• mammelie

Varför gifter man sig?

Jag ska skriva en uppsats i skolan, en orskasanalysrende. Och min fråga är då "Varför gifter man sig?"

Jag skulle vara väldigt glad över om någon kunde hjälpa mig med sina egna åsikter, varför just du är gift. Önskar dock inge svar om varför du inte är gift, då min uppsats inte handlar om det.

tack på förhand.

• Svar på tråden Varför gifter man sig?
  • Marie1978

Vi gifte oss för att alla i familjen skulle få samma efternamn samt utifrån det juridiska, dvs arv mm. Vi gifte oss efter vi fått barn (om uppgiften har någon betydelse för din uppsats).

Lycka till!

• Zixi

Gälls det om man ska gifta sig i år?

Det är praktiskt att vara gift rent juridiskt om man har barn eller bostad tillsammans. Man har ett rättsskydd som inte ens en utökad sambolag kan mäta sig med.

Sedan räknas ens förhållande som giltligt i länder om inte accepterar samboskap. Kan vara relevant vid utlandsjobb samt adoptioner.

Utöver det kan man se det som en fin handling där man lovar den andra att göra sitt bästa för ett långt lyckligt liv tillsammans.

Där har du mina argument för giftemål. Alla är inte aktuella för mig i detta nu men är argument som jag grundat mitt beslut på.

• Myran 08

Vet inte om det går bra med en som skall gifta sig datumet är satt till augusti i år. Jag gifter mig av 3 anledningar

1. Jag älskar min sambo och vill visa det med att säga Ja inför familj och vänner.
    2. Jag och min då man kommer få större trygghet OM något skulle hända den ena eller den andra.
    3. Att vårat barn som kommer i mars har större trygghet jag vet att det är min blivande man som får ta hand om barnet.

Det är varför jag kommer gifta mig.

• lövet2

För vår del var det framförallt ekonomiska orsaker. De skulle ta bort änkepensionen 1989-90, och det skulle ha slagit hårt mot mig om vi bara var sambo. Därför beslutade vi snabbt att gifta oss.
    Utöver det var det väl också det där romantiska skimret med brudklänning och en vacker ceremoni förstås!

• Moomin

Jag är inte gift men jag skall gifta mig. Anledningarna är två. För det första så visar man hela världen att det är vi två för alltid. För det andra (som egentligen är det viktigaste) är det mycket tryggare rent juridiskt att vara gift om något skulle hända. Som sambo har man i princip inga rättigheter alls. (Det finns en sambolag men den är absolut inte jämförelsebar med äktenskap)

Skriver man om en synål är det genast någon enögd jävel som känner sig träffad...
  • Redbit

Vi gifter oss i augusti, av två anledningar:

- att visa att vi hör ihop, och att vi har tänkt fortsätta höra ihop så länge vi finns

- att få ha en riktigt fantastisk härligt rolig FEST tillsammans med alla släktingar och vänner som vi tycker om!

Det juridiska har vi däremot redan täckt med ett noggrannt utformat testamente (som ska rivas direkt efter bröllopsdagen).

• mapo51

Vi gifte oss för att vi ville visa att vi hör ihop och att vi vill göra det resten av livet.

Den juridiska aspekten kom som ett plus, men det var ingen anledning till att vi gifte oss.

• Cardamom

För mig innebär ett giftermål en av de största kärleksbetygelserna man kan ge en annan människa. Det kändes underbart att inför vänner och familj dela med sig av sin kärlek till varandra och fira det med en hejdundrande bröllopsfest. Jag är en riktigt romantiker och älskar bröllop, både vårt eget och att få komma som gäst på våra vänners!

De juirdiska aspekterna är såklart ett plus när man bildar familj.

• Mirhadiva

Jag är gift för jag älskar min man. och efter vi fick barn blev det vicktigt att bli en egen liten familj.
    Och så är man tryggare med om det händer något med oss som familj.

Svar på tråden Varför gifter man sig?