Inlägg från: Tomtemormor |Visa alla inlägg
  • Tomtemormor

Ni som använder päls, Varför??

Vore ju synd att kasta alla skinn från lammen som slaktas.

• Tomtemormor

Hur menar du nu? Skinn-päls? Menar du att det går bra med en mockajacka av lammskinn men inte en lammskinnspäls?

Lurvenpajsaren skrev 2008-01-29 23:00:49 följande:
    Rapport från Djurens rätt säger att pälsindustrins förtjänster ökat med 65% sedan 2004. De tjänar mest på alla pälskragar för folk tycker inte att de köper päls då, "det är ju bara en liten krage."Jag avskyr päls såvida det inte sitter på ett djur. Ingen person kommer in i mitt hem med päls, aldrig. Pälsnäringen innebär stora miljöpåverkningar med en mängd kemikalier. Att bära skinn är inte riktigt samma sak då du äter och använder 90% av djuret. Äckligt och komplett empatilöst.
  • Tomtemormor

Nu har det dykt upp en till som tycker det är skillnad på skinn och päls.Kan någon förklara för mig. För mig är skinn lika med päls fast utan behåringen.
    Syntetfiber är väl inte heller bra då det tär på oljereserven. Är det tänkt att alla ska gå klädda i bomull och lin eller hur ska vi klä oss för att vara "tillåtna"? Papper kanske går bra också. Vad ska vi ha på fötterna? Jesussandaler med korksula och linband?

• Tomtemormor

Du som verkar insatt i det här med veg. Kan du ge mig lite svar? Inlägg 118.

ladydahmer skrev 2008-02-02 17:53:47 följande:
    slå barn.... tortera djur till döds.... hmmm.... nja jag tycker det är en rätt så bra jämförelse faktiskt!
  • Tomtemormor

Såå, vad är det för fel på lamm? Betydligt större skinn, tätare päls, därmed varmare. Get är ett djur som också ger skinn eller päls, dock kortare än lamm. Går utmärkt att äta.

Froststar skrev 2008-02-02 22:39:09 följande:
    Svar på #58Förstår inte riktigt vad du menar... Grispäls, kopäls, kycklingpäls???Undrar bara för jag känner inte någon som äter chinchilla, mink och räv. (bara för att nämna några). Kanin skulle vara det enda då.
  • Tomtemormor

Bl a de här kastrerade innekatterna som hålls inne i en stadslägenhet hela sitt liv.

Neisti skrev 2008-02-04 19:41:01 följande:
    Spelar det egentligen någon som helst roll vem eller vad som är mer värt än något eller någon annan?????!!! Detta handlar ju om onödigt plågeri oavsett vem som är mest värd.... Tycker att det är lite sandlådenivå på att sitta och jämföra så.. Djur behandlas fruktansvärt i dagens samhälle!! De behöver inte vara så....
  • Tomtemormor

Så då har de ju vant sig vid att bli kastrerade och hållna inomhus. Tänkte inte på det.

ladydahmer skrev 2008-02-05 10:07:28 följande:
    vill också poängtera att jag håller med om detta. men som sagt -- jag har huskatt. skulle inte tänka mig att någonsin köpa ett djur som är defekt pga nån sjuk avelsstandard. men vi måste även tänka på att tamkatten har funnits hos människan i mer än 20000 år. Vildkatten den härstammade från existerar inte.
  • Tomtemormor

Om nu allt från djurskinn försvinner, vad ska ni värma er med när nordan viner?

• Tomtemormor

Mary Lo skrev 2008-02-05 17:52:13 följande:

Glad pac försvinner nog i samma veva som oljan tar slut. Det får nog bli bomull och lin i alla fall.
  • Tomtemormor
    Neisti skrev 2008-02-05 23:13:05 följande:
    Mitt svar var inte menat bokstavligt, även om ju faktiskt köttindustrin bidrar till större utsläpp än hela transportsektorn!!!!!!!! Sen är det ju lätt att säja att det inte gör någon skillnad vad man än gör! Det kanske känns så, när man inte ser resultat, men tror väl 17 att det hjälper!! Tycker att ditt tankesätt verkar vara en lam ifrånskyllelse....
    Risodlingen bidrar med en lika stor del som köttdjuren. För att inte tala om regnskogen i Brasilien. Ska vi hugga bort den också?
Svar på tråden Ni som använder päls, Varför??