• Sqti

Fler 7-8 månaders som börjat sova dåligt?

Jag har hittat hem! Så glad jag blev när jag kom över denna tråd. Har nämligen en lite tös på 7,5 månader här hemma och hela förra veckan var ett enda stort stök och bök om nätterna. Innan var det rätt smärtfritt att få henne att sova, sover i egen säng tillsammans med oss i ett sovrum. Men förra veckan vände det. Hon tar längre tid på sig att somna, när hon väl somnar vaknar hon alltid efter en halvtimme. Man kan ställa klockan efter henne alltså. Prick 30 minuter. Somnar om ibland lätt ibland efter lite ansträngningar. Det värsta är att hon vaknar mitt i natten ibland och ska prompt vara uppe 1-2 timmar. Trött är hon men är vaken ändå. Jag håller benhårt på samma rutiner vid dessa händelser. Går omkring med henne i mörker och pratar inte. Hon har minst 5 tänder, de som vi ser med ögat , och jag vill sluta amma då jag har blivit biten x antal ggr. Gissa om man blir klarvaen när hon bits mitt i natten . Hon somnar 8-9 på kvällen och har aldrig sovit hela nätter. Sover till allt mellan 6 och halv 9. Jag har alltid ammat under natten allt från 2-6 ggr. Just nu tror jag att hennes sovovanor beror på att hon tar sig runt mycket. Hon drar sig upp till stående hela tiden. Och går runt soffbordet lite sakta men säkert. Sen är det nog lite separationsångest och drömmar som spökar då hon vaknar gråtandes ibland. Vad det gäller amningen tror jag att hon mest snuttar under natten, visst lite får hon nog i sig men det är nog mest för att kunna somna om. Men som sagt tack för denna tråd så kanske jag kan finna lite tröst efter en jobbig natt.

• Sqti

igloo79: tack! har läst lite i början av tråden och ska läsa lite till.

Just det... hon använder inte napp, däremot tuggar/suttar hon på sin filt som hon enbart har i sängen när hon ska sova. Äter inte välling heller... har spätt ut med min mjölk några ggr men hon äter ca 90ml och sen vill hon inte ha mer.

• Sqti

Min lilla donna vaknade efter hela 2 timmars sömn och jag ammade henne. Jag tror att jag ger upp för lätt och ger bröstet snabbt. Hon kan INTE ha blivit hungirg redan?? Hon åt gröt vid 7 och åt nu igen 3 timmar senare. Jag köper inte att det är hunger. Sen skavde hon med de övre tänderna mot bröstet och det var sådär trevligt. Ligger på helspänn och väntar på att de nedre också ska börja arbeta . Nu verkar hon sova... vänder sig lite hit och dit så vi får se när nästa uppgång blir. Sov gott allihop!

• Sqti

igloo79: vad härligt att du kunde få henne att somna om utan mat! Japp, jag ska stå på mig till helgen då man har makens support lite mer.

Vår natt blev rätt ok. Hon ammade vid 10, 12, 3 och 6 och sov fram till 8. Efter den sista amningen sov hon oroligt ocg grät lite vid 7 men fortsatte som sagt till 8. Jag är nöjd så länge jag slipper vara uppe om natten och promenera. Tycker jag får nog med motion med att springa efter henne under dan .

• Sqti

jag vet inte ens om jag orkar skriva ikväll. känns så hopplöst fast jag vet om att detta hör till utvecklingsfasen, hoppas jag iaf att det är. Hon somnade 8.20 och vaknade 9.10 och i skrivande stund har hon "sovit" 2 minuter. Hon har gråtit, gnällt, you name it. Tar som sagt inte välling så jag spädde återigen med hälften bröstmjölk men näpp, bara tuggade på nappen. Till slut gav jag upp och ammade henne. Det var tydligen det hon var ute efter. Sitter här och har babymonitorn på så jag ser henne i spjälsängen och hon rör sig lite. Ikväll är en av de kvällar jag bara känner att jag inte orkar. Jag är medveten om att detta förmodligen inte är några stora sömnproblem som vissa andra kanske dras med. Maken försökte trösta henne men hon bara vrålade. Se försökte hon somna på mig men hittade ingen bra ställning. Hon vände huvudet hela tiden och låg på bröstkorgen medan jag bar henne. Samma med maken. Hon vänder huvudet ett par ggr, eller så lägger hon huvudet med ett duns ett par ggr på samma sida och börjar gnälla. Jag lägger ner henne i sängen och tänker jag det kanske är bekvämare i sängen men nej, det blir om möjligt ännu värre. Som sagt jag hoppas verkligen att denna fas inte håller i sig länge till men utsikterna för det verkar ju inte så där jättebra. Hoppas ni andra får en skön natt!

