• tessum

pojke med klänning?????

Jag var och shoppade och fick se något jag aldrig sett tidigare, nämligen en mamma som shoppade en klänning till sin son. Först trodde jag att det var en flicka men när mamman sa "vill du ha den här, gubben?" så höll jag på att svimma.
    Är det verkligen så det är idag? att mammor köper flickkläder till sin son? jag har aldrig hört talas om det innan.

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2008-02-06 11:12
    En fråga till. Ni som köper klänningar, kjolar till era söner, har barnen på sig det när ni åker bort, på dagis osv eller är det bara när dom är hemma?

• Svar på tråden pojke med klänning?????
  • Bonanza
    bizzy skrev 2008-03-06 09:35:54 följande:
    det är när jag ser och läser sonna här trodar jag blir so glad att jag bor i spanien och inte i sverige. det är so typiskt svenskt att "barnen moste fo bestämma, de är ju egna individer, jag lägger mig inte i" bla bla, sen är det ju nite konstigt att det är so monga vilsna ungsomar i sverige! med allt vad det for för följder. här är det föräldrarna som bestämmer tills barnen flyttar hemifron, och det märks po barn och ungdomar här att de är so mkt tryggare och säkrare sen.
    Herregud vilket ignorant och okunnigt inlägg. Man häpnar!

Det kanske skulle vara bra för dig att veta, att t.ex. ungdomsbrottsligheten har minskat, sedan 90-talet? Och förklara gärna, hur ett barn blir vilset genom att få vara sig själv?
  • bizzy

självklart skulle det bli ett liv av att jag inte vill ha klánning po min son, det är ju ockso helt knäppt. jag tycker föráldrar ska va till för att vägleda sina barn, inte att barnen ska visa föräldrarna hur det ska vara. läste i en svensk mammatidning om en mamma som sa "mina barn vill gärna hänga i taklampan po kvällen, so do far dom det!" eeehh va? man vill väl lära sina barn att man inte gör vissa saker (sen att de gör det iaf är ju en annan sak) tex inte äta snö, inte hoppa i sängen, inte ha klänning om man är kille.. jag skulle iaf inte veta vad jag skulle säga till min son i framtiden om han frogade "hur kunde du lota mig fo i klánning när jag var liten? sog ju helt crazy ut" ja-för att du ville, eller?

• JuliaåRonjasmammis
    Svar på #522
    Mina söner får både äta snö (när det nu finns någon), hoppa i sängen och ha klänning om dom vill. Ser inte vad något av det skulle göra för skada, faktiskt.
    En ny början...
  • uniMog
    bizzy skrev 2008-03-06 10:25:00 följande:
    självklart skulle det bli ett liv av att jag inte vill ha klánning po min son, det är ju ockso helt knäppt. jag tycker föráldrar ska va till för att vägleda sina barn, inte att barnen ska visa föräldrarna hur det ska vara. läste i en svensk mammatidning om en mamma som sa "mina barn vill gärna hänga i taklampan po kvällen, so do far dom det!" eeehh va? man vill väl lära sina barn att man inte gör vissa saker (sen att de gör det iaf är ju en annan sak) tex inte äta snö, inte hoppa i sängen, inte ha klänning om man är kille.. jag skulle iaf inte veta vad jag skulle säga till min son i framtiden om han frogade "hur kunde du lota mig fo i klánning när jag var liten? sog ju helt crazy ut" ja-för att du ville, eller?
    Ja? För att du ville är väl ett aldeles ypperligt svar.
    Hänga i takkronan kan både vara farligt och kostsamt, där har du en anledning att säga nej. Jag låter inte mina barn leka med farliga saker, ha sönder saker, göra levande saker illa etc etc men totalt harmlösa saker får de SJÄLVKLART göra även om det skulle strida mot gängse normer eller t.o.m min egen åsikt (tex prinsessklänningar som gör mig kräkfärdig, nina får ha dem ändå om hon vill)
    Why are vampires always so stupid?
  • miriel

Min sambo (som är man) använder gladeligen sarong, speciellt när vi har konservativa vänner på besök. Sonen härmar såklart.
    Varför kan man inte köpa en klänning till sin son, om han nu vill ha det? Ser inget problem i det alls?

Till "Conny homopappan" vill jag säga: En eloge till din modiga son! Skicka honom de varmaste hälsningar från mig! Imponerad av hans och hans flickväns styrka!

• Ekorrfamiljen

Jag undrar varför det är så fel att ha klänning på killar. Är det för att det är ett kvinnligt plagg? Varför är det då sämre att klä sina pojkar i något som ses som avsett för en tjej?

Min dotter hade ju jeans och tuffa t-shirts med typiskt "pojkiga" tryck med bilar och dinosaurier. Får då inte sonen ha blommor, glitter, volang, klänning, tunika etc?

