• myran82

Vad tjänar man på MAX?

Har blivit kallad till interjuv (vet inte om det stavas så) i morgon. Kan erkänna att jag inte vill steka hamburgare... men var tvungen att söka jobbet enligt arbetsförmedlingen.

Anledningarna till att jag inte vill jobba där är att dom hade anställd städpersonal till rena slavar... likså mc-donalds och burger-king.

Men nu var jag tvungen att söka och nu undrar jag vad man tjänar?

• Svar på tråden Vad tjänar man på MAX?
  • myran82

Nä, inte alla restauranger. Men max, mc-donalds och burger king har haft städare för slavlön. OCH svart.

• Sniglar och Krut

Men du, myran, jag tycker att du ska ringa till Uppdrag Granskning och be Janne att granska arbetsförmedlingen i din stad.
    Dom verkar ju ha fått en del om bakfoten, som "tydligen har problem med sitt datasytem i bland eller nåt annat sjukt", och pga det säger till folk som redan har jobb att söka andra jobb.

• alisandra

Men alla Max, Mc donalds och Burger king har inte haft det. MÅNGA AV dom städar själva EFTER stägning. Förstår du?

myran82 skrev 2008-02-11 15:23:43 följande:
    Nä, inte alla restauranger. Men max, mc-donalds och burger king har haft städare för slavlön. OCH svart.
  • alisandra

Håller med!

Sniglar och Krut skrev 2008-02-11 15:25:14 följande:

Men du, myran, jag tycker att du ska ringa till Uppdrag Granskning och be Janne att granska arbetsförmedlingen i din stad.Dom verkar ju ha fått en del om bakfoten, som "tydligen har problem med sitt datasytem i bland eller nåt annat sjukt", och pga det säger till folk som redan har jobb att söka andra jobb.
  • Mamma till Tobias

Alisandra har rätt. Många restauranger städar själv.

• Mamma till Tobias

Plus att städarna får samma lön som de som står i kassan. Finns inga städlöner... iaf inte på mcdonalds.

• alisandra

Där jag har jobbat på Mc donalds. Städade alltid vi, ordinarie personal SJÄLVA efter stängning.
    Så hon har fel!
    Mamma till Tobias skrev 2008-02-11 17:20:40 följande:

Plus att städarna får samma lön som de som står i kassan. Finns inga städlöner... iaf inte på mcdonalds.
  • Mamma till Tobias

Ja, vi hade också så. Numera har vi en städare som utför grillen, pommesstationen och golvet bland annat. Vi städar lobbyn, kaffemaskinen, combon, toaletterna i lobbyn, omklädningsrum, personalrum - and the list goes on.

• alisandra

Jaha, jag har aldlrig varit på ett Mc donalds som haft en städare anställd. Vi har ALLTID gjort ALLT själva!

Mamma till Tobias skrev 2008-02-11 17:25:21 följande:

Ja, vi hade också så. Numera har vi en städare som utför grillen, pommesstationen och golvet bland annat. Vi städar lobbyn, kaffemaskinen, combon, toaletterna i lobbyn, omklädningsrum, personalrum - and the list goes on.
  • Mamma till Tobias
    alisandra skrev 2008-02-11 17:28:31 följande:
    Jaha, jag har aldlrig varit på ett Mc donalds som haft en städare anställd. Vi har ALLTID gjort ALLT själva!Mamma till Tobias skrev 2008-02-11 17:25:21 följande:
    Ja, det är ju bara för att det är så dyrt med att ha städare, de kan ju inte hjälpa till om det blir rusch till exempel. Det kan ju vi, då kan vi bara släppa städningen. För oftast börjar man ju med städningen innan själva stängningen.
  • alisandra

Ja, man gör ju ganska mycket som man egentligen inte får. HAHA!

Mamma till Tobias skrev 2008-02-11 17:33:07 följande:

Ja, det är ju bara för att det är så dyrt med att ha städare, de kan ju inte hjälpa till om det blir rusch till exempel. Det kan ju vi, då kan vi bara släppa städningen. För oftast börjar man ju med städningen innan själva stängningen.
  • Mamma till Tobias
    alisandra skrev 2008-02-11 17:34:37 följande:
    Ja, man gör ju ganska mycket som man egentligen inte får. HAHA!Mamma till Tobias skrev 2008-02-11 17:33:07 följande:
    Jo, man får börja med att filtera, städa bakre gången, stänga av ena grillen osv. Men inte sätta igång med combon eller kaffemaskinen *s*
  • alisandra

Mycket man inte får göra som man gör endå. Men man vinner mycket tid på det, haha!

