• Blå Flygare

Äggallergi-tråden: del 6

Här fortsätter tråden för oss alla med knoddar som ej tål ägg. Tanken är att vi ska kunna ge varandra stöd, tips, recept mm.

Leta efter ägg i INNEHÅLLSFÖRTECKNINGAR:
    Heläggspulver, Hönsäggvita, Äggalbumin, Ägglobulin, Äggula, Äggulepulver, Äggvita, Äggvitepulver, Ovalbumin, Albumin (är antingen mjölk- eller äggprotein, kontakta tillverkaren), E1105 (finns enbart i utländska ostar)

Ovo betyder ägg.

MPR-VACCINATION: har vaccinet odlats i ägg. Om ni har mycket allergiskt barn så rådfråga läkare innan ni vaccinerar.

Läs mer på www.allergisidan.com och
    www.allergimat.com. Där finns även recet!
    Recept finns även på www.tasteline.com
    www.mjolkfri.com finns info och dissuktionsforum för äggallergi.

Allergitråden: www.familjeliv.se/Forum-3-22/m27054465.html
    Mjölkallergi hos bäbisar: www.familjeliv.se/Forum-3-22/m26802121.html
    Mjölkallergi hos småbarn och vuxna: www.familjeliv.se/Forum-11-258/m26994426.html

Bak/fika/godisrecepttråd för allergiker:
    beta.familjeliv.se/Forum-5-72/m27172372.html

Matrecept tråd för allergiker:
    beta.familjeliv.se/Forum-5-72/m27146750.html

ÄGGERSÄTTNING skrivs det om i inlägg nr 1

• Svar på tråden Äggallergi-tråden: del 6
  • tlw

Och min lilla son som ÄLSKAR mannafruttin....

• Blå Flygare
    Veggiemom75 skrev 2008-04-12 11:23:44 följande:
    Hej hej! Min 6 månaders dotter har eksem runt munnen, så vi blev remitterade till pricktest och där testade de och fick utslag på ägg. Jag ammar och har därför slutat med ägg. Trots att jag smörjer med Locoid 2 ggr dagligen och inte har ätit något med ägg sedan i påskas, har eksemet inte gått bort. Jag börjar undra om det är något annat, men de testade ju för de vanliga grejerna. Tycker det har blivit sämre (större, rödare och flagar samt mer på armarna) de senaste dagarna och då har jag ätit bl.a. nötter och choklad. Och hon har ätit tomatbaserade burkar från Hipp. Igår råkade jag äta en grej med ägg i! Men hon verkar inte ha reagerat på det mer än vanligt. ????
    Vad är Locoid? Är det mjukgörande? För man behöver nästan alltid kortison för att få bort ett allergiskt eksem även efter man uteslutit allergenet. Mildison är det mildaste av kortisonsalvor och finns receptfritt ock kan användas från åtminstone 1 månad, säkert tidigare också.

Alla allergier visar sig tyvärr inte på test, så även om ägg visat positivt och t.ex. mjölk negativt så kan hon ändå vara allergisk mot det. De vanligaste allergierna är just mjölk och soja förutom ägg. De vanligaste korsallergierna med ägg är fisk och fågel.
  • Aros

Blå Myran: locoid är en lite starkare kortisonsalva än vad mildisonen är. Har bägge till sonen.

Veggiemom: alla allergier ger inte utslag på pricktest. Begär att få lämna ett blodprov för odling av de vanligaste ämnena istället. Bl a skriver du att du ätit nötter och det är ju ett väldigt vanligt allergen och kan ge starka reaktioner även vid små doser.

• Beccabecca

Jag förstod det som att Mannafruttin tillfälligt råkat få ägg i sig, t.ex. att de blandat ihop manna- och risifruttismet. Eller har det ändrat innehållet helt och hållet?
    Någon som varit i affären och kollat?

tlw skrev 2008-04-13 14:33:43 följande:
    Och min lilla son som ÄLSKAR mannafruttin....
  • tlw
    Beccabecca skrev 2008-04-13 19:04:03 följande:
    Jag förstod det som att Mannafruttin tillfälligt råkat få ägg i sig, t.ex. att de blandat ihop manna- och risifruttismet. Eller har det ändrat innehållet helt och hållet?Någon som varit i affären och kollat?
    Hoppas att det bara var nåt tillfälligt! Ska ringa tillverkaren imorgon om jag hinner och fråga.
  • Bibabba

Hej hej
    Anmäler mig till detta forum! Min son har nyss varit på allergitest o fått äggallergi konstaterad. Vi ska undvika allt med ägg så i kväll när jag kommer från jobbet ska jag lusläsa på förpackningar.
    Har ni någon recepttråd? Ska baka en kaka till klädvisning hemma hos mig imorgon o jag hade tänkt göra kladdkaka - många ägg!!

