• Mystic noblesse

hmm en fråga till er kattägare

Är det farligt för en katt att äta vindruvor? Min ena katt har vart och hämtat en vindruva som hon sen ligger och smaskar på. Dessutom på ett ställe där jag inte får tag på vindruvan. Hon e inte speciellt hjälpsam heller om man säger som så =)

• Svar på tråden hmm en fråga till er kattägare
  • vaniljbullen

Haha.. Öl!! Våra dricker bara vatten.

När det kommer till mat, äter våra Friskies och Whiskas för det mesta, de gillar det jättebra. Mjau - som enligt någon ovan skulle vara bättre - äter de inte alls. Totalnobben. Den ena katten äter mest torrfoder och ratar det mesta annat, ibland äter hon blötmat, men det är sällan. Skinka eller annat som vi ger henne är helt ointressant. Hon är den av våra som är tjockast, men till viss del kan jag tro att vi tycker hon är så tjock för att vår andra katt är så liten, så hon blir ju ännu större då (trots att hon är yngst). Vår andra katt äter både torr- och blötfoder. Dessutom gillar hon skinka, fisk och pannkakor. Båda två mår jättebra och är jättefina i pälsen, och jag tror att om man inte ser att katten mår dåligt, och om den äter bra osv. så tror jag att den har det bra. Om det skulle vara så att någon av katterna skulle må dåligt, få dålig päls eller om vi skulle märka något problem med någon av dem, skulle vi givetvis se vad vi skulle kunna förändra i matväg.

• glitterkorn

Dt är nog ingen fara.. låt henne få vindruva i bland om hon tycker det är gott, har katt hemma hos mina föräldrar han äter lixom allt vi äter om man säger så allt från gurka till köttbullar :P

• Judy

Jag tror inte det blir dyrare att ge sin katt den "dyrare" modellen som man köper hos veterinären. Det var nämligen så att vår katt åt vanlig "billig" mat de första åren av sitt liv, sedan fick han njursten och veterinären sa att vi skulle byta foder till det han sålde, visst det var mycket dyrare att köpa in MEN det gick åt mycket mindre mat! Han blev helt enkelt mycket mättare av veterinärmaten och behövde därmed inte äta lika mycket!

• Limefrukt

Vi har sedan länge gett våra katter Royal Canins torrfoder indoor. Den är ganska dyr för stunden om man köper en 10kg-säck, men kilopriset är bättre än friskies m.m.
    Mjau (paté) gav jag till min första katt i början, för hon tålde inget annat. Men sen någon gång fick hon pussi i gelé och sen ville hon aldrig med äta mjau...
    Har försökt få mina nuvarande katter att äta mjau, men de vägrar.
    Nu när den ena går på diet så fick vi specific (blöt- och torrfoder), och det vill de knappt nosa på. Provade sedan Royal Canin och Hill´s torrfoder och Hill´s bitar i sås, vilket de äter på nåder...
    Vi får smygmata den andra katten med "vanlig" Royal Canin, annars vägrar hon äta alls.
    (hon är VÄLDIGT duktig på att tjata högljutt)

• Meduziz

vi gav våra katter Eukanuba förr och de hade glanslös päls och mjäll. sen bytte vi till whiskas och nu har de jätteglansig päls, ingen klåda, ingen mjäll och veterinärerna berömmer dem varje gång.
    Frågade veterinären sist och hon sa att whiskas är helt okej mat. Hon ger det till sin katt oxå. (Plus vanligt kött hemma)

GBP 04-09-07 på DS - Jag har återfötts! Är 24 kg lättare nu!
  • Kantarellen

Nu får jag väll många på mig, men enligt mig är blötmat bättre än torrfoder typ RC.

• Judy
    Kantarellen skrev 2008-01-30 11:31:30 följande:
    Nu får jag väll många på mig, men enligt mig är blötmat bättre än torrfoder typ RC.
    Du kanske kan motivera det lite?
  • Kantarellen

Judy skrev 2008-01-30 12:18:08 följande:

Du kanske kan motivera det lite?
    Det skulle jag kunna tänka mig att göra, skall bara försöka låta bli att skriva en uppsats

Lite grundläggande om katters näringsbehov ? De är köttätare och ökendjur, vilket innebär att de bör äta en köttbaserad kost samt stimuleras till vätskeintag då de är dåliga på att dricka. Kolhydraterna skall endast finnas i begränsad omfattning och protein och fett skall utgöra största delen av fodret.

