• HimlaMilla

Tråden för oss med IBS, del 6

Detta är ibs:
    (enligt internationella experter (Rom ii-kriterierna))

Återkommande buksmärtor eller obehag,
    som debuterade för mer än 6 månader sedan, har pågått under minst 3 dagar/månad under de senaste 3 månaderna och har 2 eller fler av följande kännetecken:

1. Förbättras vid tarmtömning
    2. Förenade med en ändrad avföringsfrekvens (hur ofta man behöver gå)
    3. Förenade med en ändrad avföringsform (diarré/hård)

IBS/kolon irritabile är en så kallad funktionell mag- och tarmstörning. Det innebär att störningen inte kan visas med prover eller undersökningar då det är tarmens funktioner som är rubbade.
    Funktionella sjukdomar kan ofta påverka flera delar i kroppen.

Stödjer diagnosen:
    Känsla av ofullständig tarmtömning
    Tarmtömning, färre än 3/vecka eller fler än 3 per dag
    Krystning
    Akut tarmtömning
    Slem i avföringen
    Buksvullnad
    Lös/vattnig avföring
    Hård avföring (harlottar)

Andra problem som förekommer oftare hos en person med ibs än hos en frisk:
    Depression, Spänningshuvudvärk, Sömnproblem, Panikångest, Sicca syndrome (torra slemhinnor), Trötthet, Nedsatt sex lust, Fibromyalgi, Astma , Bronkiell hyperaktivitet , Ångest, Ryggsmärta, Dysuri (överaktiv blåsa), Dysmenorré (smärta vid mens), Illamående.

Kost: Kan hjälpa att undvika ? mjölkprodukter, fet mat, starka kryddor, kolsyra, socker och sötningsmedel, fiberrik kost (vid diarre), gasbildande kost, tuggummi, ?hårda? skal från frukter.
    Ät i lugn och ro, regelbundet och tugga maten ordentligt.

Undvik att stressa. Lyssna på kroppen.

OBS! Vi i denna tråden är inga läkare utan ger tips och råd efter egna upplevelser.

Tidigare tråd
    www.familjeliv.se/Forum-4-46/m11544888.html
    Tråd nummer 2
    familjeliv.se/Forum-4-46/m17240630.html
    Tråd nummer 3
    www.familjeliv.se/Forum-4-46/m20323892.html
    Tråd nummer 4
    www.familjeliv.se/Forum-4-46/m23512055.html
    Tråd nummer 5
    www.familjeliv.se/Forum-4-46/m26449651.html

• Svar på tråden Tråden för oss med IBS, del 6
  • zasata

Vilka undersökningar har ni gjort för att få en diagnos?

själv är jag under utredning, men några av dagniserna jag fått än är:
    stress, psykiskt, inbildning, gallan, magkatarr, magsår, muskel infalmation.. ja listan kan göras lång.

tyvärr märker jag ingen skillnad alls på vad jag äter. om jag äter kokt torsk med potatis eller en pizza. samma smärta illamående och panik.. kan tilläggas att jag har kräkfobi med som gör det hela värre.
    knaprar nån form av åksjuke tabletter på mot illamåendet men ingen skillnad.

min symptomer kommer oftas på kvällen och är
    oftast hård i magen
    svullen mage
    huvudvärk
    illamående
    sura uppstätningar
    kramp så jag måste bita i saker
    och oftast får jag även panikångest..

har nån av er haft det så? för nu ahr det gått väldigt långt nämligen då jag får detta flera  gånger om dagen vågar jag inte ens vara ensam med mitt barn..

• Vroooooom

zasata: På mig har man inte gjort någon större undersökning. En remiss ligger dock hos Gastrocentrum på Huddinge sjukhus. Annars har man tagit blodprover och avföringsprover på mig.
    På mig varierar det också otroligt mycket vad jag kan äta. Under en dålig period kan jag lika väl bli dålig utav kokt ris som utav en pizza.

