• tinaw

Samvård eller isärvård?

Det här bara bubblade ur mig på bloggen idag. Det normala på de flesta neonatalavdelningar i Sverige är att föräldrar inte sover kvar den första tiden, inte heller ligger BB i anslutning till neo...

Vad tycker ni? Jag kan inte tänka på något annat sammanhang där föäldrar inte "får plats", tex på barnsjukhus med småbarn ska en förälder alltid stanna kvar... Men våra bebisar kan inte ropa efter mamma eller pappa, och då är det plötsligt ok att skylla på plats- eller resursbrist!!!

----
    Samvård eller isärvård?

Samvård. Smaka på ordet. Mamma och barn vårdas tillsammans, det låter väl fint?

Mig gör det rasande! Att skilja ett nyfött barn från dess familj är norm i Sverige idag, så länge som barnet vårdas på en nyföddhetsavdelning. Tanken att mamma och barn ska finnas på samma ställe är så revolutionerande att den kräver ett eget ord - samvård! Låt oss i stället se verkligheten som den är. På neonatalavdelningar i Sverige idag råder isärvård.

Hur ska jag ens kunna börja förklara hur det känns att vara tvungen att åka iväg från sitt nyfödda barn, om så bara för att sova någon annanstans? Vanliga fraser som att slita hjärtat ur kroppen eller nattsvart förtvivlan duger inte till. Att inte få vara nära sitt nyfödda barn är att leva i ett vacuum. Vi hörde ihop, du fanns där, men var är du nu? Och vem är jag, när du inte finns här? Har jag överhuvudtaget fått ett barn, eller drömde jag alltihop?

Föräldrar väljer olika sätt att handskas med detta systematiska övergrepp. Många gillar läget, tänker att det är skönt att komma hem i alla fall. Vissa kan inte tänka på barnet alls när de lämnar avdelningen. Andra tar med sig foton och kläder eller ett gosedjur från kuvösen, något att kunna lukta och se på när längtan blir outhärdlig. Mitt i natten smyger ångesten sig på hos de flesta, men på varje förälder som ?ringer och stör? i vargtimmen går ett dussin som bara ligger glasklart vakna i natten.

Att skilja ett nyfött barn från dess familj är inte normalt och får aldrig betraktas som norm. Samvård är inte ett alternativ, det är det enda alternativet, och det ska inte ens behöva finnas ett ord för det hela. All form av isärvård är ett misslyckande.
    ----

prematurbloggen.wordpress.com/2008/02/02/samvard-eller-isarvard/

• Svar på tråden Samvård eller isärvård?
  • cloudberry79
    Kaffekopp skrev 2008-02-04 19:49:44 följande:
    Tråkigt att man inte kan bo på avdelningen överallt, dock är det ju mer vanligt att man bor på avdelningen än inte... om man bortser från storstäder där det föds så otroligt mycket barn att man inte har resurser till det... kanske bidrag från den otroligt dåliga svenska budgeten för sjukvård? :( Det är självklart att man ska kunna bo på avdelningen när mamma blir utskriven från BB, eftersom man inte kan vårda mammor och pappor på en Neo-avdelning.Att man springer iväg med barnet vid förlossningen... det är också otroligt ledsamt, ibland hinner ju barnen visas upp för mamman, om barnet inte upplevs vara i otroligt stort behov av vård (vilket det oftast är när man springer iväg med barnet) och då är det viktigare att göra allt man kan för att rädda det lilla livet och minska ev. skador på lungor m.m. än att visa upp det... ledsamt men sant =(
    Ingen av de avdelningar vi var på hade nog med familjerum och ingen av dem var storstäder.. Först i Umeå på NUS, där fanns fem familjerum och kring 30 (?) vårdplatser. I Sunderbyn fanns cirka 20 vårdplatser, 2 familjerum och tre mammarum (två mammor per rum).
    Redan här! Vidar ~~20071018~~
  • tinaw

De flesta neon har inte samvård och många, både i storstan och utanför, har inte rum för alla att stanna kvar. Här i Falun ska man ha tur och föda i en period när det är tomt på folk om de åtta föräldrasängarna ska räcka till de 19 barnplatserna :(

• hästhov78

hmm jo och man talmar ju ej direkt in att föda för tidigt!!! Hemskt att ej få vara med sitt barn.. inser att man hade tur i oturen som fick plats... vet ej vad man skulle gjort annars.. kram på er som nu har långt till era barn!!!

