• HimlaMilla

Tråden för oss med IBS, del 6

Detta är ibs:
    (enligt internationella experter (Rom ii-kriterierna))

Återkommande buksmärtor eller obehag,
    som debuterade för mer än 6 månader sedan, har pågått under minst 3 dagar/månad under de senaste 3 månaderna och har 2 eller fler av följande kännetecken:

1. Förbättras vid tarmtömning
    2. Förenade med en ändrad avföringsfrekvens (hur ofta man behöver gå)
    3. Förenade med en ändrad avföringsform (diarré/hård)

IBS/kolon irritabile är en så kallad funktionell mag- och tarmstörning. Det innebär att störningen inte kan visas med prover eller undersökningar då det är tarmens funktioner som är rubbade.
    Funktionella sjukdomar kan ofta påverka flera delar i kroppen.

Stödjer diagnosen:
    Känsla av ofullständig tarmtömning
    Tarmtömning, färre än 3/vecka eller fler än 3 per dag
    Krystning
    Akut tarmtömning
    Slem i avföringen
    Buksvullnad
    Lös/vattnig avföring
    Hård avföring (harlottar)

Andra problem som förekommer oftare hos en person med ibs än hos en frisk:
    Depression, Spänningshuvudvärk, Sömnproblem, Panikångest, Sicca syndrome (torra slemhinnor), Trötthet, Nedsatt sex lust, Fibromyalgi, Astma , Bronkiell hyperaktivitet , Ångest, Ryggsmärta, Dysuri (överaktiv blåsa), Dysmenorré (smärta vid mens), Illamående.

Kost: Kan hjälpa att undvika ? mjölkprodukter, fet mat, starka kryddor, kolsyra, socker och sötningsmedel, fiberrik kost (vid diarre), gasbildande kost, tuggummi, ?hårda? skal från frukter.
    Ät i lugn och ro, regelbundet och tugga maten ordentligt.

Undvik att stressa. Lyssna på kroppen.

OBS! Vi i denna tråden är inga läkare utan ger tips och råd efter egna upplevelser.

Tidigare tråd
    www.familjeliv.se/Forum-4-46/m11544888.html
    Tråd nummer 2
    familjeliv.se/Forum-4-46/m17240630.html
    Tråd nummer 3
    www.familjeliv.se/Forum-4-46/m20323892.html
    Tråd nummer 4
    www.familjeliv.se/Forum-4-46/m23512055.html
    Tråd nummer 5
    www.familjeliv.se/Forum-4-46/m26449651.html

• Svar på tråden Tråden för oss med IBS, del 6
  • min dotter Julia

Tänkte på Dimor, köper du någon gång några andra mediciner?!
    För du vet väl att läkaren kan skriva ut DIMOR till dig
    (någon annan medicin som är stoppande vet ja inte (förutom) till de gall patienter som tarmen inte klarar av hantera maten& fettet på) Någon annan här inne kanske känner till något medel. Krya på dig

J fer skrev 2008-02-27 14:49:54 följande:

Det här med huvudvärk slog mig precis. Jag har långa perioder med huvudvärk, men har alltid fått för mig att det är nacken, sömnbrist eller annat. Men häromdagen hade jag rejäla attacker och satt på muggen och det bara pulserade i huvudet - kraftigt, då kom jag att tänka på att det kanske är nåt sånt.Fast nu är jag inte riktigt frisk, har förkylning och ont i halsen.Är det nån som vet om man kan få utskrivet på recept nåt liknande som Dimor fast med mer kraft i? Blir kanske lite billigare tänkte jag på. Inte för att jag tar full dos per dag, men vissa veckor går det helt klart mer tabletter än andra.Hej!
  • min dotter Julia

Ja fick åter igen idag sådan kramp i magen (tarmarna) så ja fick stå still och hålla i mig, så fruktansvärt ont kändes som om man skulle spy av smärtan och blev helt yr, borde nog börja på mina tabletter Papaverin så att ja slipper sådana här smärtor..

Någon mer som får fruktansvärda smärtor i buken?!

• inezz
    Anonym (undrare) skrev 2008-02-27 11:01:27 följande:
    sådana receptfria.. priperan eller vad dom heter. har något utskrivet också starkam en dom varar bara i 3 timmar.. och kan inte få mig så ofta..

