• nicke nyfiken76

Vad väger din 4 -åring? Längd?

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2008-02-21 08:48
    Min 4-åring är 101,5 cm lång och väger 16,1 kg. Jag har alltid tyckt att han har varit liten, men det verkar vara ganska vanigt att väga ca 16 kg när man är 4 år.

• Svar på tråden Vad väger din 4 -åring? Längd?
  • Halki

Min äldsta tjej 3 ½ ät vfs 109 cm och väger ca 22 kg. När jag var på bvc med lilltjejen sist, så frågade jag om det var något jag bör fundera på gällande stortjejens vikt. Jag tycker inte hon är tjock eller så, utan bastant - kraftig benstomme typ. Bvc sa att NEJ, både du och din man är långa, och din man är ganska "bastant" han också. Så det är inget att ens fundera på förrän hon blir runt 6 år.

• Mamma S

Min fyraåring väger prick 15 kilo och är 99 cm lång.

• sasssyy

Har bara skummat igenom.. men det verkar som om min son är ganska stor för sin ålder.. precis som vi misstänkt..
    vid 2 år var han 97 cm och vägde 16 kg, på treårskontrollen var han 102 cm och vägde 17,5
    Och han är "perfekt" i kroppen, inte mullig utan ganska muskulös faktiskt, liten sån där bebimage men inte mycket utan nästan så jag var orolig för att han vägde för lite..
    Han drar storlek 110 på tröjor o 104 på byxor och folk tror han är 5 snarare än 3.. men jag ser inget fel i det. Sköterskan på BVC där han går var noga att peka ut att så länge vikt o längd följer ungefär samma kurva så är det ingen fara.. dock ska man ha i åtanke att de däringa kurvorna är utarbetade på 70-talet på barn som enbart är uppfödda på ersättning och BMI-skalan må vara en riktlinje men den bygger också på någon som har ett totalt stillasittande liv...Mitt ex har BMI 42, men en fettprocent på 11%.. han tränar 5-8 pass/vecka och har inte något som han skulle kunna banta bort..
    Ta inte så allvarligt på sånt..så länge barnet mår bra och är friskt så ska man vara väldigt försiktig med att fästa sig vid siffror om vikt och sånt..

• Josefin86

sasssy: Ja så är det ju med min son, han har storlek 116-122 på kläder nu och är lika stor och har samma klädstorlek som min 7 årige lillebror Men är absolut inte tjock, har nästa inget "hull" alls.

• Mamma S

Jag har alltid tyckt att min dotter varit ganska lång... Men jämfört med er andra som svarat är hon ju inte alls det! Men hon är och har alltid varit smal och tunn så det kanske är därför hon ser lång ut.

• Tiffanie

Hos oss mäter man inte BMI men min tjej  4 år och 8 månader väger 16 och är 101

• Lilla Pytte

Min grabb är 4 1/2 nu och är 109 lång och väger 19 kilo men när han var 4 var han 107 lång och 18 kilo.

• LillaJag76

Då skulle min dotter också vaara "tjock"
    Är 104 cm och väger 18 kg. Hon blir fyra i sommar.

• Tess the mess

Min dotter är 111 cm och väger 18 kg.

Svar på tråden Vad väger din 4 -åring? Längd?