Mina symptom är svåra kramper innan och under tarmtömning och ibland diarréer.
    Men det är ju inte ovanligt med förstoppning och svullen mage.. allt beror på vilken typ av IBS man har.

• Anonym (5: månaden)

Som mitt "namn" säger har jag ofta väldigt svullen mage, många säger att jag ser gravid ut (mkt smal i övrigt) Detta resulterar i enorma kramper emellanåt. Ibland gör det även ont i livmodern när det är mycket gas i magen. Känns som jag fått diagnosen för att de inte hittat något annat, jag har inte blivit bättre sedan jag fick diagnosen. Jag har heller inte fått några råd hur jag bör leva. Fick diagnosen för ca 9 år sedan och problemen har förvärrats mycket sedan andra barnet kom (12 mån sedan), antar att det har mkt med stress att göra.

• Anonym (5: månaden)

En fråga: Jag kan inte rapa, är det något som flera av er har problem med?
    Detta gör att jag helst inte dricker kolsyra eftersom luften inte kan komma ut. Hade magsjuka för några dagar sedan och när jag kräktes förstod jag hur mycket luft jag hade i magen. Innan det kom något kräks så blåste det och pyste från munnen i kanske 5 sekunder! Helmysko!

• 68an

min mage fungerar bättre då jag tränar, mer normal avföring.

proviva mango drack jag 1 glas av varje morgon i ca 1 år men när jag kom på att det är mer kalorier i det än tex apelsinjuice så sluta jag...kanske dumt men jag har iaf gått ner några kg eft. det. vet inte om jag kan säga att jag blev bättre men det kändes bra mentalt iaf
    andra prylar som fil med bakterier i funkar inte tyvärr då jag är laktosintolerant.

aloe verajuice från forever living gjorde magen lite stabilare så det rekomenderar jag.

• 68an

problem med att rapa har jag alltid haft o det är jobbigt eftersom jag ofta blir riktigt illamående och känner att jag behöver spy men får jag då samarin, ramlösa så brukar det komma ut rätt snabbt 1-2 rapar o sen lättar det rejält.
    ibland har rå grön paprika hjälpt mig att rapa oxå.

• 68an

ang. frågan om undersökningar så har jag ju gjort många skopier...gastro, colo, rekto osv men det är väl kanske bara för att jag har ulcerös colit oxå. minns inte om dom gjorde nån särsild unders. för ibsén då jag fick diagnoserna för 20 år sedan.

sen måste jag berätta en glädjande sak...jag tar ju flera mediciner för min uc och för ett halvår böt vi ut en av mina underhållningsmediciner mot sulfasalazin och *peppar peppar* inga krampanfall har jag haft detta år
    och då valde jag själv för flera månader att sluta med tryptizol som jag åt för dessa krampanfall. jag kan ju inte tro annat än att min nya uc medicin verkar hjälpa endel av mina ibs symptom oxå.

• Anonym (vinter)

Är så glad. Vi har varit på skidskytte VM i veckan och min mage har varit underbar. Har inte haft några stora problem bara lite svullen. Känns så skönt att få en bra upplevelse i stället för att man ska sitta på dass under alla tävlingar.

• Anonym (magont???)

har fått problem med min mage men kan inte säga att jag har diarre speciellt ofta och är nästan aldrig hård i magen utan ganska normal avföring slulle jag tro.
    men viss symptom stämmer bra in ändå på Ibs.

kan få ont i magen och behöva gå på toa flera gånger under kort tid för att tömma tarmen.
    oftast på morgonen.

sen kan jag få hemska magknip efter jag ätit, kan inte säga att det är speciell mat, ibland fet mat, typ pizza, feta såser, men vissa gånger går det bra att äta det.

nån som känner igen sig eller???

• HimlaMilla

zasata: Jag har gjort koloskopi och gastroskopi samt allergitester. Eftersom de inte hittade nåt fel fick jag diagnosen IBS.

Svar på tråden Tråden för oss med IBS, del 6