• Beccabecca

Happy Hippo skrev 2008-04-15 11:54:56 följande:

Hej hejAnmäler mig till detta forum! Min son har nyss varit på allergitest o fått äggallergi konstaterad. Vi ska undvika allt med ägg så i kväll när jag kommer från jobbet ska jag lusläsa på förpackningar.Har ni någon recepttråd? Ska baka en kaka till klädvisning hemma hos mig imorgon o jag hade tänkt göra kladdkaka - många ägg!!
    Hej!

Trist med äggallergi, men jag tycker att det varit lättare än befarat att undvika ägg. Det finns en resepttråd för allergiker, men jag har inte länken just nu. Hoppas att någon annan kan direktlänka. Den heter något i stil med fika och godistråden för allergiker om du vill söka själv.

allergisidan.com finns många bra recept. Bland annat ett väldigt enkelt muffinsrecept (både choklad och naturella) som jag gör ofta till sonen när vi ska bjuda hem folk eller om vi själv ska bort på fika.
  • Twixie

Jag har en ananaspaj som är supergod, den är eg med ägg men jag märker ingen skillnad när jag utestlutit ägget! Den brukar jag köra med när man ska bjuda och vill vara på säkra sidan

Antingen så har magflunsan kommit till oss igen eller så har M fått i sig ägg. Vet inte vilket jag "hoppas" på. Är det ägg (de åt veg. nuggets till lunch av ett märke de inte ätit förut så det finns viss risk att han fått i sig ägg. Fröken skulle kolla med en annan äggallergisk mamma hur den tjejen reagerar på ägg för att se så att hon ev. inte får någon reaktion) så är det ju över efter kräkningen. Är det maginfluensa så sitter den i så länge på honom - senast så blev han inte bra förrän efter en 10 dagar (alltså ville äta igen). Är det ägg så har däremot hans reaktion förvärrats då han förut "bara" fick utslag.  Vet inte om vi tolkar in för mycket men tyckte att han svullnade upp lite på överläppen och ena ögat. Kan ju lika gärna vara vi som sett fel och tolkat för mycket. Han har däremot inte reagerat mer så nu iaf.

(¯`°?.¸ ღ Melvin ღ¸.?°´¯) ♥ (¯`°?.¸ ღBökis med BF 10 majღ¸.?°´¯)
  • tjej1979

Hej
    Var länge sedan jag skrev här.
    Upptäckte att min dotter fick utslag av ägg när hon var liten och bara ammade, men gav aldrig utslag på pricktest. Läkaren tyckte ändå vi skulle tolka det som äggallergi pga hennes symtom.
    Nu för några veckor sedan var vi tillbaks på pricktest. Då jag inte gett henne ägg alls mellan dessa tillfällen vart jag inte förvånad att pricktestet var negativt denna gång också. Läkaren tyckte vi skulle börja prova ge ägg.
    Men blir så förvirrad nu. Hon har kunnat äta pannkakor med ägg i utan hudsymtom. Men ibland får hon utslag när vi gett ägg, tex nu i helgen när hon fick potatissallad som det var äggula i. Då fick hon eksem över hela kroppen.
    Jag har tolkat det som om är man allergisk mot ägg så är man allergisk mot alla typer, kan det vara selektivt på ngt sätt, tex hur det är tillagat, om det är tillsammans med ngt osv? Blir lite förvirrad

• Twixie

tjej1979 - Vad jag förstått så kan man däremot vara mer eller mindre känslig. Har en vän som är äggallergiker. Han tål sockerkakor och liknande med ägg i men han kan inte äta mat som det är "rått" ägg i alltså t.ex. majonäs. Han kan heller inte äta ägg i sin rena form oavsett stekt, kokt eller tillagat på annat sätt.

(¯`°?.¸ ღ Melvin ღ¸.?°´¯) ♥ (¯`°?.¸ ღBökis med BF 10 majღ¸.?°´¯)
  • tjej1979

Twixie:
    Ok, då kan det vara så alltså. Tack för svaret.
    Då ska jag försöka särskilja vad det är hon klarar och inte klarar. Men är säkert så då att hon klarar tillagat ägg. Rent ägg har jag inte provat än.

• Aros

tjej1979: min sambo tålde inte äggvita som barn och hans syster tålde inte äggulan. Skumt. Men tydligen kan det vara så också. Plus såklart ökad känslighet för råa ägg i mat. Det är ju skillnad om något innehåller "spår av" och något som har ägg som en huvudingrediens.

Svar på tråden Äggallergi-tråden: del 6