• entjej

Varför är "för mycket" övervikt inte bra vid IVF?

Tror jag frågat någon liknande fråga tidigare men vill ha mer kunskap inom detta.

Jag undrar alltså om ni vet varför klinikerna (en del eller alla?) har en gräns på BMI 30 för IVF? Har läkarna förklarat det för er?

Jag tror fett producerar östrogen så det kan ha något med det att göra...kankse påverkar behandlingen. Påverkar det missfallsrisken vid en ev graviditet? Eller är det helt enkelt bara att det behövs stå stor mängd sprutor om man har för mycket fett? Har läst i vetenskapliga artiklar att de funnit att större dos behövdes vid större vikt. Då tänker jag att det kanske spelar roll hur stor andel magfett man har.

Jag har BMI 27,5 men har stor andel på magen. Magen är 100 cm i omkrets. Om det mesta dessutom sitter framåt..(ja, det ser ut som jag redan är gravid)... så tänker man ju att det kanske behövs extra dos för mig. (Kanske är det för höga kortisolnivårer (stresshormon) hos mig som i flera år styrt fettet dit i så stor utsträckning. Höga kortisolnivårer har den effekten.

Jag fick avbryta försöket jag gjorde i november. Ska nu ha större mängd. Kanske spelar min kroppsform in på dosen som behövs? Har er läkare sagt något om det? Dvs magens omkrets. Har jag inte stor omkrets för BMI 27,5. Eller det kanske mest är det att det mesta är framåt, och inte längs midjan (ja, där också förstås men) som är det speciella.

Rörigt blev det skrivet. Hoppas ni vill och kan svara ändå.

• Svar på tråden Varför är "för mycket" övervikt inte bra vid IVF?
  • entjej
    Psychadelia skrev 2008-01-23 22:12:51 följande:
    entjej: alla har vi ju olika kroppsform så kanske skulle du ha en midja över 88 även om du hade ett "normalviktigt" BMI. Tyvärr kan man ju inte styra sina gener... Jag tror ändå inte att du är extrem, många lider ju av bukfetma (usch vilket fult ord) och jag tror inte det är ovanligt att ha ett stort midjemått även om man har ett ok BMI. Intressant att forska lite i dock så jag hoppas också att några andra svarar så man kanske fundera över någon relation midjemått/BMI. Jag tror inte din kroppsform spelar någon roll för medicineringens skull. Läkemedlet du sprutar in subkutant i magen går in i kapillärerna och färdas vidare till större vener och ut i ditt blodomlopp så det är ju inte raka vägen till äggstockarna där det spelar roll hur långt medicinen får färdas.
    Jo, fast om jag väger mindre borde buken bli lite mindre..

Jag har läst i vetenskapliga abstract att de funnit att det behövs mer sprutdos för de med högre BMI. Undersöknigen var gjord redan från BMI över 25. Du skriver att medicinen går ut i blodomloppet.Men om det finns mer fett kanske mindre når blodomloppet eller? Och en del går direkt? Eller vad kan det annars ha berott på att större dos behövs?

När min sambo behandlades för cancer så bestämdes cellgiftsdosen av hans kroppsyta (m2). Men det kanske är annorlunda.

Ja, kan inte fler lägga ut sitt BMI och mått! Även om det inte säger allt ändå. För mitt fett runt buken är verkligen till allra största delen på just buken och inte omkring. (Jag skrev tidigare att jag kan gömma det bra pga större kläder. Fast om jag inte skulle gömma det så ser det "värre" ut än andra som har mer jämt fördelat runt midjan och hela överkroppen.)
  • Psychadelia

Ja absolut kommer din buk att bli mindre, var inte så jag menade. Jag är nu lite osäker och orkar inte just nu slå upp det men med mer fett (dvs högre BMI) så diffunderar nog en del av läkemedlet ut i fettcellerna och kommer därför mycket senare till blodomloppet. Detta gör det ju även på normalviktiga men där går tillräcklig mängd ut i blodomloppet. Hmm tror iallafall att det är så...

entjej skrev 2008-01-24 07:26:05 följande:
    Jo, fast om jag väger mindre borde buken bli lite mindre..Jag har läst i vetenskapliga abstract att de funnit att det behövs mer sprutdos för de med högre BMI. Undersöknigen var gjord redan från BMI över 25. Du skriver att medicinen går ut i blodomloppet.Men om det finns mer fett kanske mindre når blodomloppet eller? Och en del går direkt? Eller vad kan det annars ha berott på att större dos behövs?När min sambo behandlades för cancer så bestämdes cellgiftsdosen av hans kroppsyta (m2). Men det kanske är annorlunda.Ja, kan inte fler lägga ut sitt BMI och mått! Även om det inte säger allt ändå. För mitt fett runt buken är verkligen till allra största delen på just buken och inte omkring. (Jag skrev tidigare att jag kan gömma det bra pga större kläder. Fast om jag inte skulle gömma det så ser det "värre" ut än andra som har mer jämt fördelat runt midjan och hela överkroppen.)
  • Trinity78
    Klossen skrev 2008-01-23 14:40:58 följande:
    Hej,jag har läst att det produceras mycket hormoner i fett, inte bara östrogen utan även testosteron och annat.
    Jag läste en artikel i Illustrerad Vetenskap för länge sen om att överviktiga kvinnor oftare föder pojkar än flickor och att detta skulle bero på just att de har en högre testosteronhalt i kroppen. Det ligger nog lite i att man har mer hormoner om man har mycket fett.
    Gravity always wins
  • entjej
    Lenagbg skrev 2008-01-24 18:56:24 följande:
    jag hade bmi 34 när jag gjorde min ivf..
    Och det gick bra?
  • Safira2000

Hej Hej!

