Varför är "för mycket" övervikt inte bra vid IVF?
Tror jag frågat någon liknande fråga tidigare men vill ha mer kunskap inom detta.
Jag undrar alltså om ni vet varför klinikerna (en del eller alla?) har en gräns på BMI 30 för IVF? Har läkarna förklarat det för er?
Jag tror fett producerar östrogen så det kan ha något med det att göra...kankse påverkar behandlingen. Påverkar det missfallsrisken vid en ev graviditet? Eller är det helt enkelt bara att det behövs stå stor mängd sprutor om man har för mycket fett? Har läst i vetenskapliga artiklar att de funnit att större dos behövdes vid större vikt. Då tänker jag att det kanske spelar roll hur stor andel magfett man har.
Jag har BMI 27,5 men har stor andel på magen. Magen är 100 cm i omkrets. Om det mesta dessutom sitter framåt..(ja, det ser ut som jag redan är gravid)... så tänker man ju att det kanske behövs extra dos för mig. (Kanske är det för höga kortisolnivårer (stresshormon) hos mig som i flera år styrt fettet dit i så stor utsträckning. Höga kortisolnivårer har den effekten.
Jag fick avbryta försöket jag gjorde i november. Ska nu ha större mängd. Kanske spelar min kroppsform in på dosen som behövs? Har er läkare sagt något om det? Dvs magens omkrets. Har jag inte stor omkrets för BMI 27,5. Eller det kanske mest är det att det mesta är framåt, och inte längs midjan (ja, där också förstås men) som är det speciella.
Rörigt blev det skrivet. Hoppas ni vill och kan svara ändå.