• HimlaMilla

Tråden för oss med IBS, del 6

Detta är ibs:
    (enligt internationella experter (Rom ii-kriterierna))

Återkommande buksmärtor eller obehag,
    som debuterade för mer än 6 månader sedan, har pågått under minst 3 dagar/månad under de senaste 3 månaderna och har 2 eller fler av följande kännetecken:

1. Förbättras vid tarmtömning
    2. Förenade med en ändrad avföringsfrekvens (hur ofta man behöver gå)
    3. Förenade med en ändrad avföringsform (diarré/hård)

IBS/kolon irritabile är en så kallad funktionell mag- och tarmstörning. Det innebär att störningen inte kan visas med prover eller undersökningar då det är tarmens funktioner som är rubbade.
    Funktionella sjukdomar kan ofta påverka flera delar i kroppen.

Stödjer diagnosen:
    Känsla av ofullständig tarmtömning
    Tarmtömning, färre än 3/vecka eller fler än 3 per dag
    Krystning
    Akut tarmtömning
    Slem i avföringen
    Buksvullnad
    Lös/vattnig avföring
    Hård avföring (harlottar)

Andra problem som förekommer oftare hos en person med ibs än hos en frisk:
    Depression, Spänningshuvudvärk, Sömnproblem, Panikångest, Sicca syndrome (torra slemhinnor), Trötthet, Nedsatt sex lust, Fibromyalgi, Astma , Bronkiell hyperaktivitet , Ångest, Ryggsmärta, Dysuri (överaktiv blåsa), Dysmenorré (smärta vid mens), Illamående.

Kost: Kan hjälpa att undvika ? mjölkprodukter, fet mat, starka kryddor, kolsyra, socker och sötningsmedel, fiberrik kost (vid diarre), gasbildande kost, tuggummi, ?hårda? skal från frukter.
    Ät i lugn och ro, regelbundet och tugga maten ordentligt.

Undvik att stressa. Lyssna på kroppen.

OBS! Vi i denna tråden är inga läkare utan ger tips och råd efter egna upplevelser.

Tidigare tråd
    www.familjeliv.se/Forum-4-46/m11544888.html
    Tråd nummer 2
    familjeliv.se/Forum-4-46/m17240630.html
    Tråd nummer 3
    www.familjeliv.se/Forum-4-46/m20323892.html
    Tråd nummer 4
    www.familjeliv.se/Forum-4-46/m23512055.html
    Tråd nummer 5
    www.familjeliv.se/Forum-4-46/m26449651.html

• Svar på tråden Tråden för oss med IBS, del 6
  • Ankissen

Skriver en liten notering bara för att få in tråden i favoriterna. Jag har mått grymt bra den senaste tiden. Märker knappt min mage! Så här ska det se ut!

Mamma till världens sötaste Elliot
  • Serafine

Ha! Jag fick diagnosen IBS för några månader sen. Mina symptom var illamående, sura uppstötningar, uppsvullen buk efter mat eller dryck. Attacker av smärta i magen som endast gick över om jag soppade fingrarna i halsen och tömde magen.

Läkaren trodde absolut IBS, jag säger skitsnack. Inga av de symptom som står beskrivet här, passar in på mig. Jag tror att jag har en sur mage och har på engen hand kommit på en behandling. Ganska enkelt, om jag känner att det bränner bara lite, så tar jag novalucol eller gaviscon. Och tänka sig, jag har nästan inte haft några besvär alls.

Ibland blir man bara trött...

• Serafine

missade buksvullnad, men känns inte tillräckligt för att bassera en diagnos på.

• Blå Flygare

Hej tråden! Hoppas på lite råd härifrån.

Jag har alltid haft bekymmer med magen, så långt jag kan minnas. Åkt in till akuten några gånger som barn pga magsmärta, men fick det då klassat som stress-symtom.

Har väl aldrig tänkt så mycket på att jag är dålig i magen. Har inte tänkt på att det inte är normalt att må illa efter varje måltid, att flera gånger per dag ha magknip. Att känna sig sjuk och håglös fast det inte är något fel på mig. Är lös och hård i magen om varannat, oftasre lös än hård. Men sällan diaré. Men det förekommer, utan att det känns som att jag är magsjuk.

Kan inte äta för kryddig mat, får vara försiktig med t.ex. lök mm.

