• Todiie

Unga mommor?!....?

Varför mår unga mammor så mycket kretik? Vart går grånsen för ungt?

• Svar på tråden Unga mommor?!....?
  • DecemberBebis

men bara för att man är äldre betyder jju inte det att man jobbat ihop till en bättre sgi , jag vet dem mammor som är mycket äldre än mig (jag är 21 år) och har mycket sämreän vad jag har..
    är barnet planerat , och räknar med att leva på soc , då är det fel ! men det kan ju även äldre göra..

• Todiie

Ingen menar att man ska ha mycket pengar.. Men om man kan vänta är ju det bra.. Det är väl bättre med bra mammapenning än dålig..

• fullerö

Även om man inte fått upp sin sgi kan man faktiskt leva på sin föräldrapenning, det är jag ett vandrande bevis på!

• Shirley

dessutom behöver man inte ha körkort Jag har 5 barn men inget körtkort och vi är ute mkt och rör på oss och inte lider vi av det

• badthing

jag går på soc, är inte planerat gravid, och förlitar mig inte att leva på andra heller för den delen.
    visst, är väl kanske dumt att behålla ett barn när man vet att man inte har pengar, men känner inte att jag kommer bli en sämre mamma bara för att jag går på soc.
    ok, jag vill ha mkt pengar så jag kan köpa vad jag vill och behöver till mitt barn, för att det ska må bra.. så länge barnet får kärlek och dom kläderna som behövs så är jag faktiskt nöjd!
    jag vet folk som har det sämre, så jag tänker inte dömma någon..
    sen har folk olika uppfattningar, men jag känner att jag inte blir en sämre mamma för det. mina föräldrar hade inte heller så mkt pengar när jag växte upp, inte är det väl något fel på mig för det.
    man får lära sig leva snålt helt enkelt!

• jennie ellie

Ok, du får gärna berätta om hur du får det att gå ihop med ekonomin

fullerö skrev 2008-01-29 20:15:13 följande:
    Även om man inte fått upp sin sgi kan man faktiskt leva på sin föräldrapenning, det är jag ett vandrande bevis på!
  • fullerö

jennie ellie skrev 2008-01-29 20:28:14 följande:

Ok, du får gärna berätta om hur du får det att gå ihop med ekonomin
    Ja med föräldrapenningen, barnbidrag+underhåll och ett generöst bb är det inte så svårt. Det underlättar säkerligen att jag är ensam och att man lärde sig prioritera när man var studerande!
  • BetongMorsa
    jennie ellie skrev 2008-01-29 19:10:54 följande:
    Av mig får de kritik om de inte skaffat sig arbete innan de blir garvida så att de har en ordentlig sgi och kan leva på sin föräldrapeng utan att få bidrag från soc. I övrigt har jag ingen kritik mot dem pg av sin ålder
    jag hade inte det när jag blev gravid me min första men sambon har väl ett jobb....har aldrig haft soc inkopplade. är det inte att dra alla över en kant?
  • BetongMorsa
    badthing skrev 2008-01-29 19:25:39 följande:
    jag tycker det är upp till folk själva när dom väljer att skaffa barn.vill dom leva snålt, så tycker jag då får dom göra det, eftersom det är dom själva som valt det och vill ha det så.jag anser inte att barn till föräldrar som går på soc är mindre värda än barn till föräldrar med riktiga jobb.. så tycker jag. sen får resten tycka vad dom vill.jag är själv ung, ska snart få barn, och nej... vet ni vad? jag har inget jobb! varför? nej, för jag har inte fått något!!
    bra sagt :) mkt fördomar mot unga mammor...
Svar på tråden Unga mommor?!....?