Det är alltså okej att gå över könsgränsen om det är tjej --> kille men inte kille --> tjej? Ser vi fortfarande det kvinnliga som något svagare, något som inte är värt att se upp till? Blir en kille svagare och mer utsatt om han klär sig som tjej?

Sorgligt!

Tin - Tonåring, Saga - Sötis, Vendel - Vandal!
  • mnc
    Svar på #162
    Fattar ni inte att det är PRECIS det här som är problemet?!?!?

Man kan hävda att den blå byxdressen med bilar på är unisex eftersom en flicka är såå gullig i den. Men är en rosa dress med blommor och hjärtan lika gullig på en pojke? (Det tycker jag, men väldigt många skull ha svårt för det, bla ungefär hälften i den här tråden...)

En flicka som förses med klassiska "manliga" attribut, som är vild och glad, klättrar i träd och vill låna pappas verktyg anses som tuff, cool, och pappan är jättestolt. Det är klart, för hennes status har precis höjts till skyarna! Däremot en kille i tyllkjol som bara vill pussas och leka med dockor, då kan ni fråga nästan vilken pappa som helst (inte mitt barns pappa, han är upplyst...) hur poppis det är. Hans status har precis sänkts.

Själv vill jag inte att mina barn (som ÄR barn) skall känna sig begränsade av sin könstillhörighet, de skall få bära alla färger, leka med olika typer av leksaker och uppmuntras till att följa sina egna preferenser. Och jag längtar efter den dagen när alla föräldrar tänker så...
    tessum skrev 2008-02-06 13:34:17 följande:
    haha, kanske. men jag behöver nog lite tid på mig att vänja mig vid det här, jag har ju trots allt bara vetat i några timmar att pojkar kan ha klänning =)min 1 åring sitter i mitt knä och har på sig en brun puma dress med blå text och ränder =) på nått sätt känns det mer accepterat att flickor har pojkiga kläder =/
  • bizzy

ja, jag tycker oxo att det är trist att killkläderna är so OTROLIGT killiga och tjejsakerna so tjejiga, skulle vilja hitta en fin rosa skjorta till min son, men skippar gärna dem med minnie pigg och massa volanger. hade jag en dotter skulle jag inte klä henne i dessa superkilliga kläder heller. är jag helt extrem do eller?

• uniMog
    bizzy skrev 2008-03-06 11:23:31 följande:
    ja, jag tycker oxo att det är trist att killkläderna är so OTROLIGT killiga och tjejsakerna so tjejiga, skulle vilja hitta en fin rosa skjorta till min son, men skippar gärna dem med minnie pigg och massa volanger. hade jag en dotter skulle jag inte klä henne i dessa superkilliga kläder heller. är jag helt extrem do eller?
    efter att faktiskt ha sett utbudet i vissa spanska affärer så är jag ganska övertygad om att du inte är extremare än de flesta spanjorer. Och många svenskar tycker ju likadant. Sen var jag tycker i frågan är väl ganska uppenbart.
    Why are vampires always so stupid?
  • bizzy

pejgan: ja, alla tycker ju olika och vi ska ju soklart alla kunna klä vora barn som vi vill. po typ 40-talet och innan var det ju otänkbart med byxor po tjejer so kanske tycker vi i framtiden att det var lika konstigt att killar inte hade klänningar o kjolar förr. Men jag vill iaf inte vara den banbrytande :) men andra kan ju gärna fo vara det

• Bonanza
    bizzy skrev 2008-03-06 12:05:26 följande:
    pejgan: ja, alla tycker ju olika och vi ska ju soklart alla kunna klä vora barn som vi vill. po typ 40-talet och innan var det ju otänkbart med byxor po tjejer so kanske tycker vi i framtiden att det var lika konstigt att killar inte hade klänningar o kjolar förr. Men jag vill iaf inte vara den banbrytande :) men andra kan ju gärna fo vara det
    Fast alltså, FÖRR hade killar kjol och klänning!
  • malibos

En klänning är inte mkt mer än en lång tröja. Vad gör det att pojken har det? Är det okej till lucia och dop men inte annars? nej min son har inga klänningar, men den dagen vi står i en affär och han trånar efter en kan jag gott och väl tänka mig att köpa. Han har provat sin fasters barnklänningar med stort nöje. VAD gör der det?

• Ekorrfamiljen

Lindex har haft en jättefin lång tunika med savannens alla djur på mörkbrun bakgrund och med gul halslinning och kanter runt ärm och fåll. Min son är jättefin i den, speciellt med ett par bruna velourbyxor till.

Tin - Tonåring, Saga - Sötis, Vendel - Vandal!
Svar på tråden pojke med klänning?????