zummar skrev 2008-02-06 01:19:46 följande:
oj, kära vän, det ska du inte tro ett smack på!Jag hade en lätt graviditet...hade bara lite foglossning, mådde inte speciellt illa och hade inga sammandragningar förrän dagen innan han föddes.Min förlossning var väl inte smärtfri på ngt vis men jag kan inte tycka att det var jättehemskt.Var endast precis efteråt när jag hade sonen på magen som jag tänkte "hur gör man det här igen" men det gick över väldigt fort.Sen finns det ju EDA och lustgas å annan trevligt som man kan få. Jag säger som min kompis sa till mig innan jag skulle föda "det är roligt att föda barn"Jag var minst sagt skeptisk men jag håller med, det är skoj. (kanske inte se en komedi å skrata tills man gråter-skoj men =)) Sen känner man sig som en superhjälte efter det är klart. Jag tror att det jobbigaste jag tyckte var avslaget...det är lite kladdigt, sen har man ju vant sig vid att inte ha mens och så.... Det kommer att gå bra, se det som ett äventyr!(oj, inser nu att "kära vän" kanske låter nedlåtande.,...menar de tinte så, menar det bara som en kärvänlig uppmuntran)Kram!
Håller med helt och hållet. Jag hade också en lätt graviditet (första) förutom en del (ej onda) sammandragningar. Var ofta orolig för att jag kände mig så ogravid, då måste ju något vara fel. Magen fanns ju men annars...
Hade en lätt förlossning för drygt 6 veckor sedan, även om det så klart gjorde ont. Jag klarade mig med lustgas, blödde mycket lite och sprack inte alls.
Kände mig som du. Är rädd för att till och med ta blodprov och hoppades att de skulle droga ner mig ordentligt med det tunga artilleriet. Som sagt, det räckte med lustgas för mig, men för många är EDA himmelriket om det är det man behöver.
Mitt tips är
Förbered dig genom att:
- Skaffa kunskap om de olika skedena, smärtlindring etc. så du vet vad som händer. Då är det lättare att fokusera.
- Fråga vänner om deras förlossningar. Goda tips och råd kring ställningar, smärtlindring etc. Inget sentimentalt dravel eller skräckhistorier. Var tydlig på den punkten.
- Var öppen för all smärtlindring. Barnmorskorna är kunniga och märker vad du behöver.
- Skriv ett förlossningsbrev. Givetvis blir det inte alltid som man tänkt sig, men det är ett bra sätt att själv bearbeta sina tankar innan.
- Jag gick ingen andningskurs eller så, men hade läst lite och snappat upp att utandningen var det väsentliga och det var den jag fokuserade på när min kära sambo och BM sa till mig att tänka på andningen. Det hjälpte verkligen och var lagom komplicerat för mig när jag hade ont.
Lycka till med allt! Det kommer att gå jättebra. Det är häftigt att föda barn och jag hoppas ha turen att få göra det igen.