-
Visst blir man varm av syntet men det är fortfarande en ändlig resurs som tas i anspråk.ladydahmer skrev 2008-02-05 19:47:00 följande:på samma sätt som nu. jag förstår inte frågan?? tror du på allvar att man inte blir varm av syntet?
-
Så du menar seriöst att för att en människa äter kött så kan samma människa inte ha empatisk förmåga? Eller var drar du gränsen någonstans?
Neisti skrev 2008-02-09 09:13:22 följande:"Att förespråka pälsindustrin är samma som att ha ett sjukt tankesätt tycker jag.[/citat]Jo, och oförmåga till empati, vilket nästan är än mer skrämmande.... Våld föder våld!!! Usch... -
Naturligtvis är det som beskrivs där förskräckligt och helt oförsvarbart. Du kan ju knappast påstå att det där representerar pälsdjursuppfödningen generellt. Och det är ju inte ens i närheten av svensk uppfödning. Har heller aldrig sett någon i hund- eller kattpäls här i landet. Har du?
Jag tycker i alla fall det är en himmelsvid skillnad på den "slakten" och den som våra t ex lamm råkar ut för. Och lammskinn är verkligen inte den sämsta sortens päls. Ja bortsett från persian då.
Neisti skrev 2008-02-09 17:08:03 följande:Drar gränsen?! Det handlar väl inte om vart jag drar gränsen!!!! Om du läser inlägg 200 utan att bry dej.. Utan att tycka att det är fruktansvärt, så tycker jag att du borde slå upp ordet empati i en ordbok!!!!! För nu var det pälsindustrin det var tal om, men det förstod du väl? -
Där ser man.Neisti skrev 2008-02-09 22:23:30 följande:Men snälla du!! Tror du att all päls som säljs i Sverige är av "prima" svensk uppfödning eller???? Och katt/hundpäls har du garanterat sett om du tittar mycket på päls, då den säljs här lika mycket som någon annanstans... (dock under falsk marknadsföring) Man kan ju undra varför?!!!!! Men åter till saken, du tycker alltså att bara för att vi inte flår våra djur levande så finns det inget lidande??? Här har du några metoder: Sug på dem en stund och återkom gärna med nåt fint inlägg om hur bra vi i Sverige faktiskt är på att ta hand om våra djur.... AvlivningsmetoderInom pälsindustrin används mycket grymma metoder för avlivning, vilket är ett tydligt exempel på att djuren behandlas som produkter. Det viktiga är kvalitén på pälsen inte djurens lidande. På svenska pälsfarmar är elchocker den vanligaste metoden. En elstav förs in i munnen och en annan i ändtarmen. De kopplas sedan till ett bilbatteri och strömmen slås på. Det finns ingen spänningsmätare vid proceduren trots att för låg spänning kan göra dödsprocessen extra plågsam. Chinchillor blir oftast avlivade med elchocker. Nackbrytning är en annan metod. Djuret fattas med ena handen i svansen och tas med andra handens tumme på djurets panna och fingrarna under hakan. Huvudet dras sedan hastigt bakåt och nacken bryts. Djuret dör och endast några nervryckningar märks av efteråt.Minkar avlivas mestadels genom gasning. Mellan 15 och 40 minkar tvingas in i en låda som fylls med gas. Gasen blir avstängd efter fyra minuter. Vilken metod farmaren än väljer att använda sig av så finns det risk för att misslyckas. För låg spänning dödar inte med detsamma utan drar ut på djurets lidande. Vid nackbrytning finns det risk att slinta. Kaniner slaktas efter sexton veckor med ett slag i bakhuvudet.
Nackbrytning förefaller som en snabb och smärtfri process.
Kaniner har jag sett slaktas dels med bultpistol och dels med slag i nacken. Snabb och smärtfri process.
Har svårt att uttala mig om gasen då jag inte vet vilken gas det handlar om. Skulle gissa på koldioxid. Det går ju inte så fort men är smärtfritt.
Elchock vet jag inte heller exakt hur det fungerar. Tvivlar på att det är batterispänningen som dödar. Antar att det finns någon form av högspänningsdel emellan.
Alla metoder förutsätter givetvis ett riktigt användande för att kunna accepteras. Klara regler för hanteringen måste finnas och följas. -
Jag håller gärna med om det mesta. Det jag vänder mig mot är det onyanserade sättet att resonera. Att inte använda ull överhuvudtaget, ens från Sverige, för att lammen i Australien misshandlas. Att inte äta kött från Sverige för att man hugger ner regnskogen i Brasilien. Eller har antibiotika i djurfoder i USA.
