• Blå Flygare

Äggallergi-tråden: del 6

Här fortsätter tråden för oss alla med knoddar som ej tål ägg. Tanken är att vi ska kunna ge varandra stöd, tips, recept mm.

Leta efter ägg i INNEHÅLLSFÖRTECKNINGAR:
    Heläggspulver, Hönsäggvita, Äggalbumin, Ägglobulin, Äggula, Äggulepulver, Äggvita, Äggvitepulver, Ovalbumin, Albumin (är antingen mjölk- eller äggprotein, kontakta tillverkaren), E1105 (finns enbart i utländska ostar)

Ovo betyder ägg.

MPR-VACCINATION: har vaccinet odlats i ägg. Om ni har mycket allergiskt barn så rådfråga läkare innan ni vaccinerar.

Läs mer på www.allergisidan.com och
    www.allergimat.com. Där finns även recet!
    Recept finns även på www.tasteline.com
    www.mjolkfri.com finns info och dissuktionsforum för äggallergi.

Allergitråden: www.familjeliv.se/Forum-3-22/m27054465.html
    Mjölkallergi hos bäbisar: www.familjeliv.se/Forum-3-22/m26802121.html
    Mjölkallergi hos småbarn och vuxna: www.familjeliv.se/Forum-11-258/m26994426.html

Bak/fika/godisrecepttråd för allergiker:
    beta.familjeliv.se/Forum-5-72/m27172372.html

Matrecept tråd för allergiker:
    beta.familjeliv.se/Forum-5-72/m27146750.html

ÄGGERSÄTTNING skrivs det om i inlägg nr 1

• Svar på tråden Äggallergi-tråden: del 6
  • Twixie

Lily -
    1) Ang. vaccinet - säg till på BVC att han är äggallergiker. Vi kommer att ge vaccinet iaf men de var noga med att det skulle finnas en barnläkare på plats när vi ska ge sprutan utifallatt han skulle få en reaktion. Han kommer också vara kvar längre för att övervakas de första en-två timmarna...
    2) Ang Kaviar - Vår son älskar kaviar och vi har inte sett någon reaktion på honom heller.
    3) De recept jag provat (pannkaka) så är det ingen skillnad i receptet
    4) I vissa godisar kan det finnas ägg! (dock oftast finare godis och choklad...) Läs på innehållsförteckningen! Samma sak med glass.

(¯`°?.¸ ღ Melvin ღ¸.?°´¯) ♥ (¯`°?.¸ ღBökis med BF 10 majღ¸.?°´¯)
  • Beccabecca

Jag är också lite orolig för MPR-sprutan.
    Läkaren som vi hade på barnmottagningen sa dock att den inte är lika farlig längre, men när jag säger det blir alla (t.ex. BVC personalen väldigt frågande, så jag vet inte om jag vågar lita på det).
    Jag har också märkt att det oftast är finare och dyrar produkter som innehåller ägg. I alla fall när det gäller kaffebröd, godis och glass.
    Att köpa något färskt på konditori eller butiksbakat är nästan omöjligt, men att köpa färdigförpackat brukar gå bra.

• Twixie

Annarebecca - Många av Icas butiksbakade bullar är faktiskt utan ägg! Har läst minst hundra gånger varje gång och ändå suttit på spänn och väntat på en reaktion men som aldrig kommit! Däremot om man har ett barn som är mycket allergiskt kan det ju räcka med att det legat bredvid någon bulle med ägg i. Brukar ta bullar som ligger långt ned i högen

Har Polarbröd slutat med sina "kanelbullar". Det var som vanliga polarkakor men med kanel på! Var kanon för de var inte så söta (och innehöll inte ägg). Har inte sett dem på evigheter, varken på ICa eller Willys!

• Beccabecca

Twixie - tack för tipset. de bullarna ska jag kolla nästa gång.

Sonen får ju inte fikabröd så ofta, men om vi äter så blir han ju galen om han itne också får, även om han än så länge nöjer sig med mariekex eller liknande (bara det sött...). Imorgon ska vi på kalas, men då tar jag faktiskt med mig egena muffins för säkerhets skull.

Annars är han tokig i bröd till frukost och mat, låter intressant det där med polarbröd, vore typsikt om de är borta innan jag ens testat dem.

Ett annat tips om man vill fika billigt är att McDonalds kanelbullar är äggfria.

