vaken hela eftermiddagen och då är det full fart!

• Melker007

Kan förresten tillägga att M har alltid varit så pass strulig med sömnen att vi gått på typ sömnutredning hos sjukhustes barnpsykologer för att få rätsida på sömnen. Jag har haft sån sömnbrist att man på bvc ville sjukskriva mig så att min man skulle kunna vara hemma. Detta har gjort att vi måste ha stenhård koll på hans dygn med alla rutiner, annars klappar allt ihop igen. Och det vill man ju inte riktigt

• Melker007

Igloo - Melker sitter i vagnen och har förstått att det kan hända lite kul på rundorna tex gunga, hälsa på nå´n kompis, titta efter hunden som strosar före vagnen. Annars hänger han ofta i BabyBjörnen där han verkligen trivs! Han börjar dock bli lite väl tung nu.. 10 kg jämnt!

Svar på tråden Fler 7-8 månaders som börjat sova dåligt?