Jag har ingen päls, kommer inte skaffa någon. Skulle det trots allt bli aktuellt så lär det bli en lammpäls.
månsken skrev 2008-02-10 01:53:20 följande:Jag intresserar mig inte bara för vad som händer inom Sverige, utan ser detta ur ett mycket större perspektiv. Och tycker inte det är fel att stötta något som är bra - även om det pågår längre bort än "runt det egna hörnet". Men stöter regelbundet på just de argumenten från folk som vill "försvara" att de bär päls(/även äter kött om det är en del av diskussionen just då) att det är bra i Sverige och då behöver inte svenskarna engagera sig, i vad som händer på annat håll.Jag tror att om det nu är så att djuren lider mindre i Sverige av att bli tex gasade, elchockade, nackade och flådda - så är det nog mer ovanligt att det är så, jämfört med resten av världen. Tänk på hur stort land kina är tex, och hur fruktansvärt (!!!) de behandlar djur. (Även människor för den delen, har ju dåligt med mänskliga rättigheter där. Jag ser noga till att inte köpa något gjort av djur som är producerat i Kina. Tanken äcklar mig, när jag nu sett deras våld.) Att bära päls är en handling som principellt stödjer pälsindustrin i det stora hela. Alla som bär päls, gör enligt mig ett "statement" FÖR pälsindustrin världen över. -
Jag föreslår att du tar det du läser på den sidan med enrätt stor nypa salt. De har emellanåt lätt för att tänja på sanningen. Jag har följt sidan av och till under några år.
månsken skrev 2008-02-10 15:33:15 följande:Jo. Vill man använda ull, och faktiskt hittar ull som är framtagen i Sverige så skulle ju det vara bättre då. Med tanke på vad som står i det första stycket här, är det nog inte det lättaste att hitta, dock:www.djurensratt.se/portal/page... -
För min del så kan vi stoppa den importen imorgon.
mindless skrev 2008-02-10 16:48:09 följande:Måste bara påpeka att Sverige importerar tusentals ton sojabönor varje år från sydamerika, bönor som går till djurfoder och som bidrar till skövlingen av regnskog. Så det finns faktiskt en direkt koppling mellan konsumtion av svenskt kött och skövlingen. -
Ett par hundratusen ton 2003. Föreföll dock vara på nedgång. Men alldeles för mycket. Vi behöver äta mer lamm.mindless skrev 2008-02-10 17:03:06 följande:Synd att det inte är du som bestämmer då. Men faktum kvarstår, svenskt kött bidrar till regnskogsskövling.
-
Det blir nog bra alltihop, ska ni se. Inga djur som används till nåt och ingen olja. Vi får väl återgå till 1700-talet eller nå't. Tyvärr är jag nog för gammal för att få vara med och se hur ni ska gå iland med det, men intressant hade det varit.
-
Uppenbarligen finns alternativ till mulesing. Försök pågår med plastklämmor, injektioner och avel. Avel borde ju vara det bästa alternativet.
-
Kattskinn lär vara bra för reumatiker. Men hur ser jag att det är hundpäls?ladydahmer skrev 2008-02-11 19:01:44 följande:många gånger. ta en extra titt på kragen nästa gång du ser en jacka med pälskrage. hund o kattpäls är ett av de mest använda skinnen i sverige för kragar och skindetaljer på skor o kläder o väskor.
-
Jag blev upplyst om att det ofta var hund- och kattskinn på pälskragar. Du är kanske inte så gammal så du hört talas om kattskinn vs reumatism. Då har du antagligen inte heller hört talas om att bistick också lär vara bra mot reumatism. Men min fråga om hur jag ser att det är hundskinn, förstår jag inte kan reta dig. Skulle du vilja förklara dig närmare?Froststar skrev 2008-02-11 21:36:51 följande:Svar på #242Har du något vettigt att tillföra eller är du bara ute efter att reta folk?
-
Du tror inte det kan vara så att jag vet hur kattskinn ser ut? Jag har sett ett flertal kattskinn redan. Hundskinn finns antagligen i betydligt fler varianter så då undrade jag hur jag kan se att det är hundskinn.