• knäppisen

Jag hade väl ändå tur, som bor 10 min promenad eller 2 min cykelväg från sjukhuset. Jag sprang som en tätting mellan hemmet och sjukhuset. Skulle ju försöka hinna träffa dottern därhemma också.
    Inte nog med att de inte har rum så det räcker, att dessutom få syrliga kommentarer från en del i personalen om att man inte finns där för sitt barn "nu har XX varit vaken hela natten, så synd att du inte var här" gjorde det inte direkt lättare. Va fan hade de tänkt sig, att jag skulle sitta och sova i fåtöljen bredvid kuvösen hela natten eller ?

Nu vet jag att de i alla fall har sängar bredvid kuvöserna i hbg så nånting har ju hänt där sen vi var där.

• MsBeauty
    knäppisen skrev 2008-02-07 12:33:11 följande:
    Jag hade väl ändå tur, som bor 10 min promenad eller 2 min cykelväg från sjukhuset. Jag sprang som en tätting mellan hemmet och sjukhuset.

Inte nog med att de inte har rum så det räcker, att dessutom få syrliga kommentarer från en del i personalen om att man inte finns där för sitt barn "nu har XX varit vaken hela natten, så synd att du inte var här" gjorde det inte direkt lättare. Va fan hade de tänkt sig, att jag skulle sitta och sova i fåtöljen bredvid kuvösen hela natten eller ?Nu vet jag att de i alla fall har sängar bredvid kuvöserna i hbg så nånting har ju hänt där sen vi var där.
    samma här..

Hoppas inte de säger så till mig, då får de en rejäl utskällning! Men de borde faktiskt vara mer stöttande. Men hoppas på att jag kan få rum där. Men de säger typ "när du ändå bor så nära så är det inte så bråttom ju", men jag vill ju vara där hela tiden! Jaa, de har sängar här nu, jätteskönt! =)
  • cloudberry79

I Umeå är det tyvärr så att de som bor nära har förtur på föräldrarummen, de som bor långt borta får bo på patienthotellet, vilket är en annan byggnad, separerad från sjukhuset. När vi låg där och sonen var som sjukast var en av de jobbigaste sakerna just det att vi inte kunde gå in och ut till honom som vi ville, eftersom sjukhuset låser på natten. Skulle något akut hända så skulle vi ta oss till ambulansintaget och gå in den vägen.

• maroon

Jag hoppas verkligen inte de säger sådana saker, jag bodde på deras avdelning o även om jag sov en hel natt så var det aldrig någon som sa något om det. :)

MsBeauty skrev 2008-02-07 21:08:05 följande:
    samma här..Hoppas inte de säger så till mig, då får de en rejäl utskällning! Men de borde faktiskt vara mer stöttande. Men hoppas på att jag kan få rum där. Men de säger typ "när du ändå bor så nära så är det inte så bråttom ju", men jag vill ju vara där hela tiden! Jaa, de har sängar här nu, jätteskönt! =)
  • hästhov78

Det är nog olika personal, där vi var i trollhättan på NÄl uppmanades vi att sova någon natt och tom åka hem för att sova någon natt hemma, Hem över natten var jag ej men personalen där stöttade mycket och påpekade ofta att vi behövde lämna sjukhuset ett tag.kanske gå och äta eller något. nu hade vi ju turen att få rum vägg i vägg med barnen i princip så vi kunde gå dit på natten då jag pumpat och kolla till eller mata. Men om man ej bor på sjukhuset kan de ju ej mena man ska sitta där ständigt i af ej om man har barn hemma!! Önskar det sker bättrnigar på den fronten den psykiska pressen är tuff som den är vi bemöttes bara av super personal men jag har ändå mått dåligt av allt!! Få dumma kommentarer hade man ju ej orkat i den sitsen!!

En styrkekram till er som ännu har barn på sjukhus!!

