Svar på #162
Fattar ni inte att det är PRECIS det här som är problemet?!?!?
Man kan hävda att den blå byxdressen med bilar på är unisex eftersom en flicka är såå gullig i den. Men är en rosa dress med blommor och hjärtan lika gullig på en pojke? (Det tycker jag, men väldigt många skull ha svårt för det, bla ungefär hälften i den här tråden...)
En flicka som förses med klassiska "manliga" attribut, som är vild och glad, klättrar i träd och vill låna pappas verktyg anses som tuff, cool, och pappan är jättestolt. Det är klart, för hennes status har precis höjts till skyarna! Däremot en kille i tyllkjol som bara vill pussas och leka med dockor, då kan ni fråga nästan vilken pappa som helst (inte mitt barns pappa, han är upplyst...) hur poppis det är. Hans status har precis sänkts.
Själv vill jag inte att mina barn (som ÄR barn) skall känna sig begränsade av sin könstillhörighet, de skall få bära alla färger, leka med olika typer av leksaker och uppmuntras till att följa sina egna preferenser. Och jag längtar efter den dagen när alla föräldrar tänker så...
tessum skrev 2008-02-06 13:34:17 följande:
haha, kanske. men jag behöver nog lite tid på mig att vänja mig vid det här, jag har ju trots allt bara vetat i några timmar att pojkar kan ha klänning =)min 1 åring sitter i mitt knä och har på sig en brun puma dress med blå text och ränder =) på nått sätt känns det mer accepterat att flickor har pojkiga kläder =/