• Martha

Den "andra" Borlänge tråden (Livet på Landet)

• Vi i tråden •

Nirnaeth med ♥ Xander och bebis i magen♥
    Smarties med ♥ Max och Moa ♥
    Michaela83 med ♥ Wilma och Elwira ♥
    Martha med ♥ Havanna och Malva ♥
    Hug me med ♥ Olivia och Ebba ♥
    Susstuss med ♥ Benjamin ♥
    Tejp med ♥ Lucas, Rufus och Moses ♥
    Supervejron med ♥ Skay och Nova ♥
    Lindi med ♥ Tuva Li och Love ♥
    Minimie med ♥ Albin ♥
    Starlet1 med ♥ Ängeln Agnes och Adam ♥
    Nedina med ♥ Pontus, Ängeln Tilda och Melvin ♥
    Copernicus med ♥ Casper och Lua ♥

Nya vänner är alltid välkomna hit :) 

♥♥♥♥ Havanna 051014 & Malva 070326♥♥♥♥
  • Svar på tråden Den "andra" Borlänge tråden (Livet på Landet)
  • smarties
    znoozan skrev 2008-03-04 18:15:33 följande:
    han borde ju få det,det måste väl vara samma regler på alla dagis?
    Ingen aning? Dom sa inget när vi började, o jag kan absolut ingenting.
    Verkar ibland som Max är den enda som går 3timmars, jag ser då aldrig någon annan som hämtar när jag är där o hämtar.. :)
    ♥ Max 060112 ♥ Moa 070720 ♥
  • znoozan
    smarties skrev 2008-03-04 18:16:47 följande:
    Ingen aning? Dom sa inget när vi började, o jag kan absolut ingenting.Verkar ibland som Max är den enda som går 3timmars, jag ser då aldrig någon annan som hämtar när jag är där o hämtar.. :)
    är inte säker (har ju inget dagisbarn ju ) men tror man får välja på 3 h-5 dagar eller 4/5  tim 4 dgr? 
    Om det var meningen att vi skulle hoppa upp ur sängen skulle vi alla sova i en brödrost
  • Martha
    Barnomsorg
    Vilka regler gäller vid föräldraledighet?
    Vistelsetid för barn till arbetssökande och föräldralediga föräldrar
    Barn i åldern 1-5 år vars förälder är eller blir arbetslös/föräldraledig enligt lagen om vård av yngre syskon erbjuds verksamhet 3 timmar per dag året om.
    Samråd ska ske mellan förälder och verksamheten om förläggning av vistelsetiden.
    Verksamhetens förutsättningar att bereda plats är dock styrande. Lunch serveras ej och avgift erläggs enligt taxa för 3-timmars barn.
    Föräldern erbjuds även möjlighet att välja placering på 20 timmar i veckan året om. Samråd ska ske kring förläggning av vistelsetiden. Rektor för förskolan/enhetschefen för familjedaghemmen beslutar med hänsyn till föräldrars önskemål, barnets behov av kontinuitet samt till verksamhetens organisation.
    Det innebär att det kan se olika ut på olika enheter i olika dagbarnvårdargrupper. Lunch ingår de dagar vistelsen är 4 timmar eller längre. Avgift erläggs enligt taxa för max 25 timmar.
    Redan inskrivna förskolebarn som får syskon kan alternativt erbjudas så kallad garantiplats när syskonet är 12-18 månader.
    Inskrivna skolbarn (6-12 år) får behålla platsen under förälders arbetslöshetsperiod.
    Inskrivna skolbarn får ej behålla platsen under förälders föräldraledighet, men kan erbjudas garantiplats.
    Vid arbetslöshet/föräldraledighet är föräldern skyldig att anmäla förändringen på särskild blankett senast 30 dagar innan förändringen sker. Avgiften förändras då från den första arbetslöshets/föräldraledighetsdagen.
  • Michaela83
    smarties skrev 2008-03-04 18:16:47 följande:
    Ingen aning? Dom sa inget när vi började, o jag kan absolut ingenting.Verkar ibland som Max är den enda som går 3timmars, jag ser då aldrig någon annan som hämtar när jag är där o hämtar.. :)
    Alltså, du får välja antingen:
    3h / dag = GRATIS eller 20h/v (oftast upplagt hur du vill..) och då får du betala för det...

På WIlmas dagis så önskade dom först att hon skulle gå 5h/dag, men vi har gemensamt kommit överens om att det är bättre med kontinutet för W och därför går hon sammahängande Tis, Ons, Tors... och eftersom jag inte har körkort så lämnar marcus henne på morgonen. Hon äter både frukost och lunch där..
    En smula hänsyn och lite omtanke betyder så mycket
  • Michaela83
    Michaela83 skrev 2008-03-04 18:38:44 följande:
    På WIlmas dagis så önskade dom först att hon skulle gå 5h/dag, men vi har gemensamt kommit överens om att det är bättre med kontinutet för W och därför går hon sammahängande Tis, Ons, Tors... och eftersom jag inte har körkort så lämnar marcus henne på morgonen. Hon äter både frukost och lunch där..
    alltså, jag menar såklart inte att det är mindre kontinutet att gå 5h/dag må-to men eftersom jag inte har körkort så har vi tillsammans med personalen valt att lägga hennes scema ti-to 7-13.30... skit i mitt förra inlägg, blev helt tokigt.
  • smarties

Är ju toppen, att dom inte sa något? 20 timmar per vecka är ju mycket bättre?
    Då får han vara med på mer grejor istället för att komma dit, vara ute o sen är det klart..

• Michaela83
    Martha skrev 2008-03-04 18:37:33 följande:
     Lunch serveras ej och avgift erläggs enligt taxa för 3-timmars barn. Föräldern erbjuds även möjlighet att välja placering på 20 timmar i veckan året om.
    hmm.. verkar som om jag fått det om bakfoten.. Är de inte gratis med 3h/dag?
    Smarties: Vad betalar du/betalar du?
  • smarties
    Michaela83 skrev 2008-03-04 18:51:57 följande:
    hmm.. verkar som om jag fått det om bakfoten.. Är de inte gratis med 3h/dag?
    Smarties: Vad betalar du/betalar du?

Näe inte gratis. Vi betalar..283 kronor i månaden.
  • Martha

Är det inte när barnen blir 4år som det är gratis med 3h...

• Michaela83
    smarties skrev 2008-03-04 18:52:57 följande:
    hmm.. verkar som om jag fått det om bakfoten.. Är de inte gratis med 3h/dag? Smarties: Vad betalar du/betalar du?Näe inte gratis. Vi betalar..283 kronor i månaden.
    Ok...
    Jag tror det är så att har du 20/vecka så får du betala för 25h..
    Vår avgift ligger runt 800:- /mån fast iofs räknar dom ju procentuellt på den sammanlagda lönen..
Svar på tråden Den "andra" Borlänge tråden (Livet på Landet)