Judy skrev 2008-01-30 12:18:08 följande:
Du kanske kan motivera det lite?
Det skulle jag kunna tänka mig att göra, skall bara försöka låta bli att skriva en uppsats
Lite grundläggande om katters näringsbehov ? De är köttätare och ökendjur, vilket innebär att de bör äta en köttbaserad kost samt stimuleras till vätskeintag då de är dåliga på att dricka. Kolhydraterna skall endast finnas i begränsad omfattning och protein och fett skall utgöra största delen av fodret.
Innehållet i blötfoder består till största del av animaliska produkter samt innehåller till stor del vatten, för mig låter det som bästa tänkbara.
Mitt favoritmärke för blötmat är Bozita, vilket är Mjaus motsvarighet i fackhandeln. Tittar man på innehållet i Kalkonen: Kyckling, nöt, gris, kalkon (minst 4%), mineraler,
ß-1,3/1,6-glukaner. Analysen är Protein 11,5% (taurin 0,07%), fett 5,5% och vatten 80% (jag tar inte med alla parametrarna). Detta ger ett högt protein och fettinnehåll samtidigt som kattens vattenbehov säkerställs.
Mjaus festpaté är favoriten i dagligvaruhandeln.
Innehåll lam: Kött och köttbiprodukter (lamm minst 4%), mineraler. Analys: Råprotein 10%, råfett 4,5%, vatten 82%. Samma sak här, endast animaliska ingredienser, mycket fett och protein samt säkerställer vätskeintaget. I denna finns köttbiprodukter vilket inte låter så rolig men inte är sämre näring för det. En annan svaghet är att ursprungsdjuret på köttråvaran inte redovisas, möjligt man kan få den om man kontaktar Doggy.
RC då? Klipper in Indoor 27
Torkat fågelkött, ris, majs, majsgluten, vegetabilisk fiber, fågelfett, fågellever, torkat fågelköttsprotein*, mineral, vegetabilisk olja, sockerbetsfiber, fruktos-oligosackarider, bryggerijäst, fiskolja, spårämnen, DL-metionin, natriumpolyfosfat, taurin, extrakt från grönt te och druva (källa till polyfenoler), L-karnitin, vitaminer. Protein 27%, fett 13% vatten hittar jag inte.
Innehållet ser vetenskapligt ut men? Innehåller mycket vegetabilier och hur mycket kolhydrater blir det inte över att fylla med tanke på de låga fett och proteinhalten? Fettet är (om jag mins rätt) bara 4% över den absoluta minimigränsen för vad som får kallas helfoder. Och som ovan nämnts har de allra flesta katterna svårt att dricka tillräckligt mycket, är det då så klokt att ge dem ett foder som endast består av 8-12% vatten (torrfoder brukar ligga i det spannet)? Jag vet ingen människa som skulle vilja ha så torr mat i alla fall, de flesta är väll faktiskt rätt kinkiga och vill ha mycket vätska till maten både i form av dricka och olika såser.
Sen är jag allmänt skeptisk till RC eftersom de satsar så mycket på reklam och olika erbjudanden. Uppfödarna får fina rabatter av RC och då är det kanske inte så konstigt att de väljer just det fodret? Mycket strategiskt för sen väljer kattungeköparna samma med hänvisning till att uppfödarna borde väll veta vad det gör. Ofta har de olika erbjudanden och man får olika rabatter när man handlar. Var på kattutställning och RC hade sitt emblem i stort sett vart man än tittade, när man gick in fick man en 400g påse valfri sort RC.
En stor fördel med blötmatens uppbyggnad är att den passar i stort sett alla katter, tjock eller smal spelar ingen roll. Sen får katten en annan mättnadskänsla vilket i alla fall mina uppskattar.
Det är väll ungefär därför.