• Sqti

igloo79: hon tog flaska när hon var nyfödd då jag ammade och gav ersättning ett tag. hon får vatten ur flaska efter gröten och maten och då får hon sig ytterst lite, verkar mest som att hon tuggar nappen då med. har inte testat att ge välling med sked. har gett henne blandning av bröstmjölk och välling och det åt hon hälften av. tror faktiskt jag ska sluta med vällingen då hon ratar flaskan, tror inte jag orkar mata henne välling med sked.

jag sov som en kratta. gick och la mig vid 11, somnade inte förrän efter 1 och vaknade 8 imorse, plus att jag ammade 2 ggr under natten. Försökte få Ines att sova nu eftersom hon är trött och gnäller men hon vägrar sova. så nu sitter hon i sin säng och jag bevakar henne från vardagsrummet.

• Sqti

det där med täcket- vi kör med filt till Ines. täcket sparkar hon av sig men inte filten.

vi hade en trevlig kväll ikväll. svägerskan med sambo busade med Ines och hon somnade i makens knä vid 7. vaknade vid halv 8 och då ville han testa en grej. han badade henne, och till kvällsmål blev det mosat äpple med banan. han trodde att gröten kanske blir jobbig för henne att bearbeta så han tänkte köra kvällsmål light. ja det skadar ju inte hon äter ju ändå under natten så det är värt att försöka. sen satt han med henne i knät och lekte lite tills gnuggandet kom igång och hon började gnälla. jag tog med henne till sovrummet och la ner henne i spjälsängen. hon bökade lite jag buffade på rumpan och hon somnade. han ville även se hur det funkade om hon somnade senare än vanligt. i vanliga fall är det 8-8.30 som gäller ikväll blev det 9.30. rapporten kommer imorgon. hoppas bara att jag kan somna ikväll, orka ligga i sängen i 2 timmar och vänta på att somna ikväll igen.

• Sqti

achwell: det där med att gå efter klockan känner jag igen. har hållit stenhårt på att hon ska få gröten kl 7 och efter det är det blöjbyte, pyjamaspåklädning, mys och gos och sen läggdags. kan vara att det funkar för henne, hon somnar ju t.o.m men vaknar efter 30min-1 timme och då står man där och tänker vad är det nu som händer? sen kan jag känna att jag är dålig på att "läsa av" dottern ibland. det går upp och ner liksom. som ikväll när hon åt fruktmosen klappade hon händerna och gnällde. hur ska man tolka det? hon vill ha mer? hon vill inte ha mer? hon blir inte mätt? sen blir man velig och osäker. detta gäller mig iaf .

• Sqti

Natten har varit perfekt! Ines somnade 9.30 igårkväll och vaknade första gången inte förrän 2.45 . Tog henne till vår säng hon åt/snuttade lite och somnade om och sov till 5, åt igen och vaknade 8 och då gick vi upp. Endast 2 uppvak. Jag är helt ställd. Makens test funkade om det nu var det som gjorde att hon sov bättre . Fruktomos innan läggning, dock sov hon bara lite drygt 1 timme på dan samt en halvtimme på kvällen vid 7. så vi får se hur det blir ikväll. men skönt är det att ha fått sova normalt en natt iaf!

• Sqti

melker: katrinplommonen får nog igång lilla magen. funkar rätt bra här hemma iaf. men visst fler tips är bra att ha. hörde nåt om mesmör nångång.

Beverly Hills har det hänt att man har sett nån gång på morgonkvisten när Ines vaknar i ottan . KOnstigt nog så kan jag se den serien utan att ledsna. Möjligtvis på präktiga Donna ledsnar jag men de andra är ok .

Svar på tråden Fler 7-8 månaders som börjat sova dåligt?