• Aannaa

    TjatterMAJorna 2005, del 12


    ♥♥~~¤¤MAJ-barn¤¤~~♥♥
  • Svar på tråden TjatterMAJorna 2005, del 12
  • Edwina

    Morning!

    Är hemma idag och ska försöka läsa en bok och skriva en text + göra klart en annan skolgrej. Det är lite svårare att vara produktiv nu när Erik är hemma. Jag glömmer lixom bort mig och tror att jag är ledig eller ngt

    Morty: Krya på dig!!

    hallonbåt: Skönt att Nupp gick bra

    Aannaa: Jag förstår... Man minns ju oftast det mest positiva med saker och ting med. Den dagen man ligger där kommer man ju tänka, "Nä men fyfasen, var det så här ont det gjorde..." Oftast går det ju mkt lättare andra gången och framförallt snabbare men det är klart man kan ju aldrig veta till 100% Men det är med lite skräckblandad förtjusning man ser fram emot det Men ingenting slår ju känslan efteråt när man har gått igenom det, då vill man ju inte ha det ogjort iallafall 

    vist: Så där är det ju ibland, att det inte passar. Var det ngn av parkerna i mitt område kanske!? Det ligger ju en där mittemot shell som fått ny lekutrustning.
    Btw så träffade jag Cindy med barn + några andra som jag vet går på Flisans förskola där i våran lilla 'mellanpark' här i området härom dagen. Jag lovade E att gå ner dit på vägen hem härom dagen, så började han med att åka rutchkana full med vatten i bara mjukisbarallorna. Så den visiten vart riktigt kort, så det var ju en bevikelse för honom. 
    Precis utanför E's förskola ligger en stor och bra park där nästan alla barn går ner efter hämtning och leker ett tag när det är bra väder. Det är trevligt, att det alltid finns de man känner där.

    Dalkulla: Det var intressant att höra, bra att du skrev rapport här! Minsn du om hon sa ngt speciellt om mellanmål?

    Sky: Ha en bra resa!!!

  • vårbebis

    Hej på er!

    jag har inte varit inne på flera veckor. Har jag inte somnat med Gabriella så har jag inte haft tid.
    Idag vabbar jag. Jag vaknade 04.20 igår av att G satte sig uppi sängen och började hulka. Kom bara pyttelite kräk. En timme senare kom det mer. Hon har inte kraäkts mer men hon åt inte så mkt igår. Bättre att vara hemma en dag för mycket än en dag för lite.

    Grattis till fsk-platserna. Jag ringde rektorsassistenten förra fredagen om hur det såg ut för oss. 1:a handsvalet får vi inte men det såg bättre ut på 2:a handsvalet. Vi hördes av igår men hon skulle träffa den aktuella fsk på tisdag. Hoppas det löser sig inför hösten. Hade varit så skönt!

    M har ritat upp vår skiss på trädäcket och vår balkong som vi ska bygga. Det blir fint tror jag. Mina svärföräldrar var här i helgen så vi gick runt i trädgården och jag fick lite tips. Så bra att ha deras hjälp.
    Vår lille vovve ska stanna hos dem. Jag var lite sugen på att försöka ha honom hemma men jag vågar inte. Han har det bra hos dem.

    Aannaa: Hur har det gått med Nelzon?

    Dalkulla: Så intressant med dietister. De säger verkligen olika saker! En del säger en sak och andra en helt annan. Det kommer hela tiden olika rön och rapporter tycker jag

    Vår förskola har tagit bort glass och tårtkalasen. Vi serverar frukt istället. Vill man ha grädde är det helt ok. Har tagit bort saft och juice. Vi har ett par tillfällen per år när vi bjuder på glass eller en kaka. serverar mycket frukt och grönsaker. Våra föräldrar är jättenöjda! Jag önskar att min dotters fsk kunde hålla igen lite mer.

    Edwina: Hur mår sambon nu? Har ryggskottet släppt?

    Hoppas ni får en bra dag!