Innehållet i blötfoder består till största del av animaliska produkter samt innehåller till stor del vatten, för mig låter det som bästa tänkbara.

Mitt favoritmärke för blötmat är Bozita, vilket är Mjaus motsvarighet i fackhandeln. Tittar man på innehållet i Kalkonen: Kyckling, nöt, gris, kalkon (minst 4%), mineraler,
    ß-1,3/1,6-glukaner. Analysen är Protein 11,5% (taurin 0,07%), fett 5,5% och vatten 80% (jag tar inte med alla parametrarna). Detta ger ett högt protein och fettinnehåll samtidigt som kattens vattenbehov säkerställs.

Mjaus festpaté är favoriten i dagligvaruhandeln.
    Innehåll lam: Kött och köttbiprodukter (lamm minst 4%), mineraler. Analys: Råprotein 10%, råfett 4,5%, vatten 82%. Samma sak här, endast animaliska ingredienser, mycket fett och protein samt säkerställer vätskeintaget. I denna finns köttbiprodukter vilket inte låter så rolig men inte är sämre näring för det. En annan svaghet är att ursprungsdjuret på köttråvaran inte redovisas, möjligt man kan få den om man kontaktar Doggy.

RC då? Klipper in Indoor 27
    Torkat fågelkött, ris, majs, majsgluten, vegetabilisk fiber, fågelfett, fågellever, torkat fågelköttsprotein*, mineral, vegetabilisk olja, sockerbetsfiber, fruktos-oligosackarider, bryggerijäst, fiskolja, spårämnen, DL-metionin, natriumpolyfosfat, taurin, extrakt från grönt te och druva (källa till polyfenoler), L-karnitin, vitaminer. Protein 27%, fett 13% vatten hittar jag inte.
    Innehållet ser vetenskapligt ut men? Innehåller mycket vegetabilier och hur mycket kolhydrater blir det inte över att fylla med tanke på de låga fett och proteinhalten? Fettet är (om jag mins rätt) bara 4% över den absoluta minimigränsen för vad som får kallas helfoder. Och som ovan nämnts har de allra flesta katterna svårt att dricka tillräckligt mycket, är det då så klokt att ge dem ett foder som endast består av 8-12% vatten (torrfoder brukar ligga i det spannet)? Jag vet ingen människa som skulle vilja ha så torr mat i alla fall, de flesta är väll faktiskt rätt kinkiga och vill ha mycket vätska till maten både i form av dricka och olika såser.

Sen är jag allmänt skeptisk till RC eftersom de satsar så mycket på reklam och olika erbjudanden. Uppfödarna får fina rabatter av RC och då är det kanske inte så konstigt att de väljer just det fodret? Mycket strategiskt för sen väljer kattungeköparna samma med hänvisning till att uppfödarna borde väll veta vad det gör. Ofta har de olika erbjudanden och man får olika rabatter när man handlar. Var på kattutställning och RC hade sitt emblem i stort sett vart man än tittade, när man gick in fick man en 400g påse valfri sort RC.

En stor fördel med blötmatens uppbyggnad är att den passar i stort sett alla katter, tjock eller smal spelar ingen roll. Sen får katten en annan mättnadskänsla vilket i alla fall mina uppskattar.

Det är väll ungefär därför.
  • johannaringer

Angående katt mat så varierar jag min kisses mat. Hon får ett dyrt veterinärfoder/specialfoder vartannat mål och whiskas vartannat mål. Hon gillar smaken på whiskas mer. Hon får dessutom rå kyckling och rått kött som vi skär bort (istället för att vi slänger det). Varje lördag får hon en sheba tonsfisk, helt klart veckans höjdpunkt!

• Judy

Okej, men torrfodret bestod ju av 27% protein, vilket jag tycker verkar ganska mycket, blötfodret innefåll ju bara ca 4% kött. Det där med att vattnet behövsi maten kan jag hålla med om, men kan man inte blötlägga torrfoder för att få samma effekt?

En grannes katt hade njursten och då sa veterinären till honom att katter lättare får njursten av blötfoder..har dock inga andra underlag från det uttalandet.

Svar på tråden hmm en fråga till er kattägare