• Carro

I Lund har neo även ngt som kallas för samvårdnadsavdelning..
    När Sam föddes i November -06 så var samv.avd. 2 rum som neo hade uppe på BB, men jag hörde av ngn att avdelningen skulle ha flyttat ner till neo nu..

Iaf, på samv.avd får mamma och barn ligga tillsammans.
    Det är barn som är prematurer eller av ngn annan anledning behöver tillsyn av personal från neo, men som inte kräver all den extra tillsyn som dom barnen som ligger på neo behöver och som inte behöver ligga i kuvös.
    (lite rörigt, hoppas ni hängde med)

Nu hade vi tur med Sam, han kom i v.36+1, men var liten för veckan och vägde bara 1940 gram så förlossningspersonalen förberedde oss på en neovistelse..
    Men när dom sen märkte att han kunde äta bra och hålla temperaturen uppe själv så ringde dom istället samv.avd för att fråga om dom kanske kunde tänka sig att ta emot oss (dom tog helst inte emot barn under 2500gram berättade ngn) och det gick bra!

Det var helt underbart att få lov att vara tillsammans med Sam och det tog faktiskt bara 4 dagar innan vi fick hem honom..

Men en liten undran, det brukar väl vara så i dom flesta länder som har neoavdelningar, att föräldrarna inte får sova där?
    Jag tänker på dokumentårer man sett på TV, genom dom har jag iaf fått uppfattningen av att det är så..

På ett sätt kan jag ändå ha förståelse för att riktlinjerna är som dom är..
    Oroliga föräldrar kan faktiskt delvis vara i vägen och gör kanske på så ätt att personalen inte kan ge 110% av sig själva till barnen..
    På dagarna finns mer personal och då finns det också mer tid även till föräldrarna, men om natten är personalen såpass få, så dom kan inte ägna sig åt andra än barnen..

• cloudberry79
    Carro skrev 2008-02-09 23:38:56 följande:
    I Lund har neo även ngt som kallas för samvårdnadsavdelning..När Sam föddes i November -06 så var samv.avd. 2 rum som neo hade uppe på BB, men jag hörde av ngn att avdelningen skulle ha flyttat ner till neo nu..Iaf, på samv.avd får mamma och barn ligga tillsammans.Det är barn som är prematurer eller av ngn annan anledning behöver tillsyn av personal från neo, men som inte kräver all den extra tillsyn som dom barnen som ligger på neo behöver och som inte behöver ligga i kuvös.(lite rörigt, hoppas ni hängde med)Nu hade vi tur med Sam, han kom i v.36+1, men var liten för veckan och vägde bara 1940 gram så förlossningspersonalen förberedde oss på en neovistelse..Men när dom sen märkte att han kunde äta bra och hålla temperaturen uppe själv så ringde dom istället samv.avd för att fråga om dom kanske kunde tänka sig att ta emot oss (dom tog helst inte emot barn under 2500gram berättade ngn) och det gick bra!Det var helt underbart att få lov att vara tillsammans med Sam och det tog faktiskt bara 4 dagar innan vi fick hem honom..Men en liten undran, det brukar väl vara så i dom flesta länder som har neoavdelningar, att föräldrarna inte får sova där?Jag tänker på dokumentårer man sett på TV, genom dom har jag iaf fått uppfattningen av att det är så..På ett sätt kan jag ändå ha förståelse för att riktlinjerna är som dom är..Oroliga föräldrar kan faktiskt delvis vara i vägen och gör kanske på så ätt att personalen inte kan ge 110% av sig själva till barnen..På dagarna finns mer personal och då finns det också mer tid även till föräldrarna, men om natten är personalen såpass få, så dom kan inte ägna sig åt andra än barnen..
    På alla ställen jag varit har man varit väldigt uppskattad särskilt på natten, det var så mysigt att vara övernattare på neo i Sunderbyn (tack all nattpersonal där!!!) och man kunde hjälpa till vid matning och byten även nattetid. Jag har aldrig någonsin känt mig ivägen trots att jag ofta varit hos Vidar på nätterna, tror inte personalen uppfattar en så.
Svar på tråden Samvård eller isärvård?