  • vist

    Godmorgon!

    I morse såg jag att Gabriel kinder var helt röda, första tanken var om han fått någon matreaktion (han åt thaigryta igår för första gången), men han är torr, så det MÅSTE vara väderomslaget, men det blossade upp pang boom!!

    Edwina: Ja, det var till Elle´s lekpark dom skulle gå, så det var nog samma gäng du såg(dom är några stycken som är väldigt tajta, tror dom gått i samma mammagrupp oxå).
    Vet inte, men det kändes som att dom frågade mig bara för att jag stod där, alltså dom skulle precis gå och då vände sig Cindy och frågade om vi skulle hänga på. Ja, jag vet inte, kanske kände jag mig utanför eller bara misslyckad, jag skyller på huvudvärken....

    Skönt med fredag, fast jag hade gärna haft en slapparhelg, men i morgon skall vi på 60 årskalas i Enköping och på söndag skall jag ju jobba med auktorisation av Stockholmsguider...

  • hallonbåt

    Sådär nu har vi blivit inskrivna på MVC också! Vi gick hela familjen och bm var jätteglad över att få träffa Matilda. Det är ju samma bm som förra gången så det kul. Jag nämnde att jag vill ha kejsarsnitt denna gången och hon nickade bara och noterade att jag ska få träffa läkare om det. Skönt att det inte var mer än så.

    Sedan passade jag och Matilda på att handla inför helgen och snart ska vi göra lunch. I eftermiddag har jag lovat att vi ska göra chokladbollar, hon har längtat i flera dagar efter det.

  • first timer

    Vi har precis varit o storhandlat på Citygross, skönt med fulla förråd igen. vist: Ja så blir det ibland, att det inte passar och så blir det en krock.
    Förra veckan så bröt Kajsa ihop när det inte fanns någon gunga ledig på den lekparken där vi var så då ville hon inte leka kvar i lekparken utan vi tog en promenad istället.

    vårbebis: Låter som en bra fsk där du jobbar.
    På Kajsas förskola serverar de glass när barnen fyller år, alltså att föräldrarna skickar med. Oftast är det isglass eftersom det finns fler allergiska barn. En gång i månaden är det föräldrafika men det är frivilligt.
    Annars är det ingen saft, jos är det ibland till mellis tror jag men Kajsa äter inte mellis längre eftersom hon går 9-14.

    Hallonbåt: Roligt med inskrivning. Mm, gott med chokladbollar! Kanske vi också ska göra..


  • Krodan

    Annaa: Förlossningen kommer vara mycket bättre andra gången tror jag. Man är mycket mer med på vad som kommer att hända och dessutom har ju knodd nummer ett redan banat väg Jag känd emig mycket lugnare och mer harmonisk efter tvåan än ettan även om det gått nästan för fort.

    Sky: Tänker på dig!

    Jag var oxå på dietistmötet igår och tyckte det var bra, men tror att de som lärde sig mest var fröknarna. Jag är evigt glad att dietisten tog upp det jag tycker är fel om att ge äppelkaka till mellis, för det slutar bara med att ialafall mina ungar bara är gnälliga på em. för min del kan de få äta sånt, men gärna nån riktig mells innan. Annars så höll hon upp flaskor och förpackningar och pratade om dem i km som man måste gå för att bli av med dem. För mig känns det inte som att dte har så mycket med barn att göra, utan mer med vuxna. men sen pratade hon oxå om vikten att barn får gå och inte måsta åka vagn överallt. Vi har nästan sltat helt med vagn till båda våra kottar. Har vagnen med som ett komplment till Athena om hon blir trött, men ofta går hon från pappa och till dagis och det tar 40 min (i henes takt) Snar tska snorpan in på dagis

    Annars är det väl som vanligt, jag mår som jag förtjänar, inge vidare, men jag kämpar på i min takt och hoppas det vänder snart.