Jag hade ett bmi på 35 när jag gjorde mitt första IVF/ICSI
    har tvillingar idag på det första försöket.
    Idag har jag ett Bmi på 30 och har inte lyckats få till ett syskon, dessutom ett missfall
    På 4 IVF/ICSI försök.

• Psychadelia

Ett praktexempel på att vikten inte är det allra viktigaste alltså! Hoppas ni lyckas snart!!

angel36 skrev 2008-01-25 08:44:43 följande:
    Hej Hej!Jag hade ett bmi på 35 när jag gjorde mitt första IVF/ICSIhar tvillingar idag på det första försöket.Idag har jag ett Bmi på 30 och har inte lyckats få till ett syskon, dessutom ett missfallPå 4 IVF/ICSI försök.
  • Klossen

entjej: Kan det vara så att det inte är fett utan att du är svullen om magen, kanske pga att du är känslig mot något som du inte vet om?
    T.ex så har jag upptäckt på senare år att jag är något laktosintolerant. So fort jag dricker mjölj så sväller magen upp och även om jag ätit mycket socker. Och då är det inte gas utan mest vätska som samlas i buken.

• entjej
    Klossen skrev 2008-01-25 10:38:42 följande:
    entjej: Kan det vara så att det inte är fett utan att du är svullen om magen, kanske pga att du är känslig mot något som du inte vet om?T.ex så har jag upptäckt på senare år att jag är något laktosintolerant. So fort jag dricker mjölj så sväller magen upp och även om jag ätit mycket socker. Och då är det inte gas utan mest vätska som samlas i buken.
    Jag måste vara fett eftersom det inte varierar något närmvärt. Möjligtvis i kombination med uppsvullen också..
  • entjej

Jag skrev fel...jag menar förstås "DET måste vara fett..." (på magen alltså.

• Förhoppningar

Det här med vikt är en faktor som påverkar fertilitet. Kvinnor med extremt låg vikt blir t ex av med sin mesturation. Koppen går ner på sparlåga och har inte energi att hålla igång fortplantningsorganen och skulle inte ha energi att låta ett foster växa. Så kvinnor med anorexia och extremt hårt tränade elitidrottskvinnor råkar ofta ut för detta.
    Det samma, eller motsatsen gäller vid rejäl övervikt. Kraftig övervikt sätter också hormonernas normalvärden ur spel. Det försvårar förmågan att bli gravid, och det ökar riskerna för komplikationer för fostret i början av graviditeten, men även risken för sena komplikationer. Varför det är så - rent vetenskapligt har jag inte så bra koll på. Men när man är kraftigt överviktig så finns det ju öka risk för hjärt- kärlsjukdomar. Och eftersom forstret/barnet får sin näring via moderkakan och blodet så kanske det är en faktor som påverkas.

Så lagom vikt är nog det som är bäst. Och med lagom tror jag man räknar BMI på minst 20 och max 30 (vissa kliniker 35).

• Psychadelia

Men TS är inte EXTREMT överviktig. Bra inlägg ändå att vi får veta lite vad övervikt kan göra med foster och fertilitet.

Förhoppningar skrev 2008-01-25 11:47:08 följande:
    Det här med vikt är en faktor som påverkar fertilitet. Kvinnor med extremt låg vikt blir t ex av med sin mesturation. Koppen går ner på sparlåga och har inte energi att hålla igång fortplantningsorganen och skulle inte ha energi att låta ett foster växa. Så kvinnor med anorexia och extremt hårt tränade elitidrottskvinnor råkar ofta ut för detta.Det samma, eller motsatsen gäller vid rejäl övervikt. Kraftig övervikt sätter också hormonernas normalvärden ur spel. Det försvårar förmågan att bli gravid, och det ökar riskerna för komplikationer för fostret i början av graviditeten, men även risken för sena komplikationer. Varför det är så - rent vetenskapligt har jag inte så bra koll på. Men när man är kraftigt överviktig så finns det ju öka risk för hjärt- kärlsjukdomar. Och eftersom forstret/barnet får sin näring via moderkakan och blodet så kanske det är en faktor som påverkas.Så lagom vikt är nog det som är bäst. Och med lagom tror jag man räknar BMI på minst 20 och max 30 (vissa kliniker 35).
  • isisisis

På nyheterna för något år sen sa det att det var mycket högre chans att bli gravid för andra gången,om man gick ner till samma vikt man hade innan första graviditeten!

