• Mystic noblesse

hmm en fråga till er kattägare

Är det farligt för en katt att äta vindruvor? Min ena katt har vart och hämtat en vindruva som hon sen ligger och smaskar på. Dessutom på ett ställe där jag inte får tag på vindruvan. Hon e inte speciellt hjälpsam heller om man säger som så =)

• Svar på tråden hmm en fråga till er kattägare
  • enny signatur
    ludenben skrev 2008-01-28 12:11:40 följande:
    va?? du måste skämta?? katter ska absolut inte äta sånt. Vi kunde sticka till vår katt en fiskbit eller lite köttfärs förut men absolut inte chips. Djuren ska ha sin mat och människorna sin. en vindruva som inte är nåt tillsatt fett i gör säkert ingen skada men all mat som människan satt ihop med tillsatta fetter, kryddor och liknande ska de inte ha. Du kan ge n rå äggula nån gång i månaden eller 2 max men det är för pälsens skull.
    mönniskor är inte gjorda för chips heller....
  • enny signatur

våra sötnosa älskar pasta och grlnsaker ch alla katter jag hafyt har gillat ostbågar. sen har det varierat från gröt till cocacola ( i extremt små mängder). dessa gillar vissa lösviktsgodusar.

• ludenben
    enny signatur skrev 2008-01-28 19:38:58 följande:
    mönniskor är inte gjorda för chips heller....
    hm näää verkligen inte. Bästa är att undvika dom. Skillnaden är bara att jag har ansvar för kattens välbefinnande. När det gäller mig själv är jag ju medveten om vad jag ska äta och inte för att ha en god hälsa. Äter jag chips (vilket bara händer när svärföräldrarna har med sig typ 2 ggr året eller nåt) får jag ju själv ta konsekvenser av mitt ätande. Men katten ska inte behöva stå för konsekvenser i form av övervikt eller ont i magen för att jag som ägare inte är noga med att se till att han inte kan sno.
  • ludenben
    enny signatur skrev 2008-01-28 19:40:20 följande:
    våra sötnosa älskar pasta och grlnsaker ch alla katter jag hafyt har gillat ostbågar. sen har det varierat från gröt till cocacola ( i extremt små mängder). dessa gillar vissa lösviktsgodusar.
    trodde vår katt var knäpp som gillade gröt men efter upptäkten att det var så får det inte finnas grötrester nånstans som skvallrar om vad vi har ätit för då är han där med en gång men då är han alltså inte ensam att som katt gilla gröt...
  • Meduziz
    mina katter älskar:
    Citron, mango, majs, burkchampinjoner, filmjölk med kanel, räkor, feferoni, rödlök, julmust, Fanta apelsin och en massa mer.

De får inte dessa saker som någon måltid utan det är sånt som de gillar att sno och smaka på.

Majs och champinjoner kan de få ibland som godis. Det är mumma.
    Samma sak med mango och räkor.

Vad man än gör här så lämnar man INTE en mugg med citronte obevakad.
    Då har de slaskat runt med sina små tungor i det när man kommer tillbaka.
    GBP 04-09-07 på DS - Jag har återfötts! Är 24 kg lättare nu!
  • Lady Dahmer

äh! mina raringar får allt de vill (i MÅTTLIGA mängder givetvis) bengt ÄLSKAR champinjoner, grönsallad, russin och bröd. Gunnar är lite kräsnare men ett o annat stekt ägg tackar han inte nej till.

min förra katt kunde krypa in i chipspåsen för att stjäla chips!

huvusaken är att katten får ordenligt med BRA mat och inte för mycket snask. (övervikt är ett problem hos katter med) -- de tar inte skada av enstaka godisbitar.

• tintilar

Jag tror inte att vindruvor är någon fara i små mängder. Ang. chips och andra produkter så är SALT precis som för oss människor, extremt belastande för njurar och andra organ. Det är alltså skadligt för djur, precis som för människor, att äta det vita industrisaltet som vi in regel har på bordet. Kan tillägga att detta salt egentligen framtas för att användas i industrier och inte som ett livsmedel.

Men, ett chips i livet eller två gör knappast någon märkbar skillnad för en katt som i övrigt är frisk och sund. Ni ska veta att spannmål inte heller alls är hälsosamt för katter, ändå är det spannmålsprodukter i stora mängder, i allt torrfoder för katt som finns att köpa i sverige, förutom i ett eller ev. två märken som tillverkar kattfoder.

Vill man ha en katt som lever tills den är 18-20 år så kanske man bör undvika chips. Men troligen gör en mindre mängd chips ingen skillnad på de 20 åren egentligen, om katten i övrigt får bra foder, är frisk och får vara ute och leva naturligt.

• ludenben

håller med föregående om att en godbit på 20 levdnadsår gör varken till eller från på en frisk katt. Vår katt har ju snott lite av varje och han lever men jag bidrar inte till kattens snatteri. Som att lämna framme det jag vet att han snor osv.
    Vilka märken av torrfoder innehåller inte spannmål??

• mammaspyre

mina katter äter ALLT! (utom kokt äggvita) de har fått alla våra mat-räster sen de var små (inte kattungar då) och de har aldrig blitt dåliga för det, jag är fullt medveten om att kattfodret är balanserat och perfekt sammansatt för dom, men matrester är ju inte farliga! tänk på vad dom äter ute... tror inte en vindruva skadar dom häller

Svar på tråden hmm en fråga till er kattägare