En vän till mig äter dom priperan och hon tycker dom är superbra så jag ska köpa såna oxå men det är ju så att vi är olika och mediciner biter inte alltid på alla.

Hoppas verkligen att du kan få hjälp. Du får tjata på läkarna så dom kan hitta nåt bättre till dig.

• inezz
    min dotter Julia skrev 2008-02-27 16:02:08 följande:
    Ja fick åter igen idag sådan kramp i magen (tarmarna) så ja fick stå still och hålla i mig, så fruktansvärt ont kändes som om man skulle spy av smärtan och blev helt yr, borde nog börja på mina tabletter Papaverin så att ja slipper sådana här smärtor.. Någon mer som får fruktansvärda smärtor i buken?!
    Jag kan få sån kramp ibland men jag har medicin som jag kan ta då. Egazil Duretter. Superbra är dom.
  • Anonym (vinter)

min dotter julia: jag får det, men nu var det ett tag sedan.

• Vroooooom
    min dotter Julia skrev 2008-02-27 16:02:08 följande:
    Ja fick åter igen idag sådan kramp i magen (tarmarna) så ja fick stå still och hålla i mig, så fruktansvärt ont kändes som om man skulle spy av smärtan och blev helt yr, borde nog börja på mina tabletter Papaverin så att ja slipper sådana här smärtor.. Någon mer som får fruktansvärda smärtor i buken?!
    Ja, jag får också riktigt hemska kramper. Har aldrig varit med om någon värre smärta..
    Jag äter också Papaverin för kramperna, åt Egazil tidigare men dom får man ju inte äta när man är gravid.
  • scharlotta

papaverin hjälper faktiskt ingenting för mig.. har börjat på egazil nu, har bara ätit i vecka, håller på att trappa upp dosen sakta men säkert till full dos, men fortfarande märker jag ingen skillnad. Hoppas verkligen att de hjälper, fast jag blir fruktansvärt trött av dem. och dålig i magen. Det står att man kan bli förstoppad av dem, men för mig är det helt tvärtom. Kramperna sitter i som vanligt. suck.

• Vroooooom
    scharlotta skrev 2008-02-27 16:54:59 följande:
    papaverin hjälper faktiskt ingenting för mig.. har börjat på egazil nu, har bara ätit i vecka, håller på att trappa upp dosen sakta men säkert till full dos, men fortfarande märker jag ingen skillnad. Hoppas verkligen att de hjälper, fast jag blir fruktansvärt trött av dem. och dålig i magen. Det står att man kan bli förstoppad av dem, men för mig är det helt tvärtom. Kramperna sitter i som vanligt. suck.
    Jag fick rätt stora synrubbningar av Egazilen och blev också väldigt torr i munnen. Ingen utav medicinerna hjälper akut, vad jag har märkt i alla fall. Egazilen var rätt bra när jag hade mina attacker, dvs då när jag var jättesjuk i magen under en-två veckor. Jag fick problem med gaser när jag började med Egazilen också.
  • min dotter Julia

Är EGAZIL morfin i?

Jag har SPASMOFEN, vid värre kramper då Papaverin..
    har aldrig blivit erbjuden Egazil

Vroooooom skrev 2008-02-27 16:43:22 följande:
    Ja, jag får också riktigt hemska kramper. Har aldrig varit med om någon värre smärta.. Jag äter också Papaverin för kramperna, åt Egazil tidigare men dom får man ju inte äta när man är gravid.
    Kanske man skulle fråga läkaren om sådan?! men vi försöker o bli gravida, så då får ja nog bara äta mina Papaverin & spasmofen
    inezz skrev 2008-02-27 16:16:11 följande:
    Jag kan få sån kramp ibland men jag har medicin som jag kan ta då. Egazil Duretter. Superbra är dom.
  • Vroooooom
    min dotter Julia skrev 2008-02-27 17:11:07 följande:
    Är EGAZIL morfin i?Jag har SPASMOFEN, vid värre kramper då Papaverin..har aldrig blivit erbjuden Egazil
    Nej, det är inget sånt i Egazil. Det gör att tarmarna arbetar långsammare och innehåller inget smärtstillande alls.
Svar på tråden Tråden för oss med IBS, del 6