• Nilam84

Mens eller avslag??

Min dotter är snart 7 veckor gammal.. jag hade avslag i drygt fem och sedan har det bara varit bruna flytningar..men den senaste veckan har jag bara haft normala,vita flytningar.. men nu blöder jag IGEN!! och det är mycket o rött blod.. avslaget borde ju vara borta nu eller?? kan det vara mensen som kommit tillbaka redan??

• Svar på tråden Mens eller avslag??
  • Eshka

Verkar finnas fler med mitt problem, märker jag..
    På fredag är det 5 veckor sedan jag födde min son och de tre första veckorna hade jag lite slemmiga och ljusrosa flytningar eller avslag kan man mest kalla det. Sedan blödde jag jättemycket helt plötsligt precis samma färg som mensblodet har. Sedan kom det ljusrosa tillbaka och jag har haft det fram till i förrgår då jag började blöda som en kossa igen.. Undrar lite vad det beror på.. Känner mig väldigt öm där nere fortfarande också och varje gång jag hukar mig eller går eller står för länge så känns det som ett tryck inifrån mot själva njutningsknappen om ni förstår vad jag menar.. Vilket gör jätteont ibland.. Någon som vet vad det kan bero på? Har  även lite funderingar på hur länge avslaget håller på och när brukar det vara dags för efterkontroll?

• EJN

Jag hade avslag i ca 4 veckor, inte mycket mot slutet. Efter ca 6 veckor fick jag lite mensvärk, och några dagar senare (!) började jag blöda som en stucken gris i några dagar.

På efterkontrollen, som var efter ca 10 veckor, sa bm att det med största trolighet var mensen, den första efter förlossningen brukar vara ovanligt riklig, sen blir dom oftast mindre efterhand.
    Jag helammade, kan jag tillägga.

• Ananaspaj

Jag hade avslag i ca 7 veckor. Stopp sedan började det igen...Mens! för sen gick det knappt fyra veckor..samma igen! BLÄ!

Jag beklagar sorgen till er alla som fått den tidigt tillbaka!
    (Jag helammar!) Dottern är drygt tre månader!

• Eshka

Varför tillägger de flesta att dom helammar, har det någon betydelse på hur länge man har avslaget? I så fall känns det som att jag kommer få blöda ett år framöver eftersom jag tyvärr inte ammar...

• EJN
    Eshka skrev 2008-01-29 11:18:33 följande:
    Varför tillägger de flesta att dom helammar, har det någon betydelse på hur länge man har avslaget? I så fall känns det som att jag kommer få blöda ett år framöver eftersom jag tyvärr inte ammar...
    Nä, det tror jag inte, men det kan ha betydelse för när mensen kommer tillbaka.
  • Eshka
    EJN skrev 2008-01-29 11:25:48 följande:
    Nä, det tror jag inte, men det kan ha betydelse för när mensen kommer tillbaka.
    Okej... Annars så sa min BM att när man ammar så drar livmodern ihop sig mycket fortare.. Och då undrar man ju självklart om den inte gör det när man inte ammar, eller iaf att det går mycket, mycket saktare..
  • EJN
    Eshka skrev 2008-01-29 11:48:55 följande:
    Okej... Annars så sa min BM att när man ammar så drar livmodern ihop sig mycket fortare.. Och då undrar man ju självklart om den inte gör det när man inte ammar, eller iaf att det går mycket, mycket saktare..
    ja, det har man ju hört, men det verkar finnas många undantag från alla "regler". verkar vara väldigt individuellt.
  • yava

Här e en till med avslag/mens! Min son blir 7 veckor imorron. Har haft avslag fram tills i onsdags. Torsdag och fredag var jag helt utan men på lördagen så kom den tillbaka. Småblöder bara men hur irriterande är inte detta!!!! Att hela tiden undra när det ska ta slut och undra om det är avslag eller mens! Med första barnet så fick jag jätteproblem med amningen så jag slutade amma när han va 4 veckor och självklart kom mensen tillbaka fort då oxå men det va jag inställd på då. Med andra sonen så hade jag avslag i ca 6veckor men mensen kom inte tillbaka förrän han va 3 månader i varje fall! 
    Vad som gäller denna gång det vet jag inte!!!! 
    Hoppas innerligt att det är avslag fortfarande och att mensen väntar ett tag till. 

Anton 2000 , Elias 2004 , Lukas 12/12 2007
  • Roots

Samma sak här. Hade avslag i tre veckor, sen några dar med bara vattniga flytningar och nu blod igen. Sonen blir fyra veckor idag. Och något som liknar mensvärk - men undrar om det är ryggont för att jag sitter fel eller urinvägsinfektion. Måste kissa ofta, men det svider inte.

Ska till sjukgymnast idag för att öva upp ryggen igen. Tänkte lämna urinprov imorgon för att utesluta UVI. Vill verkligen inte ha det nu!! Men läste att en av tjugo får det efter förlossnignen.

• Sommarkänsla

Eshka: Jag tycker absolut du ska kolla upp dina blödningar! Jag hade likadant och blödde helt plötsligt efter tre veckor jättemycket och upplevde ett tryck, och gissa vad? i min livmoder var det koahulerat blod, moderkaksrester och hinnrester!!! inte undra på att det gjorde ont.

• Camilla85

Jag hade avslag i 4 veckor. Efter 10 veckor fick jag min mens tillbaka som vanligt (tror det var den...) höll på i 1 vecka. Sen uppehåll i 1 vecka, sen kom det massor med blod igen, som en till menstruation!!! Med mensvärk!! Blir tokig på kroppen... Glad Men jag antar att den är lite lurig en tid efter förlossning!

***Amber 071120***
  • Lilla V

Jag födde för 10 v sen o det e fortfarande så att det kommer lite blodiga flytningar när man tror allt e över o man varit blodfri i typ en vecka. suck

men vaddå kan man få mens när man ammar?? e inte det extremt ovanligt? har hört att helamning ska va lika säkert som p-piller.?

• Lilla V

man ska välinte ha ägglossning/mens när man ammar??

• Bullen86

jag hoppas oxå in, ja undrar med alltså blödde ett par veckor till å från til 6veckor uppehåll ngn dag trodde det avr över sen blödde ca 1vecka trodde de var mens menn nu har de gått över 1månad å inte kommit nå mer?! b

avslag då?! elelr bör man göra gravtest?!

• maij

hmm. verkar vara vanligt det här ja. skulle precis också starta en ny tråd men det behövs ju inte! Jag helammar, har en son som blir 6 veckor idag. Hade avslag fram tills för en och en halv vecka sedan ungefär, med rikligt blod, sen kom det tillbaka igår ( eller är det mensen? ) och jag blev väldigt besviken eftersom jag hört att amningen förskjuter återkommandet av mensen i många fall.. jag hade ont i magen ganska länge också men det är borta nu. Moderkakan kom inte ut hel efter min förlossning, kan det spela in på hur länge man har avslag? och borde man inte ha mensvärk om det inte är avslag?

Svar på tråden Mens eller avslag??