Jo men det är vitkigt att man vet det, medan jag plockade ner mitt rum jag bott i så många år och slänge i stort sett allt jag ägde, sa hejdå till de få kompisar jag hade, satt i bilden till Arlanda.. jag bara satt och väntade på att "NEJ" ångesten skulle komma.. väntar fortfarande, haha.
Förbereder sig.. ja rätt praktiskt så är det ju ambassad och sånt. Om der är utanför EU är det inte så lätt att få stanna i landet så man måste se till att man har rätt papper. Dom är inte så slappa utanför EU, man blir utsparkad och får inte komma tillbaka. Sen kan det ju vara skönt att veta var man ska bo, på ett ungefär. Man kan ofta fixa temporärt boende från sitt hemland. Sen om du inte pratar språket så kan det kanske underlätta om du pluggar språket precis när du kommer dit.. en chans att träffa lite människor i samma sits också och framför allt, att lära sig prata.
Sen.. jag hade ju bara två rum med saker. Inga möbler riktigt, utan bara sånt mina föräldrar gärna tog. Så jag fick plats med allt jag ville ha i en stor resväska. I Sverige har jag endast en flyttkartong med saker, gamla dagböcker och sånt, som kommer skickas hit när jag ber om det. Men har du ett helt hem så måste du bestämma om du vill sälja allt som går och slänga och så.. eller om du vill skäppa med dig.
Sånna där praktiska saker. Men en huvudregel som man måste komma ihåg när allt bara faller och man inte vet vad.. allting ordnar sig. Det gör det. Inte av sig själv men så länge man själv är med i bilden så gör det det.
vänat skrev 2008-03-21 19:18:54 följande:
Tack för dit svar.just din sitat menning tycker jag var så bra at det var menningen att du skulle göra som komer du aldrig att ångrar dig, hur jobbigt det än blir. verkligen bra och tänk värt. Komer förmodligen bara att ångra att jag inte testa att flytta umolands.Hur förberder man sig bar på en utlands flytt??