Det finns ingen anledning för dig att vara otrevlig. -
Ditt inlägg 243 föreföll inte särskilt vänligt i alla fall. Men då lämnar vi det och återgår till frågan.Froststar skrev 2008-02-11 22:26:24 följande:Svar på #246Jag är inte otrevlig men ditt inlägg sade ingenting om att du har sett flertalet kattskinn. Ditt inlägg sade ordagrant "Kattskinn lär vara bra för reumatiker. Men hur ser jag att det är hundpäls?"Hur ska jag kunna gissa ovanstående av det? Men om du nu inte förstår det ologiska i detta så får det ju vara.
Hur ser jag att det är hundskinn? -
Det skulle kunna lösas om de som inte utförde mulesingen fick betydligt bättre betalt för lammen. Nu vet jag förstås inte hur det skulle gå till eller vem som ska ta såna beslut. Men under såna omständigheter skulle bortavlandet av missbildningen ta fart. Det finns bara en sak som styr och det är pengar.
månsken skrev 2008-02-11 22:42:30 följande:Jo. Hade det gått att med avel "fixa" fårens pälsproblem, vore väl det ett bättre alternativ. Det tar ju dock tid att avla fram en ras utan problemet, och under den tiden måste ju mulesingen hindras! (För min del hade de förstås gärna fått skaffa sig andra levebröd än att driva fårfarm.) Egentligen sjukt att man tycker det är för dyrt att ge levande varelser av kött o blod bedövning när man ska skära i dem.. Förstår att det blir lite knepigare för dig att fördöma dem som personer eftersom det är dina "svärsläktingar". Själv har jag inte möjlighet att känna någon respekt för människor som är kapabla att utföra sådana handlingar. Jag känner bara skräck, fasa och chock när jag tänker på det/ser det. -
Och helst också allt som härstammar från oljeindustrin som t ex konstfibrer av olika slag. Nä, bomull, lin och hampa är vad som gäller.månsken skrev 2008-02-22 23:20:39 följande:Fast det händer ju inte längre. Den gamla bondgården med lyckliga och harmoniska djur existerar ju inte längre, finns det någon så är den väl untantaget som bekräftar regeln isåfall. Tycker att man egentligen, så gott man kan, ska undvika både kött från alla slags individer, deras mjölk och deras päls/fjädrar/ull/skinn...
-
Det är lite det jag vill peka på att det inte är så lätt att vara konsekvent.Enomia skrev 2008-02-22 23:56:01 följande:Fast allt som odlas behöver ju gödsel...aj, då, vad ska vi ta det ifrån? Konstgödsel? Nä, det är ju inte heller bra..! Skämt åsido, hur man än vänder sig....
-
Fast om man inte kan avstå kött, mjölk och ost så kan man ju gärna ha mockajacka, lammpäls mm. Eller ska vi slänga de skinnen? Det vore väl synd.
månsken skrev 2008-02-23 00:08:30 följande:Jag flyttade till Sthlm 1 dec (pga utbilning). Blir chockad VARJE DAG, av att se alla dessa hemska, hemska tanter med hela pälskappor på sig! Det är Helt j-la sinnessjukt att det är så vanligt här??!! Mår så illa när jag ser dem, får lust att dunka nåt anti-päls klistermärke på deras rygg. Förlåt min aggression. Men detta är helt vansinnigt, och, som du säger, HELT onödigt! Tycker man att man inte kan avstå från (kött,) ost och mjölk så är väl det Minsta man kan begära, att man tackar nej till djurpälsar. -
Jag tycker att vi ska bränna naturhistoriska riksmuséets samlingar också. Visserligenb finns de ju redan men folk kan ju tro att det är okej att samla fjärilar eller uppstoppade djur. Det finns ju så bra bilder nu för tiden så det borde kunna räcka.
-
Jävla kineser. Nu är det ju inte så att asiater överlag gjort sig kända för att vara djurvänner. Så'nt här ska givetvis bekämpas. Det minsta man kan begära är ändå att ett djur som ska avlivas ska dödas så snabbt och smärtfritt som möjligt. Oavsett vad djuret ska användas till.månsken skrev 2008-02-23 01:12:59 följande:Tomtemormor skrev 2008-02-23 00:11:36 följande:Jo. Fast produktionen av mjölk och ost, och produktionen av pälsplagg är ju generellt inte så finurligt fixad att allt tas tillvara på bästa sätt. Pälsindustrin utgörs ju inte bara, eller ens nästan bara, av överblivna pälsar från djur som dödats för att köttätare ska få utöva sitt beteende. Kan ni se innehålet på den här länken?