  • vist

    vårbebis: Precis så som du har det på din fsk så har Flisan det oxå och jag tycker det är jättebra. Först blev jag lite besviken för att dom inte skulle kunna få bjuda på glass etc när dom fyllde år. Visst, dom äter ibland kräm/nyponsoppa etc till mellanmål, men den görs direkt från grunden och med minskat socker i (socker måste man visst ha i för att överhuvudtaget få någon smak)

    hallonbåt: Pling i inboxen!

    ft: Ja, allt blev verkligen fel igår. När hon inte fick gå till den andra lekparken så skulle jag bära henne hem (no way liksom), då ville hon sitta i vagnen där Gabriel låg och sov, då brast det igen och hon blev arg och sa att jag skulle ha Gabriel på magen (i bärselen som låg hemma). Men man lyckas alltid på något sätt prata bort allt elände, så allt blev sedan jättebra och hon blev överlycklig när hon hittade en nyckelpiga, dessvärre krossade hon väl den stackarn, för rörde inte på sig sen!

  • Edwina

    I helgen skulle vi till min mamma, henns man fyller år. Men nu har mamma åkt på influensa så nu är det inställt. Trist. Det ska ju bli bra väder så det skulle vara kul att hitta på ngt roligt, typ skansen eller ngt. Men det mesta händer på Eriks rygg.

    På Elvins förskola får man också bjuda på ngt om man vill. Det brukar bli isglass eftersom flera är allergiska. Det stör inte mig att de får det! Då tycker jag det är bättre att de erbjuder bra mat och mellis i övrigt och inte saft/juice, sötad yoghurt, flottiga pålägg mm. till vardags än 1 isglass i månaden typ.

    En bekant till mig berättade just att deras förskola dragit in att barnen får bjuda på något på sin födelsedag helt. Inte en grej! Pga att vissa föräldrar inte har råd. Lite taskigt kanske men jag kan inte låta bli att skratta, konstigt argument. Har man inte råd med typ 10-20 spänn 1 gång om året till ett paket mariekex och lite citronvatten typ så undrar jag om man har råd med barn öht!
    För barnen behöver man ju inte vräka på med massa saker (som jag sa att de hade på min praktik förrut med massa chips och läsk på småbarnsavd. ) De blir ju glada om de får ett kex och mjölk lixom. Eller 3 vindruvor istället för sin äppelklyfta.

  • Edwina

    Krodan: Ibland ser man ju barn i typ 4årsåldern som åker vagn 10 meter ner till parken lixom och sen hem  Det tycker jag är upp till föräldrarna att vänja ungarna att gå och röra på sina ben! 

    På min förra praktik (dom med chipsen) dom hade faktiskt lite bra saker också Istället för att alltid bara vara på gådern så gick de flera dagar i veckan ut på promenad med hela gruppen (småbarn). Om ngn inte kunde gå eller orkade hela vägen så fanns vagnar med. De små gick och gick utan protester och det kunde lätt bli en promenad på 30-40min i deras takt med lite pauser då. Det tycker jag var jättebra Förskolan låg i ett skyddat område då där det inte finan biltrafik. Just det är en nackdel för förskolor här i kring. Man kan ju inte ta ut 14st 1-3åringar i världens trafikiferno.

    Vi har med slutat med vagn nästan helt. Vi brukar gå till en hållplats längre bort från förskolan och sen en längre bort hemifrån, det blir ca 12-20min prom. för Elvin iallafall. Han pinnar på och är glad. 

  • Krodan

    Edwina: Ja det är så på vårt dagis med att de går ut och prommenerar, därför vi försöke rfå athena att gå mycket själv. hon älskar ju att gå och oftast springer de hand i hand. själv är jag för lat och tycker mest att vagnen är i vägen så den tar jag sällan med. Hon är supertapper. Angelina har ju alltid gåt så mycket så hon pinnar på oxå och är van att dte inte finns nån vagn till henne dessutom blir d eju mycket lugnare om de får gå själva Hur är dte med illamånedet idag?

Svar på tråden TjatterMAJorna 2005, del 12