• Twixie

Det är det svåra tycker jag med att ha barn som är allergiska - att säga åt dem att de inte kan äta det som alla andra barn äter. Sonen har börjat förstå det här med bullar och kakor nu (förut var osaltad riskaka detsamma som kaka och majskrokar och havrefras detsamma som godis ). Jag brukar försöka ta med mig bullar och kakor när vi är bortbjudna och lägga upp ordentligt på hans fat så han inte riktigt intresserar sig för det som finns på andras (eller våra fat). Sedan äter en av oss äggfritt (när sedan den som ätit prod. med ägg i ätit upp så byter vi tallrikar eller plats) så att M kan plocka från iaf en av våra tallrikar eller man kan ge honom från vår tallrik också. Just nu är han också inne i en fas då det på alla andras tallrikar är mycket godare så då känns det lättare att göra så än att hela tiden säga åt honom att han inte får smaka för det är ägg i. Verkar inte som han tänker så mycket på det än heller, förutom de gånger då vi alla sitter med äggprodukter på tallriken. Då kan man se hans besvikelse över att inte få smaka. Godis har vi inte kommit till än dock.

• Twixie

Såg "kanelbullarna" på deras hemsida så då betyder ju det att de måste finnas i någon butik Kanelrosor heter de tydligen...

• planerar

Hejsan!

Fick idag svar på sonens blodprover och det visar att han är äggallergiker samt allergisk mot nötter.

VAR BÖRJAR JAG??? Är detta ett projekt?

Har ni sett era barns provsvar? Hur mkt hade de? 2,3,4? Vet ni, har ni fått ta del av svaren?

• Blå Flygare

planerar: Projektet består i att alltid läsa alla innehållsförteckningar, på ALLT. I TS står det vad de olika namnen på ägg är, och de är ju inte fasligt många ändå. I mat finns det inte så mycket ägg. Mest i majonäser och andra såser, färsk pasta och "fin" pasta, vissa färsrätter o dyl. Och paj och pannkakor naturligtvis. Sällan, sällan i bröd. Sen finns det i mycket bakat, ffa mjuka bröd.
    Men det finns ersättningsprodukter (läs första inlägget på första sidan) och bra recept utan, t.o.m. på pannkakor!

Man ska vara försiktig med att låta baret komma i kontkat med ägg, och att hålla isär maten så den inte kontamineras av mat MED ägg i. Är de väldigt känsliga så reagerar de ju på luftburet allergen (när man kläcker ett ägg eller vispar det). Men de flesta är inte så känsliga utan det räcker med att man tänker på hur man lagar o förvarar maten.

• mirakelmamma

Angående MPR-vaccin: Vi har inte vaccinerat vår två yngsta eftersom en av tjejerna har äggallergi så tyckte BVC och barnläkaren att vi ska vänta till de blir lite större och hoppas på att äggallergin växer bort.

• Aros

planerar: säger som Blå Myran: läs på ALLT! Och beställer ni hem mat/äter ute så fråga ordentligt. Var säker på att dem har förstått vad ni menar. Vi var nära att ge sonen glass som innehöll ägg på en Kinakrog i somras på semestern för personalen var "säker" på att det inte var ägg i. Tur att vi inte litade på dem utan bad dem att verkligen kolla paketet... det var gammaldags vaniljglass från GB visade det sig och den innehåller ägg. Många såser och dressingar innehåller också ägg så det måste man se upp med.

Annars så är det mest luriga nötter. Ofantligt många produkter innehåller "spår av nötter" och i vissa fall är det mycket svårt att hitta den texten. Vi har haft det problemet på frukostflingor bl a. Special K är en av dem få sorterna som fungerar. De flesta kakor t ex innehåller spår av nötter då dem tillverkas i samma fabrik och även en stor majoritet av all choklad innehåller nötter.

Men läs läs och LÄS. Och sluta aldrig att läsa! Tillverkarna ändrar recepet lite då och då. Pågens jättefranska kan vi numera äta, den innehöll ägg förut. Men deras gifflar istället har gått åt motsatt håll.

Min son har en 5a på ägg (eller högre fast deras skala inte kan mäta mer), 4a på senap, 2a på hasselnöt, 1a på jordnöt och sen är han allergisk mot vissa oljor och fröer men vi vet inte till vilken grad då det inte har testats.

Svar på tråden Äggallergi-tråden: del 6