Det räckte tydligen tom med bara några kilos övervikt för att resultaten skulle försämras,vid andra försöket.

• Fru Svedberg

lenagbg:jag har bmi 35-34 å ska få göra bmi ska ha planering om det den 5feb hur länge efter det kan det ta innan man får börja ivf.
    gick det bra för dig.

jag har diabetes med därför är det inte så lätt å gå ner vikt när man går upp utav insulinsprutorna.
    så jag får göra ett ivf ändå det är 1år sen x (jan-07) mf i feb-06 å så en flicka som dog 12dagar gaammal jan-06

så vid utomkv så opererade dom bort höger äggledare.

• Förhoppningar
    Psychadelia skrev 2008-01-25 12:21:03 följande:
    Men TS är inte EXTREMT överviktig. Bra inlägg ändå att vi får veta lite vad övervikt kan göra med foster och fertilitet.
    [/citat]

Det var riktat till TS som person - utan just om mer information i ämnet.
    Jag tycker det är rätt intressant det här med hälsa, vikt och fertilitet.
    isisisis skrev 2008-01-25 12:44:01 följande:
    [citat]
    På nyheterna för något år sen sa det att det var mycket högre chans att bli gravid för andra gången,om man gick ner till samma vikt man hade innan första graviditeten!Det räckte tydligen tom med bara några kilos övervikt för att resultaten skulle försämras,vid andra försöket.
    Intressant. Har aldrig hört talas om att det kan göra så stor skillnad på några entaka kg. Undrar vad det var för forskning man lutade sig mot i det inslaget?
    Det kanske är så när man blivit gravid på normalt sätt. Men jag tror inte så mycket på det när man är inom IVF-svängen. Inte om det rör sig om några enstaka kg.
    Mycket intressant!
  • Zmoothie
    Förhoppningar skrev 2008-01-25 19:12:21 följande:
    Intressant. Har aldrig hört talas om att det kan göra så stor skillnad på några entaka kg. Undrar vad det var för forskning man lutade sig mot i det inslaget?Det kanske är så när man blivit gravid på normalt sätt. Men jag tror inte så mycket på det när man är inom IVF-svängen. Inte om det rör sig om några enstaka kg. Mycket intressant!
    Förmodligen studien som några forskare från KI och Harvard gjort, du kan läsa om den här: ki.se/ki/jsp/polopoly.jsp&a=17501&l=sv&newsdep=130 Det visade sig att det fanns en ökad risk för komplikationer även hos kvinnor som bara ökat ett par BMI-enheter (vilket jag tror är c:a 5 kg?), även de som aldrig var överviktiga.

Fetma påverkar hormonbalansen i kroppen, och ju mer övervikt man har, desto vanligare är det att man har en menstruationscykel utan ägglossning.
    Vad gäller sprutorna vid IVF, jag antar att det är follikelstimulerande hormon, dvs stimulering av ägglossningen, det handlar om. Doseringen utgår, vad jag förstår av FASS-texten, ifrån hur väl man reagerar på dem, och min teori - som jag alltså inte egentligen har några belägg för - är att ju mer fett man har, desto mer störd är kroppens hormonbalans, desto mer hormoner behöver man tillföra.

När jag läser verkar det som att det spelar roll hur mycket bukfetma man har, eftersom det är det som är den "farliga fetman" , men jag kan inte hitta något om några gränsvärden för midjemått (mer än det vedertagna, kvinnor ska inte ha över 88, och helst under 80). Däremot vet man sedan tidigare att fett samlat runt buken är en riskfaktor för fetmarelaterade sjukdomar, även om man inte har ett alarmerande högt BMI så är risken högre för den som har ett stort midjeomfång. (www.svd.se/nyheter/inrikes/artikel_188049.svd)

Jag tycker hela biten med fertilitet och så är väldigt intressant, älskar att ta reda på mer om sådana här saker!
  • Lenagbg

jag fick börja så snart jag gick ner i vikt dvs under bmi 35.. gjorde ivf när jag hade bmi 34. började när mensen kom med sprayning i näsan i 4 veckor först sen sprutor i magen ett tag och sen en äl spruta 1-2 dagar före äggplock.. sen fick vi vänta två dar , 1 enda ägg hade klarat sig och ja det gick ju ganska bra..

idag är alexander 15 månader.

• entjej
    Lenagbg skrev 2008-02-03 18:14:27 följande:
    jag fick börja så snart jag gick ner i vikt dvs under bmi 35.. gjorde ivf när jag hade bmi 34. började när mensen kom med sprayning i näsan i 4 veckor först sen sprutor i magen ett tag och sen en äl spruta 1-2 dagar före äggplock.. sen fick vi vänta två dar , 1 enda ägg hade klarat sig och ja det gick ju ganska bra..idag är alexander 15 månader.
    Grattis!
Svar på tråden Varför är "för mycket" övervikt inte bra vid IVF?