• vänat

Bor du utomlands??

Funderar på om någon här bor utomlands?
    Bor ni i ett land utan för EU eelr i ett EU land? vilket land?
    Vad var anledninge til att ni flytta till utlandet?arbete,studier,giftemål annaor orsak??

Blev flytten som ni trott och hoppast?
    Vad blev bättre?
    vad blev sämre?
    Blev det som ni tänkt er innan ni flyttade?
    vad något som blev anorlund än ni tänkt er innan ni flyttade?
    Hur länge har du7ni bott utomlands?
    Flyttade du ensam? eller flytta tillsamnas med hela familjen?
    Tips från er som bor utomlands och flytta från sverige vad är viktigt att tänka på innan etc?

Berätta gärna ni som har egna erfarneter??

Frågar bara för att jag är nyfiken att få höra från er som har erfarenhet av att ha flytta till ett annat land satt tillsaamn med et par vänner och prtade i går om hur det skulle kunna vara att flytta utomlands,samt i fall vi skulle kunna tänka oss flytta och til vilket land osv.

• Svar på tråden Bor du utomlands??
  • FOA

Se till att du har en bra penga buffert for extra utgifter, det gar at mycket pengar i borjan, mer an du tror.

• vänat

Tack för all svar mycket intresant. Jag har fått ta dela av mycket mattnyttiga tips men har någon fler tips eller saker att tänka på.

Eller helt enkelt bata vil berätta om er egen flytt får bi gärna gör det.

• Hedi

Jag vet inte vissa menar pa att det bara är att aka! jag personligen skulle nog haft nagon form av plan. Självklart är det lättare att ordna med bostad och arbete pa plats, men jag tror inte man bör vara för naiv och tro att allt löser sig. Det beror ju naturligtvis pa vilka krav man själv har ang arbete osv.

Jag tror ocksa att jag kanske skulle besökt landet innan jag akte dit. Ibland kan man ju ha en väldigt uppmalad bild om hur allt är eller kommer att bli. Fast det beror ju som sagt pa vad syftet är..

• vänat

Ja själv klart besöker man landet skulle inte flytta tull et land jag aldrig besökt ens.

Tack för al a bra sökert ni skriveigt finns de fler spm vil dela med sig av något eller komma med bra och matnyttiga tips?

• Takex

Jag hade aldrig besökt landet innan jag flyttade hit ( jag som tittar in igen : P ) så det kan lösa sig ändå. Men jag tror nog jag också rekommenderar att åka och "hälsa på" det skjuter dock upp flyttningen då det kostar pengar. För precis som någon sa här inte.. ha en buffert för det är dyyyrt precis i början. Jag hade min buffert av "misstag" .. oj va tacksam jag var!

• Hedi

Far man fraga vad du gör i Japan? för det skrev du väl aldrig?

Takex skrev 2008-03-22 16:20:43 följande:
    Jag hade aldrig besökt landet innan jag flyttade hit ( jag som tittar in igen : P ) så det kan lösa sig ändå. Men jag tror nog jag också rekommenderar att åka och "hälsa på" det skjuter dock upp flyttningen då det kostar pengar. För precis som någon sa här inte.. ha en buffert för det är dyyyrt precis i början. Jag hade min buffert av "misstag" .. oj va tacksam jag var!
  • vänat
    Takex skrev 2008-03-22 16:20:43 följande:
    Det där med buffert låter ju logiskt då man måste skaffa bostd och lite grejor till bostden etc.

Men bara börja se till att man har en buffert redan nu.

Sen blir det nog at sälja lite saker + lgh då blir det ju lite pengar där.

Sen enbart magisnerat sådant man absolut vill ha kvar. Samt ta med en del viktiga saker så man klara sig den närmaste dagrana och veckorna
  • Takex
    Hedi skrev 2008-03-22 16:32:10 följande:
    Far man fraga vad du gör i Japan? för det skrev du väl aldrig?
    Hmm.. nej det gjorde jag inte för det är en svår fråga. Jag "gör" väl inget speciellt. Jag pluggar vidare, jobbar för hyra, sjunger mycket karaoke, går ut och partar lite, äter ris.. du vet : D
  • Takex
    vänat skrev 2008-03-22 16:33:55 följande:
    Det där med buffert låter ju logiskt då man måste skaffa bostd och lite grejor till bostden etc.Men bara börja se till att man har en buffert redan nu.Sen blir det nog at sälja lite saker + lgh då blir det ju lite pengar där.Sen enbart magisnerat sådant man absolut vill ha kvar. Samt ta med en del viktiga saker så man klara sig den närmaste dagrana och veckorna
    Precis. Jag hade boende för 3 månader drygt färdigbetalt innan jag åkte. Matpengar. Tyckte det var lungt. Min buffert var för shopping.. trodde jag ja. Det kom överraskningsavgifter som VISA, mobiltelefon men framförallt! Innan man känner landet och har lärt sig valutan och var man SKA handla och var man bara ska handla om man.. gift sig rikt eller något.. haha. Det tar tid och lära sig och där förlorade jag en del pengar insåg jag i efterhand.
  • Hedi

jaha nice! pluggar du pa japanska? om du gillar karaoke sa är väl asien the right place =).

Svar på tråden Bor du utomlands??