Mamma till Tobias skrev 2008-02-11 17:37:19 följande:

Jo, man får börja med att filtera, städa bakre gången, stänga av ena grillen osv. Men inte sätta igång med combon eller kaffemaskinen *s*
  • myran82

Självklart att dom som jobbar på dessa företag försvarar sin arbetsgivare.Kankse inte vågar något annat...
    Har en kompis som jobbar på mc-donalds,när jag tog upp det här med honom blev han jättesur. Kanske hade svart städning på hans jobb...och på era?

Själv tycker jag att svartarbete är något illa. Speciellt när dom utnyttjar arbetskraft för slavlöner.

Kanske ska skriva ut länken så ni kan se avsnittet igen? Ifall att ni missade att det handlade om mc-donalds...

• alisandra

Men hör inte du vad vi säger? Det är inte ALLA restaurangerna som har städjhälp. MÅNGA städar själva!

myran82 skrev 2008-02-11 21:01:10 följande:
    Självklart att dom som jobbar på dessa företag försvarar sin arbetsgivare.Kankse inte vågar något annat...Har en kompis som jobbar på mc-donalds,när jag tog upp det här med honom blev han jättesur. Kanske hade svart städning på hans jobb...och på era?Själv tycker jag att svartarbete är något illa. Speciellt när dom utnyttjar arbetskraft för slavlöner.Kanske ska skriva ut länken så ni kan se avsnittet igen? Ifall att ni missade att det handlade om mc-donalds...
  • Anna83KD

Myran24: Det enda jag kan säga är att du har dålig koll på vad som egentligen hände angående svartjobb.
    McD, BK och Max anlitade en firma som skulle utföra städtjänster that's it! Varför ska de ta ansvar för att firman de anlita inte är helt vit.
    HM, Lindex mfl tar inte ansvar för att barn producerar deras kläder. Men när man kommer till dessa multinatioella företag ska de ta massvis med ansvar vilket de även gjort nu i efterhand. Vad jag vet har inte HM och Lindex gjort något åt sina produktionsled.
    Som ovanstående har skrivit det var ytterst få McD restauranger som anlitade denna firma. Bk och Max var de som använde dem mest flitigt men McD får mest skit för de är störst.

Mitt tips till dig läs på innan du uttalar dig!

• alisandra

Kunde inte sagt det bättre själv!

Anna83KD skrev 2008-02-11 22:20:32 följande:
    Myran24: Det enda jag kan säga är att du har dålig koll på vad som egentligen hände angående svartjobb.McD, BK och Max anlitade en firma som skulle utföra städtjänster that's it! Varför ska de ta ansvar för att firman de anlita inte är helt vit. HM, Lindex mfl tar inte ansvar för att barn producerar deras kläder. Men när man kommer till dessa multinatioella företag ska de ta massvis med ansvar vilket de även gjort nu i efterhand. Vad jag vet har inte HM och Lindex gjort något åt sina produktionsled.Som ovanstående har skrivit det var ytterst få McD restauranger som anlitade denna firma. Bk och Max var de som använde dem mest flitigt men McD får mest skit för de är störst. Mitt tips till dig läs på innan du uttalar dig!
  • Anna83KD

Vill bara tilläga att jag är inte för svartarbete. Utan tycker det var dåligt av de tre nämda företagen att inte kontrollera firman de använde sig av. Det brast i kontrollen men när det problemet kom upp gjorde det något åt det.

HM, Lindex mfl känner till att de har barnarbete men gör inget åt det det är däremot illa

• Mamma till Tobias
    myran82 skrev 2008-02-11 21:01:10 följande:
    Självklart att dom som jobbar på dessa företag försvarar sin arbetsgivare.Kankse inte vågar något annat...Har en kompis som jobbar på mc-donalds,när jag tog upp det här med honom blev han jättesur. Kanske hade svart städning på hans jobb...och på era?Själv tycker jag att svartarbete är något illa. Speciellt när dom utnyttjar arbetskraft för slavlöner.Kanske ska skriva ut länken så ni kan se avsnittet igen? Ifall att ni missade att det handlade om mc-donalds...
    Jag försvarar inte min arbetsgivare. Mcdonalds är inte ens min arbetgivare längre, utan jag säger sanningen. Jag vet hur det är för jag har jobbat där till skillnad från dig. Du uttalar dig om något som du inte vet.
Svar på tråden Vad tjänar man på MAX?