Så var det tills för 1½ år sedan. Då fick jag min dotter som visade sig vara allergisk mot mjölk. Så jag slutade helt med mjölkprodukter, och har aldrig mått bättre Borta är sjukdomskänslan. Jag har fått massor med energi. Jag kan äta vad som helst (verkligen vad som helst och hur mycket som helst av det!) utan att få bekymmer med magen. Inget mer illamående, inget lös eller hård i magen.

Sen när jag slutade med amningen så började jag med mjölk igen, och åter var jag som innan. Så jag slutade med mjölk, och sen så försökte jag med laktosfritt och låglaktos, men det funkade inget vidare. Eller inte alls om jag ska vara korrekt.

Träffade då läk och tog upp detta, och eftersom jag reagerar på laktosfritt så var jag i vilket fall inte laktosintollerant. Och testet på mjölkallergi visade negativt så mjölkallergisk var jag inte (men jag vet att det kan visa fel fast man är allergik - så är det för min dotter). Så han tycker jag har ibs.

Men jag ställer mig tveksam till det! Kan man verkligen ha ibs och så må helt totalt toppen i magen bara man undviker mjölk?? För det är det ENDA jag följer av råden. Jag äter fett, sockerrikt (men inga sötningsmedel, har aldrig gjort), kryddigt, mycket lök, stressar på som vanligt, tuggar inte maten... Borde verkligen inte få må bra, men gör det. Så länge jag håller mig helt mjölkfri. Inte ens spår av mjölk går om det är choklad.

Tror NI jag har ibs?

• HimlaMilla

Ankissen: Skönt att du mår så bra!! Någon vana eller nåt du ändrat?

Serafine: Håller med dig...låter ju inte helt som IBS. Varför kan man inte få bli ordentligt utredd istället. Måste vara hur många som helst som går omkring med fel diagnos.. Sorgligt.

Blå Myran: Jag kan inte heller äta laktosfritt...räcker inte för mig. Kanske ska testa att vara strängare med att det ska vara helt mjölkfritt...äter ost å så ibland...blir inte lika dålig av det. Å mörk choklad.. Hur lång tid tog det innan du märkte förbättring när du slutade helt med mjölkprodukter?

• Blå Flygare

HimlaMilla: Jag vet inte hur lång tid det tog, jag var mer fokuserad på hur min dotter mådde än hur jag mådde då. Men nu när jag ätit mjölk och sen håller det strikt så tar det 2-3 veckor innan jag mår helt bra. Men då har jag bara fuskat med en sak en gång. Det kanske tar längre tid om man ätit mer med mjölk i. Ost kan jag alls inte äta. Det har jag fått tagit bort för migränen och det hjälpte verkligen!

• Vroooooom

Min mage har verkligen blivit konstig sen jag blev gravid. Tarmarna arbetar långsammare men avföringen är ändå rätt så lös. Färgen på avföringen har också ändrats till nästan svart. Jag har inte haft några smärtor i alla fall men förändringen skrämmer mig ändå lite. Är rädd att den mörka färgen innebär att jag blöder någonstans i tarmen. Vad tror ni?

Serafine: Jag tycker inte det låter som att du har IBS. Kanske skulle du försöka söka dig till en annan läkare och be om att få en ordentlig undersökning. Är det i magsäcken eller tarmarna du har problem?

• Serafine

Moirae: magsäcken skulle jag tro, eftersom enkla mediciner mot sur mage hjälper. De flesta läkare jag träffat säger dock att det bara är placebo, men det skiter jag i, jag mår ju bra och de är inte skadliga om man inte vräker i sig regelbundet.

Jag har fått en husläkare tilldelad mig nu, som jag ska träffa nästa gång jag får problem. Får se vad hon säger. Inte en speciallist, men men.

Är du gravid nu? Min mage jobbade väldigt långsamt när jag var gravid. Smälte nästan inte maten alls, sen kräktes jag ju upp den, så den hann sällan gå igenom hela systemet.
    Du borde nog få din svarta avföring undersökt.

• Anonym (vinter)

Jag har inte haft några som helst problem med mjölkprodukter, tycker jag snarare blir bättre när jag äter det. Blir inte lika sur i magen.

• Ankissen

Himla Milla: Tror att jag klarar mig bättre från IBS:en när jag kan hålla en cool attityd till den. Om jag stressar upp mig och tycker allt är obehagligt mår jag sämre. Överlag är min mage stresskänslig, och jag har nog haft rätt mycket lugn och ro den senaste tiden. Kanske inte någon ultimat förklaring, men jag tror det är så i allafall.

Mamma till världens sötaste Elliot
Svar på tråden Tråden för oss med IBS, del 6