Inlägg från: rött och guld |Visa alla inlägg
  • rött och guld

Dyrt att äta nyttigt!

Linda1976 skrev 2008-02-02 23:09:38 följande:
    Äter man för 2000:- per månad så innebär det knappast ekologisk, närproducerad och rättvisemärkt mat. Det innebär inte högkvalitativt kött, fisk, eko-ägg, eko-mjölk, färsk krav-frukt, kallpressad rapsolja, krav-smör osv... Dvs såna livsmedel som är bra för kroppen. Jag förstår inte hur du kan se det som ett självändamål att äta billigt. Kroppen lär inte tacka dig för att du stoppar i dig kotletter och falukorv (full m natriumglutamat) var och varannan dag.
    ojojoj, en som tror på budskapen samhället ger oss, stackars dig som går på konsumtionshysterin, fattar du inte att det är för att vi ska konsumera?
    jag vägrar konsumera bara för att samhället säger det.
    tittade på ett program om indien häromdagen, det kanske du oxå skulle göra, så kanske du slutar med att blåsa i ditt konsumtions horn!
  • rött och guld

Mozarts Nachtmusik skrev 2008-02-02 23:10:53 följande:

hmm.hur länge räknar du att ni ska äta på det?vi handlade ( ja på willys) för 1800 idag. ( varav en stor del blöjor och barnmat)MASSA mat. som ja skulle gissa räcker resten av månaden förutom kompletteringshandlande av färskvaror .av dina 709 kr är de inte mkt som gått till mat, mest snus och hushållsvaror
    minst 35dagar med det vi har i frysen...du kan få listan när den är klar..
  • rött och guld
    Xgirl83 skrev 2008-02-02 23:16:19 följande:
    En nyttig kost bör enligt mig innehålla mer grönsaker än bara morötter, gurka, majs, paprika, tomat och frysta grönsaker. Jag försöker ha i mycket grönsaker som en del av maten men även som tillbehör, och då t ex morötter, sockerärter, fänkol, solrosskott, linser & bönor (inte så mycket nu när jag ammar), paprika, babyspenat, rödbetor, röda mangoldskott, broccoli, ruccola m.m.
    ojoj,då förstår jag att det blir dyrt!
    hur klarar man det när man bara har 4.800kr UT efter skatt?
    precis, man får anpassa sig!
  • rött och guld
    astalacasta skrev 2008-02-02 23:16:37 följande:
    Om man bara äter kött en till två ggr i veckan så får man råd att äta riktigt bra kött de gångerna, plus att man sparar miljön.Vegetariskt blir faktiskt billigare, även om man använder lite bättre och dyrare råvaror.Att laga mat av råvaror som är i säsong är ett annat billighetsknep som också är ekologiskt.Sedan beror det ju också på vilka typer av maträtter man lagar. Grytor, gratänger, soppor och pastasåser är ju i allmänhet mycket mer ekonomiskt att laga än rätter av hela bitar kött/fisk/kyckling med tillbehör.Hehe, fast jag ska inte låtsas att jag är så himla duktig. Vi är fyra i familjen och har definitivt en högre matkostnad än 4000 kr/mån. Fast jag spenderar nog mycket på allt "extra" som goda ostar och andra lyxigheter, basmaten äter vi nog ganska billigt, nyttigt och gott.
    vad är det du säger? att tjocka revbenspjöll, kassler,karre´kotletter,fläskfile,köttfärs mm inte är bra kött?

ok, ett exempel på en middag:

kinagryta:

kött skuret i bitar
    kokt ris
    wokgrönsaker
    dryck: mjölk.
  • rött och guld
    Linda1976 skrev 2008-02-02 23:17:03 följande:
    Du sa att man måste äta rött eller vitt kött varje dag.Rött kött: gris, ox, får, lamm, vilt.Vitt: kyckling, kalkonFisk: fiskarSkaldjur: skaldjur
    du, det där kan jag utantill så det behöver du ej skiva1
  • rött och guld

Mozarts Nachtmusik skrev 2008-02-02 23:17:29 följande:

men ni har väl betalat de när ni handlat.resonerar du att om man har de hemma så räknas de inte in i kostnaden för maten?isåfall äter vi jättebilligt
    klart att bara det du handlar i januari är din matkostnad den månaden, det du har i frysen betalade du ju en annan månad!
  • rött och guld

Mozarts Nachtmusik skrev 2008-02-02 23:29:42 följande:

men det vi diskuterar är ju ditt förslag på 30 dagars mat för 460 kr
    japp, töm din frys TOTALT.
    köp sedan (om ni är 2st)4st storpack med kött,typ kotletter(10st i varje storpack) för 100kr/paket= 400kr och du har 20st middagar.
    köp oxå 2kg köttfärs för 29,90kr/kg och dela upp i 200g`s paket och frys in(100g/person)och du har 10middagar till.

det du behöver köpa till är dryck,grönsaker,pasta/ris/potatis och du kan komponera bra middagar.
  • rött och guld
    Linda1976 skrev 2008-02-02 23:30:00 följande:
    Nu kanske vi ska hålla isär begreppen lite. Du sa tidigare "man ska äta rött eller vitt kött varje dag". HÅller du fast vid det? Det kan du ju knappast göra om du nu kan "indelningen utantill", för då skulle du ju använda dig av korrekta begrepp isåfall. Och rött eller vitt kött varje dag är inte ett måste - snarare tvärtom.
    jo jag kan indelningen utantill, men vi äter inte fisk och skaldjur!
Svar på tråden Dyrt att äta nyttigt!